Gå til innhold

amme en toåring


Anbefalte innlegg

Skrevet

kjenner ei som ammer dattera si på 2.. hun skriker til hun spyr om hun ikke får pupp på natten når hun våkner. men ellers går det greit..på dagen og når hun skal sove furter hun bare litt. hva syns dere om å amme en jente som akkurat blei 2? på toppen av det hele er mora gravid igjen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alderen på de som ammes syns jeg er ett fett så lenge begge parter trives med det. Men så fort det blir et stressmoment, søvnproblem eller lignende ut av det ville jeg revurdert det.

 

Min eldste sønn elsket puppen og vi fortsatte gjennom hele min nye graviditet. Han sluttet helt problemfritt da det kom "ekkelt vann ut av den" og den nye babyen krevde sitt. Hun var ikke like interessert, så da hun rundt ettårsalder ga seg kom storebror opp på fanget igjen for litt kos. Nå er han såpass stor at vi "gjør det i smug" rett og slett fordi han skjønner at ANDRE syns han har blitt for stor.

Skrevet

jeg er for å amme til barna er ett år, ikke lenger enn det, da synes jeg det bare er ekkelt. jeg syns det burde bli stopp når de begynner å bli såpass store at de selv kan komme og spørre om det...

iallefalll når du gjør det i skjul for at gutten selv vet at han har blitt for stor til det,

Skrevet

Enig med Anonym nr. 3 her:)

 

 

Skrevet

Verdens helseorganisasjon anbefaler amming til barnet fyller to år. Det er vel ikke uten grunn. Som forelder bør man vel heller høre på WHO, framfor synsing fra gud og hvermann....

 

 

 

 

Skrevet

Ble selv ammet lenge(3 år),og tok aldri skade av det! Lite syk,ingen allergier,sterke knokler og tenner!

Skrevet

Lite syk, ingen allergier, sterke knokler og tenner - det er meg det, og det selv om jeg aldri ble ammet (ikke fordi min mor ikke ville, men fordi hun ikke kunne). Så det blir faktisk folk selv av dem som ikke får brystmelk i det hele tatt.

 

Jeg personlig synes forresten at det ser rart og litt påtatt og krampeaktig ut når såpass store barn som to-tre åringer henger i puppen.

Skrevet

Trenger ikke hjelpe med amming,men tenk om jeg faktisk hadde fått en del allergier og vært mye syk da,jeg er i utgangspunktet disponert for det,så det kan jo ha hjulpet i mitt tilfelle. Min søster ble mer allergisk,og er mye mindre av vekst enn meg,og hun ble ikke ammet lenge,faktisk ganske kort.(siden mamma fikk kreft)

Skrevet

kjenner en liten gutt som ble ammet til han var 5 år, men så ble han jo også tatt fra moren pga omsorgssvikt da.

Skrevet

han ble forresten fullammet. da han var 5 kunne han ikke snakke, nesten ikke gå, han kunne ikke holde en kopp selv og hadde aldri fått annen mat enn pupp. mora hadde melk siden hun fikk flere unger frem til han var 5, så hun ammet flere av barna samtidig. eldste ble fullammet til hun var 5 og delvis ammet til hun var 7.

Skrevet

Kan man virkelig fullamme så lenge? Oi,snakk om langvarig melkespreng! Jeg ble ikke fullammet til jeg var 3,bare litt nå og da!

Skrevet

ja hun fikk jo 2-3 unger etter han gutten så hun hadde melk nok... men så har hun 7 eller 8 unger tilsammen da så puppene er vel vant til å produsere mye melk...

Skrevet

fy f....æsj det er hun for gammel for.nei det er galskap.

Skrevet

Og så da??? Skal unger over 1 år gå glipp av god og sunn morsmelk bare fordi noen syns det er ekkelt?? Hvor dust går det an å¨bli? er ikke uten grunn det blir anbefalt å amme til 3 årsalderen!

 

Hva har det med saken å gjøre at mora er gravid igjen?

 

 

Skrevet

det er ingen som sier at du ikke kan amme til ungen er tre år, men jeg personlig synes at når ungen selv kan komme og spørre om det så bør det være stopp, kanskje ikke fullstendig stopp for de som absolutt vil det, men synes ikke de skal amme offentlig når unge er nærmere tre år.

jeg har selv ei datter på 3 år å det kunnet aldri ha falt meg inn å gidd henne pupp nå, det hadde blitt for ekkelt for meg. For meg ja, men det er min følelse og min mening om min datter.

jeg ammet henne selv til hun var nærmere 5 måneder, å jeg ville amme lengere men kunne ikke på grunn av at jeg mistet melken, men hun er frisk som en fisk, mer frisk hun enn de vennene mine som har ammet til de var 1 til 2 år. så jeg tror ikke personlig at en unge blir friskere bare på grunn av at vi ammer til de er 3 år. tror det kommer også mye an på immunforsvaret til ungen, ikke bare melken.

det er bevist at det hjelper så sier det ikke imot, men tror ikke det betyr alt.

 

så det er min mening:)

Skrevet

Hvis noen insisterer på morsmelk lengst mulig er det da ikke mulig å tappe seg??? Gi det i GLASS når barnet blir så gammelt? Hvordan du drikker morsmelken er jo irrelevant?

 

Synes det er skikkelig ekkelt når to-tre åringer ammer. De er rett og slett for gamle samme hva WHO sier. VI bor i norge ikke i Afrika og har et sunt kosthold.

 

 

Skrevet

I naturen er det slik at når dyrene får nye kull så slutter de store ungene å amme. Kan ikke tenke meg at det er så¨stor forskjell på dyr og mennesker der. Hvis vi ikke hadde prevensjon er vi jo laget for å få et barn i året og det er naturlig at eldstemann går over på voksenkost når en baby kommer i hus rundt ettårsalder.

 

Det er min tanke da...

Skrevet

Uansett hvor sunt kosthold vi har her i vår del av verden, kan du ikke erstatte immunglobulinene som finnes i melken. Husker jeg ikke feil, er det like mye immunglobuliner i en desiliter morsmelk som det er i en sprøyte som man tar før man reiser til sydligere strøk. Godt å ta med seg når man skal gjennom en tøff, snørrete barnehagehøst.

Hva med å la mødre amme sine barn så lenge de ønsker, og heller se en annen vei om man blir støtt av det?

Skrevet

Ler litt nå..skulle nesten tro det var meg det handlet om her :)

 

Jeg er gravid i 8 uke (7+ visstnok) og har en datter som ble 2 den 1 Juni. Vi ammer litt innimellom. Jeg har jo melk,så hvorfor ikke? Hun koser seg sånn med puppen..

 

Er ikke flau,men vi gjør det heller ikke i offentlighet. Bare en gang iblandt hjemme de få gangene hun hun skal ha "Puppi".

 

På den andre siden,hun har aldri vært syk.Forkjølet en gang og feber i et par timer 2 ganger. Hun er frisk,rask og sunn. Jeg fullammer ikke. Hun spiser brød til frokost og middag som oss. Da drikker hun vanlig melk (vann til middag).

 

Og..på siste 2 prs kontrollen fikk vi mye skryt. Hun er usedvanlig sterk i beina. Lårmuskler som bare fy. Hun er ei "hoppetusse.." hehe.

 

Hilsen: Stolt kose-ammer av min 2 årige datter.

Skrevet

Man anbefaler jo faktisk å amme til barna er to år, så da er det vel ikke så farlig. Og tenk så ypperlig å slippe såre brystvorter og alle de problemene amming medfører når den nye babyen kommer da....

 

 

Skrevet

Det der skal jeg søren meg huske på når høsten kommer, jeg blir alltid så sinnsykt forkjøla - kanskje jeg bare kan ta meg et glass morsmelk da, eller?! Ha-ha, artig...

Skrevet

Det er du som gjennom påvirkning av dine omgivelser som tror at dette er ekkelt.

 

Synes folk må få gjøre som de selv vil, men man trenger ikke amme barn som går selv i full offentlighet.

 

Tror dessuten mange liker å amme pga nærheten og kosen med barnet. Jeg har forståelse for det. Kunne aldri tenke meg å gjøre det samme selv, men jeg skal sannelig ikke sette meg til doms over andre av den grunn.

Skrevet

Som hun sier er det for kosen. Jeg vet ikke hva det gjør med ungen mentalt i lengden å puppe for lenge. Men det går an å gi fra glass hvis man føler at barnet skal ha morsmelk. Som jeg sa ovenfor, fra NATURENS side er det nok meningen at man holder på mellom ett og to år til neste barn kommer. Noe lenger blir "for mye møllers tran" hvis jeg skal si hva jeg mener.

Skrevet

Jeg er enig med hun andre her som nevner at en faktisk ikke behøver å gi morsmelk via puppen, men i et glass/kopp i stedet.

Jeg blir enda mer kvalm av mødrene som sier at de gjør det pga

kosen sin skyld. Ikke bland amming med kos er dere snille. Jeg forstår hvorfor pappan ofte vil klippe navnlestrengen i disse tider, mens de egentlig burde kreve ammestopp!

Pump melka, og gi barnet melka i kopp!

Skrevet

Selv om WHO anbefaler amming i 2 år, så har jeg fått beskjed på av jordmor at her i Norge så har man gjort "plikten" sin hvis man ammer i 6 mnd. Vi har så god tilgang på sunn, næringsrik og variert mat her i landet, så man trenger ikke å amme i 2 år. Ammer du i 6 mnd har barnet dannet et godt immunforsvar, like godt som om du skulle amme i 2 år.

Har ei vennine som ammet sønnen sin til han var 2, men da fikk hun streng beskjed om å slutte. Sønnen spiste altfor dårlig, han foretrakk nesten bare puppen og det holdt ikke ernæringsmessig.

 

Selv fikk jeg ikke morsmelk og er frisk og rask bestandig. Var nesten aldri syk som barn heller, bortsett fra de vanlige barnesykdommene man SKAL ha. Blir nesten irritert noen ganger, fordi jeg aldri blir "litt" syk og kan ta meg en egenmelding, slik som alle andre på jobben min gjør. (Misforstå meg rett, selvfølgelig takknemlig for at jeg er frisk...)

 

Om man vil amme til barna er 2 år, så er det opp til hver enkelt, men det blir for dumt å argumentere med helsemessige årsaker, for det er bare tull. Og stakkars dem som faktisk ikke kan amme av ulike årsaker, skal de gå å tro at barna deres blir syke de da? Eller at de er dårlige mødre?

 

Trodde ammehysteriet i Norge var gått litt tilbake jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...