Gå til innhold

Mange leger ANBEFALER ks ...


kvinneforkjemper

Anbefalte innlegg

Det er bra at vi har ks som en mulighet i steden for en vaginal fødsel om det skulle være behov for det, men det betyr ikkje at valget ks er det beste for alle!

 

Sjøl synes eg at alle bør sette seg inn i risikoen det er både for mor og barn i begge muligheter gjerne i samråd med lege.

 

Tror de aller fleste opplever fødsler ulikt og godt er det, fordi vi ønsker det beste uansett hvilke valg/mulighet vi har.

 

Håper alle her inne får en fin fødsel uansett ks eller vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og det er leger som mener at kvinner i norge godt kan føde på vei til klinikken som afrikanere gjør. Kontroll over fødselen har man ved en vanlig vaginal fødsel, ikke ved et ks. Beklager, det høres kanskje ikke sånn ut - men sånn er det.

Jeg tror vi får en styggere statistikk dersom fere skal ha ks, og ikke minst vil det koste uhorvelige summer for et helsetilbud som strengt tatt ikke behøves.

Ks er et veldig godt hjelpemiddel for enkelte, pga psykisk eller fysiske ting - men kan tenke meg at mange vil bli påvirket til å ta ks uten å egentlig ville det dersom det skulle vært et valg hver enkelt kunne ta.

 

Så nei, jeg er ikke med på denne skremselspropagandaen:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en møkkalege sier jeg bare.... Skulle gjerne hatt navnet på den legen og konfrontret vedkommende med de meningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen meg en skam og et hån mot alle som virkelig trenger keisersnitt at det kommer kvinner som er for "posh to push" og skal ha keisersnitt fordi de TROR musa deres blir ødelagt ved å føde vaginalt og at det er forferdelig smertefullt.

 

De burde ikke hatt barn!!! narsisister alle sammen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg tatt KS (og skal ha ett til) på grunn av sterke medisinske grunner.

 

Jeg har heller ikke helt skjønt det som anonym (10.53) skriver om at noen velger KS på grunn av skjønnheten, nytelsen etc sin del. Det skjer jo ved vaginal fødsel at underlivet kan bli ganske ødelagt, men å ta et KS "bare" på grunn av de årsakene synes jeg blir litt drøyt. Samtidig synes jeg argumentet med at det gjør jo så vondt at man vil ha et KS også blir litt for dumt. Selvfølgelig gjør det vondt å føde:)! Men det gjør også en stor operasjon som et KS er, selv om det vonde sitter på et annet sted.

 

Jeg mener at valgmuligheten i Norge i dag kanskje kan være vel begrenset ved enkelte sykehus. Synes ikke det er riktig at de som helt klart hadde hatt best av å ta et KS må kjempe med nebb og klør for å få det godkjent.

 

Da er det godt å møte leger som faktisk ikke bare er negative i forhold til et KS.

 

Verken KS eller vaginal fødsel i Norge i dag innebærer noen kjempestor risiko for verken mor eller barn. Likevel er det gjort lite risikovurderinger etc i forhold til ulike typer fødsler de siste 10-15 årene. All forskning begynner å bli utdatert ettersom teknologi og sikkerhet etc har blitt veldig forbedret etterhvert. Leger jeg har snakket med skulle gjerne ha sett nyere forskningsrapporter i forhold til dette, men dette er jo selvfølgelig et spm om økonomi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym (10.53):

Det er faktisk ytterst få som får ta/velger KS pga at de er redd for smertene. Disse kvinnene får god hjelp under fødselen til å bekjempe skader + at de får tidlig epidural osv, og får som regel en fin fødsel.

 

Så hvis du tror at det er derfor de fleste kvinner velger KS, er du temmelig uopplyst og bør ikke uttale deg.

 

Bambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dine gammeldagse arrogante holdninger er skremmende . Hvilket årstall lever du i ??? Hadde alle kvinner tenkt som deg og vært like lite inteligente som deg - hadde vi kvinner fortsatt manglet stemmerett i Norge i år 2007 . Å bruke unskyldningen om at kvinner er skapt til å føde for å NEKTE kvinner å få KS etter eget STERKT følt behov og ønske- er hårreisende i et moderne og rikt samfunn i dag . Det er en menneskerettighet faktisk også for kvinner å få bestemme over sin egen kropp og beskyttes mot overgrep ,psykiske traumer og alvorlige skader / LIDELSER OG funksjonshemninger pga vaginal fødtsel . NATUREN VET VI ALLE - ER IKKE PERFEKT . Det skjer mye groteske skader og lidelser i naturen når ting går galt - som vi ikke må akseptere i dag og leve med i et moderne teknologi-samfunn - som i " gamle dager " .Hadde naturen vært "helt perfekt " hadde jo alle født lett uten skader og alle vært født friske . Det er ikke tilfelle - mange barn blir hjerneskadet under fødtsel eller dør pga langvaring fødtsel og mange kvinner i norge får og fødtselsskader og må leve på UFØRETRYGD resten av livet etter å ha fått barn , HVA KOSTER IKKE DETTE SAMFUNNET I UFØRETRYGDUTGIFTER ??? DISSE UTGIFTENE VILLE VI SPART SAMFUNNET FOR DERSOM VI HADDE FOREBYGD SKADER VED Å TA KEISERSNITT PÅ DISSE KVINNENE - Det finnes mange kvinner som er 100 % arbeidsufør etter å ha født i NORGE i dag pga legenes uvilje mot å ta KS selv når det er behov for det . Jeg har ikke studert og tatt studielån - for å bli hjemmeværende husmor resten av livet . Kanskje ikke ha helse til å begynne å jobbe igjen etter fødtsel pga skader jeg har kanskje fått under fødtsel helt unødvendig . Jeg kjenner personlig 2 unge kvinner i Norge som er 100 % uføretrygdet pga . kronisk urin og avførings-inkontinens etter å ha født . Så kom ikke å fortell at naturen er perfekt og kvinner i dag er skapt til å føde barn ..... isåfall ville absolutt alle fødtsler gått " såpeglatt og lett og uten kroniske skader / DETTE ER funksjonshemningher direkte forårsaket av VAGINAL fødtsel !!! Det er helt sinnsykt å lese enkelte svar jeg har fått - hvor mindre inteligente jenter påstår at skader og revninger ikke skal være god grunn NOK til å få KS ! at det finnes slike hønsehjerner av jenter i dag er jeg i sjokk over . selvfølgeliG skal leger tenke å unngå unødvendige underlivsskader / funksjonshemninger ved å TILBY KVINNER KS istede OM DE ØNSKER - MÅ KVINNER FÅ DET ! vi skal jo greie å fungere i arbeidslivet etter å ha født barn også . Og selvfølgelig ha BEST MULIG HELSE PSYKISK / FYSISK ETTERPÅ . Legene gjør masse feil og tabber under fødtsler i dag - og mange kvinner får varige men el. skader på barnet sitt pga tankegangen " naturlig fødtsel er det beste " hos legene . Og dermed blir tvingt til å føde vaginalt mot sitt eget ønske / vilje . Vekten på spedbarn er " fordobblet " siden steinalderen , og kvinnens alder er meget høy ved første fødtsel - derfor går det så ofte galt med vaginal fødtsel og det oppstår skader på mor og barn - at KEISERSNITT ER DERFOR BEST I MANGE TILFELLER . Jeg tror ikke at TVANG fra legene - vil gi gode og risikofrie fødtsler - heller forårsake masse stygge UNØDVENDIGE skader PÅ MOR & BARN . Ingen klarer og " prestere topp " under tvang , angst , panikk eller uutholdelige smerter . det er vell " alle " enige i skulle jeg tro . Derfor er det veldig sannsynlig at jenter som absolutt ikke kan / vil / ønsker selv å føde vaginalt - bare lider unødvendig og risikoen øker for rupturskader/ fistler osv . Har lest at tidligere traumer f.eks overgrep / voldtekt kan føles traumatisk og hindre en fødtsel - ved tvang er slike jenter mer utsatt for fistlerskader / ruptur enn andre jenter . Som oftest ender det opp med KS uansett - på de som stritter i mot og kniper igjen istede for å slappe av og forsøke ¨å samarbeide m / kroppen . Er jo bare idiotisk å tvinge de først til å prøve i 20 - 30 timer før det likevell ender opp med KS uansett . Bortkastet tid og utmatting / lidelser for kvinnen når hun i utgangspunktet selv alltid ønsket seg Keisersnitt . Norske leger - heldigvis er en holdningsendring sakte men sikkert begynt å komme også hos leger i Norge .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svada det meste av det du skriver.

 

Kvinner og barn har det best med en vanlig vaginal fødsel. KS er det nest beste og for de som ikke kan føde på annet vis eller i tilfeller der det oppstår komplikasjoner. Det er ikke bare snakk om teknikker for å få ut et barn. Et ks er en stor traume for kroppen og noen plages i årevis etterpå. Men framtiden vil vise når mere forskning kommer på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at av de som tar ks er kun ca 30% fornøyd med fødselen. nærmere 70% er fornøyd ved vaginal fødsel. Videre bør man snakke med de som faktisk HAR født og født på begge måter. Snakke med de som både har hatt keisersnitt og en vanlig vaginal fødsel. Hva foretrekker de??? Forskning viser at over 90% foretrekker å føde vaginalt framfor å ta KS. Det sier jo litt da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, det sier ingenting!!! De tallene du serverer her inkluderer nok haste-ks og katastrofe-ks. Tror du virkelig at bare 30% av de kvinner som selv har valgt ks etter nøye overveiing, er fornøyd med fødselen???

Spar oss for unøyaktig statistikk.

 

Bambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du lese da...*oppgitt*

 

Dette er en undersøkelse på de som BÅDE har hatt normal fødsel og ks fødsel, både haste og bestilt/planlagt.

 

Sånn er tallene....De kan faktisk ikke du gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må jo SKILLE mellom haste-ks og planlagt ks!!! Det er jo et hav av forskjell der, derfor er undersøkelser som medregner begge meget misvisende. Trodde de fleste var klar over dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kan henvise til undersøkelser som viser at de m planlagt ks er like fornøyd med det som med planlagt ks???

 

Neppe....hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sorry..Det skulle stå: en undersøkelse som viser at det med planlagt ks er like fornøyd som de som har vaginal fødsel..... har du den statistikken ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes ingen tall på det. Statistikk rundt planlagt ks er ekstremt mangelfull.

Men det betyr ikke at 'statistikken' din er særlig relevant. Undersøkelser som ikke skiller mellom haste-ks og planlagt er misvisende. Så enkelt er det, syns ikke det er verdt diskusjonen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig vaginal fødsel er fortsatt det beste for mor og barn sier professor Babil Stray Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - om det er en " perfekt fødtsel " med den " perfekte fødekvinnen / maskinen " ...... ha ha hvor mange av oss er det i dag med gjennomsnittsalder på over 30 år ved første fødtsel og gjennomsnittlig vekten på barnet rundt 4000 g ...( megaSTORT i forhold til hva vi var ment å greie å få ut i fra naturens side ....ifølge en amerikansk studie av fødtselsvekt på nyfødte .??? En promille tror nå jeg ! ALLT HAR ENDRET SEG i dag . Kvinner er ikke like godt rustet til å greie å føde normalt i dag lenger .... uten medisinsk hjelp sier mange leger . Leger seg i mellom STRIDES om hva som er best .... KS el. Vaginal fødtsel . Hva som ER BEST kan vell egentlig KUNN KVINNEN SELV SVARE PÅ ..... OG AVGJØRE . Er jo vi kvinner som må overleve dette som best vi kan og leve med avgjørelsen . Er jo vi som kjenner på kroppen etterpå hva fødtselen har gjordt mot kroppen vår ...... mange er deprimerte over hvor ødelagt kroppen føles etterpå og hvor lang tid ( år ) det tar å trene seg opp / reparere skadene ved vaginal fødtsel .For ikke å snakke om de mange 1000 DEPRIMERTE MENN i Norges land som føler de har " mistet " kona / elskerinnen sin i opp til 10 år etterpå . Faktisk bruker kroppen opp til 7 år å reparere skadene etterpå . Dette er UNØDVENDIG i et moderne samfunn i år 2007 hvor KS er en meget GOD LØSNING for mange .Sannheten er jo at vi har ofte ikke valg og må føde vaginalt enten vi vill eller ikke i Norge - da det ikke eksisterer et eneste en privat-sykehus som utfører KS mot betaling i Norge , sykt ....men silikonpupper er det INGEN LEGER som NEKTER OSS å operere inn ..... herregud for et latterlig samfunn . Var det " lett " å få selvbestemt KS ville nok mange mange fler tatt det om de kunne få velge selv . Ikke alle har råd til å betale KS sitt selv i utlandet på privatklinikk , pluss det er mye ekstra arbeid å reise i gravid tilstand .Hvis våre ektemenn fikk velge hva de syns hørtes best ut .... KS eller Vaginal fødtsel .... hva tror dere de ville valgt ?? Min mann er i hvertfall utrolig glad og lettet for at jeg har bestemt meg for KS hvis vi skal ha barn - og han betaler gjerne for at jeg skal få det i utlandet - har fortalt at jeg har fått avslag på alle sykehus i Norge hvor jeg har spurt - alle var sååå negative og vile bare prøve å manipulere / overtale til vaginal fødtsel . Men jeg er for " gammel " til å la meg " lure " - kjenner selv at kroppen ikke er 20 år lengre og like smidig og i superform - er jo over 30 år og vant til visse ting og goder i livet nå .... - som jeg gjerne vil beholde etter å ha fått barn også .... ! Helt supert - at han forstår mine ønsker .... samtidig nyter han godt av det selv i ettertid ... he he Vell dere får gjøre som dere vil jenter ......om dere gir " blaffen " i deres underliv så gjerne for meg. Men mitt underliv skal i hvertfall ikke forandres , utvides , skades eller utsettes for noe så voldsomt vondt og risikofylt som en fødtsel er . Det gir i hvertfall ingen positive ting for noen av oss - annet enn DET barnet .... Jeg er sjeleglad JEG ALDRI skal føde vaginalt og vi har bestemt oss for KS ..... men gjør som dere vil dere andre - det skader ikke meg .. Jeg har full respekt for dere som vil få barnet ut vaginalt ....ethvert menneske får selv vurdere fordeler & ulempene for seg selv og velge ut fra det . Noen bruker penger på luxusbiler ..... noen på helsen sin og privatklinikker etc . Vi lever i et samfunn med andre muligheter enn forrige generasjon hadde og andre krav til oss enn forrige generasjon .Statistikk på fordeler / ulemper ved selvbestemt KS er nærmest ikke-eksisterende ..... er jo nesten " ingen i dag i Norge " som får selvbestemt KS ....en promille bare som er " heldig " - så det er tull det som står nevnt om statistikk på KS . De fleste " skrekkhistorier " og stygge invalidiserende rupturskader , dødfødtsler og skader på barn ved vaginal fødtsel - hvorfor ikke gjøre mer utspørring og lage " statistikk " på dem - de er det jo MANGE AV I NORGE . leste jeg nettopp i avisen - er jo derfor norske fødestuer er under oppsyn nå ....i følge avisene ? Jeg KJENNER personlig 2 unge jenter på min alder ca 30 år i MIN BY - som praktisk talt er ødelagt fra " livet og ned " etter å ha født barn . Det er ingenting å le av .... - TENK at slikt får lov å skje i NORGE I ÅR 2007 ..... helt utrolig å tenke på . Legene og jordmødrene KUNNE ha forebygd at det skulle skje .... ved å ta KS istede . Er nok forferdelig for de jentene å tenke på nå i ettertid . Ikke en million kan kjøpe tilbake et sunnt og friskt underliv nå ... så hva hjelper det med en " lusen liten erstatning i ettertid ????? Deres liv er jo ganske ødelagt - de er 100 % arbeidsufør i dag pga dette . Og begge mannfolkene deres " stakk av " . Nå sitter de alene igjen ........ som alenemødre . Legene ANBEFALTE DEM BEGGE vaginal fødtsel - Men se hva som skjedde ??? De er ikke mye kompetente til å avgjøre hva som er best - for andre mennesker . Lett å anbefale - når de selv ikke må leve med konsekvensene om det går galt .......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hva du snakker om når du mener at det er å UTSETTE kroppen vå rfor noe. Har du hatt vaginal fødsel selv??? Hvis ikke synes jeg du skal stoppe å sloss for oss som faktisk HAR født vaginalt.

 

Jeg presset ut en unge på 4 kilo gjennom et altfor trangt bekken. Det ble tang og vakum fødsel nærmest uten bedøvelse. Men vet du noe????

Det gikk helt fint etterpå. Kunne reise meg opp, kle på meg osv... Sydde jo da, men det var ikke noe problem det heller. Fikk bedøvelse, og det ble pent sydd etter de hadde klippet. Har ikke hatt noen problemer med underlivet etterpå selv etter en MEGET HARD FØDSEL. Så vi er laget for å tåle det meste.

 

Jeg kjenner ingen som er ødelagt fra livet og ned.... og jeg kjenner MANGE som har født.

 

Hilsen dame 38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for solskinnshistorien din - så heldig nettopp du var , pris deg lykkelig for at det gikk så bra med akkurat deg . Hvor mange damer ... ? tror du FORTELLER DEG at de er blitt ødelagt fra livet og ned ??? Underlivet er jo et " stort tabu " og snakke om - spesielt om vi sliter med problemer med det og ikke er lykkelige og vellykket med vårt underliv ........ da er det enda vanskeligere å fortelle om hvorfor vi egentlig går på 100 % uføretrygd resten av livet ... Det tok mange ÅR før jeg ble fortalt i fortrolighet HVORFOR de ikke var ute i jobb som alle andre .... ! De fleste som har vært så grusomt hjerteskjærende uheldig SKJULER sine plager og LIDELSER for omverden og ALLE DE KJENNER - KANSKJE TIL OG MED FOR SIN EGEN MANN ..... . Det er FLAUT FLAUT OG FORNEDRENDE å fortelle at en lekker ukontrollert bæsj og tiss ...... som voksen dame etter en fødtsel om må gå med bleier resten av livet i sin beste alder ....De oppnår ingenting med å stå åpent fram om det - annet en MEDLIDELSE fra andre mennesker og " skamfølelse " over seg selv . Det er nok det SISTE de trenger eller ønsker i tillegg til sine grusomme fornedrende underlivsplager . Synd samfunnet holder slikt gjemt og skjult - tragisk at det fortsatt er TABUER mot å prate om fødtselsskader mange kvinner lider av i Norge i dag , men de synes ikke for omverdenen - forde de selv ikke TØR stå frem og fortelle . Noen tør ikke fortelle sin gynekolog / lege heller om sine plager .......og får dermed heller ikke hjelp / nødvendige oprasjoner m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til Du Dame på 38 år ... Du sier du kunne gå , kle på deg m.m - men hva med sex ? Var det like deilig for DEG SOM FØR .... Er det noe jeg leser OFTE på dette forum under : Mammas kropp etter fødtsel ..... så håper , drømmer og ønsker ALLE og MANGE jenter / damer om å " bli som før fødtselen " . Få tilbake den stramme , sensitive vaginaen de hadde før og gode sexliv tilbake sammen med sin mann ..... men som desverre ble så åpen og vid etter fødtselen at sex nærmest er mer plikt enn glede etterpå ... ! Å jeg syns så synd på de alle sammen . Det forventes jo i dag at vi skal også være vellykket sexuelt og vi ønsker det selv også . Men hvordan blir det mulig med en utsprengt vagina .. ? Mange tar knipeøvelser og trener - men føler det ikke hjelper og er fortvilet over sin " nye mammakropp " som kunn fungerer optimalt som mamma .Skal vi være helt ærlige med oss selv ... så ønsker vi vell å være attraktive og deilige for mannen vår - også etter å ha født barn . Desverre føler de aller fleste seg IKKE DET etterpå . Mange menn har og gitt kommentarer på at ting er ikke like bra som før . Dette er også TABU og snakke om . Huff nå blir dere vell illsint på meg alle dere som har født vaginalt tenker jeg . Men til og med min eldre SØSTER SA RETT UT at hun følte seg ekkelt stor og åpen nedentil i årevis etterpå . Hun sa : Nyt den kroppen du HAR NÅ FØR DU HAR FØDT .... FOR DEN KOMMER ALDRI TILBAKE IGJEN .... takk for gode råd .. storesøster og ikke minst ærligheten hennes ... Hvor mange TØR si det ærlig ... ? Jeg nyter min STRAMME vagina og får flere orgasmer under samleie .... med min mann i dag.... tenk om jeg skulle miste evnen helt for bestandig pga en fødtsel som VIL GJØRE MEG GARANTERT STOR OG ÅPEN og gi mindre kontakt og nytelse under samleie . DET hadde vært kjempetragisk for min mann og meg som er vant til å ha et fantastisk sexliv ... ! Vi vil ha alle goder vi kan få i livet - ikke sant ? Så hvorfor ikke få det - når vi har mulighet til det i et moderne samfunn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bedre sex nå enn jeg hadde når jeg var ung og jeg har like trang vagina. Det er noe som heter knipeøvelser og det fungerer utmerket. Når det gjelder åpenhet rundt dette har jeg venninner opp igjennom årene som jeg har snakket med alt mulig om.

 

Hvilken tidsalder lever du i?? Det er veldig vanlig at kvinner snakker sammen om slike ting. Enda vanligere i dag enn når jeg fikk unger.

 

Trist med søsteren din, men hun er en av få akkurat som en av få står med tarmene i armene etter et keisersnitt.

 

Tror du bør søke hjelp for din rigide holdning til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du huske på at slapp bekkenbunn er noe man får under svangerskapet ikke ved fødselen. Når man går gravid skvetter mange faktisk på seg når de nyser og hoster. Det er veldig individavhengig hvor slapp bukmuskulaturen blir og hvor mye tid man bruker på knipeøvelser både i svangerskapet og etter fødselen. Noen blir så slappe i buken etter et svangeskap at de få inkontinens. Men det har ikke noe med selve fødselen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI. Vil bare for sikkerhets skyld fortelle deg at du MÅ ha med Europeisk helsetrygdekort UANSETT dersom du skal oppholde deg i et annet EØS-land. Dette bekrefter at du er medlem av den norske folketrygden og dermed har rett på medisinsk behandling.

 

Reiseforsikring er også lurt uansett, så slipper du å måtte betale for sykehusopphold mens du er i utlandet.

 

Du reiser sannelig ikke mye dersom du ikke har fått med deg dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...