Gå til innhold

Mange leger ANBEFALER ks ...


kvinneforkjemper

Anbefalte innlegg

Mange leger anbefaler KS i stede for vaginal fødtsel for å unngå uforutsette komplikasjoner og fødtselsskader på mor & Barn . Men desverre møter de mye motstand fra andre leger igjen som er mer " gammeldagse i holdninger m.m F. eks fødtsels / gyn.spesialist i kvinnesykdommer Josef Ekgren . Han har skrevet en avisartikkel hvor han argumenterer om hvorfor KS er bedre for mor & barn enn vaginal fødtsel . Den kan dere søke etter på nettet og finne om dere ønsker å lese den .Han skriver blant annet at hver 3 kvinne som føder vaginalt får fødtselsskader i underlivet som kan gi problemer senere i livet ... i Norge er det vanskelig å få planlagt KS etter ønske fra mor . Men i utlandet er det ikke problem - da det finnes mange privatsykehus som utfører KS etter mors eget ønske - men man må da betale dette selv . Men det er da verd det - dersom man absolutt ikke vil føde ... og utsette kroppen sin for dette . En undersøkelse jeg leste på nettet viste at hele 38 % av kvinnene som hadde født vaginalt fortalte om problemer i ettertid med å fungere

normalt sexuelt etter en vaginal fødtsel ... mange parforhold led veldig som følge av dette ... Noen kunne fortelle om nerveskader & følelsesløshet i underlivet mange år etter vaginal fødtsel .... og samlivet ble aldri det samme igjen . Trist ! Bare DET er jo en god grunn til å ta KS ... ! Men det anses vell som et " luxusproblem " av leger i dag . Vi skal vell være takknemlige for at vi har livet i behold og helsen son noenlunde etterpå . Jeg hadde reist utenlands og betalt KS selv om jeg ble nektet i Norge . Det er ikke så fryktelig dyrt . Kan sikkert gjøres for 50 - 60 000 kr på et rimelig privatsykehus f.eks i England . Heller det - enn å la meg presse , tvinges til vaginal fødtsel i Norge på Norske sykehus . det er jo vår kropp - dette må vi få bestemme selv hva vi føler er best . takk og pris at det finnes privatsykehus - så har en i hvertfall mulighet til å velge.... det får vi jo ikke i Norge . Om dere sier dere reiser utenlands og får det gjordt - hvis dere ikke får i Norge - så bør de da gi etter ....og gi KS . Regningen kan kreves dekt av norsk helsevesen . La oss si dere tilfeldigvis er på ferie utenlands og plutselig bare må barnet forløses før tiden ... barnet blir hentet ut med KS f.eks i London og dere reise hjem . Gjennom trygdekontoret har en rett til å få fødtselen sin dekt av det offentlige .Men en må visst ha et Norsk Trygderettighetskort med seg på utenlandsturen / pluss vanlig reiseforsikring . Så sendeer sykehuset regningen til Norge : ) De er jo livredde vi benytter utenlandske sykehus .. har dere ikke skjønt det ? eller hvorfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der var du igjen, ja... Synes du kommer med en masse tøv og surr. Bli nå gravid først, så skal du se at det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og vas!

 

Vaginal fødsel er og blir best for barnet, med mindre det oppstår komplikasjoner underveis. Hvorfor tror du naturen er lagd slikt at man føder barn på den måten? Det fins mange gode argumenter for hvorfor vaginal fødsel er bedre for barnet. Det kan du sjekke opp selv.

 

Nå må du holde fokus her og ikke komme å si at det er det beste for barnet, bare fordi du er en forkjemper for keisersnitt og selv er redd for å føde vaginalt.

 

Og hva som er best for mor? Det vet egentlig bare de som selv har prøvd begge deler.

 

 

Hilsen en annen kvinneforkjemer, som også er helsepersonell med relevant bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette var noe tull ejeg.

Veldi mange som er livredde for å bli presset til en vanlig fødsel.

 

Jeg er en av de selv, pga en traumatisk og veldi tøff fødsel første gang.

Så nå må jeg kjempe for keisersnitt og gå gjennom utallige diskusjoner/samtaler med helsevesenet og bruke masse tid og krefter på det .

I stede for at når vi har hatt en tøff førstefødsel så kan vi få slippe å bruke hele neste svangerskap på å engste og kjempe for dette så kan vi vel bare få det innvilget!

Jeg er så forbanna på noen av legene som sitter å bestemmer hvordan en kvinne skal føde.....å gjerne en mannlig en som aldri har vært gjennom noe lignene selv og slipper det noen gang.

 

You go girl:o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er tullprat hun serverer når hun sier det er til det beste for barnet. For det er det ikke. Det har man sett mange ganger i min jobb. Jeg sier ikke at det alltid går galt, men mange av KS barna har problemer i starten.

 

Du Vuggi Vuggi, har langt større grad, grunn til å uttale deg om dette, som selv har hatt en traumatisk fødsel fra før. Når du ønsker keisersnitt har man full forståelse for det. For du vet hva du prater om! Håper det lar seg ordne, slik at du får det! Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på innleggene til kvinneforkjemper. Det blir bare tull. Hun er ikke helt stø, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tallene jeg har servert ( statistikk ) er reelle og ikke tull .

Gå og les " mammas kropp "etter fødtsel her inne på forumet( reine skrekklesningen , ikke for sarte ører ) så ser dere jo kanskje litt fordeler helsemessig med keisersnitt ...( livskvalitet etterpå ) Sannheten er jo at kroppen har permanente skader / overstrekk i muskulatur etter fødtsel m.m pluss mange div underlivsproblemer etter fødtsel - som faktisk aldri lar seg helt reparere 100 % . Noen kvinner er skapt for å føde og godt egnet til det - men ikke alle kvinner . Vi er veldig forskjellige og individuelle fysisk / psykisk - det må snart helsepersonell begynne å forstå i 2007- men de nekter visst å forstå . Ikke alle kvinner er EGNET psykisk / el. fysisk til å føde vaginalt og gjør dette like lett og ukomplisert som enkelte KS motstandere her inne .....- problemet er at de forsøker å presse / tvinge slike kvinner også til fødtsel med trangt bekken / panikkangst m.m . For de som ikke er så godt egnet til dette - kan det gå fryktelig galt , det er desverre en sannhet . En kan få psykiske / og fysiske helseproblemer en må slite med resten av livet - noe som ødelegger livet og evt. partnerens liv ( mannen ) som lever sammen med den kvinnen som ikke har fått et riktig tilpasset tilbud . Taperne er jo i stor grad mannen i forholdet ... som kanskje må leve i sølibat resten av sitt liv - uten å forstå hvorfor kanskje ??? .... forde kvinnen har utviklet div angst / helsproblemer i forbindelse m / fødtsel ...som igjen umuliggjør et NORMALT PARFORHOLD etter at barnet er født . Jeg syns synd på menn som har slike kvinner som lider i det stille - som ikke tør eller får hjelp for sine helseplager , men må leve med de . Tragisk og unødvendig . Jeg tror mange parforhold og menn spesielt - hadde vært lykkeligere om kvinnene deres ble spart for visse traumer / skader i forbindelse m / fødtsler .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var du tilbake med skremselspropagandaen igjen, "kvinneforkjemper"... Denne gang koster det bare 50 ooo å føde i England? Sist du var her kostet det 100 000...

 

Historien din endrer seg jammen fra gang til gang..

 

Og det med å få igjen pengene fra trygdekontoret er det største tullet jeg har hørt. Man MÅ ikke plutselig føde med planlagt keisersnitt. og om du plutselig MÅ føde på ferie i England blir du i såfall ikke sendt til et privat sykehus, men offentlige NHS, der policyen er lik som i Norge.. Hvor dumme tror du egentlig trygdevesenet i Norge er??

 

Du skriver ikke så godt norsk heller så jeg mistenker deg for å komme innom her med jevne mellomrom for å reklamere for private sykehus i England.

 

Dette blir for øvrig siste gang jeg kommenterer et innlegg fra deg. Er helt enig med de andre at vi burde la denne type ikke-konstruktive innlegg ignoreres så de forsvinner fra forsiden.

 

Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom opplest og vedtatt at vaginal fødsel er best, men jeg har enda til gode å finne et skikkelig godt argument for at det er tilfelle.

 

Når jeg mener at kvinnerforkjemper kommer med tøv, så er det det der englandsopplegget jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å få servert sannheten da - uansett hvor skremmende den er ?så jenter / kvinner VET HVA de utsetter kroppen sin for og bedre kan ta et best mulig VALG for seg selv , istede for å stupe nærmest intetanende og beroliget av " alle andre " inn i det - for dermed å bli så skuffet over dette i ettertid som bare skulle være så rosenrødt og romantisk .... ! Skulle ønske flere jordmødre og leger sa sannheten RETT UT - istede for å ikke snakke om risikoene i det hele tatt med vaginal fødtsel . Men kunn fortelle hvor livsfarlig KS er ... - men dysse ned allt som kan virke skremmende på kvinner / gravide når de spør om diverse .Det syns jeg IKKE er å være snill - det er rett og slett å LURE FOLK . Blir jeg som før igjen ??? Revner man mye ??? Hvor mye ?? Er det lenge vondt og verk etterpå mens man er sydd på kryss og tvers pga revningene osv osv Les mammakroppen her på forumet - for noen plager de stakkars damene har . Legene nevner ikke engang at en kan gå med smerter i årevis etterpå og bli nærmest invalid periodevis pga f.eks totalrupturer og flere nødvendige oprasjoner i underlivet for å førsøke å reparere fødtsels-skadene en vaginal fødtselen har påført mor .Legene " later " nærmest som om dette nesten aldri hender , likeså jordmødre .Og - har ikke en kommende mor lov / rett til å tenke på sin egen helse / velvære i det hele tatt ??? Høres ut som om mor blir helt glemt - og all fokus er på hva som er best for barnet - ingen i helsevesenet tar mors følelser , bekymringer , ønsker alvorlig høres det ut som . Er liksom av total underordnet betydning ifølge enkelte her hva som er til beste for mor også .Men skal mor greie å ta seg best mulig av barnet - må mors helse vernes / beskyttes mot unødvendige skader / lidelser etter fødtel .Er jo mange kvinner som seigpines i 1 år etter fødtsel pga dårlig sammensyinger av rifter / ruptur-skader under fødtsel . På siden " mammas kropp " her inne på forumet leser en om kvinner som har store smerter ved do-besøk , når de går , står osv i mange mnd og t.o.m ÅR etter vaginal forløsning . Og slike ting ble aldri nevnt for meg av Lege / jordmor da jeg var til samtaler med de . Dette fikk jeg lese og se selv f.eks her inne på dette forumet og høre av eldre venner i 40 årene som selv har født barn og søstre m.m . Så har liten tillitt til folk / helsepersonell som skjuler sanne fakta om risikoer / plager ved vaginal fødtsel - men har forutbestemt at det er det beste uansett for både mor & barn ...- og forsøker å tvinge alle til å mene det samme ! La folk få ta sitt eget valg - ut fra sanne opplysninger . Ikke skjul sannheten - og kalle mine innlegg som " skremselspropaganda " . Hva i all verden skulle jeg tjene på å skremme folk til å ta KS ? Ingenting tjener jeg på det . De som vurderer KS selv - er inteligente nok til å tenke over fordeler og ulempene de selv påfører seg . Den som ønsker å føde vaginalt får gjøre det - men jeg kan aldri tenke meg det - eller greie å forstå at noen kvinner virkelig vil foretrekke det i år 2007 - med alle plager en vaginal forløsning medfører i ÅR etterpå , for ikke å snakke om inkontinens og elendig sexliv i kanskje år etterpå for deg og din mann . . Men vi andre må jo få slippe om det føles helt utenkelig for oss - uten å få spydige kommentarer og bli nærmest trakasert av andre kvinner for at vi valgte KS mot alle odd`s kan en si . For det er jo et s l i t å få KS i Norge . Og gjør en det i utlandet - blir det litt dyrt . Men overkommelig for de fleste som virkelig MÅ HA koste hva det koste vil . En er jo to om å lage barnet - dermed to om å betale KS regningen i utlandet - det er jo en selvfølge at mannen får være med å betale regningen . Min mann gjør nå det gladelig ..... etter å ha LEST INNLEGGENE PÅ DETTE FORUMET " MAMMAKROPPEN " og blitt opplyst om hva en vaginal fødtsel kan gjøre : ) . Er jo forferdelige plager / problemer kvinner / og menn i parforhold må takle , slite med etter vaginal fødtsel . Og slik - vil ikke vi ha det rett og slett .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må VIRKELIG ha et problem eller flere.

Synes det er ren skremselsprpaganda du kommer med, og det er liek ille uansett hvilken vei man ser det.

Smerter og komplikasjoner kan man jo få etter et ks også:) Så spar oss for ekstremistholdningene dine!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, KJEMPEBRA kvinneforkjemper at du oppgir muligheter for oss som vil ha snitt!! Er nok mange som aldri har tenkt tanken at man tross alt ikke er bare avhengig av norsk helsevesen! Skulle det bli klin umulig å få snitt i Norge, så finnes det hvertfall et alternativ!! Takk skal du ha for at du leter opp info rundt privatsykehus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror at hun er nok her på grunn av penge interesser. Keisersnitt er ikke enkelt operasjon og det må alle vite.

Når alle hadde bestemt seg for og få keisersnitt hvordan ville Norge sett ut da,alle med keisersnitt.

 

Jeg forstår ikke dere kvinner at dere snakker om keisersnitt i det heletatt også.

 

Om jeg kunne føde normalt så ville jeg gjort det, selv om jeg hadde angst for fødselen, alle vi har jo det.

 

 

Men når man har stort barn på 5 kg i magen så er det helt umulig og få det barnet normal vei ut.

 

 

Man må jo lide litt i fødsel prossesen det gjorde jeg også,helt til de så at det ikke gikk ,da fikk jeg haste keisersnitt .

 

mye bedre og føde normalt, selv om man har angst.

bedre enn den inngrepet i magen uffffffff kan ikke tenke på den operasjonen blir livredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse og respekt for dine følelser Malena 26 - at du absolutt ikke vil ha KS og syns det høres fryktelig ut med opr. i magen . Dere er mange som tenker slik . Men vi er også veldig mange som ser KS som eneste måte å greie å få et barn på , da vi ikke orker tanken engang på vaginal fødtsel - vi andre føler motsatt, at kunn KS gir en trygg forløsning . Vi mennesker er veldig ulike og individuelle i hva vi føler oss komfortable med og ønsker for oss selv .Kanskje ut fra at vi mennesker bærer på forskjellige ERFARINGER OG TIDLIGERE OPPLEVELSER på godt og vondt - disse tidligere erfaringer former våre tanker / ønsker dermed svært forskjellig fra person til person .Det som vell er mest skremmende med norsk fødtselshjelp - er vell at legene ikke inkluderer oss i avgjørelser som gjelder vår egen kropp .Det finnes jo ikke medbestemmelsesrett .Legene tar avgjørelsene " over hodet på oss " rett og slett . Selv om kvinnen selv er sterkt uenig . Dette syns jeg er det værste . Og ikke rart folk har sykehusskrekk og legeskrekk - når de opphøyer seg over alle pasientene sine og mangler både empati , innlevelsesevne , forståelse og medmenneskelighet i sine avgjørelser - som kanskje rent teoretisk er riktig - men fullstendig galt ut fra psykologiske hensyn , empati , medmenneskelige hensyn ovenfor pasienten . Jeg vil ikke benytte et sykehus som jeg vet vil ikke gi meg medbestemmelsesrett over min egen kropp eller ta hensyn til meg overhodet som pasient . Men overkjøre - mine ønsker ved å utsette meg for ingen valgfrihet - slik norske leger gjør . Da er det mye bedre for meg å bruke pengene mine på privatsykehus - jeg er da sikret human og menneskelig behandling og får full valgfrihet og medbestemmelsesrett i valg av fødtselsmetode .Jeg er et moderne menneske - og godtar ikke å bli " umyndiggjordt " på norske sykehus . Det er jo det gravide blir i Norge i dag - ut fra behandlingen de får i dag . Om 100 år vil våre etterkommere grøsse ved tanken om hvor forferdelig vi ble behandlet av legene i år 2007 . Og allt vi måtte gjennomgå og tåle- uten å ha samtykket til det selv eller fått alternativer og valg .Jeg lever nok litt " forut min tid " . Vi kvinner kommer ikke til å få selvbestemt KS i min levetid i allefall I Norge . Kanskje våre døttre og sønner får et bedre liv ( mer kvalitet på livet ) og helse enn vi fikk og bedre muligheter - om verden utvikles fremover . Slik Australia og USA har gjordt - gitt alle kvinner full rett til å bestemme fødtselsmetode selv og valgfrihet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette siste du skriver er jeg enig i - føler ofte selv at jeg lever 'forut for min tid' når det gjelder troen på valgfrihet ved fødselsmetode. Hver enkelt kvinne bør få velge selv hva de vil utsette kroppen sin for. Så lenge det er et gjennomtenkt, opplyst og reflektert valg, selvfølgelig.

 

På alle andre områder i livet har vi full frihet - vi velger livsledsager, bosted, utdanning og jobb uavhengig av andre. Vi hopper i fallsjerm, kjører motorsykkel, fjellklatrer og tar utallige plastiske operasjoner helt frivillig. Men fødsel skal fortsatt være ved tvang? Det MÅ bli en holdnings-endring her.

 

Bambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er: Du FÅR ks i Norge, gratis. Kanskje ikke på det nærmeste sykehuset, men utvilsomt innenfor landets grenser. Fokuser på å bli gravid først, så ordner alt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ganger far jeg inntrykk av at "noen" av kvinnene her ikke burde vært gravide i det hele tatt... de burde adoptert eller ventet til fremskrittet kommer og man kan dyrke sine biologiske barn pa glass...

 

kvinner har födt barn i 1000 er av ar, og de har som oftest födt mere enn ett. sa födselsskadene kan jo ikke være SA fæle...

 

keisersnitt er noen man bör ta dersom der er en grunn til det. medisinsk eller psykisk, men JEG synes ikke "jeg vil ikke föde vaginalt fordi da far legen og jordmor se meg naken, og kanskje jeg revner" er en god grunn for ett sa omfattende inngrep som er KS.

 

de av dere som synes dette er god nok grunn: More power to you. det er deres avgjörelse og valg, jeg trenger jo ikke være enig, i og med at deres valg har ufattelig lite a si for meg.... tenk sa kjedelig verden hadde vært dersom vi alle var enige... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle hatt holdningen til "kvinneforkjemper" hadde menneske heten utdødd som rase. Hallo, stikk fingeren i jorden. Vi kvinner er skapt til å føde vaginalt.

Heldigvis for oss som har medisinske grunner eller andre faktorer som hindrer oss i å føde normalt - finnes det ks.

At alle skal ha "rett" på ks, høres helt hinsides ut.

Tenk på alle dem som da ville velge ks av bekvemelighets grunner, eller rett og slett blir usikkere pga det tullet du skriver.

Å føde er en utrolig opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Det største jeg har opplevd i mitt liv.

Neste gang blir det planglagt ks pga medisinske grunner.

Er bare så glad for å ha fått oppleve en naturlig fødsel.

Jeg er helt sikker på at mange av de med fødselsangst alene, også ville oppleve gleden av en naturlig fødsel.

 

Du som er hovedineller burde ikke adoptere engang. Adopterte barn er like mye verdt. Det viker som om du trenger hjelp på flere plan, spesielt på det psykiske...

Jeg håper virkelig du søker prof hejlp snart og ikke får barn før du er mer "hel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kvinner skal ikke få bestemme over egen kropp? De skal i følge deg umyndiggjøres når det gjelder fødsel, 'ta seg sammen' og håpe på en god fødselsopplevelse? Hjelp, for en tankegang.

Ikke alle kvinner er skapt til å føde vaginalt, hos noen er det fysiske årsaker som ligger til grunn, og hos andre er det psykiske årsaker. En kvinne som går og gruer seg til fødsel et helt svangerskap må da få velge ks hvis hun føler at det er det rette for henne. Å bli 'tvunget' til naturlig fødsel fordi andre mener at det er til det beste for meg, er rett og slett krenkende.

 

Bambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvål sykehus og Aker sykehus nekter ingen keisersnitt som vil ha det. Det er fritt sykehus valg. Dette alternativet er gratis. Jenter døm ikke andre jenter for deres valg. Både vaginal fødsel og keisersnitt er velprøvde annerkjennte metoder. Det er ingen grunn til å tro at det ene eller det andre er skjebnesvangert for barns sikkerhet. Tilfeldighetene rår i hvem som får en god start i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kvinneforkjemper

 

Synes du må ta innover deg at det er DU som har problemer og ikke alle andre. Det er faktisk TUSNER av kvinner som føder normalt som synes det er helt greit på tross av sting osv. Ut fra egen erfaring med venninner som har født - opp igjennom årene sikkert 40 stykker - er det INGEN som har klaget over smerter etterpå osv. Skal du har barn må du jo tåle noe uansett. KS gir smerter etterpå. Jeg trodde jeg skulle dø av smerter i magen første natten!!! Det var et helvete. 3 dagen måtte de sette kateter fordi jeg ikke kom meg opp av sengen og ikke klarte å tisse på bekken. Jeg fikk STORE luftsmerter som endte med nakkekramper så tårene sprutet. Ikke noe ønskedrøm for å si det MILDT.

 

Har prøvd begge deler og sverger til vaginal fødsel. Men desværre blir det ks denne gangen pga for trangt bekken.

 

Hadde det vært naturlig å føde gjennom en blødende sprekk i buken hadde vi vært født med kniv i hånda. Det er faktisk helt normalt å føde vaginalt og det er heller ikke så vondt som du tror. Det er faktisk helt greit. For når barnet er ute er det som å skru av en bryter og du kan reise deg opp og fungere helt normalt, feks gå i dusjen.

 

KS er det nest beste til en normal vaginal fødsel hvor de psykologiske og hormonellene prosessene får fulgt naturens gang. Trenger ikke være professor for å forstå det.

 

STÅ PÅ de som har mulighhet til å velge vaginal fødsel for det er verdt det! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen som utførte mitt KS anbefalte faktisk KS på grunn av flere av de faktorene du kommer med her:)

 

Spesielt det med at det er bedre både for mor og barn å "føde" under kontrollerte former. Det er flere komplikasjoner ved vaginal fødsel enn ved et planlagt KS.

 

Han sa dessuten at mange leger i Norge har den samme meningen, men det er ikke "stuerent" å snakke om det. Faktisk var det økonomiske årsaker som gjør at det er "bannlyst" å snakke om at KS er bedre for både mor og barn. Det koster jo en hel del å utføre et KS, så sparekniven er jo viktig der også.

 

Synes det var godt å møte på en lege som er av den oppfatning at et KS er like sikkert, om ikke sikrere enn en vanlig fødsel. Var heldig denne gangen også og møtte en annen lege som også er av denne oppfatningen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette hadde vært en gjengs oppfatning av leger generellt, så hadde de nok sagt det høyt:)

Hvorfor er det så forbaska vanskelig å bare godta at for NOEN er det best å ta ks, og for DE FLESTE er det best å føde vaginalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at flertallet av legene mener dette, men at det faktisk finnes leger som tør å si det kanskje flere tenker på:)

 

Jeg mener at kvinner må få velge selv hvordan de vil føde. For meg spiller det absolutt ingen rolle om man velger KS eller å føde vaginalt. Det er helt og holdent opp til hver enkelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...