Gå til innhold

Har engangsstønaden gått opp til 100.000?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes det er fryktelig urettferdig overfor de som faktisk opparbeider seg retiigheter til penger jeg da.

dessuten, tenk hvor mange som kommer til å spekulere økonomisk i det å få flere barn da

og hhvordan vil det gå i arbeidslivet, bare tenk hvor mange som ikke gidder å jobbe i noen år mens de får barn da

nei huff....

et stort steg tilbake hva likestilling angår også er det!

Skrevet

Jeg jobber i barnehage da jeg ble gravid, MEn det var kun praksis plass igjennom aetat. Den varte kun 3 mnd. Jeg var veldig plaget med kvalme de 4 første mnd av svangerskapet , så den siste mnd i barnehagen jobbet jeg nesten ikke noe. Når man bare går hjemme å holder på å spy hele dagen eller sover så orker man rett og slett ikke å søke jobber. Når jeg ble bedre prøvde jeg så godt jeg kunne.. Men det hadde jo ikke hjulpet noe alikevel. Derfor fikk jeg kun OS.

Skrevet

Er selv student og går hjemme i fødselsperm nå:) Synes studentene har det ypperlig her i Norge og klager selvfølgelig ikke på det altså!

Men jeg mente bare at dersom en selv velger å gå hjemme med barn uten å jobbe osv så kan en ikke forlange kontoen full av penger når en får barn.

Skrevet

Jeg fikk heller ikke permisjonspenger, utrolig surt! Jobbet som vikar før jeg ble gravid, men så ble jeg kjempedårlig og sykmeldt fra dag 1. Fikk sykepenger i 14 dager fra abeidsgiver, men ikke en krone fra trygdekontoret fordi jeg ikke hadde tjent nok (de hadde et grunnbeløp man måtte ha tjent). Det var snakk om 10000,- jeg manglet. Så jeg fikk jo da heller ikke permisjonspenger... Har heldigvis gått greit å leve på samboers lønn.

Skrevet

Noop.. er bare de lusne 30 000, hihi..

Skrevet

HI: Du har nok misforstått kraftig!!!!!!

Engangsstønaden er ment å dekke de 6 ukene etterfødsel som er forbeholdt mor! Barseltiden er satt til 6 uker av medisinske årsaker - for at kroppen skal kunne få litt tid på å komme seg etter svangerskap og fødsel!

Ut over disse ukene har FAR rett på 29/39 uker med foreldrepenger. Dette froutsette serlvsagt at mor går tilbake til arbeid eller utdanning. Staten skal da ikke sponse permisjon i 12 måneder for begge foreldrene samtidig!

Foreldrepenger er erstatning for TAPT INNTEKT ved at en av foreldrene går hjemme med barnet. Har man ikke hatt noen inntekt før fødsel, så har man heller ikke noe inntektstap. Hvorfor skal staten plutselig sponse deg med inntekt etter en fødsel hvis du har valgt å klare deg uten før fødsel??????

Det er ingenting i veien for at mor ikke kan gå tilbake til jobb etter 6 uker. At noen uten rettigheter VELGER å fortsatt gå hjemme uten lønn (på samme måte som de gjorde FØR fødsel) er jo et valg den enkelte tar selv. Det er ingen ting som tilsier at et par med barn MÅ klare seg på en inntekt så lenge far kan ta ut foreldrepermisjon hvis han ønsker det samtidig som mor begynner å jobbe!!!

Skrevet

Dårlig eksempel!

Din samboer kunne tatt ut fødselspermisjon og fått foreldrepenger ut fra sin inntekt. Du KUNNE da tatt deg en jobb - om du VILLE.

At du VELGER å gå hjemme selv om din samboer har rett til permisjon, skal vel ikke jeg belastes for (dvs mine dyrt betalte skattepenger!!!)?

Skrevet

Hvosfor skulle du fått MER i foreldrepenger enn det du faktisk hadde i tapt inntekt. Skulle jeg som jobbet 100% også fått 60% MER enn det jeg hadde tjent før fødsel??

Foreldrepengene er et bidrag fro TAPT ARBEIDSFORTJENESTE. Så lenge du har jobbet 40%, er det det du får kompensert ved foreldrepenger.

Skrevet

Skjønner ikke hva man klager på jeg. Det er ikke mange land i verden hvor foreldre faktisk får penger og lang permisjon med lønn når man får barn.

Skrevet

engangsstønaden er ment å skal være de 9 (?) ukene du må ta permisjon. Tror det er 3 uker før og 6 uker etter fødsel...

Så de skal ikke vare ett år nei!

Skrevet

Jer har hadd fast jobb i 3 år nå, så da jeg ble gravid var jeg sikker på at jeg hadde opptjent permisjon.. har vært en del sykemeldt å pga en liten feil NAV har gjort ble jeg fratatt lønna under perm,,,

Så jeg må lide for noe Nav skulle ha lidd for...

Fikk kun engangsstønad, selv om jeg har fast jobb...

Skrevet

jeg synest at engansstønad kunne godt vært på ca 50000 kr...det er sånn passelig:-)

det er jo greit at folk må ut i jobb men det er mange årsaker en ikke kan gå ut i jobb igjen etterpå...

etter 7 uker??det er jo lite...en vil jo gjerne være sammen med babyen sin til det er hvertfall 1 år.

men 33 å et halv tusen kr er for lite synes jeg...

men men sånn er reglene men dei skulle vært greiere med henhold med baby stønader generellt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...