Gå til innhold

Har engangsstønaden gått opp til 100.000?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tar vi meg som eksempel!!!

Jeg fikk KUN engangsstønad. Dette måtte jeg klare meg på fram til Theodor ble født. Da levde jeg på KUN barne trygd!

Har samboer da, så vi hadde jo hans lønninger også..

Men prøv å sett dere i min situasjon.. Å tenk på om dere synes det holder med ca 33.000 ,- ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en kan jo ikke akkurat forlange å få masse penger inn på konto når en får barn når en ikke har jobbet synes jeg.

Skrevet

stakkars deg, det må ha vært tøft..HELT UTROLIG!!!

Skrevet

Vær litt realist, da. Skal man begynne å spytte i 100 000 til alle som ikke har kav på fødselspenger, blir det fort noen kroner.

Ingen har vondt av å jobbe, og de som absolutt ikke vil, får henvende seg til sosialen, da.

Skrevet

lett å være bråkjekk Sam når du ikke er i samme situasjon selv. Kankje du burde å prøve å sette deg litt inn i andres situasjon?

Skrevet

Altså, jeg er høygravid selv og har bare fått engangsstønad. Men siden jeg ikke har hatt inntekt frem til nå, hvorfor skulle staten plutselig begynne å sponse meg?

Har man klart seg uten inntekt før man ble gravid, klarer man seg da uten inntekt etterpå også! Vi skal være glade vi får noe i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har vært i din situasjon, minus mannen med inntekt, jeg.

Og jeg ordnet meg en jobb.

Skrevet

Feil.

Mors engangsstønad får man uansett om far skal være hjemme eller ei. :) Heldigvis. :)

Skrevet

Det var KRF som ymtet frempå i sin valgkamp at de ønsket at engangsstønaden skulle økes til 100.000,- Dette skapte store avisoverskrifter, derfor det ble mye snakk om dette. Ikke noe forslag som ligger inne til behandling altså.

Dette er jo en ytelse de som ikke har opparbeidet seg rett til fødselspenger mottar. Da er det jo naturlig nok mange familier som blir sittende med denne + mannens inntekt da mammaen ofte ønsker å være hjemme selv det betyr mindre penger.

Skrevet

Det var ikke drømme situasjon nei.. Men vi klarte oss jo.. Har en suuuper familie som alltid har hjulpet oss..

Skrevet

Er vel ikke snakk om å ikke ville jobbe. Er noen som sikkert vil kose seg hjemme med babyen sin vet du. Selvom ikke du valgte det..Jeg hadde aldri kalrt å dra fra min 7 uker gamle sønn.

Skrevet

Tror du misforstår lille pusekatt... engangstønaden er for de som ikke har opptjent rett på foreldrepenger, altså de som ikke har vært i jobb lenge nok før de fødte, el ikke vært i jobb og studenter uten jobb. Og far har rett på permisjon med full lønn selv om mor ikke har vært i jobb, så lenge hun går ut i fulltidsjobb eller fulltidsstudier etter fødselen.

Skrevet

Hadde du heller ville manglet bleier og mat, og bli uten husvære du da sikkert?

Skrevet

Men hva er det som gjør at noen bare går hjemme og ikke jobber eller går på skole?

Synes det er rart med folk som ikke har noen andre syssler enn å se på TV hele dagen.

Og når man vet at man er gravid, eller planlegger å bli gravid skal det ikke være noe problem å melde seg opp til et kurs som er støttet av lånekassen slik at man kan få fødselsstipend?

Man har jo 9 mnd på seg til å aktivisere seg i 6 mnd...

Skrevet

Men kan man ikke søke om morstrygd en del uker før også, så da vil det si at de 30000 kun er til utstyr?? For man kan få morstrygd i 3 år etter fødsel så de 30 000 er ikke til å dekke mnd utgifter.

Skrevet

Hjemme med småbarn. Men det velger man jo selv.

Skrevet

Du skjønner det, lille pusekatt, at noen mener at de ikke skal være seg selv ansvarlig.

De mener nok at hvis de har lyst på baby NÅ! Eller Nå! Eller NÅ!!

-Så skal de få gå hjemme med babyen sin og dulle i 12 mnd.

At de ikke har opparbeidet seg rett til noe, betyr ingenting.

Skrevet

Sikkert lett å generealisere hvis en går ut fra at alle i Norge enten er ærlige lønnstakere eller late arbeidsledige.

Jeg var "uheldig" og ble gravid under studier. Da har man heller ikke jobba, og får kun engangsstønad. Men jeg tør påstå at å ta høyere utdanning ikke er å leke råttmakk - man beriker faktisk landet sitt med viktig kompetanse.

Skrevet

Tror kanskje hun mener overgangsstønad? Men det er jo for alenemødre.

Skrevet

Men da får du jo fødselsstipend fra lånekassen.

Skrevet

Nå kommer jo alles permisjonspenger fra staten, så jeg synes faktisk man kunne fått dette om man hadde jobbet eller ei...Kan være flere grunner til at enkelte ikke har opparbeidet seg rett til fødselspenger.

*Nyutdannede som ikke har rukket å jobbe 6 mnd feks.

*Folk under attføring. Attføringspenger danner ikke grunnlag for fødselspenger. Helt idiotisk. Disse menneskene har ofte vært ute i arbeidslivet maaaaaaaange år, så kan de ikke fortsette i jobben grunnet sykdom, og må omskoleres. Er man så "uheldig" å bli gravid da får man ta til takke med engangsstønaden. Mens arbeidsledige som mottar dagpenger får fødselspenger.

Skrevet

Jeg synes ordningen med å opparbeide seg fødselspenger er ganske dårlig, det er mange som faller mellom to stoler. Jeg for eksempel hadde gått skole, og jobbet 40% ved siden av. Jeg ble sykemeldt da jeg ble gravid på grunn av risikosvangerskap. Dette gjorde at jeg fikk sykepenger på grunnlag av de 40% jeg hadde jobbet, og fødselspengene ble tilsvarende lav. Enda jeg IKKE har vært en trygdesnylter som satt på rævva hjamme.

Vi har heldigvis klart oss bra, men det er langt ifra alle i min situasjon som hadde gjort det.

Skrevet

Jeg var TO lusne arbeidsuker unna å ikke greie å opparbeide meg retten til foreldrepenger. Overhodet ikke fordi jeg er lat, men fordi engasjementet mitt gikk ut og jeg plutselig sykmeldt pga sterk bekkenløsning. Heldigvis hadde jeg verdens flotteste sjef, og vi greide å få til de to ukene så jeg fikk foreldrepenger likevel :) Jeg har jobba HARDT i alle år, alltid jobba i tillegg til studiene, fikk meg jobb (engasjement) rett etter endt utdanning, og kom ikke her å si at jeg fortjente å kun få 30000!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...