Gå til innhold

Hva ville dere gjort...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe ja men blir bare så irritert på teite reglene de finner på i norge..

virker som alt bare er på pur F...å jøre ting vansklig for folk...

personlig hadde jeg ikke nølt med det jeg sa til deg..

men skjønner jo deg og da :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må levere egenmelding en gang i året, og man mister ikke rettighetene før man har vært samboere i 1 år...

MEN, flytter man sammen med barnets far så slutter stønadene med det samme/eller måneden etter...

Før gjaldt det fra 1 nov... men nå er det fra dato-dato, før kunne man flytte sammen med en mann 10 nov og så levere egenmelding året etter den 1 nov og skrive NEI, har ikke hatt samboer de siste 12 mnd... nå er det "dessverre" ikke slik lenger....

Skrevet

Jeg skrev innlegget som startet med;

"Kan virkelig ikke fatte at det jeg og samboeren min klarer skal være så utrolig vanskelig for andre...."

Merkelig at de som vil snylte på staten Norge kan få være anonyme, men de som svarer og ikke er enige med dem er FEIGE (ja, med STORE bokstavet tilogmed..)...

Ha en flott dag da, står fortsatt for det jeg skrev i det andre innlegget jeg =)

Skrevet

hva er du/dere for noe mennesker? mener ikke å gå til angrep på personligheten til noen, men hva er galt med folk som sender sin egen unge til sosialen fordi han ikke vil bruke av arvekontoen sin?

jeg skjønner det er surt, men hvis du ikke har planlagt mer i forkant av en graviditet så kan du f**** meg ha det så godt. du kan ikke forvente å få alt dekket av staten hvis du har penger til det selv. skal ungene til røkke få det dekket av staten fordi de ikke vil bruke arven??? (nei det skal de ikke).

dette hørtes ut som grov svindel i mine ører. norge har et fantastisk system som har mulighet til å hjelpe alle som har problemer. men siden det finnes så mange med samme innstilling som deg, som mener at de burde få alt i livet gratis så blir dett systemet utnyttet av folk som ikke fortjener en dritt.

hva slags forbilde setter du for ungen din??

du skal ha barn, på tide å vokse opp og ta ansvar. det er ingen menneskerett å få unger.

Skrevet

Hei!

Bare til opplysning, så har jeg ei venninde som gjorde slik dere tenker på.

Det gikk kjempefint, helt til de ble oppdaget.

De måtte betale tilbake penger som de hadde motatt og begge måtte sone en hvis tid i fengsel.

De bodde ikke sammen.

Så lykke til på reisa......det kan gå bra , og det kan gå dårlig!

Skrevet

petterbw! haha! må le av deg:) du virker helt skrudd i hodet kjæære deg;)

sa foresten at denne tråden kunne avsluttes om dere ikke hadde noen tips!

Her var det snakk om at barnefar ikke ville stille opp slik jeg ville! å da blir jeg jo alene din merkelige skrue!

Og til anonym, takk for at du opplyser om dette! som sagt mange ganger så kommer jeg nok ikke til å søke så lenge jeg er sammen med barnefar! men om dette ikke funker så blir jeg nødt til det! om han ikke stiller opp! men det tror jeg han gjør.

Vær vennlig å ikke skriv slike usaklige innlegg når dere ikke leser hele saken! Ha en fin kveld

Skrevet

Ja, det er riktig at sosialen krever arvekontoen brukt før han får støtte! Sånn er det, og om man tenker seg om er det rettferdig. Hvis ikke kan jo hvem som helst si at de har holdt av penger til noe eller arvet.

Kontoen til din kjæreste er nok ikke sperret til han er 25. Hadde den vært det, så har sosialkontoret null mulighet til å kreve den brukt nå fordi han ikke har tilgang til den. Så om de krever den er den åpen for bruk. Sånt sjekker de veldig nøye.Mener han fortsatt at den er sperret, så må han klage på avslaget på sosialkontoret og han vil få medhold.

Jobber på sosialkontor, så de reglene kan jeg godt.....

Ellers så har dere jo kommet i en kjip situasjon. Jeg vil nok råde deg til å skrive aleneforsørger. Dere bor ikke sammen og din kjæreste har null mulighet til å hjelpe, altså ER du aleneforsørger. Jeg ser derfor ikke på det som å lyve. Om du har kjæreste eller ikke har ingen noe med så lenge dere ikke bor sammen og du ikke mottar penger.

Stå på!!!! Håper du får litt veiledning om søkeprosessen. Og for meg høres det ut som du har krav på en del støtte. Du har en god grunn til å ha vært uten jobb! Så snakk med trygd og sosial, så håper jeg det løser seg=)

Lykketil!!!!

Skrevet

Hei og tusen takk til deg! Jeg skal få han ned på sosialkontoret å høre ang den kontoen! er ikke helt sikker på hva han fikk beskjed om i banken, bare at den var sperra:/

Jeg er helt enig i at det ikke er å lyge, ettersom at jeg bor alene og ike vil motta noe penger fra han! Men jeg håper virkelig jeg slipper dette! Vi kommer jo til å møtes mere enn hva som må stå på papiret for at jeg skal få penger! og da får jeg noia! Håper at deltidsjobben hannes holder! i tillegg til min rehab! vi må da leve knapt! men hvilke unge foreldre må ikke det!! Så får jeg meg en jobb jeg kan fungere i når barnet kan i barnehage osv! Så da blir det orden!

Vi håper at dette ordner seg uten hjelp av nav:)

God helg.

Skrevet

kanskje han burde bruke av den arvekontoen nå..? det er vel et passende tidspunkt og en god grunn til å ta hull på den på?? er ikke alle som har råd til å ligge å ruge på arvekontoer... hadde i alle fall ikke vi hatt om vi hadde en, men vi søker ikke om aleneforsørgelse forde. vi er begge studenter, vi jobber begge ved siden av, det har vi gjort helt siden ungdomsskolen det!!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Hva hjelper det for HI å høre at du jobber? Da jobber du kanskje nok til å få fødselspenger, og hvis du er student eller elev på vgs så får du jo støtte fra Lånekassa. Altså befinner du deg i en helt annen situasjon som HI...er ikke hennes feil at barnefar ikke vil bruke arvekontoen.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Hærligheten da...er da du, petterbw, som kan ha det faen meg så godt! Hvorfor skjelle ut HI for noe hun ikke kan noe for? Har du lest hele tråden, eller er det en ting du ikke greier? Er ikke hun som har arvepenger, men faren til ungen, og han er nok i enslags ammetåke der han ikke ser hva som er best for ungen...hvorfor skjelle ut HI for det?

Og er dette grov svindel? Hvis det er det så er du vel for dødsstraff på samboere som faktisk bor sammen og mottar OS! I HIs tilfelle er det ikke slik, hun ønsker ikke utnytte systemet så skjønner ikke hvorfor du kritiserer hennes innstilling. Skjønner at hun ler av deg! Tror ikke du er klar over at etter maks ett år med sykepenger får en rehabiliterinspenger, og rehabiliterinspenger gir IKKE rett til foreldrepenger (det som tidligere het fødselspenger)...virker dessverre for HI som at det er rehabiliterinspenger hun har, og får hun heller ikke noen foreldrepenger av å begynne å jobbe nå (har forresten veldig lyst til å vite hvordan man finner seg en jobb 6 måneder på vei og i tillegg er syk!) så sitter hun der uten penger. Problemet oppstår når barnefar ikke vil bruke sine arvede penger, men hva kan hun gjøre med det? Hvor er hennes rettigheter? Dette fantastiske systemet i Norge gjelder visst ikke hvis en har vært syk for lenge!

Jeg synes HI virker som et bra forbilde for ungen sin. Det eneste hun ønsker er å ha penger for å faktisk kunne ta vare på en den, for unger trenger mat, klær, leker og utstyr. Det er sant at det er ingen menneskerett å få unger, men husk nå at det er en menneskerett for en unge å vokse opp i trygge omgivelser med mat og tak over hodet. Er det noen som må vokse opp er det faren til denne ungen!

Skrevet

Vet du, slik jeg ser det er du aleneforsørger og jeg ser ingen grunn til at du skal lide for at barnefar er slik han er, du får oppgi at dere ikke er kjærster om det er eneste løsning, synes ikke folk skal skule på deg for det, for dette er en ganske kinky situasjon i forskjell til en annen tråd som finnes hær inne om ei med sommerhus og bil osv...

Skrevet

Takk for støtten! godt å høre dette!

Om han ikke går med på å bruke den synes ikke jeg har opptrer serlig ansvarlig, og da vil jeg vel gå ifra han etterhvert nå! Men håper han tar til fornuft!

Jeg kommer som sagt bare til å søke om OS om han ikke støtter opp økonomisk! for jeg sjekka opp det meg fødselspenger igjen, å jeg får ingenting:( og rehabliteringen holder ikke.

Gleder meg til jeg kan ut i jobb og forsørge oss! men shit så vankelig å få seg jobb i 6 mnd! Fortsetter å søke slik at jeg kan begynne når babyen kan til dagmamma eller i barnehage:):)

Om jeg søker OS og vi er kjærester, kan vi jo bli tatt ettersom vi da mest sannsynelig vil møtes mere enn vi setter opp på papiret får at jeg skal få støtten! og det blir ikke en trivelig situasjon å måtte snike seg hit og dit sammen! jeg vil at vi skal bo sammen og at barnet skal ha det stabilt med begge sine foreldre! Så jerg blir enten fult og helt aleneforsørger (uten han) eller at han flytter inn og hjelper til med det lille han har! Tror han har krav på barnetrygd gjennom lånekassen pga studiene, og med deltidsjobben hans ,min rehab + engangsstønad! skal det gå akkurat mener jeg!+ barnetrygden jeg får da. Så får vi leve på luft, pupp og kjærlighet det første året:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...