Ingen_nick_ledig Skrevet 14. juni 2007 #51 Skrevet 14. juni 2007 Er en del debatter her inne som til tider "tar av" ja.... skjønner ikke at folk gidder... selv om jeg må innrømme at jeg leser noen av de... (men det er mest for å se hvor mye usakligheter folk er villig til å lire av seg...) Jeg prøver i hvert fall stort sett å holde meg til saken.....
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #52 Skrevet 14. juni 2007 Mener personlig at en familie er fullt kompetent til å ta valg i forhold til permisjon og fordelingen av denne selv. På den måten kan hver familie ordne en løsning ut i fra sin hverdag og ikke hva staten har bestemt. Familier er forskjellige og ikke alle menn tar en like stor del i husarbeidet. Dette betyr at mor etter 6 mnd permisjon må ut i jobb, ta husarbeid og div når hun kommer hjem, mulig nattevåk etc. Her deler vi på mye, men jeg tar det meste av husarbeidet, mannen gjør andre ting. Han har vært flink med nattevåk, det skal han ha. Og selv om han ikke har hatt permisjon på noen av barna, er de svært knyttet til far likevel. Nå er ikke jeg imot fordeling av permisjon, mener bare at hver enkelt familie må få bestemme dette selv. Og jeg synes faktisk 10 mnd permisjon er for lite(da samenligner jeg ikke med andre land,men min erfaring). Det å må sende en gutt i barnehagen som ikke krabber enda er etter min mening for tidlig. Måttre bare kommentere dette.
Rumpleteazer Skrevet 14. juni 2007 #53 Skrevet 14. juni 2007 jeg synes at dette bør være opp til hver enkelt familie. hos oss passer det best at jeg er hjemme hele året hvorfår ? jo jeg ammer enda selv om han er 13 mnd, jeg vil ha det sånn og far vil ha det sånn. 2. jeg har enda ikke kommet meg etter fødselen skikkelig ( faktisk) sliter med bekkenløsningplager. 3. samboer er på sjøen og er hjemme halve året 4. hvis samboer hadde tatt perm, så hadde han bare tjent 1/3 av av hva han tjener enkelte mnd. 5. han er vanskelig og ertstatte i jobben sin, mens jeg kan erstattet på dagen. dette har ingenting med likestilling og gjøre, men at han har høyskoleutdannelse og jeg ingen Ja så jeg ser permisjonen som min og det gjør samboer også
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 14. juni 2007 #54 Skrevet 14. juni 2007 Både ja og nei.. Hehe.. Her har pappaen vært hjemme fra dag en og skal være hjemme fulltid de tre første mnd. Da går han over på gradert uttak av permisjonen og jobber deltid frem til snulla er ett år. Samtidig er jeg hjemme pga. sykdom. Håper på å komme meg såpass frem til september at jeg orker å ha snulla alene mens han er på jobb et par dager i uka. Jeg ammer, men snulla får også pumpet mm på flaske, så pappaen gjør mye av mating og stell.
ettie Skrevet 14. juni 2007 #55 Skrevet 14. juni 2007 Må bare forsi at denne forskningen du refererer til kommer fra USA og England. Det er kjempeviktig og ta i betraktning for di de er veeeeldig forskjellige fra oss. Forskningen er ikke like relevant for oss. Kjønsrolle mønsterene/likestillingen er helt anerledes. Men kan ikke i samme grav være myke, og det er heller ikke "opplært" og ventet at de skal ha omsorg for små barn. I tilegg er bhg veldig annerledes her i skandinavia, og de har mye mindre krav til bhg. Svensk og norsk forskning på området viser nemelig det morsatte. Men vi som mødre er veldig knyttet til barnavåre og mangen av oss hører desverre bare på det øre vi vill...nemelig at barna våre trenger oss!!! Man skal være veldig forsiktig med å bruke utenlands forskning, det er mange hensyn å ta med når man skal overføre det til norge.
ettie Skrevet 14. juni 2007 #56 Skrevet 14. juni 2007 Apselutt ikke! Den er vår. og hadde det vært mulig hadde vi delt den 50/50. Går deseverre ikke slik, så dersom det kommer flere barn blir det pappaen sin tur neste gang!
Mrs. Bouquet Skrevet 14. juni 2007 #57 Skrevet 14. juni 2007 Den er min min min min min, og stort sett min alene! Han strever nok med å få tatt de ukene han er "pålagt" så langt har han klart å ta 1 uke dager permisjon i forbindelse med fødselen, og har enda 1 uke tilgode av de. Jeg er for likestilling og det innebærer ikke at mann og kvinne skal være helt like. Man må faktisk bare innse at vi som kvinne og mann er utrustet forskjellig både fysisk og psykisk. Amming er en sak, men det ligger mye mer bak som naturlig at mor er hjemme med barnet. For oss blir det i alle fall både unaturlig og lite praktisk om permisjonen skulle bli 3-delt. Hver familie må få vurdere hvordan de vil dele permisjonen selv. Det blir helt feil at man skal prakke såkalte gode intensjoner på andre i og med at vi ikke er like. Denne "likestillingen" går i feil retning, og både jeg og mannen min føler oss diskriminerte av de mange reglene som blir trødd nedover hodene våre. Det beste for barnet er at både mamma og pappa har det bra. Da kan det hos flere bli feil å tvinge noen enten ut i jobb eller hjem om man ikke ønsker det. Er sjeleglad vi har økonomi til å gjøre akkurat som vi vil...jeg hjemme, han hjemme, begge hjemme samtidig, vi gjør det vi mener er best for vår familie. Men føler med de stakkarane som ikke har den muligheten til å velge, og nå vil staten gjøre det enda værre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå