Gjest Sekretøsa Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Ikke jeg... Men jeg mente det nok til en grad med førstemann... Nå er jeg gravid på nytt, med ny mann, og ønsker at han skal ta en større del av småbarnstiden, den går jo så fort!! Ikke fordi at jeg ikke ønsker det, men jeg har liksom hatt den tiden... hørtes igrunn fryktelig teit ut, men ikke ta det feil opp ) Vi skal ikke ha flere barn heller, så jeg er villig til og dele på godene
selfangerkjerringa Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Med denne ungen så må nesten det første halvåret av permisjonen være min - fordi hun ikke tar flaske og det ikke går mer enn 2.5-3timer mellom måltid pga ekstrem gulping. Med eldstejenta hadde pappa'n permisjon fra hun var 4mnd og resten av permisjonstida
mayaya Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. juni 2007 Mannen min tar 8 uker, men hadde vlget om 50/50.. Valgte sånn pga jobb.. Og at vi hadde tapt mye økonomisk.. Men jeg så overhodet ikke på den som min..
nickoline og supermann Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Jeg mener den er min. Desverre. Men synes far kunne få et 1/2 år i tilegg. Hvis han ikke vil, så kan ikke mor få den. Det hadde spart staten for mange barnehageplasser. Kan ikke se at det ville kostet så veldig mye mer heller. Også fikk barna lov å bli "store" først. Synes egentlig det har gått greit med barnehage fra før han ble året, ,men hadde ønsket oss et 1/2 år til.
mayaya Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 14. juni 2007 Det er ikke for å kritisere deg, men kan jeg spørre hvorfor du synes det? Spesielt etter 6 mndr, som de fleste fullammer.. Man kan da fint amme før og etter jobb, men ikke i de ca 9 timene man er borte? Er ikke far like mye forelder som mor? Og igjen, ikke en kritikk, jeg bare lurer :-)
nickoline og supermann Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Sånn har det alltid vært, så hvorfor skal de ikke fortsette å være sånn... Hvorfor skal man på død og liv likestilles på alt mulig? Pr i dag skal kvinnen for det meste jobbe........helst fulltid. De skal ta seg av barna, huset, ja rett og slet gå i døgndrift..... Jeg mener også at barnet er avhengig av sin mor ( heller ikke med unntak) lenger enn et 1/2 år. Jeg har fremdeles gutten vår 90 % av tiden. Enda jeg for tiden jobber over 100%. Jeg henter i barnehagen, vasker klær, lager middag....... osv...... ( sambo er en snill og grei fyr han altså, men likevel er det sånn her) Må ikke komme å si at man er likestil i hjemmet. Aldri i livet. ( selvfølgelig med unntak) Nei, permisjon er min som den alltid har vært. Angående amming. Jeg ammer gutten min på 14 mnd mer enn morgen og kveld når vi er hjemme. Da han var 6 mnd. Hadde vi såvidt begynt med grøt. Han hadde ikke vært klar for seprasjon med hverken meg eller puppen. Ble sikkert noen skrivefeil. tassen henger i beina og trenger ny bleie:)
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Enig men nickoline jeg... Far her i huset tar kveldsstellet så og si hver kveld...
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Nei, det synes jeg absloutt ikke. Barnet har akkurat like mye bruk for mammaen sin som pappaen sin- foruten amming da.Det er jeg som er hjemme, men skulle sambo ønsket å være hjemme, hadde det vært hans fulle rett
selfangerkjerringa Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Delvis enog med nickoline jeg faktisk. Hvis mor og far var ment å være 100%likeverdige omsorgspersoner mens barna er helt små så ville kanskje begge være i stand til å få barn fra naturens side? Eksempel: Mange ammer barna langt mer enn morra og kveld fra de er 6mnd... Og det er langt fra alle jobber der det bare er å stikke hjem midt på dagen for å amme.
yasmina Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 Her mener vi vel begge at den er mest min. ER greit naar vi er enige, men saa har vi ikke saa mage andre muligheter da jeg ikke jobber. Er hjemme med barna mer enn permisjonen......
mayaya Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 14. juni 2007 Jeg er ikke uenig, bare undrende, så det er sagt.. Sånn jeg ser det, er det bare en amming, kanskje 2 som går bort på dagen da... Sånn jeg ser det NÅ ja, mens mini er liten.. hehe Her er det far som lager middag, selv om jeg er hjemme. Han vasket all klærne den første mnden etter mini kom, men nå har jeg tatt over. Jeg tar det meste av kjøkkenrydding, oppvask, mens han vasker gulv. Og i omsorgen av mini er det, som jeg ser det, bare puppene som er forskjellen :-)
selfangerkjerringa Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Joda, men puppene er ikke "bare"... som sagt så er det ikke slik at man automatisk ved 6mnd-alder bare ammer morgen og kveld. Minimais er 5.5 mnd nå, og har bare ett grøtmåltid pr dag, det er på kvelden. Ellers får hun pupp. Etter hvert skal vi begynn med fler måltider, men de første månedene kommer hun til å få pupp som tørste sammen med måltidene - og for å fylle dem ut, de får jo ikke nok most potet til å dekke et helt måltid i starten akkurat... Det er ikke alle jobber der en kan stikke hjemom og amme i løpet av en 8-timers arbeidsdag, og så kommer gjerne reisetida til også. 8.5 timer, det blir minst 2 amminger borte for vår del i hvert fall.
mayaya Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 14. juni 2007 Jeg skal ikke krangle på det nei, jeg er tidlig i min 1. permisjon, og klar over at mye ikke er som jeg kan se det som :-) Og jeg kan heller ikke bare stike hjemom... hehe
børdi Skrevet 14. juni 2007 #15 Skrevet 14. juni 2007 kunne godt ha delt den jeg, men økonomisk gikk ikke det her i huset, siden mannen tjener myyyyyye bedre enn meg.
Carnivale Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 Jeg mener IKKE permisjonen er forbeholdt kvinnen. Amme-argumentet faller på sin egen urimelighet, om mor og far har ca 50/50 deling av permisjonen, er det jo ikke som om mor forsvinner fra jordens overflate? De aller fleste ammer kun morgen, ettermiddag og kveld når barnet er 6mnd+, og det går da aldeles fint å få til selv om man jobber ved siden av? Jeg syns det er så utrolig drøyt å hyle om likestilling på alle punkt, kvinner inn i alle styrer og stell, men fødselspermisjonen, neitakk, da vil vi ikke ha likestilling lengre.
Nickey Mouse Skrevet 14. juni 2007 #17 Skrevet 14. juni 2007 I forhold til min jobb, kunne pappaen godt tatt resten av permisjonen. Jeg ville uansett ha hatt masse tid hjemme. Men man vet jo aldri hvordan fødselen blir, kanskje man bruker lang tid på å komme seg? Da ville jeg nok ha ønsket å ha litt mer tid, utover den tiden det tar å komme til hektene. Er så mange ting som spiller inn syntes jeg. Hva som passer for noen, passer absolutt ikke for andre. Fleksibilitet er vel "trylleordet" for meg... Men jeg ser ikke på permisjonen som min lenger. Hadde jeg svart tidligere, kan det hende jeg hadde gjort det. Nå ser jeg mer på permisjonen som en tid hvor babyen skal få utvikle seg i trygge omgivelser sammen med foreldrene sine; det være seg mamma eller pappa (hvis noen forsto det?) I andre land må man vel omtrent kaste babyen til dagmamma/nanny/bhg før babyen kan smile. Elelr tar jeg feil nå? Vi er vel, tross alt, ganske heldige!
selfangerkjerringa Skrevet 14. juni 2007 #18 Skrevet 14. juni 2007 Nå trekker du litt vel raske konklusjoner, Carnivale... Jeg vil selvsagt at pappa skal ha permisjon, og ikke bare mamma. Men jeg syns ikke det er riktig at den skal gå på bekostning av mamma's allerede korte permisjon. Og jeg vet at "de aller fleste" har kutta ned på amming fra 6mnd+, men husk at når det lages regler fra det offentlige (særlig innen trygderettigheter) så er det sjelden rom for synsing og individuelle forskjeller. De som da faktisk følger retningslinjene fra helsemyndighetene når det gjelder amming, vil da bli straffet for det når de blir presset til å kutte ned på amming fordi de blir tvunget ut i arbeidslivet fordi det er fars tur til å være hjemme...
BettyBoob Skrevet 14. juni 2007 #19 Skrevet 14. juni 2007 personlig hadde jeg ikke klart å skulle begynne i full jobb da pjokken var 6 mnd. "heldigvis" for meg har jeg fått over ett år til å kose meg med ham. det har ikke noe med at jeg ikke ville stolt på barnefar, men jeg var altfor knyttet til gutten min og er det fremdeles. kanskje det blir annerledes med en nr 2? nå jobber jeg 2 dager i uken, det går greit for han er hos en veldig god venninne av meg som jeg stoler 200% på og som han elsker. Gruer meg litt til bhg start i august.....
Carnivale Skrevet 14. juni 2007 #20 Skrevet 14. juni 2007 Men, poenget er jo at det ikke er DIN permisjon. Det er deres, sammen. Og ungene (og ikke MINST pappaene) har veldig godt av å være hjemme mer enn de knappe 5-6 ukene mange tar ut nå, hvor i tillegg mammaen ofte tar ut FERIEN sin, for at pappaen skal slpppe å være alene med ungen. Ingen som straffer deg for å følge ammeretningslinjer, amm i vei, jeg ammet selv til ungen min var 16 mnd. Om man ammer mer enn morgen og kveld kan vel babyen få pumpemelk midt på dagen da, når mor begynner på jobb igjen?
Murmel72 Skrevet 14. juni 2007 #21 Skrevet 14. juni 2007 Jeg mener permisjonen primært er mors, og synes det ikke bør tvangstildeles pappan mer enn i dag. De fedrene og mødrene som ønsker å dele mer likt seg i mellom må fortsatt få lov til det, men jeg syns ikke det offentlige skal tvinge fedrene til å ta mer permisjon enn de selv ønsker. Holdningsskapende arbeid for å få flere fedre til å ønske seg lengre permisjon hvis mor mener at hun har overskudd til å dele, er mye viktigere en tvangspålagt lovverk. Hovedgrunnen til at jeg mener dette er at for en del mødre tar det lang tid å komme på pluss-siden igjen mens babyen er liten (sin egen kropp, rutiner, søvn og nattamming er noen stikkord).
selfangerkjerringa Skrevet 14. juni 2007 #22 Skrevet 14. juni 2007 Hvordan skal det gå for seg? Knøttemor er vel neppe den eneste ungen som ikke tar flaske? Det er klart pappan - og ikke minst barna - har godt av å være sammen, det er ikke det jeg sier. Men jeg mener at det blir fullstendig feil å kjøre gjennom likestillingsprinsippet her og kutte i mors allerede korte permisjon for å gi pappa den permisjonen han i utgangspunktet burde ha krav på. 44 uker minus 3 uker før fødsel minus fars 6 uker er i praksis 35 uker. Dvs Knøttemor vil være bare 8mnd når jeg må tilbake i jobb. Jeg syns faktisk det er tidlig jeg. Hvis alt var som i teorien hadde tidskonto vært perfekt, men vet jeg maaaange jobber der det er direkte umulig å få gjennomført. Ikke alle jobber i kommunal virksomhet.
TORO-husmor Skrevet 14. juni 2007 #23 Skrevet 14. juni 2007 Hadde ikke jobb å gå tilbake til, så pappan fikk dessverre ikke mer enn fem uker (pluss to rett etter fødselen). Skulle gjerne delt mer likt. Når det er sagt, hadde jeg behov for å komme meg etter fødselen og komme litt inn i det å være matstasjon til alle døgnets tider. Så jeg vil nok gjerne ha den første og største delen ved en evt. neste gang også.
OsloMor Skrevet 14. juni 2007 #24 Skrevet 14. juni 2007 Likestilling er ikke tvang om å være hjemme med ungene, eller tvang om å arbeide utenfor hjemmet 6 mnd etter fødsel. Likestilling er å ha VALGET til å gjøre det som paasser enhver best. Vi skal ikke ha kvinnekvotering inn i mektige styrer rundt om i landet (slik at kvinner kunne ha en sjanse til å få lederstillinger også), men tvinge far til å være hjemme og mor til å arbeide ute det skal man. Blir så utrolig forbanna på alle de som mener at et barn ikke "BLIR KJENT MED SITT BARN", dersom han ikke tar ut like masse permisjon som deres menn. Hvis vi skal være så likestilte (litt rart siden det er kvinnen som går 9 mnd gravid, føder og ammer dette barnet.) kan far få sin egen betalte permisjon, det ville ha vært likestilling i ordets rette forstand. Selv fullammet jeg barna til de var 7 og 7.5 mnd, og yngste som er 9 mnd ammer jeg fremdeles hyppig om dagen OG om natten. Dessverre kan ingen mann matche dette.
Ingen_nick_ledig Skrevet 14. juni 2007 #25 Skrevet 14. juni 2007 ka-ping: Kutte i mors allerede korte permisjon??? Er den kort?? (Og er den mors??) Ta en sjekk på hvordan det er i andre land, så ser du fort at den ikke er spesielt kort....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå