Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #51 Skrevet 7. juni 2007 Alene mødre får lettere hjelp til ting. det er helt sant. var selv alene en periode. fikk alt servert på gullfat. har ei syk jente og da kom det støtter og penger og alt. så ble jeg sammen med barnefar da gikk alt bort. med en voksen mere satt vi med 5000 mindre hver mnd. så jeg levde fett som alene mor og hard som familie mor. men syntes d ikke dette er noe og hisse seg så grundig opp for. noen klarer seg fint med støtten og hjelpen og andre sliter. men er da ikke mere enn rett at alene mødrene også må jobbe. det må som rege begge parter i ett samboerskap. men nå har min kjære sambo fått jobb så nå skal jeg ikke klage:)
spix Skrevet 8. juni 2007 #52 Skrevet 8. juni 2007 Skjønner godt at du er bitter når dere ikke har klart å få jobber som er bedre betalt. Jeg tjente mer da jeg var 17 og stod i kiosk. Hva med å bruke tiden til å få dere bedre jobber istedet for å spre drit her inne, eller har dere ikke den mentale kapasiteten???
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #53 Skrevet 8. juni 2007 jeg bare fatter ikke de som virkelig mener alenemødre lever "fett" som en her så flott sa.. seriøst, fett? er det fett å akkurat ha nok til at det går rundt? jeg betjener et lån for to, strøm, kommunale avgifter, bil, og alle utgifter til barnet. og meg selv. hvis noen synes det jeg har til overs hver mnd er å leve fett blir jeg virkelig bekymret for levestandaren deres! men jeg klager ikke, vi klarer oss helt fint! men jeg håper jeg har mer i mnd når jeg blir ferdig m utdannelsen, en hva os utgjør. jeg kaller hvertfall ikke det å leve fett.....!
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #54 Skrevet 8. juni 2007 Jeg er alenemor, og det jeg får inn i mnd er : Full Os på ca 9700,- , 777 kr fra sosialkontoret, 1250 kr i barnebidrag, 2600 (?) i dobbel barnetrygd og bostøtte på 3380 kr i mnd - dette utgjør 17707 kr i mnd.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #55 Skrevet 8. juni 2007 Jeg er anonym over her (med 17707 kr i mnd) - og ut av det betaler jeg 6000,- i husleie. Jeg har ganske grei økonomi, kan absolutt ikke klage! Og det har jeg aldri gjort heller! Jeg går på skolen, utdanner meg og har absolutt ingen planer om å leve "av staten" resten av livet. Men jeg er evig takknemlig for de stønadene som finnes i dette landet!!! Alternativet ville jo vært horribelt, da dette ikke var planlagt og barnefaren dro sin vei! Skulle man liksom ha gått på gaten med et barn da, eller..? Men som sagt - jeg klager ikke! Men de som klager har lov til det innimellom, akkurat som det er lov til å klage på at mannfolka ikke gjør husarbeid, at man har hodepine, at ungene bare hyler, at det er rotete.. Vi er mennesker alle sammen!!
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #56 Skrevet 8. juni 2007 Til HI: SLUTT Å SYT SELV!! Og om du syns dere har så lite penger, så jo er jeg helt enig med deg! 20 000 kroner i inntekt på to voksne er stusselig lite! Jobb mer da vel! Og hva i huleste får deg til å tro at ikke DU kan ende opp som alenemor og kanskje sårt trenge disse pengene?? SKAM DEG!!!!!!!!!!!!!!
RajaPia Skrevet 20. juni 2007 #58 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har aldri klaget over hvor lite jeg får , men må få lov til å påstå at det ikke akkurat er mye å skeie ut med når en har ca 14000 utbetalt totalt i måneden. Er alenemor til en på17 år og ei på 21 måneder. Har ca 8700 i fasteutgifter , og da er ikke utgifter til gammel bil, mat, bleier +++++ regnet med en gang. Nå har jeg permisjon fra min jobb, og får i stedet OS, men ettersom jeg har 60 % stilling i SFO , så hadde jeg sittet igjen med enda mindre i måneden om jeg skulle jobbe og ha bhg-plass... Tror jeg må få meg ny jobb innen permisjonen er over høsten 2008... Uansett, jeg nyyyyter muligheten til å være ekstra hjemme denne perioden , for det gikk ikke med førstemann.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #59 Skrevet 20. juni 2007 Til hovedinlegger..... du sier dere har 20 000 netto... er det tilsammen elller hver for dere så dere har 40 000... vis han betaler 5000 for ungen sin vil det da si at dere har... 15 000 igjen til mat,bensin, stöm, husleie evt. lån osv???? vis han tjener så bra så synes jeg 20 000 er lite og sitte igjen med vis han tjener så bra.... har dere bare 1 intekt? jobber bare han? vi har det sånn 1 intekt og dermed 1 lönning... på ca 23 000 utbetalt i mnd.. 2 barnetrygder og 40% kontantstötte.... 2 barn 2 voksne.... men vorfor er det sånn da jo.. pga jeg går hjemme med minsten og ikke värt ute i jobb för jeg ble gravid... normalt sett hadde vi skulle hatt 2 intekter dermed bortimot 40 000. og da er ikke 20000 så mye igjen... for alenemödres penger 20000 og 2 intekters penger ca 40 000 skal betale den samme husleia, telefonen, evt.lån , barnehagen osv.... og da sitter jo 2 intekter igjen med mer enn den alenemora... skjönner at folk tenker sånn.. men veldig glad ordninga er sånn tenk om jeg blir alene en gang... da har jeg faktisk hjelp til å få meg et hjem för jeg konmer ut i jobb.. tenk om du skulle blitt alene en gang.... hvordan hadde innlegget ditt sett ut da????
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #60 Skrevet 20. juni 2007 gamle er dere? og da ville jeg vurdert og ikke betale så mye til den alenemoren av en x han har... minstefradrag... synes det sto han tjente så bra ¨å han gir ho 5000 synes han tjener lite jeg
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #61 Skrevet 20. juni 2007 Min mann betaler 5000 i mnd, og det er med en grei følelse, så vet han at exen og ungen hans har det greit økonomisk.
Opp og ned er like langt Skrevet 20. juni 2007 #62 Skrevet 20. juni 2007 Ja, jeg er søkkrik... 1800,- i farsbidrag 1940,- i barnetrygd 9300,- - skatt i os... Jeg blir provosert av slike som deg, for du uttaler deg tydeligvis om ting du ikke har mye peiling på...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #63 Skrevet 20. juni 2007 Pess mæ bak øran nok en alene-mor-hater som hevder å ha full innsikt i enhver alenemors inntektssituasjon. Vi drar den lengere og provoserer berta litt til dere? Hvor mye handler dere klær for i måneden? Jeg må ha klær til minst 10 000 kr per mnd og alt må være Donna Karan eller noe sånt (er det forresten noe som heter donna karan?). Jeg vil og hevder det er min rett å spise ute i alle fall to ganger i uka og tre ukers sydenferie skal jeg også ha hvert år. Uten barn, de kan faren ha mens han betaler meg litt ekshustrubidrag så jeg får en velfortjent ferie. Bil MÅ jeg bare ha så jeg kommer meg på kafe hver dag. Og ikke noen må kreve at jeg skal jobbe, jeg er overarbeidet med barna jeg. Så jeg skal få igjennom at faren har dem 3 av 4 uker. Når det kommer slike fjotthau inn her, så bare gi henne rett i alt og mer til!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #64 Skrevet 20. juni 2007 Det er alltid en eller annen som skrive før dem tenker. Og Hi her er vist en av dem. Irriterendes at hun ikke sjekke fakta før hun begynner å spy ut kommentarer. Jeg er enig med de fleste her. Hun må være 18 eller under, siden hun er så uvitend som hun er.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #65 Skrevet 20. juni 2007 Ja, jeg er rik som alenemor. 8900 i full OS 3500 i barnetrygd 1000 i bidrag 13400 til sammen det. Hvis du mener at jeg er rik da så bør du stikke av. 7000 igjen etter husleie er betalt. Andre regninger, mat, bleier og alt det andre som hører til hverdagen. Da blir det lite igjen gitt.
olebrum30_05&09&13 Skrevet 21. juni 2007 #66 Skrevet 21. juni 2007 80 kr i privat bhg? merkelig. jeg har oxo 60% stilling i privat barnehage men jeg har nå 111 kr t. å ikke alle alenemødre har det valget å kunne jbbe...de som ikke har barnepass måååå jo gå hjemme å leve på staten som du sier.. jeg er evig takknemlig for det tilbudet vi alenemødre har.. egentlig syns jeg det er litt lite.. det går rundt,men vi er jo ikke stuprike uten jobb i tillegg...men jeg klager ikke for det.. å hører sjeldent en alenemor klage over økonomien... er vel andre som deg så klager på oss... nei syns du/dere skal holde meninger for dere selv... å 20 000 i mnd har ihvertfall ikke jeg.... å tenk heller på hva vi sitter igjen med etter alle utgifter er betalt.. ikke mye skal jeg si deg...
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #67 Skrevet 21. juni 2007 Jeg vil bare si at jeg kan forstå både de som er aleneforsørgere og de som lever i parforhold. Har erfaring fra begge ståsteder. Veldig mange aleneforeldre sliter med dårlig råd, MEN det gjør også veldig mange samboende, og da snakker jeg om de som lever nøkternt og ikke har latt seg friste av kjøpekarusellen for så å klage over dårlig råd. Men det er også en del aleneforsørgere som faktisk spekulerer litt i systemet, og som rett og slett er lat i mine øyne. Da jeg var aleneforsørger, visste jeg av flere i min situasjon som hadde akkurat det samme som jeg å leve av. Det var ikke det at jeg hadde det så veldig fett, for det var trangt. Men jeg har alltid vært økonomisk av meg, og fikk derfor mye ut av lite. Sørget for å legge tilside hver gang jeg hadde litt anledning (f.eks. dersom jeg fikk igjen på skatten ol), la tilsiden til faste utgifter hver måned, slik at jeg alltid hadde nok til kvartalsregninger som strøm, studielån m.m.På den måten klarte jeg å spare opp litt reserver som kunne bli brukt til ferietur til meg og barnet mitt, dersom vaskemaskinen ble ødelagt, eller at jeg rett og slett av og til kunne unne meg noe nytt selv eller til barnet mitt. Det rare var at en del kjente i samme situasjon som meg, med akkurat samme økonomiske betingelse, hadde myyyeee dårligere råd enn meg, og kunne aldri unne seg noe ekstra. Fordi de ikke klarte å være disiplinert i det daglige med økonomien sin. I stedet for å legge tilside når de av og til hadde mulighet, kunne de svi av alt på noe unyttig noe, leve mye på ferdigmat som pizza, pølser m.m. som i hvertfall blir dyrt i lengden, samt nærmest se foraktelig ned på meg som var så gnien at jeg lot barneklær gå i arv og ikke kjøpte nye istedet. Nå er livsituasjonen min en annen, er i dag samboer, men har det fortsatt ikke fett. Vi er blitt flere med mine, dine og våre barn i husholdningen, samtidig som sambo ikke har noen fast jobb må ta til takke med kortidsengasjement (selv om det er lav arb.ledighet, så er det utrolig mange arb.givere som spekulerer i å kun ansette folk på engasjement, og ikke ansette dem fast). Så jeg kan oppleve det HI påpeker; at enkelte aleneforsørgere faktisk har like mye å rutte med i sin en-voksen-og-ett-barn-husholdning som oss som er to voksne, to barn, snart 3 , i tillegg til særkullsbarn som er til samvær. Og det er aleneforsørgere som til og med åpent innrømmer at de ikke har lyst til å ta seg jobb, for det ville de aldri ha orket osv....Ikke ment å provosere, for vet at det er mange aleneforsørgere som sliter og som ikke har det verken fett eller har slike holdninger som dette. Derfor er det sørgelig at det faktisk finnes en del aleneforsørgere som ødelegger ryktet til alle andre, for det er dem folk legger merke til.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #68 Skrevet 21. juni 2007 Jeg må også si jeg forstår begge sider ganske godt;) Jeg er nå alenemor, og lever på overgangsstønad. Men kan ikke si jeg er rik av den grunn, men klarer meg fint. Gleder meg til å få jobb;) Da jeg og barnefar bodde sammen, måtte jeg gi opp jobben da vi fikk barn. Fordi jobben og utdanninga mi ikke kunne kombineres med barn... Det kunne vel gått, men da hadde jeg aldri sett barnet mitt..:/ Skole om dagen, jobb om kvelden... Så når vi så at permisjonen min begynte å gå ut, ble vi litt frustrert. Ingen støtte for oss. Vi måtte leve på de 10 000 som han tjente i mnd, og litt studielån som jeg kunne få. Det vi irriterte oss over, var ikke at alenemødre får så mye, men at det skal være så vanskelig at en må gå fra hverandre pga økonomi. Det skulle vært en ordning som hjalp unge par (uten fast jobb) i en overgangsperiode også... Vi slet skikkelig i allefall! Løsningen ble at jeg måtte slutte på vgs, og jobbe i stedet. Men, jeg har aldri sagt at ikke aleneforeldre fortjener den økonomiske støtten de får, herregud det må være tungt å føde et barn helt alene, og i tillegg skulle være nødt til å dra fra det for å jobbe etterpå..:/ Jeg greide ikke det, og her var det en pappa som kunne være hjemme med babyen vår om kveldene..:/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå