Gå til innhold

Alenemødre mindre å leve for enn par??? Tull !!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange alenemødre klager over hvor lite de har å leve for...Og påstår at par har mye mer. For noe tull!!! Her inne leser jeg om alenemødre som studerer, og får 20 000 kr netto, pga de er alenemødre. Blir så irritert når mange av dere klager og syter over hvor lite dere får. Hvordan tør dere?

Jeg er en samboende kvinne, og samboeren min har ett barn fra et tidligere forhold, som han betaler bidrag for. Exen hans er student, og alenemor. Hun syter og klager hele tiden over hvor dårlig økonomi hun har. Vi har tilbudt oss å ta over hovedomsorgen for barnet, men det vil hun ikke. Kan godt forstå det nå da ! Hun "lever" jo av ungen. Hadde hun kun vært student, og ikke alenemor i tillegg, så hadde hun hatt det trangt, og endt opp med masse studielån.

Jeg og samboeren min sitter også med ca 20 000 netto i måneden tilsammens.Vi er to voksne, som venter barn, og i tillegg har vi en unge annenhver helg, og i ferier. ( som vi tillegg betaler bidrag for...). SÅ SLUTT Å SYT over hvor lite dere FÅR. Jeg blir så provosert av dere som klager over hvor lite dere FÅR.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig har en som er alene mindre å leve for enn to som bor sammen! Det eneste man FÅR, som du er så utrolig opptatt av, er dobbel barnetrygd, ev. barnebidrag fra far som forøvrig er latterlig lite, samt ev. bidrag til barnetilsyn, altså dekket oppt il 64 % av utgifter til barnehage osv.

Jeg jobber MYE og tjener deretter, men har da også et huslån på 1,5 mill + studielån på 150 000. Og alt av utgifter på mat, klær, strøm, telefon, NRK, forsikringer, internett osv. faller på meg alene. Og hvis du tror at det "bidraget" fra far dekker så strålende mye av alt dette, får du jo tro om igjen!

Og så si noe så idiotisk at en mor ikke vil gi fra seg omsorgen for et barn fordi hun lever av det? HERREGUD!!!! merker godt at du ikke har barn sjøl ja!

Skrevet

Kjære deg, 7000 av de 20 000 "vi" får er et LÅN fra Lånekassen, og som regel skal et lån betales tilbake. Så når du trekker fra 7000, blir det 13 000 i mnd. Så har du husleie og strøm på 5000 i mnd, da blir det 8000 igjen. Mat, bsu sparing, telefon, klær og lån skal også betales...

Prøv heller å redd din egen økonomiske situasjon før du SYTER over hvor "mye" vi FÅR.

Skrevet

Jeg er enig i at det er ikke alltid fett å være aleneforsørger, men ikke alle har minibidrag, da:)

Min mann betaler 5000 i mnd, og det er med en grei følelse, så vet han at exen og ungen hans har det greit økonomisk. Og da har jo ungen hans det bedre også!

Skrevet

Er enig med deg!

Dere er snart 3 + 1( 2 voksne og to barn),og lever av det samme som en voksen og ett barn. Dere jobber for pengene, og hun får pengene. Kan godt forstå at du er frustrert.

Jeg er også alene med barnet mitt. Jeg er veldig takknemlig for støtten jeg får, og klarer meg godt på den. Så jeg klager ikke. Jeg synes det er bra med denne støtteordningen, og inrømmer at jeg benytter meg av den. Det hadde nok du også gjort dersom du ble alene. Jeg ble gravid i veldig ung alder, og har derfor ikke fått meg utdannelse. Må jo innrømme at jeg ikke ønsker å takke nei til denne muligheten, selv om det på en måte er sønnen min som gjør at jeg får det. Som du sier så "lever" jeg på en måte av ham.Jeg vet at jeg aldri hadde fått denne muligheten dersom jeg ikke var alenemor. Så det kunne aldri falt meg inn å klage

Skrevet

Ok, enten har eksen din enormt! god lønn, eller skikkelig dårlig samvittighet:-/

Skrevet

Vel, vi får verken huslån på 1,5 mill vi, eller muligheten til å legge av til sparing på Bsu vi... (selv om vi er to som jobber...)

redd din egen økonomiske situasjon sier du mamma-til-litjen... du anbefaler meg vel til å bli alenemor da, eller? For dersom jeg skal få det bedre økonomisk, må en av oss/begge ta mer utdanning, og det har vi ikke råd til... eller jeg kan gjøre som dere...

... jeg syter egentlig ikke over egen økonomi, men jeg syter over hvor mye dere syter, over hvor lite dere FÅR.

At de av dere som syter, ikke skjemmes!

Skrevet

Ikke råd til utdanning? alle har vel mulighet til studielån?

Og få barn opp i en så stram økonomisk situasjon, det er flott!!

Skrevet

Du hadde nok iallefall ikke fått et lån på 1,5 mill som alenemor!!! Vet du hva en alenemor på Os sitter med imnd? Rundt 12 000 kr til alt, og det blir du ikke feit av. Grunnen til at eksen til samboeren din har så god råd er studielån og det må betales tilbake.

Jeg klager ikke over stønadene. 12 000 kr er lite, men så er det jo ikke meningen at man skal leve på stønad for evig og alltid. Vel og bra er det.

Skrevet

Men hvorfor i himmelens navn skal du klage på alenemødre som syter litt? Det er ikke bare bare å være alene, skal klare alt selv, styre hus, hjem, økonomi, oppdragelse osv... helt alene! Jeg anbefaler deg absolutt ikke å bli alenemor, for det er jammen meg ikke en dans på roser! Men det høres ut som du er utrolig MISUNNELIG på oss alenemødre og vår gode økonomiske situasjon...derfor tror jeg du blir så "provosert" som du sier.

Skrevet

Hehehehehe, syns det er helt utrolig at denne debatten aldri ser ut til å bli ferdig;) Snakk om smålige mennesker som overhodet ikke evner seg å sette seg inn i andres situasjon. Er det virkelig slik at samboende/gifte foreldrepar helst hadde sett at alenemødre ikke hadde tatt i mot tidsbegrenset stønad for at de økonomisk sett da hadde hatt rett til å se ned på alenemødre - si at ja, synd for dere at dere kom i en uheldig situasjon med barnefar og derfor skal dere slite økomnomisk i tillegg fordi vi som lever med barnefar er berettiget til en bedre økonomisk tilværelse?!? Himmel, jeg er kjempeglad for de stønadene som er tilgjengelige, og jeg tror hvis dere som nå lever et parforhold av en eller annen grunn hadde blitt alene, så hadde dere tatt i mot dem med åpne armer;) Tror at i en treårsperiode så har man (hvis man er student) likemye å leve for i mnd som noen par ja, men hvis du ser det totale beløpet i løpet av de nærmeste 18 årene, så vil dere nok se hvem som sitter igjen med den største totale summen;)

Skrevet

20 000 i mnd til sammen? Hva slags jobber er det dere har da? Hvis dere har så lite å leve av burde dere kunne motta sosialstønad/bostøtte eller et eller annet.

Sosialkontorene har minimumssatser å forholde seg til. Dersom dere sitter igjen med mindre å leve av etter at husleie er betalt har dere krav på hjelp derfra. En alenemor kun på OS har like "god" råd som et par med et barn som kun lever avsosialstønad.

En alenemor som kun lever av stønader har utbetalt ca. 13.000 kr i mnd. Dette skal dekke alle utgifter. Du skal bo ganske billig for å leve fett av 13 000. En alenemor sm har 20.000 utbetalt har da studielån ved siden av. Man taper faktisk penger fra lånekassen på å være alenemor. Stipendet reduseres da man mottar trygd.

Du sier du ikke har råd til å studere for å få en utdannelse/bedre betalt jobb? Du kan vel som alle oss andre ta opp lån/stipend. Med forsørgerstipend vil du da få utbetalt rundt 9000 kr i mnd. Siden du nå tjener rundt 10.000 er det vel ikke vanskelig å klare seg på dette. Du vil jo da siden få en mye bedre betalt jobb, så da har du jo også råd til å betale ned studielånet. Dersom du er student vil også samboeren din som eneforsørger for familien med så dårlig lønn som du oppgir her ha krav på skatteklasse to og bostøtte fra husbanken. Dere vil altså få bedre råd dersom en av dere ble student.

At din samboers eks ikke vil gi opp hovedomsorgen fordi hun "lever" av ungen? Har det falt deg inn at hun elsker ungen over alt på jord og at hun naturlig nok derfor vil bo sammen med han.

Jeg personlig ville hatt bedre råd som student uten barn, fordi jeg da ville bodd i kollektiv(altså bodd mye billigere), fortsatt i deltidsjobben jeg hadde + ikke hatt alle de utgiftene som følger med det

å være alenemor.

Og vet du hva...jeg kjenner faktisk ikke til noen alenemødre som klager på at de har dårlig råd...folk som klager på at vi liksom klager derimot....DE er det mange av.

Skrevet

HI:

Dere må jo jobbe i ekstremt lavtlønnede yrker da??

Skrevet

Utrolig me drittkasting her da. Hvem er misunnelig på hvem her???

Jeg er alene med 3 unger på 3,4 og 6 år. Og dem har jeg ikke fått for at da får jeg penger av staten, bare så er sagt.

Ja, jeg mottar rundt 3000 fra staten (os og ekstra barnetrygd). JEg er i jobb da. Uansett, det eneste jeg ønsker (til tross for pengene jeg får uten og jobbe for dem) er at eks'n min er glad i familien sin og hadde hatt lyst til og leve sammen med oss. Men sånn er det ikke. Det går ikke en dag uten at jeg tenker på han og hvor mye greiere alt var da vi var to sammen om og dra lasset. Ikke bare økonomisk, men alt det andre i hverdagen. Ungene ønsker seg også pappa'n sin.....men han er godt i gang med ny dame og nytt barn.....så slik blir det aldri, uansett hvor mye man ønsker det.

Så ikke vet jeg hvor ideen om at livet som alenemor er en dans på roser men...............kanskje du vet hvordan det føles da, som la inn innlegget?

Skrevet

Åssen i huleste kan samboeren din være pliktig til å betale 5000kr i mnd i bidrag når dere tilsammen tjener 20 000 i mnd????

Kanskje dere burde skaffe dere nye jobber dersom dere ikke greier å dra inn mer det tilsammen per mnd?

Er det noen som syter her så er det jo DEG. Det kommer alltid en gjeng med sytende samboere inn her å maser, men jeg kan ikke huske sist jeg så en sytende alenemor her inne som klager på at hun FÅR for lite av staten.

Å ta eksen til samboeren din som eksempel er jo ikke holdbart.

Skrevet

Jeg har nesten 20 000 pr mnd netto... Redusert stilling. Hoveddelen av dette er lønn! Jeg har 3000 i bidrag inn for tre barn (!), pluss nesten 4000 i barnetrygd - men det får familier med to voksne også om de har 4 barn. Så da kan HI regne selv her, hva som er lønn... Etter skatt vel å merke. Og siden jeg har gått opp i lønn (dessverre) kommer jeg over grensen til å få stønad til barnetilsyn nå på full stilling, og dette taper jeg faktisk på! Men jeg har da en jobb slik at vi klarer oss på sikt!!!!! Kall det sikkerhet. Slik som mange andre i norge i dag har. OS varer bare i 3 (evt 5) år, men hva med etter dette? Men jeg har en god jobb jeg da, og, de fleste som er to voksne med full jobb med "normal" lønn, har nesten 30 000 netto pr mnd... Så ja, jeg lever fett... Med full jobb og barnetrygd og bidrag vil jeg sitte igjen med ca 25 000, og dette er uten alle de stønader som det snakkes om. Så ja, det LØNNER seg å "sitte på rumpa" og snylte på staten dere! Da får man jo halvparten så mye, totalt. HURRA!

Skrevet

er det mulig.... jeg studerer og er alenemor, jeg har ca 13000 utbetalt i mnd, ikke 20 000.... når alle mine regninger er betalt så sitter ikke jeg igjen med mye til morro men vi har så vi klarer oss.... og klager gjør jeg ikke....

men hva faen har du for rett og prate?????

Skrevet

hva gjør du her inne anonym når du ikke er aleneforelder og har drt såå j**** fantastisk i det der forholdet ditt!!!???

gå en annen plass å lek!

Skrevet

hehe, det er ikke exen min, men mannen min. Han har god inntekt, og det er helt greit å betale da. Det synes vi begge:) Dårlig samvittighet har han iallefall IKKE... Men det finnes nok flere som har god inntekt som betaler bidrag! Så ikke alle har det like fælt, det var vel egentlig poenget!

Gjest marie-s
Skrevet

Hmm...fikk litt lyst til å henge meg på denne. For det første så må jeg si at 20000 netto i mnd. var utrolig lite, har dere vurdert å se etter nye jobber?

Selv har jeg aldri klaget på at jeg har dårlig råd som enslig forsørger, jeg har nok heller tatt i forsvar de som er i et par og ikke lenger har råd til å studere p.g.a. dårlig økonomi, der synes jeg godt det kunne kommet noen ekstra tiltak fra staten eventuelt i form av økt støtte fra lånekassen, 0 skatt på inntekt osv.

Men jeg synes det er lite gjennomtenkt å generalisere en hel gruppe på bakgrunn av noen innlegg her, for hadde du lest svarene ville du nok sett at de fleste som klager får beskjed om å kutte i forbruk på en eller annen måte.

Ellers så synes jeg det er flott at jeg har fått muligheten til å ta en utdanning, så jeg er faktisk veldig takknemlig for å ha fått den muligheten, så la heller hormonene gå utover en annen gruppe i samfunnet, hva med tiggere?;-)

Skrevet

Evig diskusjon dette.

Hadde vært fint om anonymknappen hadde forsvunnet ja...

Skrevet

hmmm... 20000 tilsammen? og dere jobber fult begge to? ikke rart du er bitter! hehe..

Skrevet

sorry meg altså, men nesten hvem som helst kan overgå deres inntekt alene. selv uten barn..

Skrevet

Det kan ikke stemme at dere har 20.000 til sammen. Må være etter alle faste trekk, som leie, lån osv er tatt det da. Vi har 20.000 netto FØR alle utgifter. Jeg selv har 18.000 kr i mnd, og faste utgifter på 12000, klager heller ikke...

Jeg og eksen min jobbet i lavtlønnsyrker for noen år siden. Han i restaurant, og jeg på bensinstasjon. Vi hadde no over 30.000 netto, og det er NOEN år siden. Så enten lyger du, bare for du har lyst til det liksom, eller så mener du etter dere har betalt alle regner, sitter dere igjen med 20.000...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...