Gå til innhold

Inspirert: Hasj...greit eller ikke greit når man har barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det starter som regel med hasj, og derfira er veien kort for mange... En begynner ikke med herion, men med mildere stoffer..Derfor er det ganske greit at det er ulovlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du sier alle "dopvrak"(utrolig dumt uttrykk btw) begynner med hasj!

Vel...de fleste(dopvrak eller ikke) starter strengt tatt med alkohol!

Skrevet

Ikke greit uansett barn eller ikke barn... Narkotika er narkotika..

Skrevet

Ikke greit..........

Skrevet

Hehe...de som er narkomane har ALLTID startet med alkohol.

Skrevet

"Tøffen"

Faktisk så er det slik, at de som er avhengige startet med det ja ! Alkohol var ikke spm her, men hasj ! Derfor jeg sa hasj ! Dessuten så er det sjelden en klar sammenheng mellom alkohol og feks. herion. Mellom der er hasj alltid en ting. Utrolig dumt utrykk ? Hvorfor det ? Helt normalt utrykk, hva man kaller det spiller vel ingen rolle.

Finnes så klart inget fasitsvar på noe av dette, men hasjen fører som regel til kokain osv. Desverre snakker jeg av erfaring fra venner osv. :(

Skrevet

Man får ikke "cravings" på noe sterker av å røyke hasj, seriøst! Greit at folk er i mot, men kom med fakta, og ikke bare tull!! Skjønner godt folk er i mot jeg..

Og man får ikke psykoser av hasj.. Man blir ikke værende i en "annen tilværelse" sånn som man kan med syre og sånt!

Skrevet

Jo, noen blir faktisk psykotiske og får behov for profesjonell hjelp og medisiner for å komme seg ut av psykosen. Sånn er det bare. Heldigvis skjer det ikke alle, men man kan aldri forutsi hvem det skjer med og eventuelt når.

Skrevet

Har man barnevakt så ser jeg ikke helt det store problemet. Ja det er ulovlig så da må man jo også være klar for de konsekvensene de måtte bli (og det er billigere enn å kjøre for fort hvertfall).

Skrevet

Man kan få psykoser av hasj... Det er fakta!! Jeg har sett mange som har røyket hasj, og jeg kan ikke skryte på dem at de så særlig oppegående ut.. Makan til tull!

Skrevet

Kan ikke si jeg syntes noe om det nei.

Skrevet

Okay, tok feil på det med psykoser, sorry!

Skrevet

synes strengt tatt ikke barn og rus hører sammen...og hasj er et ulovlig rusmiddel. men heller en liten rev en sjelden gang enn alkohol....man påvirkes på helt forskjellige måter.

Skrevet

Ok, siden jeg ikke er et leksikon måtte jeg bare sjekke litt.

Dette er hva rusinformarsjonen i Bergen sier om alkhol og cannabis:

http://www3.bergen.kommune.no/future_/ekstern/rusinformasjon.html

Alkohol

Er en fargeløs veske (kjemisk navn: etanol). Alkohol fremstilles vanligvis ved gjæring av sukkerarter i plantematerialer som korn, frukter og poteter. Under gjæring omdannes sukker til alkohol og karbondioksid. Alkohol blir raskt sugd opp i blodet fra magesekk og tarm, og kan måles i blodet bare minutter etter at en har drukket. Mengden av alkohol i blodet angis i promille.

Alkohol kan føre til endringer i humøret, redusert konsentrasjonsevne, "krøll" på tungen, hemmet korttidshukommelse, dårligere balanse og kontroll av bevegelser. Ved høyere alkoholinntak kan en føle seg trøtt, sløv, kvalm og urinproduksjonen øker.

Produksjon av det mannlige kjønnshormonet testosteron går ned. Stresshormonet kortisol går opp. En blanding av effekter av disse hormonene vil bidra til at alkoholen gir motsatt virkning enn for eksempel anabole steroider. Store enkelt inntak av alkohol virker nedbrytende på muskelmassen. Videre kan stresshormonene adrenalin og noradrenalin øke ved inntak av over 1 promille, og kan føre til uregelmessigheter i hjerterytmen.

Ved veldig høy konsentrasjon av alkohol kan nervesenteret bli lammet, og det farligste som kan skje er at respirasjonsenteret i hjernen hemmes så mye at pusting stanser og døden inntrer. Promille fra 3 og oppover kan være dødelig. Ved miks av tabletter og alkohol øker risikoen for at man blir sterkt påvirket til tross for lite alkohol. Risikoen for død blir også betydelig høyere.

Hvis en drikker 3-4 halvlitere daglig kan en oppleve tilleggseffekter. En slik tilleggseffekt kan være økt toleranse, som først kan virke positivt, men som til slutt kan føre til varig skade på hjernen. Ved stort alkoholinntak over lengre tid kan en oppleve abstinenssymptomer (også kalt delirium tremens) når rusen avtar. Eksempler på slike symptomer er søvnproblemer, angst, hallusinasjoner, kramper, kløe, svette og fordøyelsesproblemer)

Cannabis;

Cannabis er det mest brukte illegale rusmiddelet i Norge, og det forekommer oftest som mørke, harde klumper kjent som hasj. Cannabis kan også forekomme som Marihuana, som er blader, stilker og frø, eller som tjæreliknende olje. Hasj blir vanligvis røykt sammen med tobakk som i en joint eller rent i en spesiell pipe. Hasj kan også spises, noe som gjør virkningen mer intens, og ofte vanskeligere å kontrollere. Hasjrus kan påvirke, omforme og forsterke sanseopplevelser. Ofte kan lys, lyd og farger oppleves sterkere og man kan oppleve at tidsopplevelsen påvirkes slik at korte tidsrom oppleves som lange eller kjempekorte. Mange kan føle seg avslappet, ukritiske og pratete, andre kan bli ekstremt fnisete.

Hasjrus kan også gi ubehagelige virkninger. Dette er avhengig av humør og situasjon. Rusen kan gjøre deg nedstemt, trist og redd. Den kan også utløse paranoide forestillinger. Disse reaksjonene er ikke helt uvanlig hos førstegangsrøykere.

Cannabisrusens effekt vil variere med hvor mye og hvilke type cannabis du bruker. Dødsfall som resultat av cannabisbruk er registrert, men man antar at dette henger sammen med vedkommendes disposisjon, hvilke type (trolig cannabisolje eller klumper), mengde og hvordan man har inntatt stoffet.

THC ( tetrahydrocannabinol) er det stoffet i cannabis du blir ruset av. Dette stoffet tas opp i nervecellene i hjernen. THC er et stoff som lagres i fettvevet i kroppen, og forskning viser at det er i kroppen opptil seks uker etter inntak. THC virker slik at det påvirker hjernens funksjoner når det utsondres fra fettvevet, og det er derfor storrøykere av cannabis ofte blir passive og trege selv når de ikke er ruset. Mange brukere opplever det vanskelig å slutte. THC svekker kortidsminnet, og man kan få nedsatt evne til å sette ord på tanker, til å utføre abstrakt problemløsning og man kan risikere å bremse den psykiske modningsprosessen.

Det er THC – stoffet i cannabis som gjør at du først etter å ha sett i bussruten fire ganger husker når siste buss går hjem….

Dette er historien om en hasjmisbruker som vil advare andre, merk han bruker også annet rusmiddel:

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=105011

( står ved siden av artikkelen)

Fakta

Slik kan hasj utløse schizofreni:

En sårbarhet i hjernen viser seg ved at signaloverføringen mellom hjernecellene ikke fungerer som den skal. I visse deler av hjernen blir det for mye dopamin. Dette er et av de grunnleggende symptomene på schizofreni.

De aller fleste rusmidler, også hasj, frisetter dopamin i de samme hjerneområdene og utløser såkalte dopaminstormer.

Har man svakheten i hjernen og røyker hasj, kommer signaloverføringen i hjernen ut av kontroll. Den alvorlige og kroniske sykdommen schizofreni bryter ut.

Dopamin:

En formidlingssubstans i hjernen som er helt sentral for motivasjon og belønningseffekter og for informasjonsbearbeidelse i sentralnervesystemet.

Dette bør du vite om rus:

Overlege Jon Johnsen ved Blakstad sykehus mener alle unge bør vite følgende:

Ungdomstiden er en periode hvor man er spenningssøkende og mer fleksibel. Dette skyldes at man har økt dopaminfunksjon i hjernen sammenlignet med eldre.

Dersom dere tar rusmidler, frisettes enda mer dopamin. Rusmidler har derfor en større effekt på unge enn på eldre. Unge har dermed en større sårbarhet, som det er viktig å være klar over.

Dere er ikke utsatt for kreft og hjerte- og karsykdom. Men dere er likevel i en sårbar fase av livet hvor nettopp rusmidler og psykiske lidelser er det som rammer dere. Har du et reflektert forhold til rus, kan du komme gjennom ungdomstiden uten å få slike skader.

Som sagt så er dette sikkert ikke pålitlige kilder siden den ene er statsdrevet og den andre er fra en sladdrepresse, men jeg så dum jeg er velger å tro på dette istedet for på de andre her i tråden som påstår at hasj ikke gir noen senskader og derfor er mindre farlig enn alkhol uansett hvor stort inntaket er...

Skrevet

Man kan selvfølgelig få skader av å røyke hasj daglig, men det kan man virkelig med alkohol og! Har sett skader av begge, og det er ikke noe noen ønsker... Men her var det snakk om om det var greit å røyke når man har barnefri, og får nok ikke mere skader av å ta en joint enn å drikke seg full en gang i blant når man har barnefri...

Skrevet

Røyker man hasj etter man har fått barn så er det et tegn på stor egoisme. For det første så blir man så dum i hodet av å røyke det, at man til slutt tror at det ikke er skadelig, å at det er helt greit å ta seg en bønne i ny og ne. Har man sunket så lavt at man mener at det er greit å røyke hasj når man har fått et barn så burde man revurdere røykingen, for da har man antageligvis røyka for mye.

Det finnes ikke mer patetiske mennesker i verden enn de som røyker hasj(spess de som har barn) Hva slags rollemodeller er man for barnet sitt egentlig?

Nei off har hasjrøykende foreldre så langt oppi halsen, å ingenting av det de sier biter på meg. Hjernecellene forsvinner å de kan ikke noe for det stakkars. Mer synd på ungene som må vokse opp med noen bønnehuer til foreldre.

Syns dere virkelig den rusen er så himla bra?? Hasj er jo bare en liten fiserøyk du blir helt dust i hue av, hvorfor gidde å røyke det når man har satt et barn til verden??

Greit alle kan være dumme i tenårene å prøve ut, men når man har fått barn så burde man kanskje begynne å tenke på barnet, å prøve å gå forran som et godt eksempel ved å IKKE røyke ulovlig stoffer.......

Nei jeg har ingenting til overs for sånne folk......... så er helt enig med deg H.I

Skrevet

Nå var det vel strengt tatt ikke nevnt noe om mengder over her, men snakk om en liten hjenefeil som kan forsterkes av hasj og dermed ødelegge seg selv for livet. Det var også snakk om at man er mer sårbar for senskader hvis man inntar hasj i sin fagre ungdom, mens hasjen har mindre effekt dessto eldre man blir. Min konklusjon blir da at den mengen hasj man fikk rus av som 14 åring må mangedobbles for å få samme effekt som tretti åring derfor vil de som liker hasjrusen prøve andre ting for å oppnå samme effekt som igjen kan utvikkle seg til missbruk.

Jeg er da imot narkotika og flatfyll, men jeg kjører som regel litt over farstgrensa, smugler alltid med meg litt mer alkhol enn tillatt, smugler med meg norsk mat til eget forbruk når jeg har vært på ferie ( selv om dyrene, plantene, bøndene og menesker har lidd under produksjon) så jeg burde jo helt klart ikke hatt noen mening om andre som gjør noe ulovlig og utnytter andre ressurser.

Skrevet

Ikke greit.

Gjest Odyssey og det nydelige nurket
Skrevet

alkohol er like ille, om ikke verre enn hasj.

om noen ønsker å røyke hasj når de har barnefri får det være opp til de og det får være opp til de å ta den risikoen det er for å bli tatt, evt hanket inn av politiet.

er forøvrig like ille å drikke seg stupfull i mine øyne. hasj bare hater jeg enda mer av andre grunner.

Skrevet

Jeg ser ned på folk som røyker hasj faktisk...

Skrevet

Aldri greit!!!!

Skrevet

Synes alle slike stoffer er ugreit jeg! Man kan påstå seg blå og grønn for min del, om at hasj ikke er så ille. Men jeg tror ikke på det!

Skrevet

Aldri greit.

Hasj sitter jo i blodet 3 mnd etter, blir litt annet med alkohol, syntes heller ikke det hører sammen med barn.

Men hva andre velger å mene er meg likegyldig, har aldri røyka hasj og drikke gjør jeg ikke så lenge barna ikke er ute av huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...