så var vi 4 Skrevet 2. juni 2007 #51 Skrevet 2. juni 2007 Er man hysterisk fordi man ikke støtter det eller ikke vil la sitt eget barn gjennomgå det? I så fall kan jeg svare. Jeg har ikke noe problem med at voksne mennesker tar ansvar for sin egen kropp, på lik linje med at jeg heller ikke går rundt og kjefter på røykere.
It's all about me Skrevet 2. juni 2007 #52 Skrevet 2. juni 2007 alcaa Hallo....man legger da ikke innn silicon og utfører plastisk kirurgi på nyfødte....de som gjør det er voksne og velger det selv. Det er omskjæring av forsvarsløse babyer av annet enn medisinske årsaker som er helt på tryne.
nati, knotten & lille karamell Skrevet 2. juni 2007 #53 Skrevet 2. juni 2007 Kjære alcaa Om jeg velger å putte inn silikon i mine bryst så er det jo et valg jeg tar....det er min kropp. Det kan jo ikke samenlignes med å omskjære sin sønn. Da gjør jeg jo noe med en annen persons kropp
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 2. juni 2007 #54 Skrevet 2. juni 2007 Både jøder og muslimer omskjæres
AneB Skrevet 2. juni 2007 #55 Skrevet 2. juni 2007 Happiness! Kan jeg spørre om hvilken religion dere tilhører og hva i troen som gjør/sier at man skal omskjæres? Dette lurer jeg på kun fordi jeg ikke har peiling, og lurer oppriktig på det, ikke for å henge ut noen!!
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #57 Skrevet 2. juni 2007 Helt på seriøsen. Happiness: det var en i fødekurset mitt på a-hus som spurte om omskjæring av sønnen rett etter fødsel og da fikk han et strengt svar om at sånn gjør de ikke der...Er det lenge siden du fødte gutten? Synes det er rart om de gir nei til en og ja til noen andre...
kajak&Daniel Skrevet 2. juni 2007 #58 Skrevet 2. juni 2007 Jeg vet ikke helt om jeg er for eller imot det jeg.. Kjæresten min er omskåret(kommer fra et land der alle blir det), og ville at sønnen vår skulle omskjæres.. Da jeg gikk gravid, gikk jeg halvveis med på dette. Men etter han var født, og jeg så på den lille, perfekte gutten min, så hadde jeg ikke så lyst til at dette skulle gjøres. Kjæresten min ble litt sur for dette, men da sendte jeg han en link til en side som viser bilde for bilde hvordan dette skjer.. etter det har han ikke nevnt noe om det, og jeg har ikke nevnt noe om det heller i frykt for at han egentlig ikke har glemt det..... Så gutten er ikke omskjært iallfall.....
alcaa Skrevet 2. juni 2007 #59 Skrevet 2. juni 2007 Synes bare det er litt dobbeltmoral ute og går.. Omskjæring er et legitimt inngrep som utføres av medisinske eller religiøse årsaker. De fleste som blir hysteriske av sånt og stiller seg til doms over andre er gjerne de samme som har null problemer med å lemleste en kropp med silikon og annen gift... Det synes jeg er motbydelig!
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #60 Skrevet 2. juni 2007 Jeg er klar over det happiness, jeg spurte pustpes hvilken religion gudsfiguren til svigermor hører til
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #61 Skrevet 2. juni 2007 Jeg regner med at de som mener guttene bør få bestemme selv om de skal omskjæres, mener det samme med barnedåp, at når barna er store nok selv kan de døpe seg om de vil . Vi døpte ikke barnet vårt av den grunn at jeg vil han skal bestemme det selv. Det var egentlig meningen at jeg skulle føde i USA og da fikk jeg brev fra sykehuset fire måneder før fødselen om vi ville at barnet skulle omskjæres ( der borte har det ofte ikke noe med religion å gjøre, men det er ganske vanlig å omskjære) Husker jeg synes det var veldig rart, hadde jo aldri tenkt tanken,omskjæring var aldri aktuelt. Men dette er nok både en religiøs og kulturell handling.
It's all about me Skrevet 2. juni 2007 #62 Skrevet 2. juni 2007 JA MEN DE VELGER DET SELV. Det er en stooooor forskjell. Hvis det er så himla viktig i en religion å misshandle tissen til guttene så la de avgjøre det selv når de er store nok.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 2. juni 2007 #63 Skrevet 2. juni 2007 Beklager at jeg provoserer deg, men det er en del ironi noen ganger når jeg bruker sånne tegn... Og tror du ikke jeg blir provosert når jeg får huden full av folk jeg ikke aner hvem er? For noe jeg har fått gjort som er lovlig i Norge!
OsloMor Skrevet 2. juni 2007 #64 Skrevet 2. juni 2007 Muslimer og jøder omskjærer guttene sine. Dra til USA f.eks, der er det nesten ingen guttet med "topplue", he-he. Skjønner ikke dramatikken i dette her jeg, vi er en planet med mange milliarder mennesker og mange hundre trosretninger, også skal vi i vesten sitte på vår høye hest og kalle alt som vi ikke gjør for barnemishandling og det som verre er. Både ignorant og tåpelig, spør du meg.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 2. juni 2007 #65 Skrevet 2. juni 2007 Min sønn bel omskåret den 16mars 2006 på a-hus! Helt gratis. Det er kun en lege som utfører det der. Men jeg har også hørt de har sluttet med å tilby det nå. Aner ikke hvorfor noen får og andre ikke, om det var på samme tid, men det var sånn at moren måtte skrive under på papirene så ingen skulle tvnges av evnt utenlandsk ektemann til noe de ikke ville.
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #66 Skrevet 2. juni 2007 Ah. Da var det sikkert fordi det var pappaen som spurte..
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 2. juni 2007 #67 Skrevet 2. juni 2007 For oss som tror på Gud så stiller ting seg annerledes da ja!
AneB Skrevet 2. juni 2007 #68 Skrevet 2. juni 2007 Jepp, min datter er ikke døpt, og får velge det selv når hun blir gammel nok til det
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 2. juni 2007 #69 Skrevet 2. juni 2007 Men hva med de som tar hull i ørene til ungene feks? Dette er like vondt og MINST like unødvendig! Men da kommer jålene løpende og sier at alle vi som er mot det er hysteriske, det er jo så sjelden det blir komplikasjoner osv. Men da er det snakk om noe som er til PYNT. Omskjæring av gutter er noe som gjøres i stor grad mange steder i verden. For mange er det kulturelt eller religiøst betinget. Jeg tror at det er nettopp pga det religiøse momentet folk er så veldig i mot det. Hvis en innflyttet amerikansk familiemor/far hadde fortalt at de omskar alle sine tre gutter før de kom flyttende til Norge, tror jeg ingen hadde løftet på øyenbrynet engang. Men hvis noen nevner noe som har å gjøre med Gud og religion i denne forbindelsen, da er man grusom. Og det er nok garantert de samme som roper høyest om toleranse for homofili, abort osv. (Uten at jeg har sagt min mening om noen av disse temaene) Nei, toleranse skal gå bare en vei, nemlig fra de religiøse til alle de som er så utrolig intelligente at de har fasiten på hvordan verden henger sammen. Som om noen orker å lese et så langt innlegg såpass langt nede i en så lang debatt.....
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 2. juni 2007 #70 Skrevet 2. juni 2007 Blir du døpt som baby, så kan du melde deg UT av trossamfunnet når du er stor nok til å ta et standpunkt!! blir du omskjært, så ER og FORBLIR du omskjært! Ser dere virkelig ikke forskjellen????? og du som sier at siden det sikkert blir gjort uansett om det er lovlig eller ikke i norge. hmm.. mulig du har rett og jeg GRØSSER ved tanken, men hvor skal vi da sette grensen for hva vi tillater i norge, fordi vi er redd for at det skal foregå under jorden? alt kan ikke være tillat, bare fordi det ikke skal bli gjort ulovlig. det går bare ikke.. skulle ønske denne diskusjonen kunne vært holdt bittelittegrann mer saklig, for da blir man tatt mer seriøst nemlig, hvis man holder seg saklig og ikke blander ikke silikon i en debatt om omskæring av guttebabyer.. menmen.. og til slutt, jeg skev i mitt innlegg, at så lenge det er lovlig, så har jeg ikke annet valg enn å rspektere dem som gjør det. det er (dessverre) lovlig, og man kan ikke kalle dem som gjør det for dårlige foreldre.. det blir for meg usaklig.. men ja, JEG syns det er fryktelig galt!
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 2. juni 2007 #71 Skrevet 2. juni 2007 Vi er muslimer. I Islam er ikke omskjæring obligatorisk, men det er sterkt anbefaldt. Å omskjære er Sunnah, dvs å føleg Profetens(pbuh) eksempel.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 2. juni 2007 #73 Skrevet 2. juni 2007 tosøtesmå-enrødogenblå : jeg kan bare snakke for meg selv, og da kan jeg si at uansett hvilke grunner, kulturelle eller religiøse, jeg syns det er galt uansett!! om man er fra usa, india eller månen for den saks skyld!!! det gjelder selvfølgelig ikke der det blir gjort av en medisinsk grunn og barnet får det bedre medisinsk av å bli omskjært!!!!!!!! og når det gjelder hull i ørene på småttiser, som forøvrig er en annen diskusjon, så er jeg imot det også jeg.. jeg er imot å utføre ingrep eller smertefulle prosesser på små barn, før de velger det selv, enkelt og greit. medisinske grunner er det eneste som holder vann for meg, som f.eks vaksiner..
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 2. juni 2007 #74 Skrevet 2. juni 2007 Men hvorfor er det sånn at bare fordi at det her vi bor ikke er vanlig å gjøre dette, så er det vi som har rett og feks amerikanerne som er utrolig teite? Hva med å se litt lenger enn egen nese og godta at andres livsanskuelse er like mye verdt som din egen, SELV OM den skulle bytte på en religiøs tro?
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #75 Skrevet 2. juni 2007 Helt enig tosøtesmå-enrødogenblå!!!!!! Selvfølgelig kan man melde seg ut av statskirken hvis man blir døpt som baby, og ikke gjenopprette forhuden om man har blitt omskjært, poenget er vel heller at mange døper barna sine med grunner som : "Det er tradisjon i familien", "Det er alltid blitt gjort" osv, nettopp de samme argumentene mange bruker for å omskjære guttene sine. Og kalle andre ondskapsfulle for at de velger å omskjære guttene sine er drøyt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå