ettie Skrevet 20. mai 2007 #26 Skrevet 20. mai 2007 Seriøst!!! Snakk om trassalder! Noen har da tydligvis ikke lært deg normal folkeskikk!!! Er du så frekk når du snakker med folk ansikt til ansikt også eller bare på nett?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #27 Skrevet 20. mai 2007 Så du syns det altså, utifra den nedlatende og spydige tonen h*n legger an? Jaja, vi er forskjellige. Jeg gidder ikke å la meg provosere av folk som tror de vet alt og som bare ser verden i svart-hvitt.
ettie Skrevet 20. mai 2007 #28 Skrevet 20. mai 2007 Glemte grunn nr to til at de bør reise seg opp selv. De er at det er viktig for barna og lære og krype på alle 4, og mangen som blir satt opp, vil da "hoppe på rompa" istedenfor. Noen vil selvsagt gjøre dette uansett, men det idielle er at de skal krype for å lære seg bevegelsesmønsteret i å gå, krysskordinasjon av armer og bein.
jamlena Skrevet 20. mai 2007 #29 Skrevet 20. mai 2007 vet ikke helt hvem som er mest oppegående her inne, de som henger seg opp i hvem som er mest oppegående eller hva..!? og en ting sug lut: alle barn kan ikke sitte på gulvet om du setter dem der.. du virker jo ikke helt god...
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #30 Skrevet 20. mai 2007 Vel, de fleste barn vil kunne sitte på gulvet om du setter dem der i god tid før de faktisk klarer å sette seg opp selv. Og om du vil ha noe som underbygger det så kan du bare se på hvordan denne diskusjonen utarter. Det er jo nettopp det som er spørsmålet: kan man la unger sitte før de setter seg opp selv? Mer spesifikt vitenskapelig underbygning er du antakelig ikke i stand til å lese, dersom til og med den utvanna versjonen helsesøster gir deg ligger så høyt at du blir angstbitersk og velger å gjøre det motsatte.
ettie Skrevet 20. mai 2007 #31 Skrevet 20. mai 2007 Du har tydligvis ikke klart og slå opp i noe fagliteratur selv sug lut! Tar alt helsepersonell sier for god fisk uten og sjekke fakta! Idiot! Slutt og døm andre og tro du er så mye bedre.
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #32 Skrevet 20. mai 2007 Har du noe belegg for noe av det du sier om fakta? Når det gjelder din karakteristikk av meg så faller den på sin egen urimelighet.
jamlena Skrevet 20. mai 2007 #33 Skrevet 20. mai 2007 Ikke gidd å svar sug lut dere. Han/ henne eller whatever..! er kun interessert i å hevde seg selv og gidder ikke høre på hva noen andre kommer med. La han/ henne eller whatever..!? få siste ordet i denne saken- det er likså greit:)
ettie Skrevet 20. mai 2007 #34 Skrevet 20. mai 2007 Ja. Går til fysioterapaut med småen grunnet cp, hun har stor erfaring og spesialist på småbarn, samt at jeg har lest en del småbarns ped, da og om motorisk utvikling, har bøkene mine vekklånt nå og skal legge meg, men kommer tilbake med kilder en annen dag. Tror ikke jeg er bedre enn alle andre, driver ikke og beskylder andre for å være i trassalderen osv... Les innleggene mine lenger opp. Natta!
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #35 Skrevet 20. mai 2007 Ja, det tror jeg faktisk er det eneste fornuftige du har kommet med så langt - la meg få det siste ordet. Rent bortsett fra det lille glimtet av ufrivillig innsikt utviser du en frapperende mangel på evne til å ta inn argumenter mot det du selv har pønsket ut på grunnlag av angst, trass og makelighet. Det er klart at mange unger ønsker å sitte. Det er også klart at å være forelder ikke er en popularitetskonkurranse, der du til enhver tid gjør det ungen ønsker og forklarer det med at ønsket er sin egen rettferdiggjøring. Å være forelder er en jobb som i svært mange tilfeller går ut på å gjøre det som er minst makelig, men som du vet er til ungens beste i det lange løp. Om du ikke tar det innover deg vil du ikke bare produsere uspiselige og skada barn, men også på et eller annet tidspunkt møte veggen.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #36 Skrevet 21. mai 2007 Sug lut beskylder vel heller ingen andre for å være i trassalderen, h*n lurer vel heller på hva foreldre skal gjøre med barn i trassalderen når de ikke engang kan stå i mot "trass" fra en på 6-7 mnd som "bare vil sitte". Hvis barnet aldri har blitt satt opp i utgangspunktet vil det heller ikke vite hva det "går glipp av". Et rimelig spørsmål, spør du meg. (Og ja, jeg vet du ikke gjorde det, det er bare en utrykksform!) Hvis du har lest bøker om småbarnsPED, og tilegnet deg kunnskap om motorisk utvikling der, vil dette ofte være relativt overflatisk. Hva èn fysioterapeut sier om sette opp barn som ikke setter seg opp selv er egentlig irrelevant, så lenge de resterende (ja, jeg tar hardt i) er enige om at det er dumt. RÅDENE går ut på å la barn følge sin egen motoriske utvikling, og ikke forsere denne. Når barna er ca 8 mnd kan de sitte kortere tid i høystol (feks ved måltider), men det ANBEFALES fremdeles ikke å sette dem opp på gulvet for lek o.l. Hva hvert forledrepar gjør er vel opp til dem selv, men å "skryte" av at man ikke følger ekspertenes råd (uansett om det gjelder denne saken eller røking, drikking i svangerskapet el.l,) virker noe barnslig. Takk for oppmerksomheten!
ettie Skrevet 21. mai 2007 #37 Skrevet 21. mai 2007 Har aldrig sakt at man skal sette barna opp før de kan sitte! Les mine tidligere innlegg!!! Bare at grunnene som sug lut oppgir er grunnene til dette er en smule snever og ikke hele sannheten. Selv følger jeg boka, men i motsettning til sug lut dømmer jeg ikke de som har litt slingrings mon nedom og ut! Folk må få bruke sunn fornuft og gjøre det som passer dem.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #38 Skrevet 21. mai 2007 Jeg har heller ikke beskyldt deg for å være en av dem som setter opp barna, så du får lese innleggene litt bedre slev før du skyter fra hofta Tror vi er enige i bunn og grunn.
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 21. mai 2007 #39 Skrevet 21. mai 2007 Og i løpet av de tre siste linjene kansellerer du alt du har sagt. Det er nemlig ingen sunn fornuft involvert i å gjøre som det passer en.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #41 Skrevet 21. mai 2007 det anbefales ikke at de skal sitte før de setter seg opp selv? venninna mi sin unge satt seg ikke opp før hun var 1 år. var det farlig å la henne sitte i stoler osv før det? min baby er 4,5 mnd, og hun får sitte litt i fanget. hun vil ikke ligge så mye når vi holder henne. det er vel ikke farlig det??
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #42 Skrevet 21. mai 2007 Forskjell på å sitte i stol under måltider, på fanget for kos og å sette dem opp på gulvet for lek.
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #43 Skrevet 21. mai 2007 Til anonym 1014: nei, det var ikke til deg, men til Ettie. Innleggene legger seg litt merkelig når man kommer langt ned i tråden.
ettie Skrevet 21. mai 2007 #44 Skrevet 21. mai 2007 Jo det er det, barn er forskjellig og har ulike behov!!! Har ikke tid til og sitte her akkuratt nå, men skal komme tilbake og forklare bedre hva jeg faktisk mener når småen sover middag!
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 21. mai 2007 #45 Skrevet 21. mai 2007 Dette handler vel egentlig ikke om hysteri eller ikke! De som lar barna sitte før de selv setter seg opp forsvarer sin handling med nebb og klør og kaller alle som kritiserer dem for overhysteriske, de som velger å vente og faktisk la barna utvikle seg i sitt tempo og strebe etter sine egne milepæler (altså de såkallte overhysteriske) kaller de førstnevnte for uansvarlige og dumme. Heldigvis er det slik at vi lever i et fritt land, det finnes heldigvis ingen lover i vår røde tykke bok om når ungene kan sitte, om man må amme eller kan få benådes til å gi mme, om vi får bruke våtservietter eller om det KUN er vann som duger! MEN på det grunnlag at det i vårt land, og mange andre land drivers forskning og utdanning på alle mulige områder som involverer barn, så har vi fått noen veiledninger, noen anbefalninger, som skal gjøre det mulig for oss å ta et eget valg på grunnlag av denne kunnskapen som fagfolk har kommet fram til. Jeg er veldig glad for at vi har et fritt valg, og legger meg derfor ikke bort i hva andre velger. Men jeg skulle ønske at de som VELGER å gå mot anbefalningene faktisk kan innrømme at det er nettopp det de gjør. Ja, jeg velger å la barnet mitt sitte, jeg vet det ikke er det anbefalte, men det passet best for oss å gjøre. Om det var fordi det var det enkleste eller på grunn av sykdom eller andre ting, det har ikke folk noe med, men ma høster mye større respekt blandt folk hvis man bare kan innse fakta. Og så må jeg få si meg enig med noen over her, om dem som sier at, jammen ungen liker jo så godt å sitte, de må jo ha fått "smaken" på det på en måte? Før de vet hva det er å sitte, så gjør de jo ikke annet enn å ligge. og helt til slutt, det er ifølge fysioterapeuter stro forskjell på å la ungene sitte litt på fanget, og det å sette dem på gulvet.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 21. mai 2007 #46 Skrevet 21. mai 2007 Jeg tok et meget bevisst valg om å ikke la datteren min sitte før hun selv satte seg opp.. Hun var kjempesterk i nakke og rygg rundt 6mdr, men hun satt ikke forde. Rett før hun ble ved 7.5mdr begynte hun å rese seg opp på kne, da tok det bare en uke før hun satte seg selv opp også. nå sitter hun masse. og alt dette har hun klart helt på egenhånd. vi er stolte som haner begge to!
ettie Skrevet 21. mai 2007 #47 Skrevet 21. mai 2007 Grunner til at barna ikke skal sitte før de setter seg opp selv: *Små barn har ikke sterk nok rygg, de kan derfor oppstå senskader. *De vil da hoppe over noe av den motorisek utviklingen:feks "hoppe på rompa i steden for å krype. Kryping er viktig for å utvikle den koordinative evnen som man blant annet trenger for å gå. (Noen kryper uansett aldrig og klarer seg som regel bra alike vell) *De får ingen refleks til å ta seg for dersom de skulle falle, de får det når de reiser seg selg. Det som irriterer meg i denne diskusjon er at sug lut nermest kaller alle som setter barna opp er barnemisshandlere, og at det eneste argumentet hun bruker i denne diskusjonen er belastning på rygg. Dersom barna er 6-7 måneder, sitter selv og trives, så er ryggene deres faktisk sterke nok! De har bare ikke løst koden med å sette seg opp! Da må man heller ta frem de andre argumentene! Sug lut fremstår for meg som en bedrevitene dritt kjærring, som bare er ute etter å kverulere! Setter selv ikke opp barnet mitt , og vil ikke anbefale noen og gjøre det heller. MEN skaen dersom man gjør det er ikke så store som sug lut skal ha det til dersom man har et friskt barn! Ikke dømmer jeg de som tar et annet valg en meg nedom og hjem heller!
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 21. mai 2007 #49 Skrevet 21. mai 2007 Som sagt så er d en stor forskjell på å la en 3mnd gammel baby sitte i en høystol og en 6mnd gammel baby gjøre d samme. Hadde aldri latt jenta mi på snart 4mnd gjøre d-d er uansvarlig. Når barnet er 6mnd så er d såpass sterk i ryggen at du kan la h#n sitte på gulvet sammen med deg. Det fikk e beskjed om av hs,men de sa oxo at d beste er om de setter seg opp selv-men litt sitting skader ikke.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #50 Skrevet 21. mai 2007 Sitat ettie: "Dersom barna er 6-7 måneder, sitter selv og trives, så er ryggene deres faktisk sterke nok!" Hvor i alle dager har du dette fra? Skulle gjerne sett kildehenvisning på denne påstanden. Forøvrig nokså enig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå