Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Når kan de sitte ganske rett opp og ned liksom ...?
Amabolla Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 Det sies at babyer ikke skal sitte før de klarer å sette seg opp selv-men at de kan sitte på fanget ditt før det. Dette er det som anbefales. Men som den dårlige mor jeg er så lot jeg vesla sitte selv på gulvet når ho var rundt 5-6 mnd og klarte å sitte selv. Når hun var rundt 7 mnd så klarte hun å sette seg opp selv også.
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 Så da har du antakelig også begynt å spare med tanke på alle rygspesialistregningene du bør føle deg forplikta til lå dekke gjennom livet hennes?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Du må no ha fått i deg noe anna en lut så teit måte som du svarer på..
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #5 Skrevet 19. mai 2007 Når det anbefales å vente til barnet setter seg opp fordi ryggen inntil da er for svak, er det latterlig å kokettere med at man var uskikkelig og sjarmerende rampete og likevel lot ungen sitte, som om det er noe som gjør en til et interessant og sunt opposisjonssøkende menneske.
Amabolla Skrevet 19. mai 2007 #6 Skrevet 19. mai 2007 Ja-selvfølgelig sug lut har jeg begynt med sparing til det- har også lagt av penger til å dekke alt anna av seinvirkninger på fyfyting jeg har gjort;)
jamlena Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 Hysteri kaller jeg det, når du sug lut over her prøver å få dama over her til å få dårlig samvittighet for at hun lot bebisen sitte på golvet før hun kunne sette seg opp selv. Er de sterke nok i rygg og mage til å sitte opp på golvet uten å "ramle ned" vil jeg tro det går helt fint. Alt med måte. Min sønn satt alene på golvet da han var 7 mnd selv om han ikke satte seg opp selv. Han ble overlykkelig da han fikk sitte og slapp å ligge på rygg lenger, tror det ble ganske kjedelig til slutt.. Nå en mnd senere setter han seg opp selv, og jeg tviler på at han må løpe til kiropraktor når han blir stor pga at han satt en mnd på rompa før han ordna det selv..
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #8 Skrevet 19. mai 2007 Utrolig hvor mye teite svar man kan få her inne. Slutt med hysterien sier nå jeg. Hva skal man gjøre når babyen kun vil sitte da? Tvinge de til å ligge slik at de skriker? Man kan ikke følge ekspertene hele tiden da. Da blir man jo gal. Er jo tusen ting man kan gjøre "galt". Huff og huff...tenk å ikke fullamme til de er 6 mnd., amme til de er 1 år, sitte for tidlig, sitter for lenge i vippestol etc... (merker dere ironien her eller). Min kar vil helst sitte nå han, og han er kun 5 mnd. (Jeg lar han ligge da, og heller distraherer han med leker etc.) Man kan ikke alltid følge boka. Man må følge ungen, og hva de ønsker selv. Men for all del, dere som ønsker å følge boka til punkt og prikke. Tror dere babyene dere er bedre enn våres som sitter litt før og kanskje ikke fullammes til de er 6 mnd. Det går nok bra med de også L
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #9 Skrevet 19. mai 2007 synes det verste er å lese om babyer på 3 mnd som sitter i høystol, det er altfor tidlig ....
somm@r Skrevet 19. mai 2007 #10 Skrevet 19. mai 2007 I følge fysioterapeuten vi snakka med bør en vente til de kan sette seg opp selv. Dette er pga at ryggen ikke er sterk nok før. Barna har veldig godt av å ligge på magen og leke til de er sterke nok å gjøre dette selv. Om de blir satt opp av foreldrene, går de ofte glipp av denne treningsdelen og kan få vansker senere. Så å sette dem opp er en skikkelig bjørnetjeneste. Og etter tre barn forstår jeg ikke hvorfor man på død og liv må sette dem opp. Sønnen min på 6 mnd kunne klart å sitte selv om jeg satte ham opp, men han får vente til han klarer det selv. Da har jeg i alle fall gjort mitt for at han skal ha en god og riktig utvikling.
somm@r Skrevet 19. mai 2007 #11 Skrevet 19. mai 2007 Jeg synes ikke det er hysteri å røve å følge råd fra ekspertene. Det med å sitte er faktisk ganske viktig og kan gi følger senere. Det er jo bare å la dem ligge på magen. Og ja,jeg har hatt tre barn selv som også helst ville sitte, men her er det de voksne som bestemmer. Er en konsekvent med å la dem ligge og leke, er det som regel ikke noe problem.
mai mammaen til to Skrevet 19. mai 2007 #12 Skrevet 19. mai 2007 datteren min satt selv da hun var 6 mnd.. men satt seg ikke opp selv før hun var litt over 7 mnd.. det var ikke mye hun fikk sitte selv.. det var helst uken før hun satt seg opp selv at jeg lot henne få sitte alene.. men da var hun så sterk at hun kunne bøye seg helt ned å løfte opp en leke på gulvet og deretter reise seg opp igjen så lenge man gjør det med måte er går det nok greit.. det er vel ikke noe bedre for ryggen om de sitter på fanget i 5 min enn på gulvet?
somm@r Skrevet 19. mai 2007 #13 Skrevet 19. mai 2007 Det er faktisk stor forskjell å sitte alene på gulvet enn på fanget. På fanger sitter de sjelden i samme posisjon like lenge som på gulvet og de får støtte av de som holder. På gulvet blir det mer statisk og det sliter på ryggen.
shanty73 Skrevet 19. mai 2007 #14 Skrevet 19. mai 2007 Hei.. Lillegutt her i huset har vært en "sitter"... Fulgt sin utviklingen sin på magen men har vært en meeeeget mer fornøyd gutt sittende.. kan være at han har hatt refluks og Ikke hatt det bra/best på mage.. Ihvertfall sunn frisk og meget bra utviklet motorisk... Når barn sitter av seg selv og justerer og har kontroll er det ikke ryggen styrke noe problem lenger...
Fikk maibaby06 Skrevet 19. mai 2007 #15 Skrevet 19. mai 2007 jeg er enig med somm@r her. Min ville også sitte, men fikk pent vente til han hadde satt seg opp selv og hadde øvd seg en stund på det. Enn så lenge er det jeg som bestemmer!! Jeg tror det lønner seg mtp ryggen, de faller mindre og de kan følge sin egen utvikling. Han skal jo sitte resten av livet;-) hvorfor skal man på død og liv "hjelpe" han over de første viktige trinnene i utviklingen. Dessuten er det er risiko for at de kan bli rumpeakere, det vil si hoppe over krabbestadiet, noe som er svært lite gunstig. Ville ikke ta den risikoen jeg:-)
Sessa ruger igjen... Skrevet 19. mai 2007 #16 Skrevet 19. mai 2007 Altså alt må gjøres med måte. Når du ser at babyen din klarer sitte godt på fanget, rett opp og nede så hvorfor ikke prøve på gulvet, sier nå jeg. Ser ingen problemer med det.... Noe annet er hvis du setter barnet på gulvet og lar det sitte der i timesvis! Noen får til dette når de er 5-6 mnd andre ikke før de er 9-10...
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #17 Skrevet 20. mai 2007 Nå er jo ikke spørsmålet hva de eventuelt såkalt "får til" der og da, men hva langtidsvirkningene er. Og grunnen til at du ikke ser noen problemer med det er at du ikke selv er ute av trassalderen og nekter å innse at det er noen som faktisk har dette som fagområde og kan det bedre enn deg.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #18 Skrevet 20. mai 2007 Ungene skal ikke sitte før de selv greier å sette seg opp! Å argumentere for at barnet synes det blir for kjedelig å ligge på rygg er helt bak mål. Så lenge ungen ikke vet at det kan være kjekt å sitte, kan det heller ikke klage på at det ikke får sitte. Det man ikke vet osv... Dersom barnet da kjeder seg, bør man da kanskje som mor el. far sette rompa på gulvet el legge seg på gulvet sammen med barnet og leke med det, istedet for å la det sitte på gulvet og ødelegge ryggen sin. Siden det er anbefalt at de ikke skal sitte oppreist før de greier det av seg selv, da er det vel en grunn til at det blir anbefalt da. Det samme med en annen debatt, bakovervendt eller framovervendt. "Alle" vet at det har gått bra med noen som satt forovervendt, selv om bakovervendt er anbefalt. Blablablabla Og dette var ikke ett angrep på HI
jamlena Skrevet 20. mai 2007 #20 Skrevet 20. mai 2007 Det som er helt bak mål er du som bastant mener du har rett, og at ingen barn skal sitte før de setter seg opp selv! Hvis barnet er såpass sterk i rygg/ mage at de ikke deiser i bakken når de sitter så er det nok ikke lenge før de setter seg opp selv og da går det nok helt fint. Alle er forskjellige, noen er sterkere i rygg/ mage enn andre, man må liksom se an barna da. Man trenger ikke ta alt så bokstavelig...
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #21 Skrevet 20. mai 2007 Nei, det må man faktisk ikke, det er ikke å "se an", det er å gamble. Alle barn kan sitte om du setter dem, lenge før de setter seg opp selv. Du setter deg selv til overdommer over en hel fagverden ved å praktisere etter de prinsippene der, så hvis vi skal sammenlikne hvem som er lengst "bak mål" så har du akkurat lagt inn en glitrende søknad.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #22 Skrevet 20. mai 2007 Jeg heier fremdeles på sug lut! Hilsen en fra "fagverdenen" :0)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #23 Skrevet 20. mai 2007 Se på profilen til sug lut så ser dere at det bare er en som er ute etter på provosere. Ville ikke tatt h*n seriøst for 5flate øre ! : )
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #24 Skrevet 20. mai 2007 Ut fra innhold og formulering i innleggene, så synes jeg faktisk h*n virker mer oppegående enn de fleste her inne.
ettie Skrevet 20. mai 2007 #25 Skrevet 20. mai 2007 Når barna er så store som 6-7 måneder og sitter selv, er slitasjen på ryggen veldig liten. Når man snakker om at barna kan få skadet rygg er det når mann støtter dem opp med masse puter når de er veldig små, og barnes rygg blir sliten og barnet MÅ sitte. Hovedgrunnen til at man ikke skal la dem sitte før de reise seg selv når de er så store er fordi da ikke har en ordentelig refleks slik at de kan taimot med armene når de faller... Skal du være så mye bedre en alle andre får du først vite hva du snakker om lut!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå