har fått lita pia Skrevet 29. april 2007 #51 Skrevet 29. april 2007 Malin82ღღfødeklarღ og noen er så utrolig opphengt i at folk må signere med nick!! er det noe å bry seg om da??
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 29. april 2007 #52 Skrevet 29. april 2007 seriøst???går det virkelig ann??i 2007??ungen kommer ut i alkorus jo... e sjokkert over enkeltes holdninger i forhold til alkohol,virke som at det e mere akspektert enn røyk i svangerskapet... tenk vis du må bli tatt blodprøve av da??så ser de at du har alkohol i blodet...syke folk az....
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 29. april 2007 #53 Skrevet 29. april 2007 Hehehehe.... Nå syns jeg Anonym begynner å bli ganske morsom!! ) Håper du ikke er seriøs i argumentasjonen din!
ღDidrikmamsenღ Skrevet 29. april 2007 #54 Skrevet 29. april 2007 Det er vel mitt problem? Er det ikke?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2007 #55 Skrevet 29. april 2007 Men man VET JO IKKE hvilke mengder som tåles av alkohol, klarer du ikke godta det?? Dessuten kan jeg vanskelig forestille meg deg som mor, med det munnbruket...har verken sett eller hørt maken før..
ღDidrikmamsenღ Skrevet 29. april 2007 #56 Skrevet 29. april 2007 Nei takk for den! Jeg står nå i allefall for det jeg sier jeg da. Uansett! Dessuten er jeg trønder, snakker ikke så pent som dere søringer vi! Renger med det er det du er, siden du ikke tørr stå frem
Anonym bruker Skrevet 29. april 2007 #57 Skrevet 29. april 2007 Ta deg sammen! "Hjelpe" barnet ut???! Barnet kommer når det er klart til å komme, ihvertfall bør man vente til man kommer til overtidsdatoen.Jeg kan ikke huske å ha verken sett eller hørt i noe info materiell at alkohol anbefales benyttet for å starte fødsel!! Det burde vært søknad for enkelte før de ble foreldre!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2007 #58 Skrevet 29. april 2007 Og bare det at du klarer å komme med en slik sammenligning sier ALT om deg og dine meninger! Hvem sier omskjæring er ok? Og alkohol i tillegg, herregud jeg er sjokkert!
Coolmommy**080607*overtid* Skrevet 29. april 2007 #59 Skrevet 29. april 2007 Ikke uvanlig at jordmor sier du kan ta deg et glass vin.Er ikke snakk om å drikke seg dritings heller da.Slapp litt av folkens.Min jordmor anbefalte meg dette da jeg gikk med nr 1.Hadde lav blodprosent og jern og andre tillskudd hjalp ikke.Men et halvt glass rødvin hver lørdag hjalp faktisk.Fikk en frisk og gløgg gutt så ikke tro at ungen lider noen nød om du skulle ta et vinglass.Nå må dere gjerne rakke ned på meg,men ingen jordmødre er av samme mening om tin og det er ikke vi her inne heller.Ta vinglasset deres dere som vil og drit i hva andre har å mene om det.
Konemor83 Skrevet 29. april 2007 #60 Skrevet 29. april 2007 Her var d mye rart må jeg innrømme...ønsker iallefall alle sammen lykke til m fødselen.=) Hilsen meg som går 7 dager over termin å pørver å holde humøret oppe =)
gotulla Skrevet 29. april 2007 #61 Skrevet 29. april 2007 hei dere som er "helsefolk" eller tror dere er det.. hva skjer med kroppen når den får alkohol? det går seff i blodet.. å blodet ditt går det til ungen eller? eh ja.. dem har sagt hele tiden at det ikke er farlig med ett glass med vin.. men har de nevnt da med eller uten alkohol? å en unge inne i magen tåler ikke like mye som det vi gjør.. skjer det noe tilfeldig unger fødselen og ungen må ta blodprøve er det fint å ha alkohol i blodet vel.. hmm mye som ikke blir besvart her.. nei jeg har nok ikke no tro på at en jordmor anbefaler vin MED alkohol gett.. ungen kommer nok når den er klar for det gett.. tror ikke det er bra for ungen å komme ut i stor fart jeg.. eller at den kommer ut tideligere enn forventet.. en anonyn kjefter på en annen anonym for at hun er det.. hmm blir ikke det litt dobbelt moral?
Mamma mai-07 *på overtid* Skrevet 29. april 2007 #62 Skrevet 29. april 2007 Ja,til og med erfarne og dyktige almennleger sier at det greit å ta alkohol i svsk.-det synes jeg er meget vågalt og tildels uansvarlig. Søsteren min er en av disse(og veldig flink iflg.hennes pasienter),men her stoler jeg absolutt ikke på henne.Det sto jo for kort tid siden en stor artikkel i Aftenposten om de ukjente skadevirkningene av alkohol i svangerskapet. Min lege-søster sier at det bare er de tre første mnd.det skal være null- toleranse,men at man senere kan kose seg med ett glass av og til uten fare. Vi har hatt mange diskusjoner på dette,for jeg er veldig uenig! Jeg tror ikke at almennprakt.leger har gode nok kunnskaper om dette. Derfor vil det mest tjenlige og ansvarlige i deres legegjerning etter min mening være å oppfordre til totalavhold gjennom disse få månedene.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2007 #63 Skrevet 29. april 2007 Vil bare nevne at endel spyr litt under en fødsel, og at det sikkert IKKE er så kult å spy opp vin. JEG begynte å spy da det var mange leger og sykepleiere inne hos meg på slutten, og er VELDIG gla for at det kun var pepsi Max som kom ut... ; )
Mamma mai-07 *på overtid* Skrevet 29. april 2007 #64 Skrevet 29. april 2007 Den er BRA,Anonym::: he-he(knegg*)
gotulla Skrevet 29. april 2007 #65 Skrevet 29. april 2007 almenleger har jo greie på hele kroppen din, mens en jordmor har mye mere greie på graviditet, legen min og jordmoren er ganske uenige om mange ting.. stoler mere på jordmor jeg da.. men det er meg:) alkohol er mere skadelig enn piller viste dere det?
SuperGlad Skrevet 29. april 2007 #66 Skrevet 29. april 2007 Til opplysning så har ikke jm nå lov til å "anbefale" rødvin i svangerskapet. Staten bestemmer hva jm har lov til å si og ikke si, å nå er det nulltoleranse for alkoholinntak mens man går gravid. Man vet IKKE hvordan mengde som skal til for at barnet tar skade. Babyer er som folk flest, forskjellige og tåler også ting forskjellig.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2007 #67 Skrevet 29. april 2007 Hva er vitsen med å diskutere dette om og om igjen? Jeg tenker og gjør som jeg vil uansett, og det regner jeg med at andre her gjør også. Punktum.
Ria Skrevet 29. april 2007 #68 Skrevet 29. april 2007 Jeg back'er den faktaopplysningen fra før i tiden og følger opp med èn til: min lege (spesialist i gyn.) fortalte at de før i tiden satte damer som hadde høy risiko for abort på sengeleie og gav dem jevnlig VALIUM for å holde fosteret "på plass"... Det skal være usagt om rødvin ved termin har noen effekt, men 1 glass er ikke farlig - uetisk blant mange, tydeligvis, men ikke farlig. Også snart i mål:)
Olives Skrevet 29. april 2007 #69 Skrevet 29. april 2007 Jeg skal nå snart ha nr 4. Har hatt tre ulike JM. Den første sa at jeg bare måtte ta meg et glass eller to innimelom, de to neste JM var/er ikke tilhenger av dette. Kan jo ha noe med hvor langt forskningen har kommet. Jeg har valgt å ikke drikke ved de tre siste svskapene. Det er nå så. Tror likevel at den lille promillen med alkohol som et lite glass medfører ikke er det farligste babyen blir utsatt for så nære fødselen. Ønsker alle lykke til og håper at både språkbruk og temperament reduseres noe når babyen er ute. Det gjør jeg ivhertfall for min egen del. Men for all del; å få øse ut litt temperament her på barnimagen er jo bare til fordel for våre menn. Fint med flere hoggstabber... Hilsen en trønder...
Gjest Skrevet 30. april 2007 #70 Skrevet 30. april 2007 Mye vissvass og feilinfo her, gitt. Skjønner at du neppe er helseutdanna. Trodde du at mor og baby har ett og samme blodsystem ?!? Eller bare kom det veldig krøkkete ut ? Du vet at ungen har sitt eget lille sirkulasjonssytem, ofte tom. med en annen blodtype en mamma...?! I mellom den og mammaen finnes nemlig MORKAKA. Det er ikke blodet som kan gå over denne barrieren, men stoffer i det. Så, ja, promille går over, blod, nei ! Og, ja, det tas blodprøver av babyen etter fødselen, men du skjøner vel at ALLE blodprøver som tas av mennesker, ever, er tatt etter en bestilling ? Man tar f. eks. HgB ( hemoglobin/blodprosenten ), blodtyping/screening ( AB0-systemet ) osv. osv. Gjerne en bønsj andre prøver også, f. eks. leverprøver dersom barnet er født med "gulsott", infeksjonsparametre m.m. Noen av blodprøvene tas altså som ren rutine, andre etter individuelle behov. Alkohol i blodet vises som PROMILLE, og er, på en baby, definitivt ikke noen som tas som rutine !! Og den vises altså kun ved en promille-prøve, ikke ved andre prøver. Trodde du at den bare poppet opp her, eller der ?!? Og hvorfra har du det at ungen kommer ut "...i stor fart" etter et glass rødvin ?? Hæh ? Huff, som du prater...! Hvis rødvinen overhodet har noen effekt, er dette på livmoren, ikke hele fødselskanalen !! Og, nei, ikke alle babyer kommer ut "når de er klar for det". Simpelthen fordi mammas kropp, eller andre vesentlige ting, har en liten "mangel", slik at babyen kan være så klar som bare det, uten at det skjer så veldig mye. Hvorfor tror du såpass mange blir satt i gang ? Eller må ta keisersnitt ? Og hva det er det da barnelegene babler om, når de hevder at medfødte feil/barnedødeligheten/antall dødfødsler øker, desto lenger en bl.a. går på overtid..? Har ikke de heller peiling, eller ? Til sist, det spiller jo sikker, for dem det gjelder, forsvinnende liten rolle hvorvidt du "tror" på at en jordmor har anbefalt et glass rødvin, eller ikke. De som har fått det anbefalt, HAR fått det anbefalt, fullstendig uavhengig av hva du tror. Du kan selvfølgelig ha din egen mening om dette, men ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke har helt peiling på, det blir bare tull !
Gjest Skrevet 30. april 2007 #71 Skrevet 30. april 2007 Heh, et godt argument det er enkelt å skjønne, så lenge ett glass vin setter i gang fødselen SÅ raskt, da...da må det skje svært få timer etter (;
Gjest Skrevet 30. april 2007 #72 Skrevet 30. april 2007 ...enda mere vissvass...! Det kommer da selvfølgelig an på hvilke piller du mener, hvilken styrke, hvor mange, på hvilken måte du har tatt dem osv. osv. Vær så snill, gotulla ! Nå MÅ du gi deg !!! Piller virker på en rekke forskjellige systemer i kroppen vår, de suser ikke bare rundt omkring i blodet vårt..!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2007 #73 Skrevet 30. april 2007 Man trenger ikke medisinsk kompetanse for å mene noe om alkohol og graviditet !!!! Men det kan bidra til en saklig diskusjon. Ved å drikke et (1) glass rødvin a 150 ml( 1,5 dl) med en alkoholprosent på 11-12%, fordelt på ca.60 kg kroppsvekt( slank gravid uten ødemer) blir det ikke så høy promille hos barnet. Problemet er at nyfødte barn har umodne hjerner og metaboliseringssystemer, som igjen gjør at alkohol er mer toksisk for babyen enn for oss voksene. Alkohol har også en betydlig lengre halveringstid i blodet til en nyfødt enn til en voksen. Dog, et glass vin gjør ingen drastisk skade på barnet, men kan gjøre barnet utilpass og lite sugelysten det første døgnet.
Siljevanilje:) Skrevet 30. april 2007 #74 Skrevet 30. april 2007 Unødvendig å utsette babyen for alkohol når man vet at det muligens er skadelig, tenker jeg. Har da faktisk større forståelse for de som ikke klarer å slutte å røyke, da det er en avhengighet. Men å skulle ta et glass vin etter 9 mnd virker for meg veldig merkelig. Det skal likevel sies at selv er jeg i 29 uke, og allerede kjempelei av å vente, så jeg kan godt forstå at man vil prøve hva som helst...
Siljevanilje:) Skrevet 30. april 2007 #75 Skrevet 30. april 2007 Piller kan være så mye.... Omega3-piller eller amfetamin, for å ta noen eksempler... Jordmor vet mye om babyer, svangerskap og fødsler, men en jordmor utdannet for 50 år siden vet ikke nødvendigvis alt om virkningen av alkohol på et foster likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå