Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Godformiddag jenter!

Håper alle har hatt en strålende fin helg! Hørtes ut som Sponges tur til byen fikk en litt slitsom slutt, men middag og kake gjorde det forhåpentligvis bedre igjen. Jeg har hatt koselig besøk, tuslet i byen og vært på kafe. Snille snuppa mi sover alltid/oppfører seg blidt og eksemplarisk når vi er på kafe - skjønner visst at mamma liker seg der :o) Pappaen har kveldsvakt i dag, så da snuppa ville opp kl 07.30 i dag stod han opp sammens med henne, også ble jeg vekket til neste amming kl 09.30 - utrolig deilig å sove lenge igjen, kan ikke huske sist, og det gjelder sikkert dere andre også :o)

I morgen skal vi på første fellesmøte på helsestasjonen, vi er visst 5 stk i gruppen, høres ut som et fint antall. I går møtte jeg ei jeg kjenner godt fra tidligere, og jammen skulle ikke hun være i samme gruppe også, koselig å kjenne noen fra før :o) Er dessuten veldig spent på vekt og lengde, i helga gikk jeg over til str 62 på snuppa - hun har blitt storjente nå :o)

Ellers har vi lite planer for uka, med unntak av babytreff her på fredag. Blir nok full fart og stormende jubel! De små som nærmer seg 2 år vet virkelig å lage lyd og leven :o) Skal la snuppa sove ute akkurat når de kommer, merker hun fort blir sliten av mye folk og mye lyd. Vi er 11 stk fra jobb som har fått små de siste årene (vi er bare 32 ansatte, så egentlig rimelig stor prosent!), og så langt har bare 2 meldt avbud til fredag...blir visst fullt her! Lurer på om jeg bare skal lage salat og ha godt brød til. Noen andre som har gode forslag?

Ha en fin dag :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heihei :) Du greide å snike deg før meg på å lage ny tråd ja... hehe...

Har hatt ei sånn passe helg - alt jeg hadde plner om å få gjort ligger fortsatt på ventelista. Gubben er syk (hjemme idag ogplager vettet av meg), minstejenta er ikke helt i form og jeg er bekymra. Hun gulper enormt mye, det kommer 10-20m hver gang og det er jo neppe bra :( Hun har ikke villet ligge og sove alene på dagtid overhodet i helga, og jeg har gitt pupp og bært og trøstet - og når jeg har fått avlastning så har jeg jo måttet tatt meg av eldstejenta så hun ikke rømmer hjemmefra pga understimulering på lek og kjærlighet :/ Så de flytte-eskene står fortsatt på soverommet, stereo'n er fortsatt ikke montert, og jeg har ikke fått gjort NOE husarbeid annet enn å rydde kjøkkenet.

Idag skal vi inn til helsestasjonen jeg og Knøttemor. Jeg vil gjerne veie henne igjen, både før og etter måltid. Har fått inntrykk av at 110g oppgang på to uker er ganske lite, og dette kombinert med all gulpinga gjør meg litt bekymret. Håper alt er i orden med jenta mi... og håper jeg blir tatt på alvor med bekymringa. Har en følelse av at tvert jeg sier at hun er nesten seks kilo så fnyser folk av meg, for hun er jo så stoooor og fin! Joda, men det hjelper lite å være stor baby hvis hun ikke greier å ta til seg næring.

Skrevet

Uff, høres ut som ei ganske slitsom helg ka-ping! Håper både små og store blir bedre snart så du får litt avlastning. 110 g på to uker er jo ganske lite ja, men de har jo lov til å vokse litt i rykk og napp...men som du sier, når hun i tillegg gulper, er det jo greit å veie for å sjekke. Du får komme med oppdatering når du har vært på helsestasjonen! Vi har hatt noen små til utredning for ekstrem gulping på jobben min, i tilfelle de har forsnevringer osv, men jeg kan betrygge deg med at hver gang viser det seg at ungene kun spiser over evne, og dermed gulper opp det som det ikke er plass til! Men jeg synes det høres lurt ut å sjekke siden vektoppgangen ikke var så stor. Stå på ditt du, så må de ta deg på alvor - en bekymret mor skal bli hørt på! Alt er nok i orden :o)

Skrevet

Ny uke, nye muligheter!;-) Klisjè, ja, men sånn er det. Helga ble ikke helt som jeg hadde håpet. Ikke at jeg hadde lagt planer som ble ødelagt, men form og humør har vært elendig. Så trist at det blir sånn når "gubben" kun er hjemme i helgene...

Ingen planer lagt for denne uka, vi heller, men det er alltid ting som skulle vært tatt tak i. Har ei bod som er fyllt til randen med ting vi ikke har bruk for. 2 skyvedørsgarderober som vi demonterte da vi overtok og pussa opp her bla. Ei sportsvogn som skal vaskes og legges ut på finn.no....., men først skal jeg benytte meg av jentas dupp og legge meg på sofaen...;-)

Salat hørtes forresten godt ut, Stinemor. Vi spiser mye pastasalat. Bruker å lage den som en "buffet" vi, for det er ikke alt ungene liker, så da blander alle det de vil ha.

Pastaskruer med forskjellig farge, skinke, egg, reker, ost og alt mulig godt av grønnsaker.

Skrevet

Ka-ping: Du har rett i at 110 gram på to uker ikke er så mye, men stinemor har jo også rett i at de vokser litt i rykk og napp.

Snuppa her gulpa og spydde også mye en periode. Hun gulpa mye til hvert måltid og kasta opp i snitt daglig. Vi tenkte på laktoseintolerans (pga mme som hun fikk), men trodde nok mest på refluks (slakk lukkemekanisme(?) i svelget). Nå skal jeg se om jeg klarer å holde tunga rett i munnen når jeg forklarer. Barnelegn på hs og hs selv forklarte det slik: De trodde refluks var en mulighet, men de aller fleste med refluks gulper også under måltidet. Vi veide da ukentlig og plutselig gikk gulpingen ned og spyingen er så og si borte, hun begynte også med en vektoppgang på 200-300 gram i noen uker (Hun er nok nede i 150-200 nå, men hadde litt å ta igjen). Det kan hende hun hadde refluks, men at det ordna seg selv etterhvert.

Hvis det er refluks småtten din har så kan det fikses lett med medisinering, men såvidt jeg har forstått skal vektoppgangen være ganske laber for at de sender babyer inn til observasjon. I de aller fleste tilfeller ordner kroppen opp i det selv.

Skrevet

HVordan gikk det på helsestasjonen da?

Skrevet

Jeg er heldigvis bare bekymra, ikke hysterisk :) Gleder meg uansett til å få sjekka om alt er i orden med Knøttemor. Får så vondt ihjertet mitt med tnken på at det kan være noe galt - alt fra refluksproblemer til tarmsykdommer eller at melka mi er for dårlig, utrolig hva en mammahjerne kan koke opp av konspirasjonsteorier fra gudene når ens lille uvurderlige skatt er i potensiell fare :)

Skrevet

Skal dit kl 13.

Hender hun gulper under måltid også ja. Det kommer store mengder.

ps: som jeg nettopp skreiv litt lenger opp her: jeg er ikke hysterisk, bare litt bekymra. Og jeg føler det er så lett å avfeie mine bekymringer siden jetna mi er så stor i utgangspunktet, da fnyser folk bare av meg :(

Skrevet

Jeg fnyser ikke i det hele tatt. Vet hvordan det er å være bekymret når vektoppgangen ikke er som den skal. At mi snuppe var mindre enn de i utgangspunktet er jo irrelevant.

Forhåpentligvis er det tilfeldig at hun har gått opp litt lite, og årsaken til at hun gulper under måltiden kan jo like godt være at hun har problemer med å svelge unna. Likevel er det bedre å være på den sikre siden med jentene våre:)

Du har en fordel med at hun er stor og gulper - hun har litt å gå på. Det er altså ikke akutt så lenge hun får i seg væske.

Skrevet

Viktig: Jeg siktet overhodet ikke til deg da jeg klaget over de som fnyser altså!!! Har aldri opplevd at du har fnøset (? fnyst?) av noe som helst jeg har sagt :)

Jeg håper og antar vel at det er rykk-og-napp-vekst som er årsaken til den lave vektoppgangen, og at jeg får en gledelig overraskelse når jeg legger henne på vekta snart :)

Skrevet

Jeg følte meg heller ikke truffet:) Krysser fingrene for at hun har lagt på seg godt. Alternativet kan jo være at hun hadde det "for godt" inni magen og at hun nå regulerer seg dit hun skal være? Slik var jeg selv som baby - stor som nyfødt, men det viste seg at jeg var en liten baby.

Det går seg nok til skal du se:)

Skrevet

Ja jeg har nok den teorien i bakhodet. Hun kan jo ikke legge på seg i samme takt som alle andre babyer når hun er dobbelt så store som dem i utgangspunktet, hehe :)

ps: var forresten helt greit at du kommer fredag istedet for torsdag - for jeg og Knøttemor skal visst på gruppetime på helsestasjonen onsdag, da ville det blitt vanskelig å komme seg til byen!

Skrevet

Så godt at det passer:)) Jeg gleder meg sinnsykt.

Skrevet

Oj nå ble jeg litt paff... svigerfar har skrevet kommentar på bloggen til prinsessene mine! WOW! Han og svigermor er ikke akkurat de mest datakyndige jeg vet om... svigermor vet vel ikke hva en blogg er en gang :)

Skrevet

Hehe, så festlig:))

Hva trenger jeg å ha med når jeg kommer på besøk forresten?

Skrevet

Hva mener du? bortsett fra godt humør og sånt?

Vi har dobbeltseng tilgjengelig - du han ha jentungen sammen med deg i den, eller du kan legge henne i vognbagen eller i en av de to reisesengene vi har tilgjengelige. Dyne, dynetrekk osv har vi. Bleier er jeg litt mer usikker på, ikke sikkert vi bruker samme type. Håndklær og mesoftkluter har vi masse av. Flasker har vi også (avent). Klær til jentungen har vi også om det skulle knipe om... bilstol har vi, og mange armer til å bære henne rundt og masse kos :)

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg mente, hehe:) Flasker må jeg jo ha med uansett siden vi skal være et døgn i byen først. Tenker jeg bruker vognbagen oppi dobbelsenga så jeg slipper å grave langt nedi ei reiseseng:) Hehe, stakkar alle som kommer ette på den denne tråden. Vi er litt interne n åtror jeg:)

Skrevet

Da har jeg vært på helsestasjonen. Foruten masse skryt av hvor pen, sterk og kvikk jenta mi er, fikk jeg heldigvis også bekreftet at hun er frisk og fin og legger greit på seg. På to uker (7-9 uker gml) gikk hun bare opp 110g, fra 5770 til 5880. Men på de 5 dagene siden sist har hun altså økt til 6030g... og etter å ha fått formiddagsmat (og en real gulperunde) var vekta oppe i hele 6125g. Altså: ingen grunn til bekymring :)

Skrevet

Så godt å få konstantert at alt er bra!;-)

Det går jo litt i rykk og napp med disse små, men det er nå uansett bedre å kontrollere det med vekta hvis man er litt usikker.

Skrevet

Ja det er min holdning også. Heller en sjekk for mye enn en for lite :) Innenfor rimelighetens grnser selvsagt.

Skrevet

Godt å høre ka-ping :o) Bedre å sjekke enn å måtte gå rundt å bekymre seg for ting! Blir spennende å se vekta på min jente i morgen, er ikke sikkert de er så langt fra hverandre nå som de var da de ble født. Er nok noe med at de både vokser i rykk og napp, og at de legger på seg litt forskjellig i forhold til hvor stor de var da de ble født.

Skrevet

Tsk, tsk. Hva gjør vel tåden langt nede på side 2? Jeg dytter den litt opp selv om jeg ikke har noe spennende å tilføye....

Skrevet

hihi du fikk nå meg til å trekke på smilebåndt i det minste :) Er innom en kjapp tur mens eldstejenta spiser kveldsmat og minstejenta babler under babygymmen. Gubben ligger og sover, han er syk. Etterpå skal jeg kose meg med blåmuggost og kjeks, og irritere meg over at jeg glemte å kjøpe pepsi max idag :/

Skrevet

Godt jeg får folk til å le litt da:) Var det skrivefeilene som gjorde nytten?

Jeg har kjøpt pistasjenøtter til sambo og hasselnøtter med sjokolade utpå til meg:)) Har brie de meux og saint agur (blåmyggost) i kjøleskapet som krisesnacks, hehe:)

Skrevet

Begge ungene i seng, nybadet og alt! Fortsetter ting som det her skal jeg være takknemlig. Litt avslapping foran sofaen nå, så er det den evinnelige, utømmelige haugen med klær som må henges opp, brettes og ryddes på plass...

Bytur i morra, innom Tobb og hente nøkler til garasje- hurra!;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...