Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #26 Skrevet 8. mars 2007 Jeg er en av de anonyme oppi her. Jeg mente ikke ikke å si noe om hennes evne til å kle på ungen sin, men at min unge hatte blitt overopphetet i den påkledningen. Muligens hun hadde sovet greit i voksiposen hvis hun kun sov i bleie og body. Jeg er anonym fordi det ante meg at det ikke er lov å være kritisk her inne:/ Opplevelsen din derimot misunner jeg deg ikke, så klipp av snorene eller finn luer uten snorer:)
seff Skrevet 8. mars 2007 #28 Skrevet 8. mars 2007 Hehe, ganske artig med lue-kommentarene her ;-) Hørtes ut som en ekkel opplevelse du hadde.Fant selv snuppa helt gjemt under dyna en natt...DET var ekkelt det :-( Hadde åla seg helt ned og under...Etter det blir hun polstra rimelig godt.
selfangerkjerringa Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #29 Skrevet 8. mars 2007 hehe, fint, Fertila - til mitt forsvar så må jeg jo si at jeg bare har hatt denne ungen midtvinters. Og midtvinters er det kaldt på soverommet. Ikke minusgrader, men ikke så varmt som 18 grader heller. Anbefalingene går på at det ikke bør være over 18 grader. Både jordmor og helsesøster på helsestasjonen her snakket med meg på 2-ukers-praten om natt-forhold for nyfødte, og DE tok opp temaet temperatur på soverommet, ikke jeg. De sa ganske kraftig fra om at for mange mødre har det for varmt på soverommene og kler på dem for mye klær. De nikket fornøyd da jeg fortalte hva vi gjorde. Og de har vel LITT peiling på hva de driver med antar jeg? Lue bruker vi de nettene det er kaldt, ikke hver natt uavhengig av temperatur. Voksiposen kan faktisk reguleres hvor tett man har den knyttet sammen. Jeg har sjekket Knøttemor ofte for å finne ut hvordan hun har det best om natta. Forrige unge ble forøvrig født på våren, vi brukte ikke lue på henne i det hele tatt. Da det ble vinter igjen var hun stor nok til å ligge uten.
selfangerkjerringa Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #30 Skrevet 8. mars 2007 Hehe, da har jeg kanskje misforstått hva hjelmlue er? De på H&M selges i hvert fall med snor.
Hanne og jentungen Skrevet 8. mars 2007 #31 Skrevet 8. mars 2007 Jeg har funnet knøttet med hodet/ansiktet inn i den beskyttelsesgreia man har rundt senga. Slike opplevelser er ikke kjekke i det hele tatt.
selfangerkjerringa Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #32 Skrevet 8. mars 2007 Jeg klikka nok neppe på deg personlig Mer på det faktum at jeg pøste ut min fortvilelse etter en liten skrekkopplevelse (laaangt fra den første som gjør det), og nesten samtlige innlegg kommenterte at jeg hadde lue på ungen... joho, fin støtte, takk takk... og nok en gang - jeg har faktisk etterprøvd dette påklednings-prosjektet, jeg stapper ikke på ungen det første og beste jeg kommer på, hiver henne i en pose og gjetter at det er ok...
selfangerkjerringa Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #33 Skrevet 8. mars 2007 Hey, Hanne Du kan vel kanskje verifisere at den gale ka-ping-dama som er mentalt ustabil nok til å koble baby og lue i nattlige omgivelser faktisk er istand til å holde liv i små barn? Siden eldstejenta mi faktisk lever i beste velgående uten hjereskade pga overoppheting?
Hanne og jentungen Skrevet 8. mars 2007 #34 Skrevet 8. mars 2007 Jeg bekrefter herved at ka-ping ikke er gal og at hun er en fantastisk mamma som allerede har oppdratt en nydelig 3-åring:)
Gjest Skrevet 8. mars 2007 #35 Skrevet 8. mars 2007 Ka-ping ,vil bare si at jeg rister på hodet her.Her har du en j...ekkel opplevelse og hva får du??? En diskusjon angående lua.ehh.hallo liksom hvor er støtten og trøsten. Vil bare si til deg ,så godt at du var der og at det gikk bra. Tror ikke de her tenker på at babyene faktisk ligger med lue på ute på vinteren.... Men nok om den lua...Er bare så glad for at det gikk bra :0)
selfangerkjerringa Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #36 Skrevet 8. mars 2007 tusen takk, idefix fikk nesten tårer i øynene nå
Gjest Skrevet 8. mars 2007 #37 Skrevet 8. mars 2007 Stor trøsteklem til deg ka-ping...snorer er kjempeskummelt. Selv er har jeg selv litt noia for snorer på luer fordi jeg selv en gang som barn ble hengende fast i en grein. Jeg pleier å knyte en sånn knute som løsner av seg selv...noe som gjør at jeg må knyte på nytt ofte, men heller det enn kveling da. Og for alle dere som kritiserer bruk av lue inne, sånt kan like gjerne skje mens ungen ligger ute og sover, så la stakkars ka-ping være, hun sjekker sikkert at ungene sine har det passe varmt!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 8. mars 2007 #38 Skrevet 8. mars 2007 Hærregud...det må ha vært skremmende! Og dere som er så opptatt av at hun har lue på babyen innendørs...dette kunne godt ha skjedd mens ungen lå i vogna, dette kunne faktisk være DERES unge! Det er jo bra at hun advarer mot litt for store luer! Men dere bryr dere vel ikke...dere hadde vel ikke hatt noe i mot at babyen blir enda mer forkjøla. Men da kan du bare klippe av snorene slik at dette ikke skjer igjen!
Gjest Skrevet 8. mars 2007 #39 Skrevet 8. mars 2007 Kjente at dette provoserte meg noe grusomt.....Måte på. klem igjen :0)
SpongeBob Skrevet 9. mars 2007 #40 Skrevet 9. mars 2007 Først og fremst - skikkelig skummelt - hadde vært helt fra meg, jeg, og kunne godt kommet til å legge inn et innlegg på DiB om hva som hadde skjedd... Men, kjære ka-ping, tror du ikke denne lue-fetisjen din kan være senskade fra alle de gamle damene osv som har fortalt deg at du ikke kledde på Lilletrollet nok klær? Noe om IKEA rinner meg i hu...? Selv vet jeg godt at jeg har det for varmt på soverommet (19-20 grader, hvis ikke fryser jeg kattunger på meg, nattamming tar knekken på temperaturreguleringen min), så min lillegutt sover i tynn pysj uten føtter og har et lett teppe over seg, det vil sikkert glede alle anonyme at han sover uten lue:)
mai mammaen til to Skrevet 9. mars 2007 #41 Skrevet 9. mars 2007 når datteren min var helt liten hadde eg på henne lue inne og.. da jeg var på sykehuset for å ta føling testen på henne sa jordmoren at å ha en liten lue på dem hele tiden var godt for dem..husker ikke helt hvorfor..men de gråt iallefall mindre enn andre sa hun... og huff for en fæl opplevelse..du får prøve med en sånn hjelmlue..de sitter jo godt på og er ikke knyting i...
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 9. mars 2007 #42 Skrevet 9. mars 2007 fy flate for en ekkel følelse det må ha vært å komme inn på rommet der å oppdage hva som skjedde..... utrolig bra at det gikk bra. Vi bruker også lue på junior når det er ekstra kaldt i rommet, for som du sier er det der varmetapet er størst. Vi har da en liten lue uten tråder. Han er kjempe søt i den Kjøp luer du og klipp av trådene. Vi har gjort det samme med noen votter vi har brukt til soving når det har vært ekstra kaldt. Og drit i alle ekle innlegg over som kritiserer fordi du bruker lue og voksipose etc.... hva er vel annerledes med en voksipose enn en tjukk dyne ? Noen trives med 20 grader på soverommet, noen med 10....og da må en kle på ungen til temperaturen i soverommet Og min hs sa også at det var bedre at det var litt for kaldt enn litt for varmt, og at vi heller skulle kle på gutten !!! ( Pluss så er jo også unger forskjellig. Noen varme noen kalde....)
*Lucia* Skrevet 9. mars 2007 #43 Skrevet 9. mars 2007 For en ekkel opplevelse! Godt du var i nærheten :-) (Hjelm lue kjøpt på HM har snorer, så du har rett i det ka-ping. ) :-)
Lille søtnos Skrevet 9. mars 2007 #44 Skrevet 9. mars 2007 Litt farlig å innrømme her kanskje...men jeg bruker lue på småen innendørs hver gang jeg har vasket håret hennes!!!! Kan noen ringe barnevernet??? Bra at det gikk bra med den lille, ka-ping
emilie og thea sin mamma Skrevet 9. mars 2007 #45 Skrevet 9. mars 2007 Hei ka-ping. Her var det mange stygge svar.Skjønnergodt du ble redd etter den opplevelsen ja...Til vår første datter brukte vi også lue når det var veldig kaldt(sånne tynne luer som du bruker),og faktisk tynne votter på.De ligger jo med hendene i været å blr jo is kalde.Men begge våre barn(arva av meg)er ikke sæli varmblodige av seg.Vi bruker body+pysj+sokker+inntullet i pledd+dyne.Og er ikke mer enn passe varm når vi tar henne opp.Si hva dere vill,men barn er forskjellige og vi har forskjellig tepratur på rommmene.....
meg og jentene Skrevet 9. mars 2007 #46 Skrevet 9. mars 2007 Fint det gikk bra, ka-ping. Håper du ikke tenker for mye på dette, du er sikkert kjempegod mor. Ang lue-debatten: Vil bare si at vi har det godt og varmt på soverommet, sikkert et par og tjue grader. Alle sover kjempegodt. Bruker ikke lue da Men kunne sikkert brukt det hvis vi hadde det kaldt. Da ville jeg sikkert tatt lue på meg selv og mannen min også forresten. Jeg synes det er litt for mye hysteri om at man skal ha det så kaldt. Hva gjør de i varmere land da?
Lille søtnos Skrevet 9. mars 2007 #47 Skrevet 9. mars 2007 Helt enig med "nybegynnermamma". Det er ikke alle stedet i verden de noen gang opplever minusgrader og kjølige soverom. Selv håper jeg veldig på en reprise av fjorårets sommer med masse sol og varme.
Bambino&brødrene Skrevet 9. mars 2007 #48 Skrevet 9. mars 2007 Ja dette ble jo lue debatten etterhvert... Godt at du var like i nærheten da den lille hadde et uhell. At du står og lytter i rommet ved siden av til hun sovner viser at du er en kjempegod mamma. Og at babyen sover med en tynn lue på i voksiposen vitner om at hun er kledd på med omsorg. Jeg synes det er ekkelt at de ikke kan gi beskjed om at de er for varm eller kald selv, de små. Har mange ganger i vinter vært og kjent på bibben når han sov, og tatt han opp i min seng for å varme han når hendene har vært iskalde. Vi bruker ikke lue på om natten (men har tenkt på det flere ganger, behovet har ennå ikke vært der da han alltid er god og varm på hode og kropp), men han ligger i en moderat tykk fleece sovepose med dyne oppå. Når det har vært ekstra kaldt så har han hatt på ullpysj/ body i stedenfor bomullspysj. Vi sover som regel med vinduet åpent for å få frisk luft, da sover vi alle så godt. Men på kaldeste vinteren har det vært lukket. Eldste sønnen vår på 13 klarte å knuse soveromsvinduet sitt på det kaldeste i vinter (minus-minus-minusgrader!!!) og frem til vinduet ble skiftet så sov han i ullstillongs, ulltrøye, ull-labber og LUE!!! Ën ting er også sikkert; bibben sover ekstra godt i vognen, godt innpakket i ullpose og ansiktet snur han litt inn i luen fordi han liker å ha noe rundt ansiktet sitt, da sovner han med en gang. Så jeg skjønner godt at du pakker henne inn slik, det må da være deilig å ligge inni voksiposen. Ignorer de dømmende anonyme, de hadde nok svart med nick om de selv syntes de var saklig i svarene sine.
Crazy mama Skrevet 9. mars 2007 #49 Skrevet 9. mars 2007 Æsj, dette var helt sikkert ekkelt, skjønner deg godt. Men jeg tviler sterkt på at gullet hadde klart å kvelt seg i lua.. Uansett, ekkelt var det! Og når vi er inne på det med bekledning, så skyt meg anonym! Babyen min ligger på lammeskinn, med en ulldyne over seg (produsert av Ullkorga, Voksi) OG i tillegg kan jeg faktisk være så tullete å legge en varmepose nede ved bena hennes enkelte netter. Og ja, hun har også langermet body og nattdrakt med føtter på seg. Det er jammen rart hun ånder og puster dere!!! Men min baby med sine behov har det bra slik som jeg har valgt å gjøre det. Hun har det godt oppi senga si slik som dette!
nati, knotten & lille karamell Skrevet 9. mars 2007 #50 Skrevet 9. mars 2007 Ekkel opplevelse....helt klart. Men jeg kan ikke la vær å henge meg opp i lua jeg heller. Det første jeg hadde gjort var å kutte ut lua. Lue er noe barn bruker ute. Det neste jeg lurer på er hvor mange grader dere har på rommet deres? Vi har sånn ca 14 grader, men har aldri hatt på den lille pjokken lue inne. Og til deg som svarte at barnet har jo lue når det ligger ute i vognen....ja selvfølgelig, men da har man jo som oftest et lite øye med babyen også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå