Gå til innhold

Huff, for en ekkel opplevelse!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

(beklager - litt langt, men jeg er litt nervøs)

Jeg la Knøttemor som vanlig ikveld, med en bomullspysj, et par sokker og ei bomullslue (hjelm) oppi voksiposen - og oppi sprinkelsenga. Jeg sang nattasangen og gikk på badet (vegg i vegg med soverommet) for å brette sammen noen håndklær til hun var sovnet, da slipper jeg å gå så langt hvis hun skriker til. Jeg hørte at hun kom med de vanlige smålydene hun bruker når hun ligger og vrir seg litt før hun sovner (ikke skriking, bare lyder). Jeg er litt ekstra var på lydene hennes nå for tida siden hun er forkjøla, og stussa på at det var noe litt anderledes. Gikk inn til henne og der ligger hun - bomullslua jeg hadde på var LITT for stor, bare en anelse, og hun hadde greid å vri seg såpass at lua var sklidd helt ned over øynene, mens snora under halsen var så stram at de rare lydene jeg hadde hørt var gurglelyder fordi den klemte på halsen hennes.... herregud så ekkelt!!! Nå vet jeg sannelig ikke om jeg skal la henne ligge helt uten lue i stedet :( Da blir hun vel ENDA mer forkjøla, men heller det enn at hun kveles :/

Nå er planen å kjøpe en haug bomullsluer i div størrelser og klippe av snorene - for hvis jeg ikke knytter dem under haka så er jeg redd hun vikler seg inn i trådene eller noe...

hjelp så lett man kan bli skremt! nå må jeg ta meg sammen så jeg ikke blir helt hysterisk her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor bruker du lue på henne? tråder rundt halsen er vel ikke akkurat så lurt, men det gikk jo bra da. ekkelt når man får sånne oppvekkere (har hatt noen selv ;))

Skrevet

uff hørtes skummelt ut...

men ikke for å blande meg, men er ikke pysj, lue, sokker OG voksipose litt mye inne da?

Skrevet

Oi, oi, det hørtes skummelt og ekkelt ut, ja. Så godt at det gikk bra!

Det med å krippe av snorene var jo lurt. Men tror du ikke at hun kan sove uten lue? "De vise" sier jo at babyene ikke skal sove med lue på. ( ikke at jeg helt vet hvorfor..)

Skrevet

finnes jo mange bomullsluer uten snor da...

Skrevet

Min gutt åg har vært eindel forsjølte, men eg har alri brukt hua på an? Eg syns d hørtes veldigt varmt ud...hu kan ble syge av å vær for varme åg;) Men ja, va ganske skummelt...va bra at du va i nærheden! :D

Skrevet

Stakkar, da skjønner jeg at du ble redd!

Heldigvis er det nesten som vi har en slags radar for når noe er galt, og heldigvis gikk det jo helt fint.

En gang etter jeg hadde lagt henne, kom jeg til å tenke på at vi snart måtte senke bunnen på senga, for nå var hun jo blitt så stor. I det samme jeg hadde tenkt det, var det akkurat som om jeg måtte se til henne og sjekke hvordan hun hadde det. Da hadde hun rulla over helt til kanten, og hadde i verste fall klart å komme over kanten, selv om det sikkert ikke hadde skjedd.

Hvis du må bruke lue, høres det jo lurt ut å klippe av de snorene.

Skrevet

Ojj, er det ikke godt med varmegrader der du bor? Jeg bor også i midtnorge, her var det ti pluss i dag. Så jeg syns du pakker på henne vel mye inni voksien, det er vel ikke temaet her, men greier ikke å dy meg.

Ellers så klipp av snorene, for denne opplevelsen var sikkert veldig ubehagelig for både mor og barn. Jeg bruker ikke lue på min baby på tre mnd, selv om vi har vinduet oppe.

Skrevet

Hun har vel god lufting da, ellers hadde hun jo ikke hatt så mye klær på.

Skrevet

Det var en grusom opplevelse, godt at du var der.

ka-ping, det er ikke for å kritisere for du vet selvsagt best, men er det ikke litt overdrevent å ha på lue inne? er jo slik babyen kan regulere varmen. Så lenge det er over 18 grader så er det best å la henne sove uten tror jeg

Skrevet

Bor du på nordpolen???????

Den ungen din må være kokt stakkars.

Og de trenger ikke lue på selv om de er forkjølet, det beste er og ligge uten lue....ikke bra for ørene osv og ha det så tett.

Voksipose inne? Jeg blir sjokka over hvordan enkelte pakker inn ungen sin jeg altså...

Skrevet

Huff, nå må jeg le, for du NN over meg her får virkelig sagt det!

Slemme anonyme!!!

Skrevet

Takk, SpiseLise.

Utrolig morsomt å pøse ut fortvilelse her og få SJU innlegg som kommenterer at det virker dumt å ha lue på ungen... man tackar.

Vi har det ganske kjølig på soverommet. Sånn har vi alltid hatt det, og sånn har ungene våre det. Jeg syns å ligge uten ei tynn bomullslue har vært litt for kaldt for henne, siden vi har det kjølig på soverommet. Dette er noe vi har snakket med hs om også, ikke en fiks ide vi har funnet på og gjennomført helt på egen hånd. Mesteparten av kroppens varmetap skjer via hodet. Jeg sjekker også selvfølgelig ungen og soveromstempen hver kveld for å regulere påkledningen. Utover våren kommer vi til å gå over til å la henne ligge rett på lammeskinnet med vanlig dyne oppå - akkurat som vi gjorde til eldstejenta, som har levd over ganske fint hittil. Hun fyller tre i april.

Skrevet

kanskje jeg har en varm unge, men er det ikke litt mye med lue, sokker, pysj og voksipose? Når det var - 10 ute sov jenta mi i body, ei tynn bukse uten ben (uten sokker) under ei fiberdyne med et helseteppe stappet over og under madrassen. Sjekka henne flere ganger og hun var god og varm.

Utover det høres det ut som en EKKEL opplevelse.

Skrevet

Jeg bruker ikke å knytte lua, men ikveld var det ekstra kjølig på soverommet og hun er forkjøla. Det er forøvrig ikke snakk om ei tjukk fleece-lue med ullfor. Det er ei tynn bomullslue.

18 grader på soverommet er for varmt. Vi har det kjøligere.

- jeg er da for helvete ikke dum heller!!!!!!!

Skrevet

Koss kallt har du d på romme då? Sga vel vær 17-18 grader, då såve beibiane best..e jaffal d eg har lest?! Men står d isje någe åm kossen me ska kle di, men du kjenne jo åm hu e for varme:) Min svette nesten åm nettene uansett koss lide han har på seg;p

Skrevet

Stakkars deg!!! Er helt fælt når man har sånne "nesten opplevelser", som sikkert hadde gått bra,men... Har helt angst for snorer,så jeg stemmer for at du klipper dem av (men jeg trodde du hadde hjelmlue på ???) Jeg tror uansett det skal veldig mye kraft til,så hun hadde nok ikke klart å kvele seg, men fy og fy for en ekkel følelse.

Jeg stoler på at du klarer å kle på barnet ditt på en fornuftig måte, så ingen reprimander fra meg, men jeg tror at varme tær er det essensielle for ikke å bli mer forkjølet (har sett det på Discovery:))

Lykke til, håper den lille blir frisk snart:)

Skrevet

da jeg var singel hadde jeg en periode hvor det var så kaldt på soverommet mitt at jeg sov med ullfrotte og lue, så det går fint å ha det kaldt.....

Synn jeg ikke hadde voksipose, det ville vært deilig =)

Uansett ekkel opplevelse, annbefaaller sterkt bommulslue uten knyting, finnes bl.a på babyshop.

Skrevet

de sover ikke best da. jo kaldere jo bedre (innen rimelighetens grenser).

Og HI hvorfor blir du overrasket over reaksjonene? har aldri hørt om noen som faktisk har lue på babyen om natta, og jeg er ganske sikker på at hvis dere hadde tatt opp det med hs om knyting hadde hun vært litt betenkt.

Skrevet

Stoler på at du evner å kle på barnet ditt hva det trenger etter forholdene. ;-) Drit i hva kjipe anonyme sier om påkledning og stakkars barn og blæhblæhblæh. Klipp av snorene på lua.

Skrevet

Jeg er så overrasket over noen av dere nå.

Alle kjenner jo sin egen unge best, og jeg forstår ikke hvorfor dere synes at dere vet bedre enn ka-ping hva hennes datter skal ha på seg eller ikke om natten. Når hun skriver et innlegg som dette, synes jeg det skal være fullstendig unødvendig at hun skal ende opp med å forsvare hvorfor hun har lue på barnet sitt! Hun har jo selvfølgelig en god grunn til det.

Skrevet

Hun har sikkert hørt det nå!At mange mener det er dumt med lue..Jeg har hatt på min lille baby, ved et par anledninger, ei veldig tynn bomullslue når det har vært veldig kjølig i rommet. Det er heller ikke noen fiks idè jeg har kommet opp med selv heller.. Men ellers så sover han i pysj med vanlig dyne og et lite babyteppe. MEN- det var en skummel opplevelse du hadde der ja!!! Huff får grøsninger...

Skrevet

Nå må dere gi dere!! Her har hun hatt en ekkel opplevelse, og det de fleste av dere henger dere opp i, er at småen har lue på seg.. Skam dere!!!

Og Ka- ping: flott at det gikk bra.. Godt at du var i nærheten..:o)

Skrevet

Ka-ping

ang lue

jeg klarte å legge eldstemann med lue da han var nyfødt, og da var det tropenatt =)

Skrevet

Hadde nesten samme opplevelse selv, har det også ganske svalt på soverommet av og til og tok derfor på lillegutt en liten ull-lue. Gikk aldri så lagt at han var i trøbbel men lua hadd vridd seg og stramma til snora litt, etter det ble det full stopp med lue kan du si! Ekkelt!

Men nå har jeg kjøpt nattlue til han, de er uten snor og derfor helt safe! Søte er de også, de har en sånn lang tut oppå, han ser ut som en liten nattlisse :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...