Hanne og jentungen Skrevet 2. mars 2007 #26 Skrevet 2. mars 2007 Sigrid har forresten begynt å foretrekke hendene sine på natta, men da får ikke pappaen sove for hun smatter så fælt. Hun sutter nemlig ikke på en eller to fingre, neida her suttes det da på 4 fingre. Begge tomlene og begge pekefingrene inne i munnen på en gang. Hehe:))
selfangerkjerringa Skrevet 2. mars 2007 #27 Skrevet 2. mars 2007 Ja det er snakk om NEVENE, ikke fingrene Jeg håper bare hun holder seg unna totten jeg.
Hanne og jentungen Skrevet 2. mars 2007 #28 Skrevet 2. mars 2007 Jeg er overbevist om at hun hadde blitt et tommelbarn hvis ikke vi hadde introdusert tutten:/ Dessverre kan det virke som om hun blir det til tross for hele tutten:/
selfangerkjerringa Skrevet 2. mars 2007 #29 Skrevet 2. mars 2007 Tja... syns faktisk jeg husker denne hånd/finger-i-munn-fikseringa fra eldstejenta også, og hun har aldri brukt totten. Bare smokk thænkgådd. Apropos smokk - hvis noen har effektive avvenningskurer de gjerne vil dele, så kom med dem!!! Hun bruker dem riktignok bare når hun sover (og på biltur), men jeg kunne godt tenke meg å bli kvitt den smokkebruken snart.
vims-74 Skrevet 2. mars 2007 #30 Skrevet 2. mars 2007 Hei! Da har vi spist god mat og sett en film og nå litt tid på nett før leggetid! Her spises det også fingre, og daglig er det "nå skal vi se om vi får hele hånda inn i munnen, også hånd nr 2, dette går så bra at! Lille frk sikleboks storkoser seg, og hun gjør det hele tiden, også når vi vet hun er mett. Det sies at det er en kombinasjon av utforsking og at det kan begynne klø i gommene lenge før tennene popper opp Har dere det bra?
Hanne og jentungen Skrevet 2. mars 2007 #31 Skrevet 2. mars 2007 Ei veninne brukte det faktum at gutten skulle bli/hadde blitt storebror, og at store gutter ikke brukte smokk. Plutselig en dag kom han bort og sa han var ferdig. Et annet alternativ er å dra til dyreparken i Kristiansand i sommer. Der tar kaptein Sabeltann imot smokker fra store jenter og gutter i skattekista si. Fikseringen på hender er kjekt det altså, det kjipe er fikseringen på fingrene på natta. Hun sovner så utrolig godt med fire fingre i kjeften, men det hjelper ikke når pappaen ligger vågen fordi småtten smatter så fælt:/
Hanne og jentungen Skrevet 2. mars 2007 #32 Skrevet 2. mars 2007 Har det supert, men er litt trett nå. ZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
SpongeBob Skrevet 3. mars 2007 #33 Skrevet 3. mars 2007 Her har vi det også supert, men litt småsliten etter en litt urolig natt og kjempeforkjølelse som for alvor har satt seg i halsen. Irriterende nok er det storebror som står for det meste av det urolige, inkludert å komme stormende inn hvert tiende minutt for å sjekke at mamma og baby fortsatt er der - vi skulle liksom få oss en ekstra lur på morrakvisten... så det blir vel døs utpå dagen for mitt vadkommende, kjenner den elegante bomull til øra-følelsen som bare en skikkelig forkjølelse kan gi:( SpongeDad har laget varm kakao og kaffe latte og begynt på middagen og ryddet kjøkkenet og er nå dratt for å handle, så jeg husker veldig godt hvorfor jeg elsker ham, men desverre er jeg så sur pga vond hals osv at jeg har litt problemer med å gi uttrykk for det;) Skal se om jeg får skjerpet meg i løpet av dagen! Hva sikling og håndsutting angår har jeg lite å bidra med, min førstefødte gikk under navnet "Fossekallen" sitt første leveår, for å si det slik. Minsten har ikke funnet hendene sine ennå annet enn når han vil ha noe å sutte på (les: mammas pupp), men det kommer vel! Ja, forresten, Stinemor, gratulerer med snuppas tomånedersdag i går! Og ka-ping, samme til deg i morgen(?). Utrolig rart at lillegutt bare har vært her i fire uker, samtidig som han er så helt ny i verden... Men der slår visst DiB-alarmen inn igjen, kos dere!
SpongeBob Skrevet 3. mars 2007 #34 Skrevet 3. mars 2007 Forresten, ka-ping, angående å gi opp smokken -. hvis ingen av triksene over funker kan man sabotere... Reduser til bare én smokk, og skjær et lite hull i tuppen. Da er hele vitsen med suttingen borte, for å si det slik. Man begynner med et bittelite hull og gjør det større og større til hun gir opp selv - gode foreldre bør såklart sørge for at hun vet hva som skjer og samarbeider... Broder'n sluttet med smokk på to dager med den metoden, da var han vel nesten fire og mine kjære foreldre var relativt desperate, tror ikke dere har et fullt så stort problem siden hun begrenser det såpass bra, men...
rødhette* Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #35 Skrevet 3. mars 2007 Dagen i dag started med en lang dusj, med tilhørende barbering av legger, og etterpå smurte jeg meg godt inn med body lotion Deilig! Vi har vært og handla mat, og lillegutt ligger nå og sover i lekegrinda si og har gjort det en stund I går kveld sovna han ca kl 2030, våkna igjen like før midnatt for mat. Sov så videre til kl 5 og nyt mat, og etter det sov han igjen til kl 8 og mat nok en gang. Så stod vi opp ca 10.30 Jeg blir bare mer og mer sikker på å kutte ut amminga, men vil avvente og se at nettene fortsetter slik. Nå gidder jeg ikke amme noe på dagen. Pumper meg bare når jeg må, at jeg får så sinnsykt spreng at det ikke går lengre. Men slipper det stort sett, for kroppen er jammen merkelig gitt.. Skjer noen ganger i løpet av dagen at jeg plutselig kjenner utdrivningsrefleksen sette i gang (kjenner den stikkingen i siden på puppene) - bare sånn plutselig, når jeg ikke gjør noe spesielt! Da renner melka ut av meg, og i innleggene... så jeg blir kvitt mye melk på den måten. I går kveld, når jeg akkurat hadde pussa tennene, kjente jeg den stikkingen kom. Stod heldigvis ved vasken, hadde ikke på meg noe klær. For der begynte det bare å renne melk av puppene mine, gitt... Når jeg våkna av lillegutt kl 5 i dag morges, var t-skjorta mi helt gjennomvåt av lekkasje... (derfor jeg sover med t-skjorte for tida.. for å slippe bytte laken midt på natta. Lettere å bytte t-skjorte....) Skjønner ikke det jeg har hørt at hvis man kutter ut amminga, minker melkemengden av seg selv veldig fort, gjerne i løpet av et par dager. For det ser ikke ut til å skje her, gitt... Synes faktisk jeg har mer melk om kveldene også, enn om dagene. For den siste uka har jeg kun fått spreng om kveldene. Merkelige greier..... Skal til legen på tirsdag, tenkte høre da om tips for å få ned melkeproduksjonen i forhold til ammestopp.
selfangerkjerringa Skrevet 3. mars 2007 #36 Skrevet 3. mars 2007 Hva var årsaken til at du vurderer å slutte med amming forrsten?
rødhette* Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #37 Skrevet 3. mars 2007 Fra vi står opp og fram til rundt midnatt, blir han ikke mett når jeg ammer han. Han ble lat av flaskeuken sin. Så han må få flaske til hvert måltid. Noen ganger våkner han veldig ofte på morran også, fordi han ikke spiser seg mett på puppen. Har ammet litt før flasken noen ganger nå, og om nettene. Men nå sover han jo så lenge om nettene, at jeg slipper jo så og si nattamming. Hvis han bare skal ha mat en gang om natta, og det er i 4-5-tida, kan jeg gå ned og varme en flaske mme i microen uten problem. Da sover han kanskje lengre også, i stedet for å risikere at han våkner hver time etterpå, fordi han ikke blir mett nok.
DiddiDaddi Skrevet 3. mars 2007 #38 Skrevet 3. mars 2007 Hei! Så greit å høre at alle små tydeligvis spiser på hendene - kjekt å ha dere å spørre jenter ) Fornuftige teorier har dere også på det - tennene kan jo kjennes mange måneder før ja, og det kan jo også være som ka-ping foreslo deres måte å begynne å bli kjent med kroppen på. Nå våkner akkurat snuppa...endelig....vi har gått lang tur, og jeg satt meg på kafe med bekjente da vi var sånn ca i spisetid, men hun bare sov! Hadde vært fint om vi får sånn rutine som vi er nesten inne i nå, bare at hun tar kveld tidligere og tidligere. Hun spiste 22.30, fikk henne endelig til å sovne kl 24, sov til 06.30, og deretter videre til 09.30 (deilig!). Så hadde hun en liten dupp på morgenen, og nå har hun hatt en lang blund. Håper rutiner kommer på plass etterhvert ) Nå ropes det heftig fra frøkenen...ha en fin helg jenter )
Hanne og jentungen Skrevet 3. mars 2007 #39 Skrevet 3. mars 2007 Må bare få sagt det: Sigrid sov gjennom i natt. Jeg la henne klokken 23 og hun våkna for mat klokken 0630:) Så lenge sammenhengende søvn har ikke mammaen hatt siden blæra gikk amok i 2. trimester:)
SpongeBob Skrevet 3. mars 2007 #40 Skrevet 3. mars 2007 GRATULERER til Hanne og jentungen! Det hørtes herlig ut:) Selv har jeg lagt begge guttene mine, og sitter her og vurderer om jeg skal legge meg selv også... Er mer og mer forkjølt, og vet jo av erfaring at det eneste som hjelper er å sove. Rydde kjøkkenet og sette på en maskin klær først? Eller bare sette gubben i gang med det? Er ellers i strålende humør over dagens høydepunkt, å ha fått se United ha kjempeflaks og få med seg alle tre poengene fra Anfield - slikt gleder en sliten tobarnsmor. I alle fall denne slitne tobarnsmora... Hadde egentlig planlagt å bevilge meg et glass pils til kampen, men var så sylta at jeg fant ut jeg skal spare det til en bedre anledning... En gang i tiden anbefalte de jo øl som styrkedrikk til ammende mødre, så Knotten hadde vel overlevd litt godt utvannet (melket?) promille:) På den annen side var jo gin mye brukt for å få babyer til å sove bedre, det var det med hvilken utgave av "boken" man gikk etter (dere så Fertilas tråd?) Nei, tid for å snyte nese nok en gang - ha en strålende aften! Og stille natt uten mye nattevåk:)
DiddiDaddi Skrevet 3. mars 2007 #41 Skrevet 3. mars 2007 Åja, det glemte jeg jo å si: god bedring Sponge! Kanskje et lite glass rødvin kan gjøre forkjølelsen bedre? Promillen forsvinner raskt i melka, hvis det går noen timer mellom ammingene. Har akkurat lagt snuppa, spent på om dette går bra....
SpongeBob Skrevet 3. mars 2007 #42 Skrevet 3. mars 2007 Takk, takk - godt jeg syter så alle legger merke til det! Nå har lillegutt fått påfyll, så nå tenkte jeg å ta kveldsstellet og prøve legging her i gården også. Og legging av mammaen med det samme, tenker jeg...
rødhette* Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #43 Skrevet 4. mars 2007 Det var superdeilig med en skikkelig kjærestekveld! Vi så Pursuit of happyness (ja, tittelen skrives med y, det er ikke jeg som skriver feil. Se filmen, så forstår dere hvorfor ) med Will Smith, som jeg likte kjempegodt. Etterpå var vi på indisk restaurant. Jeg spiste chicken tikka - nam nam! Vel hjemme, og når sambo hadde kjørt svigermor hjem, spilte vi to runder ticket to ride. Har surfa gjennom noen av dib-trådene nå, og nå skal vi finne senga. Håper dere alle har hatt en fin kveld! SB: God bedring til deg! Ellers må jeg føye meg til rekka med mødre som snakker om at ungene spiser på hendene.. Lillegutt bruker smokken mindre og mindre her i huset, men småspiser litt på hendene sine innimellom.
DiddiDaddi Skrevet 4. mars 2007 #44 Skrevet 4. mars 2007 Godformiddag dere ) Håper alle koser seg i helga! Gjør dere noe koselig? Her er det jo stille og rolig siden samboeren min jobber netter, men i ettermiddag skal vi ihvertfall til familien min på middag. Lammelår - namnam, det blir godt ) Rødhette: Hørtes ut som en kjempefin kveld! Hva er forresten Ticet to ride? Har sett du har snakket om det før, bare glemt å spørre. Sponge: Fikk ikke tid å svare deg på msn i går - en liten snuppe våknet og spiste seg stappmett før hun endelig kunne slippe puppen og sove mer. Håper formen er bedre! Akkurat nå sover snuppa ute i vogna, vi øver videre på prosjekt "sove ute i vogn". Først våknet hun jo hele tiden bare vi gikk tur, i det siste sover hun godt hele turen, og kan også sove litt ute når vogna står i ro etter turen. Nå vil jeg gjerne lære henne at å sove ute i vognen er deilig, uten at vi må gå tur først. Jeg liker kjempegodt å gå tur, men det er jo ikke hver dag en har tid til det. Så i dag har vi gått en knøttliten tur rundt kvartalet, og neste trinn blir vel å bare rugge henne i søvn når jeg legger henne ut. Håper dette funker )
SpongeBob Skrevet 4. mars 2007 #45 Skrevet 4. mars 2007 Ikke mye folk her inne heller, ser det ut til? Stinemor - lammelår høres helt deilig ut - vil også ha! Her har jeg akkurat kastet i meg restene av pastasausen elskede mann laget til vår førstefødte og planlegger nå å drikke enda mer vann, har følelsen av at jeg går gjennom litervis med vann og ammete for tiden, gitt... Prosjekt "mer enn to timer mellom ammingene" og fortrinnsvis "sove mer enn 45 minutter" foregår her også, men med Lille Torpedo i huset er det mildt sagt vanskelig i kaoset... I følge storebror må jo lillebror koses med hele tiden, og han kan fort bli litt hardhendt! Nå har pappaen overtatt mini for en stund og driver med forsiktig "bli kjent med", det er jo ikke mye han får sett til småen mellom amming og lur, for å si det slik. Og mammaen er svært fornøyd med å få ha seg selv for seg selv et øyeblikk, for å si det slik:)
rødhette* Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #46 Skrevet 4. mars 2007 stinemor, ticket to ride er et brettspill som vi kjøpte for ca 1 mnd siden. Liker det kjempegodt Her er en link så du kan se hva slags spill det er: http://www.brettspill.no/spill.aspx?spillId=659 Finnes en Europa-versjon også. Vi skal ha biff stroganoff i kveld, nam nam. Kl 14 gikk vi tur idag, alle tre. Gikk i nesten en time. Da vi kom hjem satte vi vogna på terrassen, og lillegutt ligger fortsatt og sover der Har begynt å lage bordkort til dåpen nå, tok en liten pause i prosjektet for å sjekke litt på dib, før jeg skal fortsette igjen. Ellers er jeg passe oppgitt i forhold til ammestopp/melkeproduksjonen min. Nå ammer jeg så og si ingenting. Kanskje én gang på morgenkvisten. Likevel lekker jeg som en foss, både dag og natt. På dagen kjenner jeg at utdrivningsrefleksen starter, bare helt plutselig, og at melka renner. På natta våkner jeg opp med gjennomvåte t-skjorter som må skiftes, og steinharde pupper. Prøver å pumpe minst mulig, håndmelker bare bort værste sprengen når det trengs. Likevel ser det ikke ut til at produksjonen vil minke. Synes faktisk jeg har mer melk nå enn for et par uker siden. Noen svarte meg i en annen tråd, at produksjonen ville fort minke etter 2-3 dager. Ser ikke ut til at det skjer her i huset, gitt.... Skjønner ikke hvordan jeg skal bli kvitt denne melka. Argh. Skal spørre legen om det her på tirsdag, når jeg skal til min kontroll. Vet jo om de tablettene man kan få, som skal minke produksjonen. Ble litt skeptisk etter å ha lest om mulige bivirkninger, dog.. Skal ikke være lett det her.. Sendte sms idag til de andre som er på barselgruppa mi (bare møttes på 4-ukerskontrollen, og da ble det laget telefon- og adresseliste), og inviterte til barselgruppe-treff hos meg den 12. Ei har allerede svart at hun kommer. Blir koselig Sendte også sms til hun som nå er kontaktlærer i den gruppa (klassen) jeg hadde mens jeg fortsatt jobba, og foreslo to mulige datoer for besøk til dem. Hun har sagt fra før at de gjerne vil ha besøk av meg. Så blir å besøke dem 15. eller 16. Ble et langt innlegg det her... as usual
DiddiDaddi Skrevet 4. mars 2007 #47 Skrevet 4. mars 2007 Rødhette: tabelettene som skal stoppe melkeproduksjon kan gi ganske alvorlige bivirkninger ja, så de burde en unngå. Rådet vi gir på jobben min for de som skal stoppe produksjonen er å binde noe hardt rundt puppene, eks et sjal som blir surret stramt rundt. Da vil puppene tro (puppene kan jo ikke tro, men du skjønner vel hva jeg mener...) at at det alltid er nok melk, og dermed produsere mindre og mindre. Det skal hjelpe i løpet av noen dager ) Er jo verdt å forsøke hvis du har bestemt deg for å slutte med ammingen nå.
rødhette* Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #48 Skrevet 4. mars 2007 Kan jo prøve å binde noe rundt... tror ikke jeg har et sjal, så må bare finne noe som går an å binde rundt... Skal også, som sagt, prate med legen om dette på tirsdag og høre hva hun sier. Bare så utrolig slitsomt å ha det sånn her.. Kjenner utdrivningsrefleksen ørten ganger om dagen, gjør jo så vondt, og så slitsomt at det begynner å fosse ut av meg når som helst.. Og at jeg har så forbaska mye melk om natta.. Noen forslag på hvorfor melkeproduksjonen min har tatt seg opp nå etter jeg har slutta å amme, i stedet for å minke??
rødhette* Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #49 Skrevet 4. mars 2007 Forresten, vi måtte vekke lillegutt idag. Han sov så lenge at det begynte å bli seint, hvis vi skulle få han i seng til ønsket tid.. Han skulle bades, mates, og så mates igjen noen timer seinere (visste vi.. vi kjenner jo sønnen vår;) ), så når klokka nærmet seg 18 tok vi han inn og da våkna han når jeg kledde av han Kl 20 fikk vi lagt han i seng. Jeg sjekka om han hadde sovna da kl var 2030, for han hadde ikke gitt fra seg én lyd etter jeg la han i senga. Han lå våken, kikka i taket og hikka litt, hihi. Babycallen ga lyd fra seg én gang, var et lite skrik, og så ble det helt stille igjen. Så var tydeligvis et drømmeskrik. Nå har sambo lagt seg, og lillegutt sover søtt. Vet ikke når han sovna, men sov en gang da sambo var oppe på badet og samtidig kikka inn Kveldene og nettene her i huset er så deilige nå for tida. Liker jo å kose med lillegutt, er jo ikke det. Men dere skjønner hva jeg mener.. Er jo godt at de sovner såpass tidlig på kvelden og sover mesteparten av natta, sånn at man kan få litt voksentid sammen, og også litt alenetid
DiddiDaddi Skrevet 5. mars 2007 #50 Skrevet 5. mars 2007 Rødhette: Høres ut som dere har veldig fine kvelder og netter ) Skjønner godt hva du mener, liker jo så godt å kose og være sammens med snuppa, men det er godt med litt voksentid på kvelden. Vi fikk lagt jenta vår i 22 tia i går, så det går ihvertfall riktige veien...men i natt ville hun ha mat 02, 05 og 07...gjesp! Kl. 07 var det visst mest uro, så da fikk hun smokken og sovnet en liten time til før vi stod opp. Fikk ikke svart deg på msn i går Rødhette, for tok kveld når snuppa tok kveld, er bare såååå kveldstrøtt for tiden! Håper ikke jeg skremte deg ang de tbl, finnes jo sikkert flere typer, du får bare høre med legen. Jeg vet bare fra et ammekurs jeg var på med bl.a Gro Nylander at de ikke anbefalte bruk av en type tbl lengre, fordi det hadde gitt alvorlige bivirkninger på noen. Håper du får orden på produksjonen snart da ) I dag er det nydelig vær i nord, så etter neste amming blir det tusletur. Det fungerte ganske fint med prosjekt "sove ute i vognen" i går, hun sov litt over to timer etter at vi kom fra tur. Så håper hun neste gang kan sove så godt etter bare litt rugging av vognen. Når samboeren har våknet (sover etter nattevakt), og snuppa er nyspist, skal jeg på ski!!! Gleder meg sånn ) Elsker å gå på ski, og det er jo nesten ett år siden sist...blir nok rolig rolig tur, men deilig å få kommet seg ut en tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå