Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...fant ingen i dag, så jeg skriver noen ord, så får vi se da om flere er her;-)

I dag er snuppa allerede 5 uker og ting holder på å gå seg til. Bortsett fra biten med å henge i puppen (les; bruke som smokk...)og at hun må bysses i søvn, så!

Ellers er hun mye våken og nysgjerrig på det som foregår rundt henne- her skal det ikke gåes glipp av noe...Smiler og ler masse, spesielt til storebror som er veldig glad i henne. Hun overøses av koser og nusser og med alle barnehage-"basseluskene" har jeg både baby og 3-åring med konstant snørrete nese!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har 10-ukersda i dag. Det er helt sært. Det er liksom så mye mer med henne nå:))

I natt har forresten vært kjip. Jeg er sjuk og har mindre melk enn vanlig. Det kan jo tenkes hvor lite et da er når jeg har mindre melk pga sykdom:/ Sambo måtte til slutt hente ei flaske mme, men da sovna hun iallefall:))

Skrevet

Jeg er her, jeg er her!

Mamma som smokk later til å være populært blant de små twilighterne - prøver å være streng her, men det er jo så herlig å ha liten baby også. Må innrømme at jeg sitter med kjempehormonelle tanker om at "dette er kanskje siste gang jeg har baby, så jeg må jo nyte denne tiden!", men spør meg igjen om fire uker...

Vel, han sover i alle fall, så jeg har fått satt på en klesvask og fylt oppvaskmaskinen. Nesten alt jeg hadde planlagt å gjøre i dag... Har ikke de helt store ambisjonene. Får jordmor på besøk torsdag, så innen den tid har jeg håp om å få vasket badet og tatt kjøkkengulvet, ellers bare lar jeg det flyte litt. Måtte jo flire da gubben så på meg søndag og mumlet noe om at det var så deilig å ha meg hjemme, for ting begynte liksom helt magisk å ordne seg litt når jeg var der:) Er det ikke et folkeeventyr om mannen som skulle stelle heime?

I alle fall.

Meg og lille Live - hva er det slags svingvugge dere har kjøpt? Hørtes jo helt magisk ut? Jeg investerte jo i Leandervugge og er kjempefornøyd, lillegutt storkoser seg i den, men finnes det en enda bedre versjon?

ka-ping, tusen takk for kakeoppskrift, den skal prøves! Nøyde meg med muffins i går, nå skal jeg være mer ambisiøs. I alle fall hvis jeg får kakeoppskriften ut av skriveren, arket kjørte seg øyeblikkelig fast...

Rødhette: Lykke til, skikkelig slitsomt når ammingen ikke går som den skal. Førstemann her i huset ventet over to måneder før han spiste skikkelig, men det gikk seg nå til etterhvert. Nummer to ser ut til å spise bedre, men jeg venter med feiringen til vi har fått veid ham neste uke... Tar ingen ting for gitt etter forrige gang!

Oi, dette ble langt - er jeg litt selskapssyk her jeg sitter med sovende barn, tro? *sjekke om noen er på msn*

Skrevet

Jeg er på msn, men da må du legge meg til:))

Skrevet

Innom for å si hei :) Er på vei ut døra, skal på 6-ukers. Hos lege for å sjekke MEG altså. Imorra skal Knøttemor på sin 6-ukers :) Spent på hennes vitale mål, hun eter enormt mye og er jo som dere vet ingen mini-jente...

Vi har fått det bedre på kveldstid etter jeg leste artikkelen om kveldsamming og innstilte meg på at tida på kvelden er min og baby sin. Det fiffige er at hun henger litt mindre på puppen også nå - kanskje hun merker at mamma er mindre stressa? Merker hun begynner å gjøre seg selv klar for natt allerede rundt 22-23, så fra og med ikveld (da blir sprinkelsenga forsøkt tatt inn på soverommet vårt) skal vi prøve å legge henne i den tida også istedet for å vente til vi legger oss selv. Spennende : Blir jo også første natt i egen seng...

liten2: mye basille her og ja... jenta mi på snart 3 drar hjem mye muffens.

Da skal jeg stikke - har ikke fått gjort NOE idag, bortsett fra en deeeeilig, etterlenget time med søvn etter jeg leverte Lilletrollet i barnehagen. Har hatt søvnunderskudd i det siste kjenner jeg. Og så har jeg et hovent øye... ser helt forjævlig ut, vondt er det også. Flaks jeg skal til legen idag usnett, skal få'n til å se på det også :)

Oppdatring følger senere idag!

Skrevet

God dag alle sammen!

I dag er det bikkjekaldt her.. som alltid egentlig men :-) Live er 2 mnd i dag!! Helt utrolig, det er egentlig helt ufattelig at jeg har vært mamma i 2 mnd allerde. Føler at hun kom for bare et par uker siden :-) Vi fikk gave av slekta mi i går, en Quinny Buzz. Vi var å så på den i dag, gud, så kul den var. Har lest en del om den her inne på forumet, og mange er misfornøyde med den, men jeg syns den virka kanonbra. Liten og lett. Vi er jo sjeeglad vi slipper å dra med oss den store Brioen til syden. Synd om noe skulle skje med den. Vi beholder Brioen og koser oss med Buzzen i sommer har vi funnet ut :-) Vi skal hente den på torsdag. Gjett om jeg gleder meg, og den kunne brukes sammen med bilsetet i tillegg. VI hadde aldri kjøpt det selv, men nå når vi fikk den er det jo gull !

Sponge:

Svingvugge.. tja hvordan skal jeg forklare det... hehe.. det er egentlig en helt vanlig liten smal vugge, som står på to ben med hjul. Henger på "en rund digns" i hver ende, og så svinger den på de. :-) Jeg er så sabla drårlig til å forklare ting.. :-) Blir hvertfall veldig rolig og svingende bevegelser av den, hun elsker den. Vi prøvde en sånn leandervugge, men da vugga det "flatt" om du skjønner hva jeg mener. Svingvugga vugger som ei vanlig gulvvugge, men mye roligere og gode bevegelser, blir ikke så "brå stopp ved hver kant".. nei æsj, klarer ikke å forklare.. hehe.. men en vanlig vugge på "føtter".. hehehe :-) Dette ble teit.. men ja, den har vært en åpenbaring for oss! :-) vi får noen timer for oss selv på dagen, og vi prøver å vende henne til den om natta nå :-)

Skrevet

Meg og lille Live: vel, nå etter lunsj har lillemann forlangt å sove på sofaen uansett, så jeg får vente med shoppingpanikken til han definitivt ikke sover:) Tar heller kontakt etterhvert!

Nå har jeg fått bakt krydderkaken til ka-pings svigermor, og planlegger en stor kopp te og kake til, samt en episode av "Bones" før jeg henger opp den siste klesvasken og henter LT i bhg. Har vært en rett så effektiv dag, synes jeg i grunn! Ingen ting som egentlig krever tid, bare avslapping mellom fylling av maskiner osv. Husmorlivet kunne vært verre...

ka-ping? Lagres kaken best i boks eller fryser? Tenkte å servere den torsdag...

Skrevet

Æ e imponert! SpongeBob, du må ha ufattelig mye energi i kroppen, du har da nettopp kommet hjem med liten baby.... Her er jeg stolt om jeg klarer å få til logistikken med levering og henting i barnehagen og kanskje få vaska og hengt opp en runde med klesvask.... Husarbeid blir utsatt til helgene til sambos store fortvilelse... Han pendler jo også og har leilighet som han holder styr på der, og så må han bruke de 2 dagene i helga på det samme...

Skrevet

SB: nyt det.. ser jo ut til at du får svingt deg, selv med en liten i hus! :-)

Jeg nyter freden. Snuppa sover nå på snart 4 timen, men nå gryntes det og lages sprute lyder fra vugga.. utrorlig hvor mye lyder og grimaser et lite fjes kan lage :-)

Skrevet

sponge: skuff. Den holder seg saftig og god der :)

meg og live: ta bilde av vogga og legg ut på albumet? er ikke bare sponge som er nysgjerrig...

liten2: samme her, livet som tobarnsmor er ikke så lett å få til å gå opp kjenner jeg. Husarbeid = helgekos, hehehe :)

Skrevet

Heisann :o)

Liten oppdatering herfra også i dag, har hatt besøk av venninne med baby på 6 mnd, derfor lite på nett før i dag. Koselig med besøk og litt skravling! Syns gutten på 6 mnd var såååå stor, klarer faktisk ikke å se for meg at snuppa skal bli så stor....hehe, men plutselig er hun så stor, og plutselig større enn det! Syns tiden går så fort, Martine er jo faktisk 6 uker i dag. Skrev jo i sist tråd at vi ikke fikk til å legge henne uten at hun sov tungt, og spurte om det forandret seg med modenhet eller om det måtte læres....og vips, så var situasjonen helt snudd om! Ting forandrer seg jammen hele tiden :o) Nå får hun bare til å ta lange blunder når hun legges trøtt, og vi hjelper henne å holde smokken på plass til hun sovner. Ny forandring kommer vel snart igjen...men godt om det bare fortsetter sånn!

Sponge: er helt imponert over hva du rekker som tobarnsmor!! Og er forøvring helt imponert over alle dere som rekker over to små...jeg har absolutt nok med en akkurat nå :o) men sånn er det vel å bli erfaren småbarnsmor!

ka-ping: hvordan gikk det på helsestasjonen i dag? Vi skal på 6 ukers kontroll neste uke, har ikke vært å veid eller noenting - ser jo hun vokser og trives. Måtte ringe helsesøsteren i dag da, for nå syns jeg jammen det var på tide det kom mer enn tiss i bleien - 12 dager uten storarbeid i dag! Har massert, og har tøyd bein, uten resultat. Etter å ha pratet med helsesøster prøvde vi å stimulere med temp.mål, og jammen - der kom det :o) Lettelse for både store og små! Nå får hun kokt vann med malt ett par dager, også får vi se. Kanskje blir det sjelden storskift her i huset.

Samboeren er på kveldsvakt i dag, så nå blir det middag og nyheter alene på meg - takk og pris for Fjordlands :o)

Skrevet

ka-ping: så nå at det var du som hadde din 6 uker i dag, og at lillejenta skal i morgen...da blir det oppdatering i morgen da, hehe, var litt tidlig å mase nå :o)

Skrevet

stinemor: takk for skryt :) selv om dagene som tobarnsmor er laaangt fra effektive :/ jaja, det går seg vel til. Men de som mener det er FERIE å være hjemme på mammaperm kan suge eselkuk for min del!!!

var forresten hos legen på "min" 6-ukers idag, Knøttemor skal på sin kontroll imorra. Legen var veldig fornøyd med ks-arret, og ellers virker alt som det er fint med meg. Vi pratet litt prevensjon og sånt.

Kommer med oppdatering imorra etter helsestasjon-besøket med Knøttemor :)

Skrevet

Jeg vet man får mindre melk når man er syk, men når jeg har lite melk i utgangspunktet blir det skikkelig ille når sykdom slår til:/

Skrevet

Huff... føler med deg! Husk å drikke masse nå da :)

Selv har jeg det motsatte problemet - Knøttemor sov fra 2330 til 0715 inatt, det er lenge uten å få tømt puppen det! Den høyre var hard som stein da jeg våkna... ævve! Vondt i magen fikk jeg også, siden jeg er livredd for brystbetennelse. HEldigvis var hun så sulten da hun våkna at hun tømte den ganske bra så jeg slapp å fram med pumpa. Men hele dagen idag har jeg liksom vært litt i overkant full ved hver amming. Det økedøgnet på søndag gjorde susen gitt.

Skrevet

Beklager, Hanne... men jeg fikk sms av deg her en dag om at du visste hvordan brystspreng kjennes ut, og godt er det ikke...

Skrevet

JO, for meg var det godt. Det betydde nemlig at jeg faktisk produserer mer melk:)

Skrevet

hehe, godt poeng :) vi får krysse fingre for at du blir frisk snart, så produksjonen får tatt seg opp igjen!!! sender masse bli-frisk-klemmer via luftpost i hvert fall :)

Skrevet

Sponge: Tusen takk for lykkeønskningene.

Jeg signerer ka-pings "brystspreng gjør ikke godt"! hehe

I natt og i dag har den berømte nesesprayen sett ut til å virke, for lillegutt trengte ikke mer enn puppen i natt og på dagen i dag. Men ikveld har han måttet få pupp, flaske og så pupp enda en gang. Nå ligger han i fanget mitt og sover, og mamma er veldig spent på hvordan det går når hun nå skal logge av og finne senga... Håper han ikke våkner.

I morgen skal vi på 4-ukerskontroll på helsestasjonen, i gruppe. Får da se hvem jeg havner på barselgruppe med... er spent på det! Så er jeg jo littegranne spent på hvordan vekta og lengden til lillegutt er.

I dag var jeg på besøk på jobben min. Var koselig, alle syntes at lillegutt var sååå nydelig (og det er han jo - objektivt sett ;) ) Så ei som fikk unge i november hadde sendt takkekort til jobben og takket for gaven jenta fikk da hun ble født. Jeg/vi har ikke fått noen gave fra jobben (enda)....

Nei, skal finne senga nå.

Håper dere alle får en god natt sammen med små (og litt større) knøtter :)

God bedring, Hanne! Håper du blir frisk snart!

Lykke til på 6-ukerskontroll, ka-ping!

SpongeBob, kan du dele litt energi og - ikke minst- tid?! Jeg vil også ha tid å bake kake og vaske hus! Her må huset bli vasket før mandag, for da kommer pappa på besøk for første gang siden lillegutt ble født, og blir her ei uke. Det trengs dessuten.. huff... ser ikke ut her nå. Ting har havnet litt på skeiva etter lillegutt ble født, og han kommer naturlig nok i 1. rekke. Da blir husvask, middagslaging, frokostspising, barbering og slikt en smule nedprioritert gitt...

Må bare tilføye at i dag stod jeg opp kl 9.30, for å komme meg på jobben til et passe tidspunkt. Lillegutt sov i en time, mens jeg fikk dusjet og spist frokost - og barbert leggene! oooo det var deilig å få så god tid at jeg tom. kunne barbere leggene!

Var forresten på en liten shoppingtur idag, og fikk kjøpt meg en til dongeribukse :) Har kjøpt en før, etter fødsel. De jeg passet før fødsel, som satt helt støpt da, er aaaaltfor trange over rumpe og lår nå, gitt..

Nei, nå får jeg logge av her. Dette ble en lang tråd...

God natt :)

Skrevet

Får åpne med det som datoen tilsier i dag: happy valentine alle sammen..

I natt, tro det eller ei, sovna snuppa i vugga si. Kl 22 på slaget sovna hun etter 10 min med gråt og to ganger opp å kose litt. Det er ikke verst i forhold til halvannen timen dagen før. Men så kl halv ett når hun våkna igjen, da var det uaktuelt å ligge i vugga igjen etter mat. Det var jo ikke avtalen! Natta før kom hun jo over i senga vår da, så nå følte snuppa seg skikkelig lurt. Hehe.. men hun roa seg til slutt og sov til 3. Det er da noe :-) Så nå tar vi litt og litt mer av natta hennes i vår seng bort. Det koster søvn, men er utrolig deilig sånn som i går da vi kunne legge oss etter henne! :-)

Lykke til på kontroller de som skal det.. var 4 og 6 ukers kontroller på gang leste jeg?

Nå er det en dag igjen til vi skal hente ny vogn. Gleder meg masse. Fikk tak i brukt bag og i går, så nå har vi en nr 2 vogn, som vi kan bruke både nå og en god stund fremover :-) Vesla er jo bare 4 kg ca, så bagen blir vel brukt lenger her i huset enn det er vanlig sikkert..

I dag føler jeg meg både teit, og ikke teit på samme tid. :-) Jeg og samboer har pratet om det å gifte seg, og har vel egentlig vært enige om at det er noe vi gjerne vil, men ikke på lenge enda. Men så stakk noe meg i natt, og jeg fikk den (u)geniale planen om å sende en stor bukett blomster til Livepappa på jobb med kort der det blant annet står: "Vil du gifte deg med meg?" Er jo mer morsomt når det er personlig og face to face, men det tør jeg ikke.. hehe... Sitter å tenker over om det hele egentlig bare er en teit måte å gjøre det på, og om han kommer til å bli dritflau. :-) Fikk avtalt med de som skal levere blomstene at de skulle få han ut i resespsjonen og si at han måtte åpne de der. Så slipper liksom hele nyhets og programdesken å se på hva han får :-) HVa syns dere? Var det teit?

Kom liksom bare på ideen. Vi har det så godt sammen, og har hverken hatt svangerskapskrangler/hormoner, eller småbarnsproblemer. Vi koser oss sammen, og har vært gjennom mye sammen. Og vi klarte oss godt gjennom presset og ekstra styret det var når lille Live kom for tidlig. Så tenkte at da kunne det vel ikke være så farlig? Hehe... men en ting er jo at han liker ikke valentine, han syns det er en dag handelstanden presser frem som viktig. Jeg er jo enig, men det var liksom eneste dagen jeg kunne komme på å gjøre noe sånn nå..:-) Har ikke ringer da, men må man ha det når man gjør sånn?

Ellers håper jeg alle har hatt en god natt... og at formen og "melkstanden" til Hanne er bedre :-)

Skrevet

Livemamma: Lykke til! Skjønner jo godt at du er litt nervøs, selv om det er leeenge siden jeg og SpongeDad i det hele tatt hadde slike diskusjoner... Han satte ultimatum tre uker etter at vi var på første date, enten ble det bryllup og barn (etterhvert) eller så dro han fra landet:) Vel, dere har vel fått med dere hva jeg valgte! Det sprø er at vi ventet 5-6 år med barn (jeg hadde vel egentlig aldri sett for meg å bli mamma, men han var 100% klar), og nå er det jeg som sitter her med en på 2 1/4, en på 12 dager og maser om at vi må få flere!

Hanne: God bedring

Rødhette: Vanskelig å vite hva som er best med de små som ikke spiser - som sagt slet jeg skikkelig med førstemann. Brr, er bare så glad det gikk seg til etter hvert - det har gjort det mye enklere å slappe av på det denne gangen. Gleder meg veldig til å få veid ham, da, så jeg ser om jeg bare innbiller meg at han eter, men det virker jo som at han tømmer puppen på 10-15 min og så bare sovner han mens det renner feit melk nedover kinnet. Det gjorde aldri nr1, for å si det slik. Jeg er likevel litt redd for å la meg lure, så gleder meg som sagt til helsesøster og vekta hennes kommer på besøk til uka.

ka-ping: Lykke til med 6-ukers (for henne).

Og dere orakler: Når begynner man å bruke BabyBjørn vippestol? Og hva er det egentlig slags fargestoff i babybæsj? Jeg mener, alt som går inn er hvitt, og det som kommer ut er knall okergult? Hvor kommer alt det der fra? Og til slutt - er det noen måte å gjøre en toåring trygg på at mamma ikke plutselig forsvinner over natta igjen? Han er helt panisk ved leggetid nå, og det bare skjærer i morshjertet...

Nei, nå er det husarbeidtid - Knotten sover sin lange morgenlur og etter lunsj skal vi på barselbesøk. Har fortsatt ikke helt fått "tatt igjen" alt som ble forlatt ugjort da strømmen gikk og jeg måtte til byen, så jeg er ikke fullt så supermamma som jeg skulle ønske:)... Handle har jeg også planlagt - har skrevet sirlig liste og kommer garantert til å glemme den når jeg faktisk drar...

Skrevet

Heisann :o)

Koselig å se oppdatering fra så mange :o)

- Håper Hanne blir snart frisk og at melka tar seg opp igjen!

- Rødhette: så bra sprayen virker, du skal se han skjønner seg på pupp igjen nå. Ville bare si at også skjold kan evt brukes, det gjør at ungen ikke må jobbe så hardt når han spiser, det harde skjoldet stimulerer veldig til suging. Eneste minus er at det kan være vanskelig å få det bort når en først har begynt med det, men det kan jo evt være like greit som flaske etter måltidene? Lykke til :o)

- Meg og lille Live: så tøff du er!! Syns det var en flott måte å fri på :o) Du får komme med oppdatering så snart du kan. Så spennende!

- Sponge: Tror man kan bruke BabyBjørn vippestol fra de er helt små, siden den kan legges så flatt, men bare korte perioder i starten. Snuppa her syns vippestol er helt uinteressant, bare grining når jeg prøver, men nå har hun sansen for å ligge på krabbeteppet, og da er det jo lettere å få litt armslag :o) Og ja, den okergule bæsjen er virkelig et syn!

Ringte jo helsestasjonen i går siden snuppa hadde så sjelden avføring, og helsesøstera mente hun kanskje fikk litt lite mat siden det ikke kom så ofte lengre. Jeg syntes det hørtes litt rart ut, for trodde det var vanlig at det kunne gå lang tid, men veide henne i dag for sikkerhets skyld...og jeg tror absolutt hun får nok mat! Fødselsvekt var 3000 gram, da hun var 4 uker: 4090 gram og i dag (6 uker): 4830 gram! Kjære vene...er ikke det ganske stor vektøkning?!? Er jo ca 700 gram på bare 2 uker! Jeg har visst fått et lite matvrak!

Nå er snuppa nybadet, og hun sovnet så fint i vugga si - måtte sitte ca ett kvarter ved siden av og hjelpe henne med smokken, men det er det verdt når hun får seg noen gode blunder. Vi skal i 70 års dag til svigerfar i dag, så nå når hun sover skal jeg også ta meg en dusj, er best å utnytte tiden!

Ha en fin dag alle sammen :o)

Skrevet

Happy Valentines!

Da sitter jeg med lillegutt i babybjörn bæresele her, og han er på vei inn i drømmeland hehe. Så idag funket bæreselen :)

Vi har vært på 4-ukerskontroll idag. Lillegutt har blitt 3960 gram og 54 cm. Han har alstå gått opp såvidt over 1 kg nå :D Stooore gutten til mammaen sin :) Var gruppekontroll, så møtte de andre som jeg skal være i barselgruppe med. Var tre stk, to av de andre var også førstegangsfødende. Hun ene hadde fått sitt tredje barn. De virket trivelige, så kanskje vi kan få til noe sosialt etterhvert også. Ble laget en liste med telefonnumre og adresse, så vi har iallfall muligheten. Tenkte kanskje jeg inviterer de hit en dag etter hvert. Lillegutt får besøk av morfar på mandag, som blir i en uke. Så må bli etter det.

stinemor, brukte ammeskjold når jeg var sår på brystvortene. Hjalp ikke noe på hvor mye han fikk i seg, det var av de værste dagene. Men takk for tipset likevel:)

Vi pratet med ene helsesøsteren (er to stk her) etter kontrollen (som var med jordmor), om situasjonen som har vært med lillegutt og mating og styr. Nå har det jo gått seg mer til etter nesesprayen har begynt å virke, ser bare ut til at vi må gi tillegg på flaske om kveldene. Hun syntes det hørtes lurt ut å gjøre det slik, og ba meg i tillegg om å prøve amme han i 15-20 min på hver pupp, ikke lengre enn det. Og la det gå minst to timer mellom til neste amming. Og når jeg ammer han, får jeg passe på at han holder seg våken og spiser, og ikke bare ligger og koser seg.

SpongeBob, det står på esken til vippestolen at den kan brukes fra 3,5 kg. Så alder har ingen betydning, så fort de er mer enn 3,5 kg er det bare å ta den i bruk. Men som du sikkert vet, er det greit å bruke det laveste trinnet den første stunda, og ikke for lange perioder av gangen. Vi bruker vippestolen av og til, men foreløpig blir han fort lei av den.

Ang. det farge-spm ditt, var det et meget godt spm! Hva i all verden skjer i fordøyelsessystemet med melka???

Skrevet

Oppdatering fra lille Live heimen...

Vi skal gifte oss 19.09.09 :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...