Gå til innhold

SLIK kan man få KS!


T-girl

Anbefalte innlegg

Har stor respekt for de som ønsker keisersnitt,har vurdert å krangle meg til en nå med min tredje,men tror sjangsene er små,har angst å skrekk etter de to andre fødslene.Men syns liksom jeg er egoistisk når jeg tenker på de som står på laaaaaange ventelister for å få utført livsviktige operasjoner,som f.eks kreft eller andre dødelige sykdommer.Tenker bare på at disse menneskene bør få kirurisk hjelp før meg! Vist alle kirurger skulle tatt seg tid til keisersnitt på alle gravide her i landet?Hvem skal operer de dødssyke?Mulig jeg er helt på jordet,men er bare sånn jeg føler det! ikke misforstå meg her da!Det er selvfølgelig mange som virkelig HAR behov for keisersnitt,å de burde da få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vil bare si: STÅ PÅ JENTER...!!!! jeg fikk min lille for 7 uker siden å det var ikke bare bare... jeg prøvde alt jeg kunne å få keisersnitt men etter mange laaaange samtaler med jordmor å leger på sykehuset fikk de pratet meg til vanlig fødsel, de lovet meg fødselsplan å at jeg skulle få komme tildlig inn på avdelingen å få eoidural med en gang osv osv.... bare tull alt sammen... fødselen min tok i alt 38 timer.... riene begynnte med 7 min mellomrom å fortsatte på samme måten i 30 timer å de ble bare sterkere å sterkere.... å lengre å lengre uten noe kortere mellomrom, jeg dro febrilsk i snora på rommet for å få smertestillende, for dette hadde de jo lovet meg.... joda smertestillende skulle jeg få sa jordmor, å ti min senere kom hu tilbake med en paracet... er det mulig.... jeg fikk bare vente til riene kom tettere mente de.... men dette skjedde jo ikke... i 30 timer lå jeg uten noe annet enn paracet... jeg trodde seriøst jeg skulle dø. fikk jo ikke sovet noe heller så til slutt var jeg så utslitt å frustrert at jeg bare måtte sette meg ned å gråte..... heldigvis kom det en engel av en jordmor etterhvert å satte meg i gang med drypp å ga meg en epidural... hadde det ikke vært for henne hadde jeg vel liggi der ennå.... neste gang blir det kesersnitt å ingen skal få lov å prate meg bor fra det, med løfter om fødselsplan osv.... det er bare jug alt sammen... men har jeg noe bedre sjans for å få keisersnitt neste gang da tror dere? siden jeg har hatt en utrolig fæl fødselsopplevelse allerede???? vet jeg har lyst på flere barn senere men tanken på å gå igjennom en vanlig fødsel er skikkelig skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Annonse

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Dette er noe av det verste jeg har lest, og det er nettopp slike fødende som deg som gjør det vanskelig for andre å få keisersnitt når det er nødvendig. Bare det at du var villig til å true med abort dersom du ikke fikk avtalt keisersnitt før uke 12, får meg til å undres over om du er skikket til å ha barn i det store og hele.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest hovedinnlegget er jeg sannelig ikke sikker på at du er egnet til å få barn i det store og hele. Bare det at du var villig til å true med abort dersom du ikke fikk avtalt keisersnitt før uke 12, gjør meg uvel.

 

Håper INGEN tar dette på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er UTROLIG frekt å betvile min egnethet som Mor ut fra det du her har lest! Her har du lest om en brøkdel av mitt liv, en smule av mine erfaringer. Og å dømme meg i helhet ut fra det??? Det sier vel litt mer om deg enn om meg, tror jeg. Samtidig dømmer du også alle de som har lest det jeg har skrevet, og funnet håp og støtte i det.

 

Og hvordan tror du jeg hadde det da jeg faktisk vurderte å å true med abort??? Tror du DET var enkelt? Kanskje det sier litt om hvor stor angst jeg hadde for fødsel? Men angst er kanskje ikke noe du har erfart på egen kropp og sjel, er det vel? I så fall hadde du ikke uttalt deg slik du her gjør.

 

Vet du, det ER mange kvinner som ikke får et/flere barn (selv om de ønsker det) pga angst/traumer før/etter fødsel.

Synes det er utrolig trist, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er enig i at de som har en traumatisk fødsel første gang, burde bli hørt av helsevesenet når det gjelder ks neste gang...men jeg syns det er riktig at det er vanskeligere å få innvilget ks pga fødselsangst for førstegangsfødende, og at man i det lengste prøver å overvinne angsten for å føde vaginalt.

 

jeg er selv i den situasjonen at jeg må ta ks av medisinske årsaker denne gangen. men ville absolutt foretrukket vaginal fødsel som første gang.ja, jeg syns det var jævlig når det sto på, men hadde ikke nølt et sekund på å gjøre det igjen om jeg hadde kunnet.

 

derimot er jeg mye mer engstelig for ks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

På tide å dytte opp - kan sikkert være til hjelp fremdeles!

- i alla fall her i Norge, hvor man fremdeles ofte er nødt til å SLOSS for et "selvvalgt" snitt...

Synes det er tragisk, jeg, når jeg ser programmer fra andre land - og måten de DER diskuterer/vurderer planlagte snitt kontra vaginale fødsler ... og ståa her på berget - bokstavelig talt "berget"...

 

Nå har jeg i alla fall hatt planlagt snitt nr 3 - i underkant av 4.5 år etter første.

Alt gikk minst like greit!!! Jeg og mannen var avslappede og rolige... da det viste seg at vi måtte vente 2-3 timer før det ble "vår tur" på operasjonsavdelinga fant vi ut at det var like greit at han dro hjem og tømte peisen & rydda/vaska kjøleskapet i ventetida, hadde jo prata/"følt" oss gjennom alt på forhånd, han kunne jo like greit bruke tida på noe fornuftig!!! (hihihi!) Liten vits i at han bare satt der og gjespa (- og så kunne jeg duppe litt selv også!). Etter snittet var stemninga på intensiv/post.op. bare sååå god, vi smilte og småslumret alle 3!!! Fikk litt vondt i ene skuldra 1. døgn, antageligvis såkalte luftsmerter (luft som har kommet inn i kroppen under operasjonen), men IKKE værre enn en kraftig muskelstrekk.

Oppe & gikk (UT) før vaktslifte kl 15.

Planla å bli noen dager (KS-pasienter er ofte "bortskjemte" med enerom evt 2-mannsrom aleeeeene!!!), hadde jo en 2-åring og en 4-åring hjemme (og en mann i nordsjøen; alene 12 dager i strekk..)

- men dro hjem dag 3 - saaaaavna alle så mye!!!

 

 

Så!

GREIT kan det gå!

Trenger ikke være "invalid operasjonspasient" etter planlagt KS, altså!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg syns dette er et supert innlegg! Her står det masse som jeg kan ta med meg videre i min kamp om ks. :) Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor folk som er i mot ks velger å være kommentere i dette innlegget.. Er det mange av dere som vil ha ks som er inne å kommenterer negativ på forum om vaginal fødsel? ;P

Jeg syns de som velger vaginal fødsel er kjempe tøffe, og har full respekt for deres valg. Er det så vanskelig for dem å se det på samme måte når det gjelder oss? Heldigvis så er det ikke alle som er slik da.

Vi mennesker er forkjellige og takk for det. Ville vært fryktelig kjedelig dersom alle skulle vært like. ;P

Jeg gir hvertfall ikke opp min kamp om ks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for dette innlegget.

Jeg har nå hatt min andre samtale på Ullevål. Jeg brukte innlegget som hjelp når jeg forfattet et brev jeg tok med. Dette for at jeg ikke bare skulle plapre ivei fordi jeg er så nervøs for at de skulle nekte meg ks. Jeg skrev om hvorfor jeg ønsket ks, både utifra barnet og meg selv, mine tanker om fordeler og ulemper, tanker rundt tiden etter snittet og amming, litt om min drømmefødsel og til slutt en takk for at helsevesenet har hørt på meg.

Nå har jeg fått innvilget ks og er helt rolig for første gang i dette svangerskapet!

 

Det er det som er riktig for deg som er riktig! INGEN skal si at en beslutning om og veien for å få KS er for enkel. Det har vært en kamp fra ende til annen, både med andre og med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dette innlegget ditt, Anonym!

- fikk nesten tårer i øynene nå.

Er akkurat dette jeg ønsket - at de som virkelig TRENGER det kan finne hjelp og støtte i alt jeg har skrevet. At det har betydd noe for noen. Hjulpet på veien fra angst og kaos, til en avklaring og ro i svangerskapet. Det betyr så MYE!!!

KLEM - og kos deg videre i svangerskapet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

DYTTER!!!

 

Har just prata med kirurgen som tok KS nr. 3 på meg - og det er INGENTING i veien for et evt. 4. snitt!!!!!

Sååååå - det er individuelt, altså, hvor mange KS man tåler!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

tusen takk for et bra innlegg! jeg prøver å få innvilget igangsetting evt keisersnitt pga alvorlige blødninger under/etter sist fødsel. kjenner meg så igjen i endel av det du skriver i hoved inlegget. er livredd for hva som kan bli utfallet om jeg ikke får en planlagt fødsel å blødningene komme for fullt hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født både normalt og med ks.Synes at ks var mye vondere etterpå+at du går glipp av veldig mye.En fødsel er er en utrolig flott opplevelse.Se på babyen bli født,føle den,ta på den.Vil aldri anbefale og velge en keisersnitt for det er mye mye vondere etterpå.Dette er mine erfaringer.Ikke alle fødsler er vanskelige og vonde.det kommer an på hvordan man er innstilt og hvordan man vil oppleve det selv.venter baby nummer tre og vil aldri velge ks fremfor vanlig fødsel,hvis ikke jeg må pga spesielle forhold.Jenter,Vanlig fødsel er det beste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, NN 01:35, lever du virkelig i villfarelsen om at god innstilling hjelper mot alle komplikasjoner under fødsel?! Da kan jeg forsikre deg om at det gjør det IKKE - for da hadde ikke jeg endt opp med akutt snitt, i alle fall. Jeg sier ikke at ks er bedre eller verre enn vaginal fødsel, for det kommer helt an på personen og situasjonen. For de FLESTE er vaginal fødsel det beste, men ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

flott innlegg,greit å få såpass med infomasjon rundt planlagt ks:)

jeg knakk halebeinet under forrige fødsel,slik at jeg ble lemster og satt på en ring lenge. nå i ettertid får jeg fort vondt i halebeint av f.eks bare p kjøre bil. så jeg skal prøve å få keisersnitt.

blir irritert av alle bedrevitere som får vaginal fødsel til å høres ut som en dans på roser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...