Gå til innhold

hørselstap


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min fikk kopplat på lyd den 12 juni så hun har hørt i 7 månader nu. Begynner o snakke litt faktiskt! Ord som ha det, hej, mamma... Hur er det med jenta deres? Snakker hun, setter hun på sig den selv? Har hun på begge sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun har på begge sider. setter de på selv, skifter batteri og styrer med disse klistre merkene. snakker litt og forstår en del. går litt sakte siden hun var helt døv i 3 år. Hun har en del lytte å tale trening i barnehagen. Begynner på skolen til høsten så det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun tale. Litt enkel tegn til tale. Gleder meg til hun setter di på selv jeg, slitsamt o springe efter o passe på att dom sitter. Så spennende med skole da!! Gruer du dig? Hun var født døv eller? Vilken grunn? Jeg fikk en virusinfeksion når hun var i magen, CMV heter den. Bor dere i oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er født døv. de tror kanskje det er et arvelig gen. både gleder å gruer meg til skole start. vi bor i kristiansund men tenker på å flytte ned til lillestrøm eller rælingen snart, tror desverre at det kan bli vanskelig å gå på skole her for henne siden hun var så stor når hun fikk lyd og bruker en del tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikkert bra, det finns masse hjelp o få! Her i oslo er dom veldig flinke med uppfølging. Det tar ca 10 min o køre fra meg til lillestrøm! Dere følges opp på riksen, ikkesant? Vi ska faktiskt dit i morgen på kontroll. Til Ingeborg Ørn, veldig flink audiopedagog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vi følges opp på riksen har fått tilbud om en ekstra kontroll også så de er veldig flinke til å følge opp. tror kanskje det er lettere å bo nærmere en stor by med tanke på kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøvde dere høreapparat først da? Vi har nå hatt apparatene i 1 uke,men tror ikke Frøya hører noe med de på.Er henvist til rikshospitalet,men vet ikke når vi får komme dit enda da.Det blir i allefall spennende framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zia fikk också høreapparat først, men det hjalp ingenting. Da lovade de oss operasion inom 3 månader men jag tror bare det gick sirka 2. De er veldig flinke og raske med barn, fordi det er så viktig før utvikklingen att dom har hørsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

her kommer en bønn til dere, vær så snill å la barna deres lære seg tegnspråk, og lær det selv også. På den måten vil dere få helt normale, selvstendige, og livsglade barn som får brukt sitt potensiale og sine evner. Tegnspråk er et naturlig språk for døve, det er nøkkelen til utvikling og læring, enn et talespråk som aldri vil kunne fungere 100% for dem. Ved hjelp av tegnspråk vil barna kunne uttrykke seg like nyansert om opplevelser og følelser som hørende gjør på talespråk. Tenk dere selv hvordan det er å basere livet sitt på en usikker kommunikasjon. La barna lære seg tegnspråk, som er et språk de vil beherske 100% og være avslappet med og bruke humor med.

 

Lær dere selv og barna tegnspråk så gjør dere en barna en kjempetjeneste, og barna vil være dere evig takknemlig. Vil ikke skremme dere eller gjøre dere sint på meg, men jeg brenner så veldig for dette, og valget dere tar er så avgjørende for barna sin framtid. La ikke barna vokse opp med fokus på at lyd er det som teller her i livet, la dem ha barndommen sin med fokus på å være barn, lek og moro. Livet er så mye mer enn hørselen.

 

Det er selvfølgelig flott om barna får lydtrening og lærer seg å snakke med talen sin, dette letter mye i forhold til storsamfunnet. Men ha ikke for mye fokus på dette, det viktigste er at barna har foreldre som aksepterer dem som døve eller tunghørte, ikke som "krever" at barnet skal lære seg å høre og snakke for å bli normal.

 

Det er dessverre for mye ensidig informasjon foreldre til døve barn møter i det offentlige. For eksempel rikshospitalet. Ja visst er det flott om barnet kan høre noen lyder igjen, men dette kan ikke være det største fokuset. Det viktigste er at de blir akseptert som døv, og får aksept av det faktum at tegnspråk er et flott, verdifullt, naturlig språk for personer med dårlig hørsel. Et språk der de kan være avslappet uten å måtte konsentrere seg og delvis gjette seg til hva som blir sagt. Dette er en veldig slitsom form for kommunikasjon.

 

 

Ønsker dere lykke til videre, dere er de beste foreldrene til barna, ingen tvil om det. Men vokser de opp med foreldre som er villige til å lære seg tegnspråk og som kan kommunisere med barnet sitt på en naturlig måte, vil dette være en stooooor bonus for dem.

 

Hilsen meg som ikke selv er døv, men har døve i familien og jobber med døve barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er heilt enig med deg anonym.. Har sjølv ein sønn på 4, snart 5 år med høreapparater. Han er sterk tunghørt. Vi lærer han både tegnspråk og tale.. Jeg føler det er vansklig for meg å ta ein avgjørelse på om han bare skal få tale eller tagnspråk så vi lærer han begge deler så kan han få velge sjølv hva han trives best med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann! Da har vi vært på riksen for første runde ang CI. Blir spennende dager nå fram til vi får svar på prøvene vi tok.Sykepleieren vår der mente nok att vi må tilbake i løpet av 14 dager for runde 2. Noen som vet hvor lang tid det tar til hun får operasjon hvis hun kan opereres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det tog ca 2 månader, barn prioriteres! Håper det går fort for dere, kjedelig o vente! Som jeg skrev sist, veldig glad for denna chansen Zia fikk, helt fantastiskt for henne o høre! Lykke till, vill veta hur det går!

Stor Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått ny time til fase 2.Drar nedover på onsdag.Hva skjer egentlig på fase 2? Synes vi får litt dårlig info i forkant bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke riktig, men man går igjenom hur ting funker. Masse informasion, så det er bare og spørre om allt du lurer på! Du får velge vilket sorts implantat du vil ha, det finnes 2 og velge mellan. La mig vete hur det går, kanske du får dato for operation!!! Jeg fikk det på møtet efter hørseltesten.

Vart i landet bor dere?? Vi bor i Oslo, så det er nær Riksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

medel er den vi har og, den som er tynn. Det fantes også en tykkere som passet best på barn som var veldig aktive, den tålde mere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hun lært seg noen nye ord da? her går det frem over virker som hun forstår mer enn hun sier. Hun er blitt en raser på tegn så vidt jeg henger med når hun blir ivrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her hender det masse! Hun førstår mer og mer, kjempegøy! Hun tar tegn fort også, jeg tenkte ta en tegn til tale kurs til høsten! Har dere flyttet enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. de har fått assistenten fra barnehagen til å begynne som assistent på skolen til høsten. Og vi har fått tegnspråk lærer med 30 vekt tall tegnspråk som er i barnehagen 3 ganger i uka og hun skal bli læreren hennes til høsten. Så vi skal prøve første klasse her. Men etter det så får vi vurdere det igjen, hun får jo mer og mer behov for å kunne snakke med venner og da er det nok lettere i et miljø der flere kan tegn. Fint med tegn til tale kurs, har familien deres vært på slike kurs å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...