Gjest Skrevet 12. januar 2007 #1 Skrevet 12. januar 2007 Hvordan har dere alenemødre det økonomisk? Jeg er ikke alenemor, men noen ganger tror jeg at jeg ville hatt det bedre økonomisk hvis jeg var det... Er ikke bare bare å ha " felles " økonomi heller... Mye jeg ikke får støtte til fordi sambo tjener for bra... Som om han skal forsørge meg hele tiden likesom.... Frustrert....
pøber´n & je Skrevet 12. januar 2007 #2 Skrevet 12. januar 2007 Det siste der skjønte je ikke. Er det ikke vanlig å dele på utgifta når man er samboer? Og je regner med at du får litt pes ang detta innlegget her, ikke ta meg, men ta non andre. Det er ingen drøm å væra aleinemor, verken på den ene eller den andre måten
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 For meg som lever på OS blir det å leve fra hånd til munn. Lever ikke akkurat livets glade dager økonomisk. Men vi klarer oss da. Jeg har hatt det verre økonomisk i ekteskap. Hadde en mann som mente at vi ikke skulle ha felles økonomi før jeg tjente like mye som han (300.000).Jeg var hjemme med tvillinger under året da. Da hadde jeg bare barnetrygden til ungene + barnebidrag for en unge. For dette betalte jeg barnebidrag for to andre unger, mat for ca.1000,-kr pr.mnd.+ at det var jeg som kjøpte alt alle ungene trengte av klær, leker,osv. I en periode betalte jeg t.o.m husleien. Og mannen min skjønte ikke hvorfor jeg aldri hadde penger. Der kan en snakke om skjevdeling. Han hadde råd til alt han ville når han ville, jeg hadde aldri råd til å kjøpe noe til meg selv eller gjøre noe med ungene... Så jeg skjønner det kan være en del frustrasjon i bildet når en liksom skal være forsørget av en annen.
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 Tåler pes for innlegget jeg, så bare kom med det Signerer med nicket mitt, og står for det jeg sier ! Det er ikke en drøm å ha felles økonomi bestandig heller, og jeg tror at mange alenemødre klarer seg bra, men jeg sier ikke at alle gjør det ! Men for en alenemor er det mer hjelp og økonomisk støtte å få, enn for meg som bor sammen med barnefar.... Han tjener for bra til at jeg kan få mer økonomisk støtte... Jeg får fødselsstipend og har min lille lønn, men vi har masse utgifter, og jeg vil ikke at han skal måtte kjøpe mine klær... Han sier aldri noe, men jeg sliter med sinnsykt dårlig samvittighet ovenfor han ! Og det er sikkert ikke alle som har en like snill samboer, sikkert ikke alle som kan få ta med seg sambo sitt visakort når de vil...
Mamsen86 Skrevet 12. januar 2007 #5 Skrevet 12. januar 2007 Jeg klarer meg ganske bra nå foreløpig mens vesla er såpass liten, det er liksom ikke mangen utgifter på henne enda hehe! Og jeg har alltid litt til overs, så jeg klager absolutt ikke! Tenker nok at det blir værre når hun blir eldre, skal ha nye klær, begynne på dansing eller hva enn hun måtte føle for å begynne med på fritiden, barnehagen osv, osv.. Men jeg legger jo av en del penger nå som jeg har såpass grei økonomi, sånn at om jeg ting blir litt trangt en periode så har jeg den "sikkerheten", samtidig som jeg sparer penger til Emilia.. Så nei - kan ikke klage for øyeblikket!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #6 Skrevet 12. januar 2007 Hva man har avhenger jo av om man er i jobb eller ikke. Er man i en full jobb, får noe i os, barnetrygd for ett barn mer enn man har, bidrag og støtte til barnestønad så har man det greit. MEN, de som ikke har jobb og ikke går skole har det ikke så fett. Her inne på forumet er det mange som lever fra hånd til munn, må ha hjelp av familien, og ikke ser hvordan dette skal gå. Så at det er så lukrativt å være alenemor er det ikke! Sett dere heller ned og ordne i økonomien deres. Sett % inn på egen konto til felles utgifter og regninger, så sitter dere igjen med litt ekstra hver. Dere bor jo sammen, har barn sammen. Da skal alle midler i felles pott er også min mening. Pr nå har jeg kjæreste. Vi bor ikke sammen, så deler ikke felles utgifter på den måten. Men, om han handler eller jeg handler mat, en flaske vin, ting barna våre trenger (ingen felles, bare hver for oss) eller andre ting så er det ingen av oss som bryr seg om hvor pengene kom fra. Lover heldgvis godt for fremtiden når vi flytter sammen
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #7 Skrevet 12. januar 2007 økonomien er bra her nå:-)har permisjon da..Blir verre fra høsten av med skolegang ja:-)Men det går an å spare litt nå,når jeg har litt ekstra!
Snuppa! Skrevet 12. januar 2007 #8 Skrevet 12. januar 2007 Det går bra økonomisk så lenge man har OS,men det er jo en periode på 3 år man får det. Gruer meg til å begynne i full jobb og være alenemor.
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #9 Skrevet 12. januar 2007 men hvis du har et godt forhold følelsemessig hvrofor vil du da bli alenemor pga pengene?? og man blir ikke rik av å være alenemor heller. selv om man får stønader og ekstra hjelp, så forsvinner de etter en stund og da må man ut i arbeidslivet og det er vel ikke det enkleste når man er alene. nå skal ikke jeg "skyte meg selv i foten", for jeg er alene mor og stor trives med det og tar hver utfordring på strak arm. og det er mange utfordringer tro meg men lykke til i din søken....
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #10 Skrevet 12. januar 2007 Har ikke sagt at jeg vil bli alenemor, for det vil jeg ikke! ( selv om det føles som jeg er det noen ganger ) Men jeg alene ville faktisk fått bedre økonomi av det, selv om penger ikke er alt ! Det er ikke noe gøy å måtte tenke på økonomi hver dag... Vil bare få fram at mange alenemødre klarer seg faktisk bedre enn f.eks meg som ikke er alenemor. Og all ære til alenemødre ! Det mener jeg virkelig ! Men det er ikke bare en dans på roser økonomisk å være 2 heller... Blir ikke mye felles-økonomi når sambo tjener sååå mye mer enn meg... Har konstant dårlig samvittighet...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #11 Skrevet 12. januar 2007 INGEN har det bedre økonomisk alene kontra det å være to! Hvordan får du det til å stemme da?? Ja, du får mer som er dine egne penger, men that's it! Hiv ut gubben, og se om du klarer å ivareta det dere har nå, men kun med evt dine penger. Rareste jeg har hørt!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #13 Skrevet 12. januar 2007 Gjerne! Alle som er alene med aleneforsørgerstønader får det automatisk bedre økonomisk med en ekstra inntekt i huset. Hvor tar jeg så feil hen da?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #14 Skrevet 12. januar 2007 Jeg har det ikke så jævelig fett,da alle regningene er betalt sitter jeg igjen med 2400; til mat/beier+klær+buss/bane billetter.
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #15 Skrevet 12. januar 2007 Jeg snakker om for MIN DEL jeg da, snakker ikke for ALLE...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #16 Skrevet 12. januar 2007 Er det mulig??? Du spør om vi skal vedde, og jeg sier gjerne. Skjønner jo du snakker om deg selv. Men siden du ikke kommer med noen konkrete tall, så anser jeg at du egentlig ikke vet hva du snakker om. Hvis du kan leve på 9600 kr, før skatt, ca 2000 kr i barnetrygd og 600 kr i ekstra småbarnstillegg samt kanskje 1500 kr i bidrag, totalt ca 13 700 og av disse pengene skal du betale ALT det du og din samboer i dag har... Alenemødre som har dette i dag, og får seg en ny mann inn i huset vil jo automatisk få det bedre enn dette! Ser du virkelig ikke det???? 13 700 + en til inntekt er bedre enn 13 700 kr. Huff... kjenner jeg blir småirritert. Det lønner seg alltid å ha to inntekter. Spør om det samme på skravle, så får du samme svar der.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #17 Skrevet 12. januar 2007 Vil bare føye til en ting til... Er den anonyme du ville vedde mot... hehe. Kan du ikke bare være glad for at du får lov til å ta med deg visakortet på handleturen din da? Han sier jo da til deg at alt mitt er ditt, og det vi har deler vi på. Skjønner ikke hvorfor du får dårlig samvittighet av det. Leste i profilen din at du skal gå på skole til høsten. Han må jo forsørge deg i mange år, det er prisen for å bo sammen, være glad i hverandre og ville dele livet sitt med noen Så.. når du er ferdig utdannet kan du gi han noe tilbake...
winneboo Skrevet 12. januar 2007 #18 Skrevet 12. januar 2007 Det går greit, men er rimlig trangt. Sitter ikke igjen med så mye når alle regninger er betalt. To inntekter er alltid bedre enn en uansett da. Jeg skal med min inntekt alene betjene ett huslån+ alle andre regninger alene. Er man to så blir det jo bare halvparten. Da er det nok en fordel for samboende å ha en jobb før man får barn sånn at jenta kan få fødselspenger å slipper å "leve" på mannen. Du ville nok hatt det helt greit økonomisk for en liten stund, men etter 3år mister du nesten alle stønadene å må stå på egne ben så hvorvidt det lønner seg vet ikke jeg.
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #19 Skrevet 12. januar 2007 Legger merke til at det er veldig mange anonyme som svarer meg... Jeg står for det jeg sier, med mitt eget nick...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #20 Skrevet 12. januar 2007 Her inne på alenforeldredebatten står vi for det vi mener,uansett om vi er anonyme eller ikke! Du er jo ikke alene engang,hva gjør du her? Du provoserer bare med innlegget ditt,skjønner du ikke det? Vil tro at de fleste her inne som er mutters aleine helst ville hatt en å dele ting,tanker og økonomi med!
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #21 Skrevet 12. januar 2007 Jeg har mye mindre i inntekt enn det du oppgir her nå... Og jeg insisterer på å dele på utgiftene, jeg skal ikke være noe veldedighetstilfelle! Jeg skal ikke forsørges under utdanningen min heller! Jeg kan ikke søke om bostøtte jeg, det kan jeg bare glemme... Jeg kan ikke gå på trygdekontoret og søke på alt mulig av støtte, det får jeg heller ikke... Lånekassen gir meg beskjed om at beklager, din samboer tjener for mye til at du kan..... Så klart det lønner seg å ha 2 innteker, jeg er ikke dum heller! Men det betyr ikke at min sambo skal forsørge meg ! Jeg kan ikke kreve det av han! Det er mitt poeng, at jeg om jeg har en samboer, så skal ikke han forsørge meg! Hadde ikke barnefar og jeg delt bolig, men vært kjærester, så hadde det forandret alt igjen.... Kan godt spørre på skravle, om deres samboere og ektemenn forsørger dem uten videre.... Tror ikke alle har det sånn nemlig. Å være samboere betyr ikke felles økonomi i alle tilfellene!
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #22 Skrevet 12. januar 2007 Jeg stilte bare et spørsmål... Beklager, skulle vært anonym.... Mange av dere her inne sitter alene fordi dere kan til det selv... Sorry, men det er fakta... Som man reder, ligger man.... Jeg sier mange, ikke alle! Og jeg kunne sagt så mye mer... Som sikkert veldig mange andre også tenker.... Beklager at jeg ikke er alene da... Selv om jeg nesten er det, veldig mye av tiden...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #23 Skrevet 12. januar 2007 "og jeg kunne sagt så mye mer....Som sikkert mange andre også tenker".....si det da!!!! *venter spent på om jeg har hørt det før*
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #24 Skrevet 12. januar 2007 Har lagt ut hele saken på skravle nå... Fornøyd ? Så får jeg heller ta pes der inne... Helt greit det ! Alle kan få si hva de mener !
~¤PierC&Prinsessa¤~ Skrevet 12. januar 2007 #25 Skrevet 12. januar 2007 I alle dager hvor barnslig..... Tror ikke du skjønner selv at du provoserer engang....Hvis det er såååå ille å bli forsørget av mannen din så får du jo finne deg en jobb du og da:/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå