Gå til innhold

røyke en joint mens man ammer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her var mye godt stoff.

Noen her sitter med kjennskap og kunnskap, noen prøver å imponere ved å utdype hva THC står for. Men kjære medsøstre, hvorfor lar så mange kvinner seg imponere av at en mann briefer med betydningen av forkortelser og liknende? Det er da like lett for kvinner å google tre bokstaver om nysgjerrigheten pirrer. Ble bare litt provosert av hun som takker Husfar. Besøk oss gjerne på http://www.norcan.org for sikre fakta. Og til trådstarter: for all del, ingenting galt med å ta seg et blås! Misbruk derimot, er noe helt annet. Kaffe er noe av det som misbrukes oftest. Omfattende alkoholrus er ikke fint for hverken baby eller familieliv generelt. Cannabis kunne lett vært best å kombinere med å gi en baby en avslappet og trygg atmosfære, hadde det vært legalt. Forbudet hindrer dessverre meg i å røyke, ikke helserisikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort om mine erfaringer med dette: Jeg er tobarnsmor og har røykt hasj regelmessig (ikke daglig og ikke store mengder), også i ammeperioden, med begge barna. Den eldste er nå tre år, og ligger godt over gjennomsnittet med hensyn til både motorisk, kognitiv og psykososial utvikling. Også den yngste ser ut til å ha samme utviklingskurve som sitt eldre søsken. Mennesker reagerer selvsagt forskjellige, og i forhold til alle rusmidler tror jeg det er viktig å vise måtehold. Samtidig kan kanskje et innlegg som dette, berolige flinke og omsorgsfulle mødre som drukner i skyldfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røyka selv før jeg ble gravid.men fra den dagen testen ble tatt har det vært slutt.savner å røyke, men er veldig streng med meg selv for jeg elsker lille gullet mitt over alt på jorden og får super dårlig samvittighet bare jeg tar meg et glass vin og ammer etterpå (selvfølgelig etter at baby er lagt om kvelden).de sier jo det at man kan amme etter 1 glass med vin for alkoholen går fort ut av blodet.hasj derimot har jeg hørt varer ihvertfall 1 mnd i kroppen,så uansett str på joint så vil småen få i seg.gleder meg derimot som en helt til jeg er ferdig ammet og skal ta meg en fest med en joint en gang i fremtiden for det er sant at en joint er bedre enn 6 glass med vin hvor man gjerne sier/gjør dumme ting.har et litt traumatisk forhold til alkohol og har sett hva den gjør med folk iht aggressivitet, sjalusi etc, mens hasj derimot gjør bare folk roligere.jaja hver sin smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye skadevirkninger jeg ser i jobben min også "kun" pga hasjrøyking ville jeg iallefall ikke utsatt foster eller spebarn for thc. Dere er jo voksne mennesker, men hvem vet hvordan barnet vil kunne bli påvirket i fremtiden av dette stoffet?

 

Du som har barn som ligger langt frempå på flere områder, det er jo akkurat slik man argumenterer for feks røyking i svangerskapet. "Det har jo gått bra med mine, og de har blitt mer robuste"...osv. Syns ikke akkurat at det er imponerende.

 

Når man drikker to glass vin så er det forbrent og borte på kort tid, thc blir det, som sagt over her, ikke. Det vil vel si at det ikke er noen vits i å pumpe seg neste gang du skulle ammet, men pumpe deg i 6 uker for at det skulle ha en hensikt, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor røyke en joint i det hele tatt? Det er farlig og tross alt ulovlig. Synes det høres umodent og uansvarlig å gjøre når man har fått barn. Som foreldre skal man være et godt forbilde og lære barna sine god moral. For å klare det må man selv gjøre de riktige tingene, og ha de rette holdningene. Sier ikke ar alokohol og røyk er bedre, selv om det tross alt er lovlig. Nei ta deg sammen nå. Nå er det på høy tid å bli voksen og skille lag med dårlige ungdomsvaner. Du klarer det sikkert. Tenk bare på at barnet ditt er viktigst. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig at kreftpasienter kan nyte godt av cannabis for å stimulere matlyst, men de får det ikke gjennom brystmelk eller fettvev. Det som lagres i fettvevet i kroppen når rusen har gått over etter et par-tre timer, er reststoffer uten noen virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"man går ikke hjemme rundt sine barn og er full heller."

"hvis du skal bort på fest¨å ikke være i rundty dattera di før neste dag, så kan jeg være mer fleksibel."

 

Dette var rare holdninger! trådstarter hadde ikke sagt noe om at hun skulle være rundt barnet sitt i påvirket tilstand, og sa heller ikke at hun skulle fyre seg overstadig fjern, noe du impliserer ved å sammenligne det med fylla. Man blir ikke dum av cannabis.

 

Men når det gjelder det som kalles "dop," pleier visst folk automatisk å anta det verste... det er forskjell på å ta seg et glass vin og å gå på flatfylla, men de som ønsker å bruke "dop," de har ganske sikkert tenkt å ta barnet sitt med på turen! Og den skal nok være heftig! ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er ikke noe anti-hasj menneske i utgangspunktet, men mener at når man får barn bør man vel være såpass voksen at man kutter ut hasjen? Er ikke det noe som tilhører ungdomstida?"

 

Jeg regner med at du mener det samme om alkohol..? det hører ungdomstida til...? Det er dét som er den uansvarliggjørende rusen av de to. Som tidligere nevnt, er det *ingen* som har sagt at trådstarter har tenkt å ruse seg rundt barnet sitt. Alle andre ser bare ut til å anta det helt uten videre. hvorfor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vil du at små barn skal bli avhengig av dop i tidlig alder?"

 

Cannabis er ikke fysisk avhengighetsdannende, og barnet er for lite utviklet og for avhengig av moren til å utvikle pskisk avhengighet.

 

Forskjellen på liten/stor joint har betdning for både hvor lenge rusen varer og hvor lenge de ikke-aktive stoffene ligger igjen i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Barnet ditt får fett til melken fra de mest tilgjengelige fett kildene i kroppen, det er der aktiv t.h.c lagres. Der lagres den i måneder, lenge etter den er aktiv i en urinpøve."

 

"Aktiv" er nok feil ordbruk. Det eneste som blir igjen i kroppen når rusen er gått ut, er reststoffer, dvs. nedbrutt thc, som altså har blitt omdannet til andre (ikke-aktive) stoffer. Disse har ingen skadelig eller rusgivende effekt i det hele tatt, selv om de riktignok kan påvises.

 

Ingen har sagt at trådstarter hadde tenkt å røyke seg "lost"! hvorfor i alle dager tror du automatisk det verste, bare fordi det er "dop" og ikke alkohol hun vurderer å innta? Det er mulig å røyke litt, akkurat som at man kan ta seg *ett* glass vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To glass vin er ikke forbrent og borte på kort tid. Vil ta noen timer før alkoholen er ute av kroppen.

 

Når man røyker hasj/marihuana blir man ruset blant annet at D9-THC. Så lenge man har dette stoffet i blodet føler man seg ruset. Etterhvert vil THC bli omdannet til THC-metabolitt og går da over i inaktiv form. Denne inaktive formen blir lagret i fettvev en viss tid - alt avhengig av hvor hyppig man inntar THC. Selv om det skulle være 5 ganger så mye THC i brystmelk som i blodet, så vil det ikke gå over aktiv THC i melken om det ikke finnes aktiv THC i blodet. Metabolitter går nok til en viss grad over, men ikke rusgivende midler. Pump ut første melka etter inntak og føler du deg helt edru etterpå er det minimale mengder med THC i melka.

 

Å si at man melker THC i 6 uker etter inntak er direkte feil.

 

Hvilken jobb har du? Vil være interessangt å vite om du er assistent på et pleiehjem eller ansvarlig lege på en akuttpsykriatisk klinikk. Skal du først legge til "yrke" som vekt bak uttalelsene dine bør du si hva du jobber som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor røyke en joint i det hele tatt?"

 

Vel - hvorfor gå med hoftebukser etter man har fått barn? Strekkmerker og rynker rundt navlen er ikke særlig ok å se på.

 

Usaklig? Vel - jeg synes at hoftebukser er forbeholdt dem uten barn og at folk med barn skal holde navlen godt skjult.

Dessuten må man kvitte seg med bilen om den har motor over 1,6 liter fordi det er da svært ungdommelig og uansvarlig å ha bil med stor motor. Trenger ikke stor motor for å dra på en barnevogn, vet du.

Man må da ha de rette holdningene.

 

Hva er god moral? For den som ser litt lengre enn sin egen nese vet man at det er et spørsmål som har blitt diskutert i ca 3000 år og man er ikke nærmere en enighet nå enn da sofistene gikk rundt og lærte fra seg.

 

Hva som ligger til grunnlag for en god moral kommer an på hvilken filosofi man har mest til hjerte. Dygdsetisk, pliktetisk, utilitaristisk eller kanskje relativistisk? Alle disse vil si at god moral er helt forskjellige ting. Har dygden godere moral enn plikten? Nei. God moral fins ikke. Det finnes moral og fravær av moral men du og jeg har ikke rett til å si at X er god moral fordi jeg synes det.

 

Hva er de riktige tingene og de riktige holdningene?

Igjen er det svært så avhengig av kulturen man er vokst opp i, hvem man er og hvilke erfaringer man har gjort seg.

 

Ta det sammen nå anonym og signer i det minste med nick. Du klarer det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Googlet THC og brystmelk og for å oppsummere kort så ved kronisk bruk så har man (dvs Franjo Grotenhermen et.al) sett at THC nivå i brystmelk er opptil 8,4 ganger nivået i blodet. Det vil si at det ble målt 100 nm/ml THC i melk. På 7 dl som er "vanlig" mengde melk til en relativt nyfødt så vil det være 0,07 mg THC i melken. Dvs 0.01 mg pr dl.

Susan Astley og Ruth Little fant ut at nyfødte viste tegn til dårligere motorikk ved 1 års alder om mor hadde røkt cannabis 15 av de første 30 dagene. Ved bruk av cannabis når barnet er 3 mnd og eldre var det ingen forskjell fra kontrollgruppen. Når det gjelder sammenhengen mellom mors cannabisbruk i de første tre månedene og evt. senere motorisk utvikling så var det ikke bevist at det var pga THC i melken, men mulig at det var andre omstendigheter som røyking under svangerskapet, passiv cannabisrøyking for barnets del eller noe i forholdet mellom mor og barn som var mer utslagsgivende. ref.:Astley SJ, Little RE. Maternal marijuana use during lactation and infant development at one year. Neurotoxicol Teratol 1990;12(2):161-168.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell... jeg tror faktisk at det eneste som gjør harsj litt mere "nei, nei" e loven, og denne loven er det MYE deb om....

jeg røyker selv, og synes ikke d er noe galt med det, på lik linje som med alchohol...

men jeg er veeeeeldig streng på rusmidler i det hele tatt rundt barn, jeg tar ikke en øl med sønnen min i hus, og røyker heller ikke, men på en fest når jeg har unge fri, ja....

 

alike vell...

jeg holdt faktisk ut til jg var ferdig å amme da... det vil jeg nok andbefalle andre og:o)

 

Men såpass klarer du jo:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ruse seg med barn tilstede er jo ikke bra og det tror jeg alle er enige om. mange av mine venniner liker å ta seg et par glass vin på lørdags kvelden etter barna har lagt seg . jeg derimot tar meg heller en joint(ikke når jeg var gravid eller ammet). når jeg da ringer en av venninene mine og spørr om de har lyst til å bli me på søndags tur er det ingen det passer for . hvorfor ? de har hode pine og føller at det kansje ble et glass formye. men deriom mine røykende venniner tropper oppp med helle familen og går tur i fjell og mark. høyt utdannede mannesker , med gode verdier og holdninger . missbruk er ikke bra . men å røyke en joint er ikke falig . alkohol er farligere, nikotin er faligere. kaffe er faligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei hei.

 

Hovedinnlegger her.

Syns dette innlegget mitt har utartet seg til å bli en skikkelig bra debatt.. morsomt!!

Så for dere som lurer så har jeg nå fått lille snuppa mi.. hun er to måneder og verdens nydeligste lille nurk. Jeg har fortsatt ikke røyket.. vil jo gjerne være på den sikre siden, og hun er jo såå liten ennå så har ikke villet gjort det.

 

men når hun er tre måneder så tenkte jeg kanskje ta meg et par trekk.. på nyttårsaften tenkte jeg.. selvfølgelig med nurket trygt plassert hos besteforeldre.

 

Får se om magefølelsen min gir meg klarsignal da.. har jo veldig lyst... er nå ca 11mnd siden sist.. hihi hoho gleder meg.. :) men kan jo også hende jeg venter til jeg er ferdig med å amme.. men 2-3 trekk bare på nyttårsaften kan vel ikke være noe farlig selv om jeg ammer?

 

Må bare legge til at jeg røkte så og si hver dag til jeg fant ut at jeg var gravid.. ved første dag ikke mens kom.. det blir vel ca 4uker på vei.. og lille snuppelupp er superfrisk og flott.. for dere som lurer på det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å være så jævlig dømmende.. hva er det med innlegget mitt som gjør meg til idiot?

Og hvorfor skriver du at det er bevist at de som røyker hasj har mistet hjerneceller på veien.. er det noe ved innlegget mitt som tilsier det syns du?

 

Dere som skriver dette har tydeligvis ikke peiling på hva dere snakker om, og hvorfor svare i det hele tatt når det er alt dere har å si..

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha funnet på å gjøre det iallefall! Om det er skadelig eller ikke - jeg hadde uansett ikke klart det! Jeg syntes nesten at det er skremmende å sitte å lese at du omtrent gleder deg til du er ferdig med amminga - for da kan du ta deg en joint. Nei, syntes ikke at en mor skal holde på sånn - du skal tross alt gå foran som et godt eksempel for den lille.

Hva slags verdier og moraler er det du setter, liksom..?

Jeg kaller deg ingen idiot iallefall, ikke missforstå! Men jeg tror nok at du klarer deg helt fint uten - hadde du vært avhengig så hadde du nok neppe spurt her inne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra du gleder deg til nyttårs aften , det gjør jeg å. syns du skall røyke jointen din med god samvitighet som andre i landet gjør . de som ikke har det så koselig på nyttårs aften er barna til rødvin og konjak drikkene foreldre som har et så trangt syn på verden at de virkelig syns det er greit å ha med barna sine på "et festlig lag". og like sikkert som mange av de forblåste hodene som har svart hær er sånn ,er det at hasj røykende ikke har hjerne celler . idioter er folk som sitter og uttaler seg om ting de ikke vet noe om og dømmer andre . syns dere skall se dere selv i speile og det derre ser er sikkert ikke idial for så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedinnlegger har her lagt frem sin mening, hørt og drøftet andres meninger og svart seriøst på andres innlegg.

 

Hva stopper dere andre i å være like seriøse? Klarer dere ikke å ta ett spørsmål, og svare konkret/saklig på det? Når beste mot-argument er "jævla idiot" eller "mista hjerneceller..." så kan man begynne å lure.

 

Personlig liker jeg hasj bedre enn alkohol. Prøver nå å bli gravid, så har lagt det på hylla. Gjør det meg til en mindre egnet mor enn dere?

 

Og hvis dere mener det; Hvilken rett har dere til å si det??? Nyskjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...