Gå til innhold

Hvor mye røyker dere om dagen og hvor langt er dere på vei?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes at de som er gravide bør klare å stumpe røyken, for sin egen, og aller mest for barnets del. Men så er røyken desverre så avhengighets-skapende, at det er ikke like lett for alle å bare slutte. Man kan ha tydd til røyken i mange situasjoner, og de situasjonene forsvinner ikke selv om man blir gravid. Er det en vanesak for en person å røyke når en er stressa eller deprimert, vil jo kroppen og hjernen fortsatt ha et "behov" for å ta en røyk i de situasjonene, selv om personen er blitt gravid.

Og som vi alle vet, kan et svangerskap ofte innebære depresjoner og stress, mange nye ting som skjer, og da tyr man gjerne til røyken om det er det man har pleid og gjort før. Det er så mange forskjellige synspunkter på akkurat dette, og det vil det vel alltid være. Men en ting skal de gravide røykerne ha, at de er tøffe som tørr stå fram om at de røyker i svangerskapet, til tross for all hard og j**** kritikk de kan få for det. De prøver iværtfall ikke å lure andre med at de har slutta bare for å ikke få "høre det".

Men stå på alle dere gravide røykere, stump røyken så fort dere føler dere kan klare det! :)

Jeg røyka i litt over 4 år, 20 stk om dagen, og jeg klarte det på dagen, og er skikkelig stolt av meg selv ;D Har nå vært røykfri i over 4 mnd'er =]

Nok moralpreken for denne gang! Lykke til, til dere allesammen !! ; ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel...kanskje tosket for deg, men slik er det for mg....syns ikke du kan hogge på mg for å skrive hvordan min erfaring er heller, det er vel det de fleste gjør her...?!

Så la din mening være din og la mg skrive om min erfaring, uansett hvor toskete den måtte være for dg...

 

God jul =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har egentlig klart å slutte helt, men en gang i blandt MÅ jeg bare ta meg en sigarett, dette har sannsynligvis noe med at jeg har røkt i ganske mange år, så det er veldig uvant for meg og ikke røyke. Men, jeg er utrolig stolt over meg selv, siden jeg sluttet har jeg røkt kun 3 sigaretter, men samtidig har jeg ganske dårlig samvittighet.. Nå ser jeg iallfall at jeg er ikke alene om dette røyke problemet, og i og med at flere her røyker opptil 10 er dag, så kan jeg faktisk, med god samvittighet ta meg et par sigaretter i morgen, på nyttårsaften! Godt nyttår til ALLE gravide, og får håpe vi alle klarer oss med et nyttårsforsett; å slutte helt;) *Klemmer fra meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg røyker ca 1-2 om dagen nå i 7 uke

gubben begynte på røykeplaster i dag og jeg er tom for røyk på tide og stoppe helt nå ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

jeg slutta etter jeg fant ut jeg var gravid, men.... jeg var dum å begynte igjen etter å være røykfri i over 3 mnd... så nå bare smug røyker jeg/vi.. alle "vet" at jeg har slutta, men så nå blir det veldig veldig lite.. kansje bare 3 ganger i uka 2-3 til på kvelden.. uff er ikke stolt lengre som jeg var...

men, men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt vil også røykere ha , også hjelp , støtte og forståelse ..hehehe

Men hvem fikk dere oppi dette !! Deg selv .

Respekt får man når man gir andre respekt , og ikke provoserer med dette ufyslige som å røyke under graviditet .

Respekt får man ved å overbevise , dere gjør ikke det .

 

Ok da skal denne usosiale , enkle personen som ikke har noe annet å gjøre enn å leke stalin , gå hjem ...

 

 

 

Ehhh.. blir litt forbauset over at noen kan være så ovenpå.

Jeg skjønner alle som har problemer med å slutte å røyke, selv om de er gravide. Jeg røyker ikke selv, men det er jo et stort samfunnsproblem og det er jo ikke for ingenting det settes store ressurser inn overalt for at folk skal slutte. DET ER JO FAKTISK VANEDANNENDE!

Det er bra at noen tar opp denne tråden og at dere er åpne, det er et bevis i seg selv at dere ønsker å slutte og at dere har dårlig samvittighet! Krangletråder er det foresten et annet sted her!

 

Stå på jenter for dere klarer å slutte en gang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg røyker selv, er 11+2... men jeg prøver alt jeg kan å slutte å røyker toppen 2 om dagen, og det er en utfordring og holde tallet så lavt, men idag har jeg faktisk klart å holde det til en. tenk på hva dere påører spiren og hvor vondt det egentlig får... prøv i det minste å slutte for barnet ditt sin del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt ! Å Når man spiser seg feit så går det kun utover seg selv og ikke et ufødt barn!!

Er vel en vesentlig forskjell her???

Å at det er forskjellige grunner til at folk røyker og ikke klarer å slutte er bare PISS!

Slutt å finn på idiotiske unnskyldninger for alt mulig.

Det er vanskelig for oss alle å slutte å røyke, men om man virkelig vil så klarer man det!

Basta bom :o) Ikke noe mere å si om den saken!

La barnet komme fremfor sin egen ego!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å trappe ned enn å slutte helt, for det stresser barnet!!!!!!!!!

Hva velger man ikke å tro på for å lette sin egen samvittighet??

Det er selvfølgelig myyyyyyyyyyyye bedre å slutte helt og det vet dere vel????

Stress my ass!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke om det har gått bra enda, tegnene trenger ikke å komme før om 10 år enda!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Å uansett om det har gått bra så håper jeg du vet at ditt forrige barn vred seg i kramper for hvert trekk du tok i forrige svangerskap og det kommer dit neste barn til å gjøre oxo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Det har man vist med at de tok ultralyd på en gravid kvinne mens hun tok seg en røyk!

 

Klarer du fortsatt å røyke når du vet at for hvert trekk du tar vrir barnet ditt seg i SMERTE?

 

Hvis du klarer det , så fortjener du ikke å få barn etter mitt syn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jg røyker 10-15hver dag, venter min 3. nå. Stoorrøkte i både 1.og2. sv.skap, men har ingen skader på unga mine!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de som bare skal krangle trenger da ikke inn her, de som ikke røyker og som bare skal provosere.. er da ikke gøy å få slikt i fleisen! alle er så oppdatert idag at man vet hva hvis osv... alle har et valg og bestemmer selv.. ha dere inn på kranglesiden da..

 

røykte selv gjennom sv.skapet og røyer fremdeles.. gutten min er snart 5mnd og har det bare knall, null prob med ham.. min mor var storrøyker og røykte gul3 med hele gjengen... selv gikk eg ned til prince xtramild og kuttet ned, er bedre enn ingenting.. til og med leger sier det... er man storrøyer fra før fx å skal man ikke stresse med å slutte helt dersom man egentlig ikke klarer dette.. noen klarer det og andre ikke.. selv ble det for mye styr, så istedenfor å stresse barnet kuttet eg ned..

 

og hvorfor være anonym? står for det eg gjør og sier.. men er J mye hetsing her inne så det er forståelig at folk vil være anonyme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å trappe ned enn å slutte helt, for det stresser barnet!!!!!!!!!

Hva velger man ikke å tro på for å lette sin egen samvittighet??

Det er selvfølgelig myyyyyyyyyyyye bedre å slutte helt og det vet dere vel????

Stress my ass!!

 

Er du klar over at ditt barn vrir seg i kramper/smerter for hvert lille trekk du tar???????????

 

Å at det faktisk kan gå 10 år til før du ser om barnet ditt har fått noen bivirkninger??

 

Hvis dere er så oppegående som dere sier dere er, så slutter dere vel da.

VIL MAN SÅ KLARER MAN DET.............. Basta bom!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk sant at moren utskiller stresshormoner, som i sin tur påvirker barnet negativt, men det gjør jo røyking også....

 

Det er også slik at legene anbefaler kvinner som røyker, og som stresser voldsomt med å slutte, til å heller kutte ned på røyken. Det blir å velge mellom to onder.

 

Derfor skal man ikke stresse i svangerskapet på noe vis, for det påvirker barnet negativt.

 

Det er klart at det beste er å slutte, men for de som ikke har tatt en cigg i hele sitt liv, kan nok dette være vanskelig å sette seg inn i?

Det er bare å slutte...

Sier du det til narkomane også?

 

Jeg skal slutte å røyke i dag! Det har jeg tenkt. Jeg vil ikke være slave lenger og jeg planlegger å bli gravid!!!

Jeg forstår dere som sliter, men stå på for deres del og ikke minst for barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har røyka i mange mange år, men slutta på dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Så den traff ikke gitt!

Røker litt nå også, men kommer til å slutte tvert om jeg finner ut at jeg er gravid igjen.

 

Å ja, man kan faktisk slutte med ALT om man bestemmer seg!!!

 

Snakker av erfaring, så jeg hører ikke på dumme unnskyldninger.

 

Røyk, alkohol, rus + graviditet= Farlig

 

Så om man vet dette så slutter man, ingen ting mer å si om den saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flott at du har klart å slutte da!

Alle vet at det er farlig, så det nytter ikke å si alt det derre du sier.

Spre heller litt motivasjon og glede over din prestasjon, istedet for å være belærende.

Det er et kjent fenomen at hvis man kjefter og smeller, blir motparten i forsvarsposisjon med en gang.

 

P.s: dette gjeder også barn :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Greit nok at røykere skal støtte hverandre på dette forumet, men da burde dere støtte og oppmuntre hverandre til å slutte istedenfor å komme med alle mulige unnskyldninger. Det er fryktelig egoistisk å røyke så barn tar skade og viljestyrke er det som skal til! Min støtte til røykere blir derfor: Vil du så kan du. Ta kontakt med hjelpeapparatet og få hjelp til å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da like mye utover andre som en røyker som går ut... og i forhold til skader på barn i magen er det flere og større risikoer dersom du leser om overvekt og graviditet enn røyking og graviditet. Tror det er like lett å la være å overspise for deg som det er å la være å røyke for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg selv kommer fra en familie med flere storrøykere, forstår jeg veldig godt vanskelighetene med å kutte røyken, selv ved graviditet.

 

MEN, argumenter jeg ikke har helt sansen for er er de i retning av "moren min røykte som en svamp i hele svangerskapet og jeg ble da normal allikevel" eller "Barna ble da like friske i gamle dager som nå" osv...

 

Fakta er at det er i følge legelitteratur ca 450 personer som dør av passiv røyking hvert år.

 

Fakta er at gravide som røyker har større sjanse for å spontanabortere, føde dødfødte barn, miste barn i krybbedød, få barn med lav fødselsvekt osv..

 

Dette betyr IKKE at å røyke = dødfødt barn etc. Det betyr bare at sjansen ØKER. Hvis feks sjansen for å spontanabortere er 10% blant ikke-røykere og 20% blant røykere, så er dette en dramatisk økning. Allikevel betyr det at 80% av røykende gravide IKKE vil oppleve dette.

 

Er av den oppfatning at alle burde slutte å røyke når de er gravide, men har som sagt stor forståelse for at dette er vanskelig. Her er det viktig å ha et godt støtteapparat (leger, familie, venner) rundt seg som kan motivere uten å virke fordømmende. Men, til slutt er det allikevel personen selv som må jobbe hardt for å kunne klare å slutte...

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snupp72 viljestyrke ja! godt du har det... er det en ting du burde ha lært for flere år siden så er det at hvert enkelt menneske er FORSKJELLIGE! ingen er lik! så ikke døm andre utifra deg selv!(ikke bare deg dere andre anonyme osså) jeg synest det er skukkelig dårlig gjort å drive på slik.. ikke bare når det gjelder røyking i graviditeten, men det er er rett å slett mobbing! og d trenger ikke verden mer av for å si det enkelt...å jeg må innrømme at jo mere folk maser å tyter om at jeg må slutte å røke, JO MER RØYKER JEG, ikke spør hvorfor men slik er det..(med de fleste)! Du/dere bryter jo de som ikke klarer å slutte å røke NED! istedefor å switsje litt om på ordene dere bruker, å heller dra OSS OPP, å prøve å vere til hjelp istedefor belastning! alvorlig betalt, jeg blir jo helt fra meg her jeg sitter å leser alle de tingene noen av dere er i stand til å skrive.. Er det rart det er Krig i verden eller? hadde dere stått på scenen som miss world, hadde dere sikkert smilt pent å onsket fred å rettferdighet i verden, (helf paff jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

stakkar babyene i magen din....de hadde det sikkert helt forferdelig!!Sorry...Tenkte du noen gang på å slutte???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...