Gå til innhold

Jeg er så lei meg fordi noen klipper uten å bedøve først!


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er godt at jeg får litt medhold her inne. Jeg forstår ikke hvorfor så mange forsvarer praksisen for å klippe uten bedøvelse. Jeg blir gruelig provosert av sånne som presterer å si at "Herregud, man må da tåle å bli klippet uten bedøvelse", at det går an å se på det som så selvsagt og greit at man skal klippes opp i fødsel uten noen bedøvelse, begriper ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

heeelt enig m nøffemor! jg skal IKKE klippes. og heldigvis kan enhver bestemme det selv og si ifra om det.... takk og pris for det!!! ingen andre bestemmer over min kropp i allefall. men godt vi har forskjellige meninger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

heisann Nutte, vet ikke om du har født før og blitt klippet men dersom du leser noen av svarene fra oss som faktisk har født og blitt klipt så vil du se at vi faktisk ikke kjente noen verdens ting.

 

når man klipper deg under fødsel vil det kjennes ut som om noen stryker en finger over området.

 

at man noen ganger velger å klippe er for å hjelpe barnet. kanskje jordmor ser at barnet trenger å komme ut fortere enn det moren klarer å presse og dermed klipper hun et lite snitt for å hjelpe det ut. det er altså ikke for å terrorisere mamma at noen gjør dette, men fordi det er best for barnet og mamma!

 

jeg vet det høres helt for jævlig ut å bli klipt uten bedøvelse, men prøv å stryk fingeren din mot kjeden som et kjærtegn så vil du kjenne hva det føles som. er klar over at dette er vanskelig å skjønne for jeg hadde ikke trodd det selv om det ikke hadde vært for at jeg selv hadde erfart dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan love dere at når dere ligger dær å skal føde så kjenner dere ikke om de klipper uten å bedøve....

å det er jo ikke smertefritt dette her da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har veldig sterke meninger,,, synes abs. du heller skal snakke med JM om dette og som nevnt tidl. skrive et brev med dine ønsker! når du skriver inn et innl. her må du rekne med å få både pos å neg svar.jeg har tidl hatt meget sterk fødselsangst,,, men personlig innstilling har mye å si. høres ut som du har bestemt deg for at det er forferdelig!

men ingen fødsler er like,, alle er vi individer.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har noia for bedøvelse jeg. Det værste ved å få tannlegebehandling for meg er faktisk bedøvelsen, pleier å slippe, vil heller tåle litt smerte enn den ekle følelsen av at en del av kroppen plutselig dovner bort. Jeg hadde fått helt panikk med tanke på fødsel om ikke jeg selv kunne avgjøre om jeg skal ha bedøvelse eller ikke når de skal gjøre ting. Jeg syns det etisk riktige er at sykehuspersonellet respekterer den fødendes ønske jeg, så langt det lar seg gjøre. Dessuten er det veldig stor forskjell på hvordan mennesker opplever smerter og hvor høy smerteterskel folk har. Det som er vondt for meg er kanskje ikke det for deg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble klippet under min første fødsel og fikk ikke bedøvelse. Kan ikke si noe annet at det er noe av det verste jeg har opplevd, var helt j....!

Jeg brølskrek og tårene bare rant hos mannen min. Har født en gang til etter dette, da revnet jeg, og må si at det var bedre. Det var en hard første fødsel jeg hadde ( jenta var 4700g), men det var klippinga som satte den største frykten hos meg! Unner ingen å oppleve lignende, så JA til bedøvelse før klipping!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i dette, bedøvelse bør selvfølgelig gis dersom det er tid/mulighet til dette. Reagerer likevel på innlegget der du beskylder noen for å være psykopatisk, leste nemlig innlegget dit om skrik under fødsel og det du skriver der er jo usaklig på helt samme linje?? Du skriver at det er din kropp, dine intime deler osv men det samsvarer dårlig med det du sier om andres rett til å lage lyd under fødsel vel?? Synes at du bør være konsekvent om rettigheter til kropp og fødselsopplevelser før du går så hardt ut! Kaskje unngå de helt sterkeste adjektivene eller? Synes alle bør ha rett til å gjøre hva de vil under en fødsel (innenfor medisinsk forsvarlige grenser) derfor reagerer jeg på din "fasit" når det gjelder fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er imot at det er vanlig å klippe i fødsel uten å bedøve først. Jeg har alltid vært imot det, og kommer også til å mene det bestandig at det der er noe fæle greier. Ingen i verden ville noensinne få lov å klippe meg uten å bedøve meg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg ikke skjønner helt hvorfor noen her inne blir provosert av dette innlegget?? Er det ikke lov å være redd for å føde? Dere skal prise dere lykkelige for at dere ikke er det, og ikke fordømme dem som er det!! Jeg synes nøffemor har fått ganske mange usaklige og ufølsomme kommentarer her inne. Jeg har selv blitt klippet under en pressri uten bedøvelse og synes det var helt grusomt vondt. Så det der tror jeg er utrolig individuelt. Jeg synes alle som er redde for fødsel og smerte har krav på smertelindring OG forståelse!! Så til deg nøffemor vil jeg bare si: snakk med jordmora di om dette, forklar hvor engstelig du er. Jeg er sikker på at hun vil forstå deg. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne debatten tok jo helt av... Skjønner bare ikke hva som er så vanskelig med å forstå at vi alle er individer med forskjellige tanker og meninger om ting? Eller forskjellig smertegrense av den grunn. Noen her sier at det er ikke å presse ungen ut som er vondt, men alt det andre i forkant. Selv har jeg født 4 barn, og skal føde mitt 5. om noen få uker, og jeg syns IKKE riene i forkant er så ille, men å presse ut ungen som er det verste. Men det er jo MIN erfaring, og alle har vi egen erfaringer som er helt individuelle! Og det skal man respektere.

Om jeg sier at jeg føder heller barn enn å gå til tannlegen, er det nok en hel del kvinner som vil syns at det er helt teit fordi tannlegen er jo ikke vondt. Spiller ingen rolle, det er min oppfatning. Om noen syns det er helt kult å føde barn uten noen form for smertelindring, så er jo det helt flott, men om noen ikke vil det, er det helt flott og. Det er ett personlig valg som ingen andre har noenting med, og man skal iallefall ikke rakke ned på andre som har en annen oppfatning syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår godt at Nøffemor får slik angst når man hører på holdningene til enkelte her. Tenk om det er en slik jordmor hun møter på! Men du nøffemor, sier du at du ikke skal klippes eller sy uten bedøvelse hører de på deg. Det er du som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke riktig å si at klipping uten bedøvelse ikke gjør vondt.

Kan det være at mange av dere som sier dere ikke kjente det så godt faktisk fikk bedøvelse?

Jeg vet at et par av mine venninner som ble klippet ikke trodde de hadde fått bedøvelse, men ser man i papirene står det at de ble bedøvd.

Jeg hadde en intens, vond igangsatt fødsel uten annen smertestillende enn lystgass. Det er likevel klippet jeg husker som det aller mest smertefulle, og som gjør at jeg gruer meg til neste fødsel.

Legen som gikk visitt på barselacdelingen dagen etter, reagerte også sterkt da han så i papirene at jeg var klippet uten bedøvelse.....det skal ikke skje, sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk. Av deg fikk jeg virkelig medhold i mine synspunkter. Så deilig å høre at legen du kom borti etter at du hadde født sa at klipping uten bedøvelse ikke skal skje. Så godt å høre at noen leger er humane.

 

Jeg kommer i hvert fall ikke over ho som tidligere kommenterrte og sa meg tvert imot at "man må da tåle å bli klippet uten bedøvelse". Det der det mest idiotiske jeg har hørt i mitt liv! Jeg syns også det var tåpelig av Litago å påstå at det å kreve bedøvelse når man skal klippes er like dumt som å tro at man trenger bedøvelse når man skal klippe håret. Jeg kommer i hvert fall aldri til å klare tanken på å skulle bli klippet uten bedøvelse, det står for meg med skrekk og gru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kan skrive under på at det er definitivt mest jævlig å revne, jeg har gjort begge deler og etter episiotomien hadde jeg ingen smerter og ingen problemer, etter den sinnsyke revnen jeg fikk med nr 2 var alt helt forferdelig med ny operasjon etterpå og det hele. Så alle dere som er redd for å bli klippet: det er 100 ganger bedre det enn å revne i hele underlivet tro meg. Og jeg fikk ingen bedøvelse når jeg ble klippet, det er ikke nødvendig for man kjenner det ikke i det hele tatt. Man får selvsagt bedøvelse når man skal syes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei nøffemor! eg forstår deg veldig godt. Nokon seier at det å klippa uten bedøvelse er det verste med heile fødselen, og noko kjenner ingen ting. korleis kan me veta om me hører til i den første eller andre kategorien? me blir påført nok smerte meiner eg! no er det to år sidan eg fødte. då jordmora tok fram saksa sa eg til ho på ein fin måte at den kunne ho ligga vekk ELLER so skulle ho finna bedøvelsen med ein gang og legga den på bordet attmed saksa. Jordmora forstod at dette meinte eg. ho gjorde so eg sa. Eg blei so letta for venninna mi hadde traumatiske opplevelsar med klippinga.

 

heldigvis fekk ikkje jordmora brukt for den saksa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!:)

Eg vil heller ikkje klippes, men vesst ungen bynne å få oksygenmangel, åg dem ikkje har tid tell å gi bedøvelse, da kan dem klippe åg styre så masse dem vil så lenge eg får en levanes åg frisk unge ut.

Åg d trur eg de fleste e enig i:)

Men me mindre d e heilt nødvendig så vill eg ikkje klippes!

Da e d bedre å revne, dem sei at såre gror bedre vesst d revna av seg sjøl, åg at såre blir mye mindre:)

 

Men eg kan sei at vesst dem da syr meg, uten bedøvelse, ja da blir eg ganske så forbanna!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du anonym. Folk har ulik smerteterskel da. selv om du ikke synes det var vondt å bli klippa og sydd uten bedøvelse så er det kanskje verre for abndre. Og greit med de som velger selv å føde med smerter, men at en jordmor skal nekte smertestillende til en som faktisk ønsker det syns jeg er slemt gjort. Ikke at jeg har født selv men måtte bare få sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fødsler er forskjellige, så ingen kan komme med no fasitsvar. Jeg ble klipt og kjennte det ikke,men jeg har hørt om flere som syntes det var vont. Prat med jodrdmor om dette når du kommer på føden. Du får bedøvelse hvis du vil. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...