Gå til innhold

Jeg er så lei meg fordi noen klipper uten å bedøve først!


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er helt horribelt at det forekommer at jordmødre klipper opp fødende uten å sette bedøvelse først. Jeg syns det er groteskt gjort å gjøre det!!! En del mennesker påstår at når du er i sluttfasen av en fødsel så er smertene så sterke fra før at du ikke merker at du blir klippet, men jeg har vanskelig for å tro på det. Det sies at når jordmor klipper på toppen av en ri, kjenner man det ikke. Jeg sa i hvert fall klart i fra de to gangene jeg fødte at ingen fikk lov å prøve å klippe opp meg uten å bedøve først. Noen jordmødre presterer til og med å sy revner og klipp etter fødsel, uten å gi lokalbedøvelse. Det er helt forferdelig, mener jeg. Jeg tror alt for mange jordmødre og leger har den konservative oppfatningen at "det skal gjøre vondt å føde, man skal liksom bare bli pint og plaget i forbindelse med fødsel, å skåne for smerter i fødsel er liksom ikke etisk riktig". Jeg er så sinna på alle som er motstandere av smertelindring i fødsel. Jeg er ikke enig i at det er noe mål å ha det vondest mulig i fødsel! Når det gjelder å klippe opp fødende uten bedøvelse, så skulle jeg ønske det kom en ny lov som forbød jordmødre å klippe fødende uten å bedøve først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble klippet under min fødsel og må ærlig talt si at jeg ikke kjente mye til det. Det svei i to sek og så var det over. Tror det hadde vært mer smertefullt hvis de hadde stukket med sprøyte først. Men grunnen til at de ikke ga bedøvelse var fordi ungen hadde oksygenmangel og det hastet å få han ut, han ble tatt med tang. Da kunne de godt ha lagt meg i narkose for den tangen var helt jævlig ond.

Men jeg er enig i at det er mange jordmødre/leger som syr etter fødselen uten å bedøve, og det skal ikke forekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har litt fødselsangst jeg nøffemor..

Ble både klippet og sydd uten å syntes det var så vondt. Tror ikke du helt stoler på at det faktisk finnes jormodre som vet hva de driver med.

Og hvorfor så forbanna på andre som velger en fødsel i smerte? Jeg tar gjerne en til! Følte at jeg virkelig hadde gjort en god jobb når jeg ikke brukte smertestillende og syntes forsåvidt ikke at jeg trenger å unnskylde det.

La andre kvinner ha sine valg om egen fødsel i fred uten å måtte forsvare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble klippet på slutten av fødselen, og kan med hånden på hjertet si at jeg kjente ikke en ting! Lyden derimot den hørte jeg... Jeg tror hver og en må få gjøre opp sin egen mening i forhold til hva man ønsker og ikke i forbindelse med fødselen - tror ikke du kommer noen vei med lovforslaget ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg litt jeg.

Det vondeste med hele min fødsel var da jeg revnet.(snuppa kom med nesa opp-det har visst en betydning) syntes det var helt forferdelig, og kommer til å be om lokalbedøvelse dersom det er mulig.

Tror det er veldig individuelt hvordan fødselen påvirker den enkelte av oss, og mener at alle skal få velge selv, men helt ærlig-jordmor får tilby deg det du harr rett på av smertelindring uten å la egne synspunkter lyse igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg tror alt for mange jordmødre ønsker å gjøre jobben sin kjapt og greit uten å tenke over at den som føder kanskje er livredd for smertene. Noen ganger ser nok jordmora plutselig at ho må klippe, og da er det kanskje praktisk for enkelte å bare klippe i vei uten å bedøve først. Fordi bedøvelse krever litt planlegging, jeg unnskylder ikke klipping uten bedøvelse likevell, fordi det tar ikke lang tid å sette lokalbedøvelse i skjeden/skjedeåpningen. Men dessværre så er vel noen hensynsløse og egoister og tenker bare på å gjøre jobben fort og greit, og da mener mange jordmødre at "pytt, pytt, klipper de på toppen av en ri så merker kanskje ikke den fødende det likevell og da er det bare å klippe i vei og drite i å gi noen bedøvelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å revne er jo ikke det samme som å bli klippet da... som regel klipper man fordi man vil unngå mye revning f.eks hvis ungen kommer veldig fort, eller hvis det haster å få ut ungen, og da er det ikke alltid tid til å sette bedøvelse. Og nøffemor, du har jo aldri blitt klippet uten bedøvelse, så hvordan vet du at det er så utrolig vondt? alle jeg kjenner som har blitt klippet (inkl meg selv) kjente det nesten ikke, og synes selv det var det som var minst vondt ved fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på at jordmødrene gjør så godt de kan. De tar vurderinger på hvordan det går fortløpende og det er ikke alltid de har så god tid. Personlig tror jeg ikke at de går på jobb for å pine flest mulig kvinner under fødselen. Vi må ha litt tillit til dem, men det er nok lurt å gi klar beskjed hvordan du ønsker fødselen så langt det er mulig. Hvis du skriver et brev vil de nok prøve så godt de kan å ta hensyn til dine ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble klippet under fødsel uten bedøvelse. jeg knep sammen øynene og ventet det værste men helt ærlig: det kjentes som om noen strøk en finger over, ikke negel, men finger, det var helt smertefritt, jeg lover.

 

hadde ikke trodde det selv dersom det ikke hadde skjedd meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg virkelig hater de som mener at det er greit å klippe opp fødende uten bedøvelse. Jeg forbanner virkelig verden fordi det er tillatt. Andre kan si hva de vil, men jeg syns det er helt forkastelig at det er lov å klippe uten bedøvelse. Jeg skulle ønske det ikke var lov. Jeg har i alle fall panikkangst for å klippet uten bedøvelse! Jeg er så livredd for det, at jeg vil heller dø enn å bli klippet opp uten bedøvelse!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever et skriv til jordmor om din angst for å bli klippet uten bedøvelse når du kommer til fødsel og si klart i fra. De tar helt sikkert hensyn til deg. Jeg ble klippet uten bedøvelse, og det gjorde ikke vondt i det hele tatt. Barnet måtte fort ut pga oksygenmangel. Det som derimot gjorde grusomt vondt var vakumet han ble tatt med! Etter fødselen ble jeg sydd med bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bruker veldig sterke ord her, så du hater meg fordi jeg mener det er greit å klippe opp uten bedøvelse? jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal ha bedøvelse når jeg ikke trenger det????

 

hva om jeg skulle bli forbanna dersom frisøren min skulle klippe håret mitt uten bedøvelse? særiøst, døvt å sammenligne men likevel! Poenget er at jeg ikke kjente noen verdens ting, så da er jo bedøvelse helt bortkastet!

 

hva om jordmor sa til deg at du hadde fått bedøvelse og klippet deg opp? hadde det vært bedre da? du hadde jo ikke merket forskjellen engang. jeg mener det helt særiøst, jeg trodde ikke på jordmor da hun sa hun hadde klippet meg uten bedøvelse for det kjentes helt bedøvd ut.

 

nei, gi beskjed på føden om at du føler det sånn, men ikke forbann verden og hat oss andre for at vi stoler på jordmødrene våre og opplever smertefrie klipp!

 

 

GUH! jeg skjønner enda ikke vitsen med å bedøve dersom man ikke kjenner det likevel, men men! ligger i psyken din, ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble klipt siden jeg hadde så stram bekkenbunn så jeg hadde sikkert revnet hvis ikke. Jeg må 100% ærlig si at så vondt det var når babyen kom opp mot fødselsåpningen, var det ikke klippet jeg kjente...... jeg ble ikke bedøvet, og husker det ikke en gang, annet enn at jeg så saksa. Og jeg ble klippet på toppen av en rie. Jeg ble heller ikke bedøvet når de sydde meg sammen igjen, men jeg merket ikke så mye til det heller......var så opptatt av den lille som hadde kommet ut. Og jeg har blitt sydd for andre årsaker før og må si at den svien som fulgte med bedøvelsen, er verre enn det lille stikket når nåla går inn i huden.

Det er ikke dette som er det verste fra fødselen, helt ærlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i faen skal de sy uten bedøvelse, da? Jeg syns at alt for mange jordmødre tydeligvis vil at kvinner skal kjenne voldsomme smerter i forbindelse med fødsel. De tar ikke hensyn. Det er noe fordømt tull at de ikke bedøver før de skal sy. Det burde vært en selvfølge, mener jeg. Ingen hadde fått lov å sy meg uten bedøvelse, det hadde jeg nekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan syns jeg er så dum dere bare vil, men jeg er bare så pysete at jeg orker ikke tanken på at jeg skal bli klippet opp og sydd uten bedøvelse! Jeg klarer bare ikke tanken på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litagod, jeg syns det er forkastelig av deg å sammenlikne det å klippe håret med det å klippe opp mellomkjøttet! Du begriper ikke hvordan det er å ha fryktelig fødselsangst, slik jeg alltid har hatt! Det er tåpelig sammenlikning uansett. Ingen har følelse i selve håret, men underlivet er følsomt! Så det er bortinatta å skrive det du skrev der!

 

Du skulle visst hvor vondt det er å fødselsangst, jeg hadde stadig mareritt om det der mens jeg gikk gravid første gangen. At jeg var bundet fast på en fødeseng og stod jordmødre og leger over meg og skulle klippe meg opp med tvang uten bedøvelse. Jeg var skrekkslagen for det der. For meg minner det der om en voldtekt, og jeg sa klart i fra da jeg skulle føde at jeg nekter å bli klippet opp uten bedøvelse. Det hjelper ikke hva andre sier om det. Jeg har alltid vært livredd for det der! Uansett så har jeg generelt hatt sterk fødselsangst siden jeg var tidlig i tenåra, så jeg bestemte meg allerede som 13-åring at jeg skulle grine meg til epiduralbedøvelse når jeg en gang skulle føde. For meg har det vært uaktuelt å føde uten bedøvelse uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd du har så fryktelig fødselsangst, men dette innlegget kan skremme mange mer enn å hjelpe tror jeg. Alle innleggene tyder på at dette ikke er et så stort problem som du vil ha det til, det er klart at om dette var veldig vondt for fødende kvinner så ville alle automatisk fått bedøvelse. Slik det er i dag har vi heldigvis valget mellom bedøvelse eller ikke bedøvelse, så jeg tror ikke jordmødrene er av den oppfatning, som du sier, at det skal være vondt og at man ikke skal bli skånet for smerter. Det er jo derfor vi har valget mellom alt fra alternativ smertelindring til epidural!

 

Nei, ikke bekymre deg for hva andre velger å gjøre, selv om du valgte å få bedøvelse i dine fødsler. Her er det jo mange som sier at de ikke kjente det uten! Da bør du kanskje tro på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klipper ikke uten bedøvelse for å enkle sin egen jobb, men for at barnet må fort ut....

De setter heldigvis barnets liv og helse først.

 

Har heldigvis aldri blitt klippet, men har sydd litt, og da takket nei tilbedøvelse, var ikke så vondt det da.... Men fikk tilbudet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor takket du nei til bedøvelse? Var det for å være heltinne?? Skulle du liksom plages litt til fordi du hadde hatt fødselsmertene, og da ville du ikke være så pysete at du ikke skulle tåle å sy noen sting i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke takket nei om jeg måtte sy masse nei.

Var fordi det var få sting og jeg synes det var plagsomt at de holdt på der nede. Ville bare kose med babyene når de var kommet ut. Og at de skulle bli så fort som mulig ferdig. Fikk tilbud om å prøve litt lystgass da, men fy så svimmel jeg ble når jeg ikke hadde rier... Så da var det bedre uten gitt...

 

Og synes vel ikke fødselssmertene er uholdbare jeg da....Og sjenket dem ikke en tanke etter at rien var over. Med en nyfødt baby i armene så spiller ingenting annet noen rolle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, jeg sa det jo selv, døvt å sammeligne, gjorde jeg ikke? og du skjønte vel poenget uansett?

 

jeg skjønner jo at du har fødselsangst, som jeg tidligere har sagt til deg, det sitter i hodet ditt. Jeg synes faktisk det er litt på kanten det du skriver til tider her for dersom jeg ikke hadde født selv før hadde jeg sikkert hatt skikkelig angst jeg også etter å ha lest noe av det du har skrevet. Tenker du ikke på at du faktisk skremmer vannet av førstegangsfødene her inne?

 

du er så lei deg fordi dem klipper uten å bedøve og jeg sier etter egen erfaring at man ikke kjenner noe. Dersom du ikke vil høre på meg så like greit for meg - men kanskje andre hadde hatt nytte av det?

 

du får bare bedøve i vei, det angår virkelig ikke meg, men jeg skal ikke ha noe bedøvelse eller smertestillene, jeg klarer meg helt utmerket uten.

 

ja, du vet, for jeg er jo en "heltinne"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble klippet under forrige fødsel... uten bedøvelse(har sprøyteskrekk,så jeg nekte jordmor å sette sprøyte)

jeg kjente overhodet ingenting... hørte bare saksa... det var litt ekkelt da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fødte så kjapt at det ikke var tid til smertestillende midler...VILLE på forhånd ha epidural..men bebisen kom så fort at det ikke vart tid!!! I tilegg hadde kroppen/underlivet ikke fått utvide seg på denne korte tiden, så jeg måtte klippes, og det uten bedøvelse....da hun sa hun skulle gjøre det..tenkte jeg at det var skitt det samma, bare ungen kom levende ut....! MEN det var faktisk ikke vondt, lyden av å klippe hud var det ekle med heile greia..men lyden er jo der om en blir bedøvd også! Ungen hadde det ikke bra..så alt skjedde fort ang klippingen! MEN LOVER deg at det ikkje gjorde vondt!! Skjønner at dette er vanskelig for deg, at dette er noe du ikke ønsker oppleve, så ta det opp fra dag en i svangerskapet....og be de skrive det med store bokstaver på helsekortet ditt, så du slipper bekymre deg for det frem mot fødsel..og samtidig husk...ikke alle blir klippet!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli klippet, men det skjer stort sett ikke.

Om ungen ikke kommer ut kan det være nødvendig noen ganger.

Og noen ganger kan det være lurt med ett lite klipp for å kontrollere revning.

Det var mye vanligere tidligere, når jeg ble født ble alle klippet uansett.

 

Sannsynligheten øker noe ved epidural da, men de færreste blir klippet. jeg har aldri opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...