Gå til innhold

sengevetning


Gjest

Anbefalte innlegg

Wildrose, du er en av de som ikke tørr å stå for din holdning. Du hevder her at alle bør kjempe for å snu den negative holdningen til bleier, og at du aldri har sagt at det er galt å sove med bleie så lenge dette er noe barn og foreldre er enige om at funker for dem......

 

Vel, sorry men dette stemmer dårlig med det første innlegget du har i denne tråden:

 

"Sv: sengevetning 19:09 10.05.2006

Huff, blir ganske sint og lei meg når jeg leser kommentarene om at du må sette bleier. Å bruke blei kan jo gjøre ting verre. bleie er for småunger og ikke for store 6 åringer og det vil være et stort nederlag å måtte ta på bleie hvis han har vært uten en stund....

<¤>Wildrose<¤> "

 

Hvordan mener du at det du har skrevet her henger sammen med at du ikke mener at bleier er for babyer, eller at du er med på å snu en negativ holdning til dette hjelpemiddelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med alle dem som bruker bleier? Hvorfor har aldri de nektet å bruke det, selv om de kansje har hørt at det bare er for babyer?? Og hvorfor blir ikke de mobbet? Eller er det noen har som kan fortelle at barnet deres har blitt mobbet fordi det er sengevæter?? Og når det er såpass mange eksempler på at man ikke blir mobbet av nattbleia, og jeg ikke har hørt om noen som har blitt mobbet av det, hvorfor er da noen foreldre så opphengt i at de blir mobbet, når de faktisk ikke blir det! Og hvem kan egentlig se at en gutt eller jente bruker bleier om natten, når det er på skolen og leiker med alle de andre barna? For bleiene er jo hjemme, og man snakker ikke om dem på skolen. Og man snakker ikke om dem hjemme. Man bare tar den på når man legger seg, og av når man våkner.

 

Så det er bare tull at man blir mobbet av å ha på bleie om natten, selv om man går på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så fornøyelig egentlig, å se hvordan "Wildrose" og andre "anonyme" som er så motstandere av bleiebruk unngår å svare for seg når de blir stilt konkrete spørsmål eller stilt til veggs med ting de har sagt tidligere. Det skinner jo veldig klart igjennom at disse personene mener at bleier kun er for babyer og at store barn ikke skal bruke dette. Bare at de når de blir konfrontert med denne dumme holdningen sin, velger å skyve barna foran seg som unnskyldning og hevde at det er barnas holdninger. Er det virkelig så ille at ens barn tisser i sengen og har behov for bleie? Kan ikke helt forstå at det er å prestisje og stolthet i få ungene ut av bleiene for enhver pris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt svare ofr meg, har ikke vært å kikka her inne på flere dager, derfor ikke før i dag.

 

Da jeg skrev følgende:

Huff, blir ganske sint og lei meg når jeg leser kommentarene om at du må sette bleier. Å bruke blei kan jo gjøre ting verre. bleie er for småunger og ikke for store 6 åringer og det vil være et stort nederlag å måtte ta på bleie hvis han har vært uten en stund....

 

sikter jeg til det ungene snakker om seg imellom. Mulig jeg burde ha presisert dette i innlegget. Men om dere leser mine innlegg så ser dere at jeg skriver om det i andre innlegg. Unger snakker seg imellom. Og en annen ting, hvilke mødre sier ikke til sine håpefulle 3 åringer når de slutter med bleie på dagen at nå er de store gutter/jenter som ikke bruker bleie. Unger snakker og de tenker. Så når en unge har bestemt seg for at h*n ikke vil bruke blei på natta er det greit syns jeg. å skulle tvinge en unge til å bruke det blir feil. Ungen har fått oppfatningen at bleien er for babyer og det vil føles som en nedgradering og være nedverdigene for ungen å måtte bruke det om h*n ikke vil. Helt greit om ungen vil og foreldre vil. Har ikke noe problem med de som velger å bruike bleie på ungene. Men jeg blir sint og lei meg når flere her inne ikke syns det er greit at andre velger å ikke bruke bleie. Jeg krever aksept begge veier.

 

(enannen ting, ser mange skriver at ingen trenger å vite at ungen bruker bleie om natta. og det er jo sant. Men i det øyeblikket man sier til en unge at h*n ikke trenger å fortelle dette til noen, så har man jo alt fortalt ungen at dette er noe hysj hysj og tabubelagt. Dessuten så vet jo ungen selv at h*n bruker bleie når h*n hører andre unger snakker om at bleie er for babyer. Unger tenker de og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke tvinge ungene til å bruke bleie på natta. Det holder å fortelle dem hvorfor de må det. Og som du selv sier, "Unger tenker de å". Og det går faktsik ann å få de til å forstå at man må ha på bleie når man tisser i senga hver natt. Jeg har brukt nattbleie i over 15 år, og aldri hatt noe problem med å forstå hvorfor. Og heller aldri hatt noen problemer med det. Og hvis jeg har greid meg hele livet som sengevæter med bleie, hvorfor skal det da være helt umulig for alle andre sengevætere å bruke bleie?

 

Og hva når de voksene sier at "det er bare babyer som tisser på seg"? Vil ikke det oppfattes som værre enn at "det er bare babyer som bruker bleie". Og hvilket råd har du å gi for at en sengevæter skal slippe å våkne i kliss vått sengetøy hver morgen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men,herregud, nå sier jeg ikke at det er galt å bruke bleie for dem som bruker det. Skal jeg si det mange ganger for at dere forstår det.

Er jo dere som ikke klarer å akseptere at andre velger å gjlre noe annet. Er jo dere som tverer på det samme opp og opp igjen.

Nå gidder i allefall ikke jeg å delt ai denne debatten lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en datter som er 14 år og bruker bleie. Hun vil selvsagt ikke bruke bleie, dersom hun kunne velge. Hva mener du vi skal gjøre da? (Men hun ønsker selvsagt å være tørr når hun våkner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, unger tenker de også. Derfor er det jo så viktig at vi voksne gir dem en annen innput en det de kanskje mottar fra andre barn. Om andre sier at det bare er babyer som bruker bleier, så må vi fortelle dem noe annet. Om barnet selv tenker at hun/han er liten som må ha bleie, ja så må vi fortelle dem at dette ikke har noe med alder å gjøre. Forklare dem hvorfor kroppen deres gjør at hun/han på 6 år ufrvillig og helt uten å kunne noe for det tisser på seg om natten. På samme måte som dere hevder at barn forstår og snakker sammen, på samme måte kan man endre holdninger eller skape forståelse hos barnet. Kanskje til og med få barnet til å innse at det du som voksen sier er det som er riktig. Jeg blir litt matt av at voksne så lett henviser til "andre mener sånn" og "barnet mener slik" osv. uten å se ut til å ville forsøke å endre en holdning eller skape bedre forståelse hos barnet. Det gjør at man får en mistanke om at foreldrene egentlig tenker slik selv, at "stakkars barnet som tisser på seg må i hvert fall slippe bleie som en baby" og skylder på at det er alle andre som har denne holdningen. For da slipper man noe så flaut som å ha en 6 åring eller eldre barn i bleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv vært plaget med sengeveting.. ikke noe morsomt. jeg prøvde piller, noe fotmassasje av noe slag. brukte bleier til jeg var 14 år.men det som hjalp meg var ei matte vi hadde under lakenet som pep skikkelig når hvis det kom en dråpe vått..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en debatt!!!! Skjønner ikke helt problemet. Er det ikke bra at moren har såpas respekt for sin sønn at hun ikke tvinger han til å bruke bleie??

Det hadde jo vært fantastisk hvis vi levde i en verden uten fordommer og mobbing, men det gjør vi ikke. Helt med på at man ikke skal gå med på alt for å ikke bli mobbet, men syns ikke det er rart at en mor ikke ønsker dette for sin sønn, Man vil jo at barna skal ha venner og bli godt likt. Og hvis de da har det godt med å la være å bruke bleie, så er vel det greit. Helt enig i at folk som må bruke bleier må respekteres for dette, men det må en mor som ønsker å beskytte og respektere sitt barn også. Og så arrgumentet med blå resept osv, hva slags arrgument er det? Fordi det finnes bleier til store barn, og du kan få de, så betyr det at det er den eneste riktige løsningen? Har dere tenkt på at staten kanskje syns det er billigere enn å forske på en løsning for å faktisk få slutt på problemet? Kan det hende at det er sånn fordi staten ikke ser på dette som noe ordentlig problem, og tenker at de kan jo like gjerne bruke bleier?

Jeg er helt med på at barn som må bruke bleie må respekteres, og at det må en holdningsendring til, men det betyr ikke at alle som tisser om natten må bruke det.

Jeg syns noen av dere dømmer denne moren nord og ned, uten å vite noenting om hvilke holdninger hun har prøvd å overføre til sin sønn...

(En tanke som slo meg var at flere av de som skriver at de bruker bleie enten på seg selv eller barnet, ser ikke ut til å bli kvitt problemet, mens de som ikke bruker det ser ut til å gjøre det.....hmmm... Skjønner så klart at dette kan være tillfeldig...)

En annen ting er dere som sier at han ikke burde få bestemme selv, en seksåring er så stor at han kan oppleve det å bli tvingt på en bleie som meget krenkende, og t.o.m. føle at det er en straff for at han tisser på seg.

Jeg opplever dette innleget ikke som et personangrep mot bleie brukere, men en mors ønske om å gjøre det hun mener er det beste for sin sønn.

Hilsen en som respekterer folk, både med og uten bleier

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Man bruker ikke bleie for å bli kvitt sengevætingen. Man bruker det for å redusere sengetøys-vask og for at man skal slippe å våkne i en våt seng.

2: Staten har da aldri engasjert seg i dette problemet. deres oppgave er å bygge veier og lage lover. Det er FORSKERNE som tar seg av forskningen, og finner løsninger. Og de har funnet ut ganske mange ting, blant annet mange årsaker til sengevæting, og mange kurer for å kurere det, som desverre ikke hjelper på alle.

3: Det er ingen som veit at noen bruker nattbleie, på lik linje med at det ikke er noen som veit hvilken farge alle i klassen har på på pysjamassen. Derfor forekommer det heller ikke mobbing pga dette. Men hvis du kan vise til noen konkrete eksempler, må du gjerne gjøre det.

4: Hvis du pluttselig fikk en eller annen sykdom, og misstet kontrollen over blæren og legen din gav deg en resept på bleier. Ville du følt det som et personangrep? Og tror du at du ville blitt mobbet? De voksene er de værste mobberne, og et skolebarn er faktsik ganske oppegående i tankegangen sin, selv om alle voksene sier at "men en 10-åring tenker slik og mener det, mens en 6-åring tenker kansje slik og mener det".

5: Det er ikke sant at de som ikke bruker bleie blir kvitt sengevætingen noe fortere enn de som gjør det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dete r ikkenoe problem å endre nicket sitt til ditt nick her inne så du er herved avslørt som fake. Det er en av dere voksne her inneosm utgir seg for å være 15 åring med sengeveteproblemer. Smålig må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skrev:

"Og så arrgumentet med blå resept osv, hva slags arrgument er det? Fordi det finnes bleier til store barn, og du kan få de, så betyr det at det er den eneste riktige løsningen? Har dere tenkt på at staten kanskje syns det er billigere enn å forske på en løsning for å faktisk få slutt på problemet? Kan det hende at det er sånn fordi staten ikke ser på dette som noe ordentlig problem, og tenker at de kan jo like gjerne bruke bleier? "

 

Det var jeg som skrev dette, og det er faktisk et meget relevant argument når folk skriver at bleier medfører mobbing. For staten og helsepersonell hadde da virkelig ikke gitt ut resepter på bleier om de viste at det var ensbetydende med at barna ble mobbet vel?

 

Nei, bleier er ikke den eneste riktige løsningen, og alle må ikke bruke dette hjelpemiddelet, men det må være lov å hevde at mobbefaren ikke er så forferdelig stor, på samme måte som at enkelte bruker dette som et argument i mot bleier. For ingen får vite om at barnet bruker dette. Problemet er at barnet tisser i sengen, og ikke om barnet bruker bleier eller ikke. Så om andre barn finner ut at et barn tisser i sengen så kan barnet bli mobbet for dette, enten det bruker bleier eller ikke. Og hva er det størst sjanse for at blir oppdaget om et barn overnatter hos andre?

 

Dessuten er det jo helt feil å si at det ikke forskes på problemet med sengevæting, for det er jo gjort mange studier på fenomenet. Problemet er bare at problematikken er så sammensatt at man som oftest ikke klarer å slå fast ha som er årsaken til at mange barn tisser på seg eller hvordan man skal kurere dette. Kanskje er det overhodet ikke mulig å behandle fordi årsaker er at kroppen ikke er moden. Vi kan liksom ikke sette barna i drivhus og få de til å utvikle seg litt fortere slik at de skal slutte å tisse på seg. Dessutten er både medisiner og bleier dyrt, og med tanke på prosentandel av skolebarn som tisser på seg, så tror jeg nok at staten tar problemet på alvor.

 

 

Du skrev:

"Jeg syns noen av dere dømmer denne moren nord og ned, uten å vite noenting om hvilke holdninger hun har prøvd å overføre til sin sønn... "

 

Tror ingen her dømmer noen som helst nord og ned jeg faktisk, men man diskuterer forskjellige løsninger på dette problemet. Og det er jo det en slik side er til for. Det må være lov til for oss som mener at bleier fint går ann å bruke, å reagere når det skrives at "bleier er for babyer" for hva slags holdning viser man da? Det er ikke til å komme fra at om voksne har slike holdninger, så får som oftest barna det også, og slik får mobbingen dere som er motstandere/redde for bleiebruk er så opptatt av, virkelig grobunn til å utvikle seg.

 

Du skrev:

"(En tanke som slo meg var at flere av de som skriver at de bruker bleie enten på seg selv eller barnet, ser ikke ut til å bli kvitt problemet, mens de som ikke bruker det ser ut til å gjøre det.....hmmm... Skjønner så klart at dette kan være tillfeldig...)"

 

Hvor står det at de som ikke bruker bleier på barnet får slutt på problemet? Ttvert om syns jeg å lese her at mange barn som ikke bruker bleier har tisset i sengen i mange år uten å bli tørre, ellers hadde vel ikke foreldrene skrevet her inne fortsatt. Og hvor står det at de som bruker bleier på barnet ikke får slutt på problemet? De som er her inne å diskuterer er jo kun de som fortsatt har barn som tisser i sengen, ikke alle de som har sluttet med tissingen.

 

I "gamle" dager var det en holdning blandt alle fagfolk om at man IKKE skulle bruke bleier fordi dette ville være en sovepute for barnet. Man trodde at barna ved å tisse i sengen og oppleve at de ble våte og at det ble kaldt å ekkelt i sengen, skulle medføre at barna sluttet å tisse på seg og strevde ekstra for å gå på do. Men så har undersøkelser som er blitt gjennomført vist at dette ikke er tilfellet. Her har man latt noen barn sovet med bleier og andre barn sovet uten bleier for å se hvem som ble fortest tørre, og resultatet viser at det ikke var noen forskjell. Barna uten bleie ble ikke fortere tørre enn de som sov med bleier. Årsaken er ganske så enkel spør du meg. For det er ingenting en sengevæter ønsker seg mer her i livet enn å slutte å tisse på seg, og når man har et slikt ønske, ja så tisser man ikke på seg frivillig vel?

 

Man har foreldre her inne som skriver at de har forsøkt den eller den behandlingen som har gitt resultat, man ønsker å tipse andre om dette slik at de også kan forsøke. Men det er veldig sjelden noen skriver inn om at barnet har vokst problemet av seg, noe de majoriteten av barna faktisk gjør. Og barn som sover med bleier vokser også av seg problemet, til tross for at det kan virke som om enkelte tror at om man benytter et slikt hjelpemiddel, ja da kommer man til å tisse på seg for resten av livet. Dette er jo bare tull. Så selv om mine barn bruker bleier, så kommer jeg til å skrive den dagen de blir tørre at "mine barn vokste av seg problemet og ble tørre av seg selv i den og den alderen"..... og om de brukte bleier eller ikke for det har ingenting med resultatet å gjøre.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kan bytte til ditt nick her inne vil det si at du vanligvis er logget inn med et annet nick, altså at du bare bruker dette når du er "15 åring med sengevæteproblemer". Hadde du hatt bare det nicket hadde ikke jeg kunnet ta det jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i og for seg enig med mye av det EvaL skriver (det er mitt innligg du svarer på...), men jeg ville gjerne presentere det jeg mener er en annen side av saken, da flere her var så bastante, og jeg mener at arrgumentet med blå resept, ikke er er et godt arrgument. Jeg tror ikke staten tar høyde for om dette fører eller ikke fører til mobbing. De bare gir ut et hjelpe middel på blå resept. Og ja, jeg ser at det er et hjelpemiddel og har ingen problemer med at folk bruker det. synes også det er flott å høre at det ikke forekommer noen mobbing av de som bruker det, og at det er så mange som er positive til å bruke bleier. Jeg mener også at det er en uting å si til barn at "nå er du stor, så da må du slutte med bleie. Det er bare for babyer" nettopp på grunn av problematikken som blir tatt opp her.

Jeg mener på ingen måte at barn tisser på seg med vilje!!! Men er det helt utelukkende umulig å tenke seg at underbevisstheten spiller en rolle? Når små barn slutter med bleie, så må vi jo la de gå litt uten for at de skal lære det. Har de på seg bleia, så tisser de bare i den. Kan det hende at når barn sover med bleie, at de ubevist hviler på det, at hvis man tisser så gjør det ikke noe, for man ligger behagelig alikevel? At de på ingen måte gjør det med vilje, men at kroppen ubevisst hviler på det? Det er jo tilfelle at barn tisser på seg av ulike grunner, noen ganger er det psykologiske grunner bak det. Barn som av en eller annen grunn har det vondt. og noen ganger er det fyologiske grunner bak. Dette må jo føre til at ulike ting fungere i forhold til de ulike problemene, eller hva?

Jeg lurer virkelig, jeg prøver ikke bare å provosere... Jeg hører at det nevnes noe forskning på dette, men er det på grunnlag av de ulike problemene som ligger bak? Og det er jo desverre slik at ingen forskning kan være helt objektiv, og dermed så kan man finne forskning som viser til forskjellige resultater. Har flere eksempler på forskning som tilsynelatende har vist en ting, og så senere har det vist seg at når de forandret på noe av testpersonene eller andre forhold, så har man fått andre resultater. Jeg sier på ingen måte at man ikke skal stole på forskning, men det må kunne stilles spørsmål til det, og det bør også kunne vises til flere forskninger gjort av forskjellige personer.

 

Til slutt vil jeg si at jeg er fullstendig klar over at det ikke er staten som forsker!! Men det er bl.a. staten som bevilger penger til forskning, og dermed er med på å bestemme hva det skal forskes på.

 

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva L. sa:

"Det er trolig ikke hva du ønsker å høre nå, siden det fungerer. Men barn skal ikke tas opp om natten for å gå på do. For på den måten gjør man kroppen vant til at den skal tømmes om natten, mens det man jo egentlig ønsker, er at kroppen skal lære seg til å kunne holde på urinen hele natten igjennom. Så på den måten dere nå gjør det, opplever dere at sengen forblir tørr, men gutten deres blir ikke tørr av den grunn. "

 

Er det ikke det samme du oppnår når du bruker bleie da? At det er senga som blir tørr, og ikke gutten?

 

Annemor

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Ja fordi målet er at sengen skal forbli tørr. Nei fordi at når man har bleie på barnet så er ikke målet at barnet skal tisse, bare at bleien skal ta seg av det som måtte lekke ut. Når man deriomt setter barnet på do, så er målet at barnet skal tisse. Da lærer man kroppen at den skal gjøre det i løpet av de timene barnet sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener helt klart det kan utelukkes at underbevistheten medfører at man bare tisser i vei fordi man bruker bleier. Hvorfor? Fordi jeg av mine egne erfaringer og mange andre i min familie hvor vi har tradisjon for sengevæting mange ganger ha diskutert denne problemstillingen, og alle sier det samme. Har man et problem som sengevæting, så ønsker man selvsagt at dette problemet skal ta slutt. Det er ingen som ønsker å tisse på seg og ingen ønsker å bruke bleie. Dvs. at dersom man kunne klare å holde seg tørr, ja så hadde man ikke hatt behov for å bruke bleier heller. Så selv om det er et meget praktisk hjelpemiddel som forenkler problemet med sengevæting, ja så ønsker jo alle at de kunne være tørre. Det er jo derfor mange barn forsøker å unngå å sove om natten, de vil holde seg våkne slik at de ikke tisser på seg, så underbvistheten får hele tider impulser om å holde seg tørr.

 

Jeg kan forstå sammenlikningen du gjør med barn som skal slutte med bleier, og som velger å tisse i den fordi de har den på og fordi det er lettvint. Men på samme måte som med en sengevæter, så vil et barn som er motivert for å slutte med bleie, gjøre alt hun/han kan for å holde seg tørt. Barnet vet at om jeg går på do/potte slipper jeg bleien og gjøre det det kan for å unngå å tisse på seg. Ja, det finnes barn som du sier som velger å tisse i bleien om de har den på når de driver pottetrening, men jeg tror det skyldes at dette barnet egentlig ikke er 100% mitivert til å slutte med bleiene riktig enda. Hadde barnet vært det, så ville det ha unngått å tisse i bleien (snakker da ikke om barn som har noen få uhell, for det må man jo regne med).

 

Du nevner barns om har det vanskelig/vondt tisser på seg med vilje og dette har du helt rett i at er et kjent fenomen. Barna gjør dette med vilje for å få oppmerksomhet, selv om den er negativ som er det et rop om oppmerksomhet.

 

Så min konklusjon er at en sengevæter opplever tissingen som et så sterkt problem, at underbevistheten neppe sier at det er "greit at du tisser på deg" og at bleia dermed blir våt. I såfall skjer jo det samme med et barn som ikke bruker bleier, men som allikevel tisser på seg natt etter natt i mange år etter at hun/han sluttet å bruke bleier selv om behover for bleie fortsatt er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja....skjønner ikke hvordan du tenker eller hva du tenker med, men jeg veit akkurat hvor gammel jeg er. Mye bedre enn du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet bruker bleie når det tisser på seg om natten så ligger de jo våte der oxo da,det blir klamt og de kan få sopp.og de tar den sikkert ikke av seg når de tisser på natten.men det kan man når barnet bruker kladd.da våkner barnet og tar av seg våt truse og kladd og min mening er at de blir fort tørre om natten har selv hatt en sengevæter her hjemme.og man unngår våt seng når man bruker kladd,og at barnet ligger våt hele natten.alle her inne vet vel at det blir klamt og ekkelt når man bruker bind.det er sikkert det samme barnet føler oxo når man er 6 år el eldre.dette er min mening og jeg tror det er mange her som egentlig ikke vet det noe særlig men vil lage bråk her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei bleie er bygd opp slik at den skal trekke mest mulig fuktighet vekk fra kroppen. Jeg har ALDRI hørt om at man kan få sopp av å ha på bleie. Og man merker desuten ikke at den er våt når man sover. En ting som har noe å si, er jo hvor man er våt. Har man bleie, er man våt rundt det ganske avgrensede bleie-området, men har man ikke bleie, så blir man våt på magen, beina, ryggen, knea, pysjamass, dyna og alle andre tenklige steder. Fordelen med bleie er jo å få all væsken samlet på ett sted, og ikke fordelt ut over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn kan få sopp av bleie, fordi det er tett og vått, så da kan vel store barn få det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste foreldre av bleiebarn gir uttrykk for at dagens bleier er for gode slik at barna ikke vil slutte med bleier fordi de ikke opplever noe ubehag ved å ha våte bleier. Overflaten føles tørr selv om barnet har tisset på seg. Du klarer derimot få det til å høres ut som om det meget ubehgelig å bruke bleie.

 

Det er ikke mange barn som har problemer med sopp, selv om de går med bleier 24 timer i døgnet. Sengevætere gjør ikke det, og med god hygiene er det skjelden et problem med soppinfeksjoner.

 

Du gir også uttrykk for at du VET hva det vil si å ha en sengevæter i hus og at mange andre her trolig ikke har peiling, vel du vet ikke alt selv heller tydligvis, for da hadde du vist at mange sengevætere har dette problemet fordi barnet sover ekstremt tungt. Disse barna våkner altså ikke selv når de tisser eller har tisset på seg og blir liggende i en våt seng, og kan derfor hverken stå opp å skifte kladden, eller ta av seg bleia si.

 

Spekulasjoner om at barna blir fortere tørr utene bleie er og blir nettopp det, kun spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt barn våkner IKKE selv om hun tisser om natta uten bleie. Da blir også dyna våt siden den ligger oppi senga. da blir hun kald og våt, og det lukter mer, og dyna må vaskes og. Når hun klarer å våkne når hun tisser, og ikke tisser bleia full HVER natt, da skal vi vurdere å sove i truse. Hun er lei bleiene, men det går an å snakke til henne de gangene hun er trist om lei og ikke vil ha på. Innimellom lar vi henne prøve uten, men det hjelper ikke.

Så det er iallefall ikke snat her at hun tisser ubevisst fordi det er lettvint og behagelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...