Gå til innhold

sengevetning


Gjest

Anbefalte innlegg

noen som har gode råd ,bruker minirin men virker som bedre hvis ikke går på det.er 6 år nå og jeg håper på gode råd.bruker madrass beskyttelse ok kladder på blå resept vil ikke sette på noen bleie ijen.tar imot alle råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du ikke sette på noen bleie igjen? Når et barn tisser i sengen, ja så har jo hun/han behov for å bruke bleie. Syns det er trist at man skal se på bleie som noe forferdelig og stakkarslig å bruke, når det faktisk er et meget praktisk hjelpemiddel. Det finnes ingen aldersgrense på bleier, rett og slett fordi dette er et praktisk hjelpemiddel for personer som av en eller annen grunn ikke klarer å holde på urin og avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er et stor problem.. hadde selv en bror som holdt på til ahn var tretten, så bleie er ingen bra ting. men dt finnes da slike bukser? fra pampers? uansett, prøv alternativ behandling som kinesiologi, det skal hjelpe. det hjalp på en veninne's barn på 7 år.. det er jo ikke noe koselig for barnet selv heller.. kutt ned på drikke om kvelden og sørg for at han tisser før han legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil og vil..... om han tisser i sengen har han jo behov for å bruke bleier om natten. Fatter ikke hvorfor du lar sønnen din bestemme dette selv, når han tydligvis behøver bleie, ja så bør du ta den avgjørelsen om at han skal ha bleie på seg når han sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, blir ganske sint og lei meg når jeg leser kommentarene om at du må sette bleier. Å bruke blei kan jo gjøre ting verre. bleie er for småunger og ikke for store 6 åringer og det vil være et stort nederlag å måtte ta på bleie hvis han har vært uten en stund.

Vel min er snart 7 og har ikke hatt bleie om natta siden han var 4 selv om han er sengeveter. Vi har prøvd alt (minirin, alarm, lite å drikke, belønning sov) Men nå får han homopatmedisin og har hatt 15 tørre netter etter hverandre nå. Og jeg kan ikke huske sist det skjedde, om det i det hele tatt har skjedd.

Det er i allefall verdt et forsøk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen tusen takk ja det kan jeg prøve på han,godt du forstår..han har hvert uten bleie i mange år han nå og sant å måtte ta på bleie nå da blir han lei seg og føler seg som baby ihvertfal..kan kanskje hjelpe mot astma og eksemene oxo da homopat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homopati '"bahandler" hele kroppen så det burde absolutt hjelpe på eksem og astma også. Min gutt hadde den ene ørebetennelsen etter den andre da han var liten, og sto på vent for å fjerne mandler. Så gikk vi til homopat og han har ikke hatt ørebetennelse siden, og ikke trengte han å fjerne mandlene heller.

Og så prøver vi på ny med sengevæting, eksem og pollenallergi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen ikke rart at barna deres nekter å bruke bleier når man ser hvilken holdninger dere som foreldre legger for dagen. "Bleie er for småunger" skriver du, og det er jo med respekt å melde bare tull! Bleier er et hjelpemiddel for alle de som av en eller annen grunn har problemer med å holde på urin og avfrøring. Det lages bleier i alle fasonger og størrelser, ikke kun baby/småbarnsbleier. Man får bleier på blå resept til større barn som er sengevætere, ja man kan få det fra barnet er 6 år gammel. Hvorfor får man dette tror du? Får å mobbe barna ved å få de til å føle seg som babyer, eller for å forverre situasjonen, slike du skriver at bleier gjør? Nei, men får bleier fordi det er et praktisk hjelpemiddel. Men det er klart at når man som foreldre sender et signal til barna om at "stakkars deg som må bruke bleier" ja da er det jammen ikke rart at barna føler det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkejeg som sender sånne signaler til min gutt. Han er stor og han snakker med andre unger. Unger er ikke gamle før de oppfatter bleier som noe som er for småunger. Og for en 6 åring er det faktisk ganske viktig å føle seg stor. ille nok å tisse på seg enda værre å måtte bruke bleie. Og selv om dette ikke er noe han forteller de andre ungene om, så går det likevel på hans selvfølelse. Han hører de andre sankker om bleier for småunger. Og hvis han da bruker bleier selv, så vil han jo føle seg som en småunge. Det er hans valg å ikke bruke bleier og det har jeg respektert. Så får jeg heller ta det ekstra arbeidet med å vaske sengetøy.

Enannen ting er jo at man må gjøre alt man kan for at ungen kan bli kvitt dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at du blir sint fordi noen foreslår bleier, så signaliserer du hvilken holdning du har til dette hjelpemiddelet. For det finnes faktisk veldig mange barn som aksepterer å sove med bleier, og da er det overhodet ikke noe galt i at noen foreslår dette hjelpemiddelet til en sengevæter. Det er overhodet ingenting å bli sint for. Det er faktisk mulig å snakke med barn og få de til å tenke annerledes når det gjelder bleier. Ved å vise dem at det faktisk lages større og andre typer bleier enn de man får kjøpt i dagligvarebutikken som jo er beregnet på babyer og småbarn, så kan man få de til å forstå at bleier er et hjelpemiddel det ikke er noen aldersgrense for. Og det er mulig å få barnet til å forstå at de ikke har noen grunn til å føle seg som babyer, eller være flaue over at de må sove med bleie. For de kan jo ingenting for tissingen, og dermed har de heller ingen grunn til å være flaue over å benytte et hjelpemiddel mot dette. På samme måte som noen må bruke briller eller gå med høreapperat. Dette kan de ikke noe for og har ingen grunn til å være flau over dette. Men dersom vi voksne aksepterer den holdningen om at "bleier er for småunger" så stakkars det kan jo ikke barnet bruke, ja da får jo barna en slik holdning. Hos oss er vi glade for at det faktisk finnes et praktisk hjelpemiddel som gjøre plagene ved sengevæting til et minimum, og vi finner det overhodet ikke flaut at man må bruke bleier fortsatt om man er 4, 7 eller 9 år gammel. Vi er ikke flaue over noe vi ikke kan noe for......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du fått kontrollert barnet hos lege? husk at det kan være noe fysisk så man trenger behandling. begynn der.

 

utover det så kanskje du kan gi mindre drikke i timene før barnet legger seg, vekke det jevnlig om natten for å få det på do og fortelle barnet hvordan å gjøre knipeøvelser. vet dessverre ikke andre råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet om å kontakte lege om dere ikke allerede har gjort dette, var et godt råd.

 

Drikkrestriksjoner og det å ta opp barnet på do om natten, er dårlig råd. Barnet trenger nemlig å få drikke når de er tørste slik vi voksne gjør, og barnets kropp skal trenes til å kunne holde på urinen hele natten igjennom. Ikke vennes til at den skal tømme seg ved at barnet tas opp for å gå po do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om ei jente på 10 år som bruker en slags "nesespray" for å holde seg tørr om natta, i alle fall når hun skal overnatte borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal sønnen min sove i barnehagen over på natta hadde han stilt opp der m bleie hadde han blitt mobbet .jeg sier ikke stakkars deg el no sånt,Når han har uhell på natten sier jeg ikke noe for legen har sagt at det ikke skal få noen oppmerksomhet fått beskjed å ikke gi han så mye drikke før leggetid..jeg tar han på do når vi legger oss om kvelden .nå har det gått bra et par dager..Han har kladd i senga og det fungerer bra det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja, jeg er ikke så sikker på at han hadde blitt mobbet. For det første er sannsynligheten stor for at han neppe var den eneste ungen som hadde fått på seg bleie før sengetid (som en annen skrev i en annen tråd, så har barnet hennes overnattet i barnehagen og det var flere der som fikk på seg bleier). For det andre er det da ingen som skal se at han får bleien på seg til natten, dette vil skje diskre og i en privat setting. Barnet kan også ha en trusebleie liggende nedi soveposen og ta på seg den etter at hun/han har lagt seg. Og for det 3 kan man faktisk få de ansatte i barnhagen til å ta opp problemet med sengevæting for barna, slik at alle forstår hva dette innebærer og at man ikke må mobbe de som er uheldige og tisser på seg, noe de ikke kan noe for. De aller fleste barna vet nemlig meget godt hvrodan det føles når det har tisset på seg, noe de alle har opplevd. I klassen til guttene mine har dette temaet blitt tatt opp på slike felles turer, og i følge lærerne er det ingen som mobbes i slike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vet mye bedre enn andre du. Skikkelig bedreviter. Ser ut som du bor i en "perfektverden boble hvor eval vet best for alle andre i hele verden".

Når det gjelder bleie eller ikke så er det jo opp til hver enkelt å velge for sitt barn. Hver enkelt vet kjenner jo best sitt barn og miljøet rundt barnet. Og det er ikke en "kriminell handling" (som det nesten ser ut til at du mener) å ikke ville ha bleie på barnet.

Respeklterer ditt valg for ditt barn. Men jeg blir sint når du så bastant skal overbevise andre om at det er ditt syn som er det rette. Kan ikke du akseptere andres valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o)

 

Ja da, jeg lever i en helt annen verden enn dere andre.... hvor ingenting er noe problem *ler og nikker ivrig*...... Poenget er vel heller at mange av oss faktisk har vært igjennom problematikken med barn som skal overnatte borte, og vet at det fint lar seg gjøre uten at alle redselsfulle scenarioer man hadde på forhånd slo til. Og så er det jo et spørsmål om man skal akseptere at "omgivelsene er som de er" eller om man skal forsøke å snu en holdning/trend der kanskje alt som skal til er litt snakk eller informasjon rundt problemet?

 

Det er da ikke bare meg som skriver om og argumenter for bleier som en løsning på et sengevæter problem på disse sidene. Les litt i andre innlegg her så ser du at det er flere foreldre som mener dette er en god løsning. Da argumentere vi selvsagt for dette, og når noen så skriver at de "blir sinte" (vet ikke om du anonym er den samme personen) over at noen foreslår bleiebruk, ja så forsvarer jeg den holdningen i tillegg til å komme med andre tips.

 

Dette er en diskusjonsside, og på en diskusjonsside diskuterer man..... lik det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Intens debatt her.

Jeg har en gutt på 8 1/2 år som har vært sengeveter siden han sluttet med bleie når han var 3 1/2. Har prøvd minirin, alarm, nattbleier, hømopati, belønningssystemer, vært til utredning ved sykehuset. Ja, stort sett prøvd det meste. Det som fungerer best nå er: Han ligger uten bleie (hans ønske), sluttet med minirin. Han drikker normalt, får drikke til kveldsmaten også. Han legger seg ca 20.30. Vi tar ham opp på do ca kl 24. Da tisser han masse og er tørr til morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trolig ikke hva du ønsker å høre nå, siden det fungerer. Men barn skal ikke tas opp om natten for å gå på do. For på den måten gjør man kroppen vant til at den skal tømmes om natten, mens det man jo egentlig ønsker, er at kroppen skal lære seg til å kunne holde på urinen hele natten igjennom. Så på den måten dere nå gjør det, opplever dere at sengen forblir tørr, men gutten deres blir ikke tørr av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en gutt på 5,5 år som driver med sengeveting.Han begynte tidlig å gå på do med doring både tissing og med avføring,men henger igjen på det med å bli tørr om natten.Jeg tok det opp med jordmor/helsesøster og hun mente det var noe for tidlig å ta kontakt med lege,men at ja,han burde vært tørr om nettene nå.Vi begynte med å sende han på do til fasteklokkesletter,SELV om han justerer det selv fra før,men at hjernen og urinblæren på denne måten vil"kommunisere" bedre.

 

Det var forferdelig vanskelig å begynne med de klokke slettene,men etter en viss innkjøringstid på par uker har det faktisk gitt resultater.Han var tørr par netter i måneden tidligere,nå,forrige uke var han våt to dager av syv!Han bruker ikke bleie,da forsvinner den"sikkerheten"han kanskje har i underbevisstheteten,og ikke vil han bruke det heller.Det har noe med selvfølelsen å gjøre.Han vet jo at andre unger flest ikke bruker bleie.Synes ikke man skal tvinge barna til bleie,ofte lekker bleien også over siden barna er så store nå.Det blir ekstra arbeid,men du løser ikke problemet med bleie nødvendigvis,noen tilfeller utsetter du nok problemet.Jeg er ikke imot bleier,men i blant er det best å velge den tungvindte løsningen.

 

Så er det viktig å fortelle barnet at det IKKE er barnets feil at det tisser seg ut,men det er hjernen som ikke klarer å fortelle urinblæren at den må ikke produserer så mye urin om natten.Aldri klandre barnet for at det er vått i sengen,det gnager nok på selvfølelsen deres,de er jo store og skjønner endel på denne alderen.Vi har ikke prøvd medisin ennå eller alarmmatte,han har time hos legen 20 juni,i tilfelle det skeier ut igjen,men så langt går det kjempemessig!Og tror vi avbestiller den timen.

 

Ta det opp med helsesøster,jeg føler at det er et tabu å snakke om sengeveting,men det er faktisk endel skolebarn som og sliter med det,og min begynner på skole til høsten.Snakk om problemet,for det skal ikke være tabu rundt dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev:

"Han bruker ikke bleie,da forsvinner den"sikkerheten"han kanskje har i underbevisstheteten,og ikke vil han bruke det heller."

 

Dette er bare sprøyt. Om du hadde hatt litt erfaring med sengevæting, så hadde du forstått ingen barn tisser på seg frivillig når de har et sengevæter problem. Det er ingenting en sengvæter ønsker seg mer her i verden enn å slutte å tisse på seg om natten.

 

 

 

Du skrev:

"Det har noe med selvfølelsen å gjøre.Han vet jo at andre unger flest ikke bruker bleie.Synes ikke man skal tvinge barna til bleie,ofte lekker bleien også over siden barna er så store nå."

 

Nei, man skal ikke tvinge barna til å bruke bleier, men det skader ikke å forsøke å få dem til å benytte det heller. Jeg kjenner mange barn som har vært i mot å sove med bleie, som har ombestemt seg når de først har forsøkt og finner ut at det faktisk ikke er så ille som de har trodd. Og her kommer et annet viktig punkt. Du snakker om bleier som lekker "nå som barna er så store"....

 

Ja, om du bruker babybleiene du får kjøpt i butikken på barnet, så vil i mange tilfeller denne bleien ikke kunne holde tett. Men, det finnes faktisk bleier for større barn å få på apoteket, bleier som er tilpasset deres kroppsform og urinmengde. Bleier som er nøytrale, mer som en truse og helt uten barnslige "ender" eller kannin trykk. Bleier som gjør at barna ikke føler seg som babyer.

 

Du skrev:

"Det blir ekstra arbeid,men du løser ikke problemet med bleie nødvendigvis,noen tilfeller utsetter du nok problemet."

 

Det der trodde man i gamle dager også, for ca. 50 år siden anbefalte alle leger at man skulle la barna sove uten bleie, for den var jo bare en sovepute og med den ville ALDRI barnet bli tørr må vite. Nei, her var det best å la barnet tisse i sengen, kjenne hvor ekkelt det var når urinen rant nedover beina og ikke minst ubehaget med å sove i en kald og våt seng. Jada, da skulle barna bli tørre må vite!!! Problemet var jo bare at barna ble ikke det, for uansett hvor ubehagelig de opplevde det, ja så klarte de ikke å holde seg tørre. Forskningsresultater hvor man lot en gruppe barn sove uten bleie og en gruppe med bleie, har vist at det ikke har noen som helst betydning for når et barn blir tørr om han eller hun sover med eller uten bleie. Det er nemlig ikke bleien som avgjør det, men kroppens modenhet. Så etter eks antall måneder var like mange barn med bleie blitt tørre som det var barn som sov uten bleie.

 

Som et resultat av slike undersøkelser har man nå altså fått en ordning der sengevætere får bleier på blå resept. Staten gir altså barna et hjelpemiddel som skal gjøre det lettere for barnet å leve med problemet. Jeg tror neppe en slik ordning hadde eksistert dersom man mente at bleier i bestefall ville forsinke prosessen med å få barnet tørr, eller i verste fall forhindre at barnet ble tørr fra problemet.

 

Du skrev:

"Jeg er ikke imot bleier,men i blant er det best å velge den tungvindte løsningen."

 

Åååå nei da, ingen ting som tyder på at du er det....... nei da :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,så informerende du var da,men jeg forteller bare om hva helsesøster/jordmor sa(skråstrek,da hun er begge deler i kommunen vår,hvis noen skulle pirke på det)Jeg var faktisk selv for å bruke bleie på han,men hun frarådet det pga det med underbevisstheten hans og at han selv ikke vil ha bleie.

Du har helt rett i at jeg ikke har så mye erfaring med sengeveting,derfor har jeg tatt det opp som et problem med min helsestasjon,de har gitt meg brosjyrer med info og nettadresser,og nå ordnet de en time til legen,med en måneds "ventetid",nettopp pga at det med de klokkeslettene funker såpass.De har ikke lyst å gi han noe alarmmatte siden han ennå er så ung,men tar vi den legetimen,blir "problemet" overført legen og han bestemmer videre behandling.Og da kommer man kanskje innpå temaer som bleier på resept eller medisin/alarmmatte.

 

Ingen barn velger da å tisse på seg av fri vilje,problemet med mitt barn er at han sover som en stein om nettene.Og da enser han ingenting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske folk ville tenke litt mer selv jeg, og ikke svelge rått alt hva helsepersonell sier. Det finnes ikke fasitsvar når det gjelder sengevæting, hverken når det gjelder hvordan et barn opplever problemet, eller behandlingsmetoder. Helsepersonell, som f.eks.helsesøster på en skole, har som oftest kun lest ett eller annet i en bok, og har sjelden erfaringer selv som sengevæter eller barn som er sengevætere. Personlig har jeg gjennom lengre tid brev vekslet med mødre som selv har vært sengevætere som jeg har truffet på diskusjonssider, og de har lært meg 1000 ganger mer om dette emnet enn noen andre personer, nettsteder eller helsepersonell har kunnet bidra med.

 

Sunami

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...