Gå til innhold

sengevetning


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noe galt i å høre hva helsepersonell råder da,hvis det faktisk funker for ens barn?Kanskje fortvilte foreldre har prøvd mange av rådene de har fått fra andre med erfaring,fra internett,bøker,og det ikke funker for ditt barn for så tatt kontakt med helsepersonell.Man skal da ikke gå alene med slikt,det er en grunn til at det finnes helsestasjon og leger,og hvem sier at folk sluker alt rått?

 

Jeg har ikke en sengeveter,men hadde jeg hatt det så føler jeg at andre foreldre ikke ville ha fortalt så mye om sine erfaringer,for jeg synes OGSÅ enkelte mener det er flaut og snakke om barna sine som ikke er tørre osv.Synes ikke helsepersonell skal taes under samme kam,noen har nok eneste erfaring fra bøker,men der er nok mange som kan hjelpe fortvilte foreldre og barn ved hjelp av egen erfaring,mange år i gamet og se problemet utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ble faktisk frarådet å begynne med bleie igjen av både lege og helsesøster her. Og da var det to helsesøstre jeg snakket med.

Nå har min sønn gått på homopatmedisin i 5 uker og er fortsatt tørr. så jeg anbefaler homopat på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er konfirmert, og tisser fortsatt i sengen. Derfor bruker jeg bleie om natten fordi det er et kjempe flott hjelpemiddel. Ettersom de lager bleier som er spesielt tiltenkt slike som meg på min størelse i samme situasjon, så kan det neppe være slik at det kun er normalt at babyer bruker bleier. Det er ingen som kan tvinge meg til å ha på bleie om natten, men jeg har den på alikevel, helt av fri vilje, for å slippe å være kliss våt når jeg våkner. Det er INGEN, foruten legen og foresatte, som veit at jeg bruker bleie, fordi det rett og slett ikke er mulig å finne ut slikt om andre, med mindre den uheldige selv går rundt og sier det.

 

Jeg mener det er dumt å forbinne bleier med babyer, ettersom det åpenbart er andre enn babyer som trenger å ha på seg en bleie innimellom. Det beste er å fortelle den uheldige om hvor effektivt hjelpemiddel det er, og at det er mange av dem i samme situasjon og bla bla bla. Bleien er ikke farlig, den bare gjør slik at man ikke er kliss våt når man våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattern vår er 16 år, og har vært sengevæter siden hun var 6. Hun har ca 5 av 7 våte netter i uka. Legene har bestandig sagt hun vokser det av seg, men nå begynner vi nesten å tvile litt når hun snart er moden for universitet, og fortsatt har like våte bleier hver natt. Vi har prøvd ALT som finnes av medisiner og hjelpemiddler opptil flere ganger, men alt uten resultat. Hva skal vi gjøre? Har aldri vært noe problem for oss, før i det siste hvor vi faktisk har begynt å tenke over hvor gammel hun er, og at hun skulle ha vokst det av seg for lenge siden.

Noen råd? Noen som har vært borti det samme med så gammle barn?

 

Hilsen to bekymra foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen barn i den alderen enda med et slikt problem (selv om det nærmer seg, har en gutt på 13 som fortsatt tisser i sengen), men opplevde dette selv da jeg var barn. Jeg tisset på til jeg var nesten 19 år. Det er desverre slik at ca. 1 % av sengevæterne fortsatt må slite med dette problemet langt inn i tenårene (de fleste blir tørre før eller rett etter at puberteten har startet), og noen få har problemet også som voksne, men da er det som regel et eller annet fysisk galt. Det er litt vanskelig å komme med noen råd når man ikke vet hva dere har forsøkt av behandlingsmetoder, så kanskje du kan skriver litt mer om det? Ellers kan det jo være et alternativ å ta henne med til en annen lege får å få en ekstra vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare si at sønnen min har valgt selv å ikke bruke bleie.og barn snakker ..Og de føler seg som baby hvis de må bruke det når de ikke vil..og du som er så imot det m å skifte på senga og heller ha på bleie er det pga at du ikke gidder å våkne selv på natta det el......når de blir så store at de skal beg på skolen så skjønner de atbleier er for babuer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil stille deg et par spørsmål som jeg håper du kan svare på:

Hvorfor får man bleier på blå resept til barn som tisser i sengen dersom bleier kun er for babyer?

 

Tror du staten og leger skriver ut slike resepter for å mobbe barna, få de til å føle seg som babyer?

 

Jeg har selv vært sengevæter, og jeg har barn som er sengevætere som bruker bleier om natten, og de føler seg ikke som babyer de kan nemlig snakke de også. Og hvorfor skulle de føle seg som babyer bare fordi de benytter et hjelpemiddel overfor et problem de ikke kan noe for?

 

Problemet er ikke bleiene i seg selv, men holdningen voksne mennesker har til dette hjelpemiddelet. Når voksne mennesker skriver at bleier bare er for babyer, så sier det seg jo selv at denne holdningen prentes inn hos barna også, og da er det jammen ikke rart at ungene ikke vil bruke dette hjelpemiddelet.

 

Joda, jeg kan stå opp om natten og skifte sengetøy og vaske dette dagen etter. Men barna min trenger ikke stå opp å skifte på en våt seng, jeg og min man behøver ikke å gjøre det. Vi ser heller ingen grunn til at noen av oss skal måtte få ødelagt nattesøvnen natt etter natt når det ikke er nødvendig så lenge man kan unngå det ved å benytte et hjelpemiddel som bleier. Barna tar på seg bleien med største selvfølge om kvelden og kaster den om morningen uten videre pes, og ingen av oss opplever noe mas med at de tisser på seg om natten.

 

Man behøver ikke å gjøre sengevætingen til et større problem enn det det egentlig er....... men det er mulig at vi har et litt mer avslappet forhold til dette problemet enn mange andre siden dette er noe vi har opplevd i vår familie gjennom flere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men barnet mitt vil ikke ha det på seg og det respekterer jeg,og derfor har jeg valgt å ikke ha på han bleie så da får dere som vil ha på barnet bleie respektere oss som velger noe annet oxo

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du unngår å svare på spørsmålene mine.....

 

Jeg lurer på hvem som ikke aksepterer hva her egentlig?

 

Jeg har ingen problemer med å akseptere at noen velger å ikke bruke bleier på ungene jeg, at barna selv kan ønske å ikke bruke bleier.

 

Men det jeg ikke aksepterer er den holdningen du legger for dagen jeg ikke gidder å stå opp for å vaske, og om at bleier kun er for babyer, for det er ikke sant. Det lages bleier i alle størrelser og fasonger, og det er en grunn til det, hadde de kun vært for babyer hadde det kun vært småbarnsbleier å få kjøpt.

 

Og den holdningen gjør at dere som sier sånt ikke aksepter at noen faktisk velger å benytte seg av et praktisk hjelpemiddel som reduserer problemene ved sengevæting til et minimum. For ved å si slik vil dere videreføring en holdning som igjen kan medføre at barn blir mobbet for å bruke dette hjelpemiddelet. Vi voksne bør gå foran å motarbeide en slik holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du unngår å svare på spørsmålene mine.....

 

Jeg lurer på hvem som ikke aksepterer hva her egentlig?

 

Jeg har ingen problemer med å akseptere at noen velger å ikke bruke bleier på ungene jeg, at barna selv kan ønske å ikke bruke bleier.

 

Men det jeg ikke aksepterer er den holdningen du legger for dagen jeg ikke gidder å stå opp for å vaske, og om at bleier kun er for babyer, for det er ikke sant. Det lages bleier i alle størrelser og fasonger, og det er en grunn til det, hadde de kun vært for babyer hadde det kun vært småbarnsbleier å få kjøpt.

 

Og den holdningen gjør at dere som sier sånt ikke aksepter at noen faktisk velger å benytte seg av et praktisk hjelpemiddel som reduserer problemene ved sengevæting til et minimum. For ved å si slik vil dere videreføring en holdning som igjen kan medføre at barn blir mobbet for å bruke dette hjelpemiddelet. Vi voksne bør gå foran å motarbeide en slik holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du unngår å svare på spørsmålene mine.....

 

Jeg lurer på hvem som ikke aksepterer hva her egentlig?

 

Jeg har ingen problemer med å akseptere at noen velger å ikke bruke bleier på ungene jeg, at barna selv kan ønske å ikke bruke bleier.

 

Men det jeg ikke aksepterer er den holdningen du legger for dagen jeg ikke gidder å stå opp for å vaske, og om at bleier kun er for babyer, for det er ikke sant. Det lages bleier i alle størrelser og fasonger, og det er en grunn til det, hadde de kun vært for babyer hadde det kun vært småbarnsbleier å få kjøpt.

 

Og den holdningen gjør at dere som sier sånt ikke aksepter at noen faktisk velger å benytte seg av et praktisk hjelpemiddel som reduserer problemene ved sengevæting til et minimum. For ved å si slik vil dere videreføring en holdning som igjen kan medføre at barn blir mobbet for å bruke dette hjelpemiddelet. Vi voksne bør gå foran å motarbeide en slik holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt greit at noen velger det hjelpemiddelet som bleier ,men jeg har selv valgt utifra hva min sønn følers eg best med.men når han er tørr mange netter og får uhell inni mellom så føler jeg det blir galt å ta på bleie da han selv ikke vil..han ordner dette m kladd selv han akkurat som andre barn ordner m bleie..greit at dere vil bruke bleie men her ser jeg selv hva som er best for min sønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sier du nå at det er greit å med bleier når du tidligere har sagt at det kun er for babyer? Er der fordi du ikke klarer å svare på spørsmålene EvaL har stilt deg?

 

Tror forøvrig en del foreldre her er meget dårlig til å skrive hvordan situasjonen er med akkurat deres barns problem med sengevæting. Det virker håpløst å diskutere dette med personer som opplever at barna deres kun tisser på seg en gang i blandt, der uhellene er skjeldnere enn anntall tørre netter. Tror dere hadde følt situasjonen en smule annerledes dersom dere hadde barn som tisser på seg hver eneste natt, og hvor dere kunne telle antall tørre netter de siste 2-3 årene på en hånd. Tror kanskje dere ville ha hatt ett litt annet syn på dette da ja......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sønn er veldig opp og ned noen ganger er det hele uka vått andre ganger er han tørr par netter på rad og jeg er enig m de andre om å ikke bruke bleie da bruker selv kladd til han ... synes det er det beste da han ikke ønsker selv å bruke bleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tisser i sengen, er det naturlig å ha på bleie. man slutter med bleie når man slutter å tisse på seg, og værken før eller etter det. Og da skal det ikke hjelpe at den uheldige ikke vil bruke bleie, for det er ikke vanlig å legge opp til at man skal tisse i senga. Så forklar den uheldige at han skal ha på bleie til han slutter å tisse på seg. Det er det ingen ting i veien for at en mor skal kunne bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vil og vil..... om han tisser i sengen har han jo behov for å bruke bleier om natten. Fatter ikke hvorfor du lar sønnen din bestemme dette selv, når han tydligvis behøver bleie, ja så bør du ta den avgjørelsen om at han skal ha bleie på seg når han sover."

 

Dette er kopiert fra et svar lengre opp, og det er slike holdninger jeg ikke liker. Greit for dem som syns bleie funker på sine barn og barna vil bruke bleie. Helt ok om de vil bruke det.

Men å nærmest påstå at man er en dårlig mor om man ikke bruker bleie på ungen er å gå for langt. Da er det de som bruker bleie på ungene som ikke aksepterer at andre ikke vil bruke det.

Uansett hvilke holdninger man har til bleie selv, så blir det galt å tvinge en unge som ikke vil ha bleie til å ha det. Det er det som blir galt. Likeledes blir det galt å tvinge en unge til å ta bort nattbleien om ungen vil beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det galt å tvinge et barn som tisser på seg bleie? Har ikke det barnet et behov for bleier kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger da ikke tvinge barnet heller. Er bare å fortelle det at de som tisser på seg må ha på seg bleie for at det ikke skal komme tiss over alt, og at sånn er det bare. For å tvinge noen skal man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele handler om rutiner. Dersom et barn er vant til å sove med nattbleie fra hun/han var liten, vil bleien være ren rutine. Et plagg barnet tar på seg til natten. Men dersom det har sluttet med bleier, fordi mor og far har sagt at du som er så stor jente/gutt kan da ikke bruke bleier lengre, ja da smitter dette over på barnet. Et barn som har fått høre dette tidligere, vil selvsagt ikke begynne med bleier igjen, fordi hun han da er en baby/liten i mor og fars øyne, det har de jo sagt tidligere må vite. Så det er som oftest foreldren som i sin iver etter å få barna ut av bleiene sørger for at ungene ikke vil bruke det lenger.

 

Sunami

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da mener du altså at en 6-7 åring ikke har hørt sine venner si at bare småunger bruker blei, at de ikke diskuterer seg imellom om hvem som bruker bleie, at de ikke har hørt større unger "erte" noen for å bruke bleie på natta.

Ungene ferdes ute blant andre folk enn sine foreldre også. Her var det gutungen som selv ikke ville ha bleie og det aksepterer jeg. men døm meg ikke for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det ikke er slike rutiner som gjør at barnet ikke vil ha bleie. Og jeg mener også at det ikke er presset fra kameratene som gjør det. For hva med alle de som faktisk godtar at de må ha på seg bleie, og de som faktisk ønsker det? De er et flertall. Derfor mener jeg det er enkelte foreldre som skaper en negativ holdning ovenfor det å bruke bleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en 6-7 åring kan ha hørt sine venner si at bare småunger bruker bleier, og klart jeg er klar over at barnet kan bli mobbet om det blir oppdaget at det bruker bleier. Jeg er også overbevist om at mange barn har hørt dette av sine foreldre i forbindelse med bleieslutt. Spørsmålet er om vi da bare skal akseptere at det er slik? Skal vi bare la ungene ha den holdningen at bleier bare er for småunger? Hva vil da skje når disse barna senere får høre om at en klassekammerat eller en på fotball laget fortsatt sover med bleier fordi hun/han tisser i sengen? Da vil barna lett kunne mobbe fordi de alltid har hatt forståelse av at bleier er for småunger, og vi som foreldre har ikke gjort noe som helst for å endre denne holdningen. Jeg savner altså en vilje til å prøve å snu en holdning, og ikke bare avfeie det med at barnet mitt har hørt "sånn" og barnet mitt vil ikke "slik". Det er faktisk mulig å snakke litt fornuft til en 6-7 åring også, og kanskje klare å snu den negative holdningen til bleier og få de til å prøve å sove med en. Kanskje de faktisk finner ut at det ikke er så ille allikevel?

 

Sunami

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snu holdningen er jo en fin tanke og noe alle burde gjøre. Menjeg mener at jeg ikke lager en fremtidig mobber av mitt barn fordi jeg lar han sove uten bleie. Han vet hva det vil si å ikke være tørr på natta, så han ville ikke finne på å le/erte andre i samme situasjon. De som gjør det er de som ikke har kjent problemet på kroppen.

 

Det jeg ikke aksepterer her er holdingen til Eval og div anonyme her inne om at man nærmest er en dårlig mor og gjør barnet urett om man lar det sove uten bleie. Jeg har aldri sagt at det er galt å sove med bleie så lenge dette er noe barn og foreldre er enig om at funker for dem. Men det ser ut til at enkelte her inne har problemer med å akseptere at dette ikke er riktig løsning for alle. Det er dem som har bleie på ungene som prøver å tre sin oppfatning og sine løsninger ned over hodet på oss som ikke bruker bleie på ungene som det eneste rette å gjøre. Det bir som å skulle overbevise alle her inne om at det eneste riktige å ha til middag på en lørdag er grøt, for å sette det på spissen. Er det ikke mulig å bli enige om at vi er uenig i denne saken og likevel respektere hverandres syn og valg som det rette for den enkelte. Det er mange måter å løse et problem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hvor har jeg skrevet at man er en dårlig mor og gjør barnet urett om man lar det sove uten bleie? Tvert i mot blir jo heller jeg beskyldt for å være en dårlig mor som "ikke gidder å stå opp å skifte på senge eller vaske sengetøy."

 

Det jeg hele tiden argumenterer imot og nekter å akseptere er holdningen mange av de som IKKE har bleier på ungene legger for dagen om at bleier er for babyer. Og det merkelige er jo at ingen vil svare når jeg lurer på hvorfor man får bleier på blåresept til større barn dersom bleier kun er for babyer? Eller om staten og legene ønsker å mobbe barna når de gir dem bleier?

 

Som mor til sengevæter nekter jeg å aksepter at mitt barn blir kalt for "baby" fordi at de bruker et hjelpemiddel som bleier. Jeg kommer til å fortsette å kjempe for å snu den holdningen som mange her legger for dagen når det gjelder bleier, lik det eller ikke.

 

Jeg har skrevet mange ganger at man ikke skal tvinge på barnet bleier, men ja jeg argumenterer for at det faktisk er mulig å snu holdningen hos barnet dersom man bare forsøker. Jeg mistenker at mange ikke engang vil forsøke fordi de selv syns det er fælt at poden faktisk fortsatt trenger bleier i en alder av 6-7-8 år.

 

Jeg kan rett og slett ikke noe for at jeg syns det er meningsløst at man skal måtte vaske tisselaken, dyner, sengetøy og pyjamaser i år etter år når det ikke er nødvendig fordi det finnes enkle hjelpemiddler som kan ta seg av dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...