Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så du hadde et innlegg ang at du trodde du mista melka. Jeg tror jeg har det samme problemet. Pumpinga går dårligere og dårligere og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Må gi litt mme i tillegg nå, ellers blir ikke lillegull mett.

Har du fått årnings på problemet? Har du noen gode råd og dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei timsi...

Jeg kan dessverre ikke si at det har bedret seg noe, jeg har prøvd i noen dager å legge ho hyppig til brystet (max 2 timer mellom måltidene), for det skulle visst få opp produksjonen, men det har ikke skjedd her, har vel om mulig gått andre veien, så i kveld og i går kveld måtte jeg gi mme på flaske i tillegg, for det er jo også kjent at melka sitter hardere også på kvelden.

Jeg har jo også fått beskjed om å prøve å la være å tenke på det, MEN: ER DET MULIG LIKSOM???????

Ikke for meg ihvertfall...

Håper det ordner seg for deg:o) Hvor gammel er babyen?

Klem fra

Skrevet

*dytter litt på denne*

Skrevet

Da hadde vi tid til å sette oss ned ved pc'n igjen........ :o)

Bebi'n min er snart 2 mnd gammel.

Føler jeg har ham hengende på puppen konstant om dagen, uten at det ser ut til å ha særlig innvirkning på produksjonen. Prøver å pumpe en del, men har enkli aldri fått ånkli dreisen på det og greier ikke pumpe mer enn 100-150 ml totalt om dagen.

Han gikk ikke tilfredsstillende opp i vekt en periode, men nå ser det ut som mme har løst det problemet - hvertfall noe positivt!!

Du vet det sikkert, men det er veldig viktig å gi pupp (hvertfall prøve) før mme, ellers går det utover produksjonen.

Hva mener du med at melka sitter "hardere" om kvelden? Vanskeligere for bebi å suge den ut?

Krysser fingrene for deg (og meg :o)

Skrevet

God kveld...

Da fikk vi ganske samtidig vi da, Ella er 7 uker og én dag...

Jeg har ingenting å pumpe jeg, ho henger såpass ofte til puppen at det som evnt er der drikker ho da. Så da blir det ingen pumping.

Hvor ofte må du gi mme? Jeg gir ho kun én gang (foreløpig) i løpet av dagen, føler at det går "greit" ellers, det som er kjedelig er jo bare det at ho må da spise så ofte, så ho sover ikke så lenge i strekk...

Ella hadde lagt på seg veldig bra på kontrollen når ho var 5 uker, men det er først etter det jeg har følt det har stoppa opp. Så nå vet jeg ikke, men jeg legger ho jo hyppig til, så jeg håper jo det er bra.

De sier at melka sitter hardere ja, at den er vanskeligere å få ut, pga stress o.l. gjennom dagen, så det er helst på kvelden ho får mme, men ja, jeg ammer ALLTID først, men det virker ikke som det hjelper:o((

XXXXX-også fingrene for oss:o) Vil aller helst amme, det er jo så lettvint. Og ikke minst mye bedre for barna.

Klem fra

Skrevet

Heisann igjen...

Jeg gir opp til 70-80 ml mme (hvis han vil ha så mye) 2 til 3 ganger daglig etter amming (etter anbefaling fra HS) + at han som regel får det jeg har pumpa iløpet av dagen til "kvelds".

Uff, det er ikke lett dette....vanskelig å vite om de får i seg nok melk. Hadde jo vært så greit å kun amme, hadde jeg bare visst at det var nok....

Kanskje det er pga "hard" melk at lillegull vil ha pupp hele tiden på kvelden? Vanskligere å suge, så han får i seg mindre om gangen og blir fort sulten igjen....

Jeg vil også veldig gjerne amme, det er jo det beste/enkleste/billigste osv. Men jeg har hørt at når det kommer til fordelene ved mm så er det ikke så stor forskjell på litt melk og mye melk...Så lenge man har litt mm å gi så er mye gjort....Trøster meg med det :o)

Du får ha en fin helg og lykke til meg "foringa" :o)

Skrevet

Hoppsan;o)

I dag tok jeg steget og ringte HS, og fikk da beskjed om å gi tillegg etter amming, skulle ikke amme for enhver pris, må tenke på sin egen psyke også... Viktig å ikke slite seg ut, ingen, hverken du eller babyen har godt av det.

Det er nok helt sikkert pga at melka sitter hardt at han er ekstra sulten om kvelden ja, men her er ho ekstra sulten HELE dagen:o((( Oooofff, så tungvint....

Jeg vil også såååå gjerne amme, så lettvint, spesielt om natta...

Ønsker deg og dine også en god helg, og håper det snur for deg;o)

Klem fra

Skrevet

Greit du ringte HS, da. Fint å snakke med fagpersoner, selv om de ikke nødvendigvis har en løsning på alle problemer....

Leste forresten tråden din om mme.... Mange lure tips. Jeg lager dagens måltider hver formiddag, lar det stå i kjøleskapet og varmer det i vannbad før amming. Enkelt og greit, syns jeg :o)

Klem fra

Skrevet

Ja, jeg følte liksom det var greit å få "samtykke" at det er greit det jeg holder på med hvis du skjønner?

Frem til nå så har jeg jo bare laget én flaske om dagen, men tenkte det sikkert var lurt med tips fra "erfarne" mme-folk hvis det blir flere flasker om dagen;o)

Vet du om det er "greit" å varme mme i mikro'en? Jeg har flaskevarmer, men føler det tar laaaaang tid når jeg trenger flaska hvis du skjønner?

Klem fra

Skrevet

Kjenner meg i igjen i at det er greit å få "samtykke" av mer erfarne folk..... "det er greit at jeg gjør det på den måten her, sant?" *hihi* Vi burde kanskje stole mer på oss selv av og til....

Ang mikro har jeg hørt begge deler. Har en baby-bok hvor det står at det går helt fint, men har hørt mange si at det ødelegger næringsstoffene i melka. Det går jo an å varme vannet i mikroen og så blande det med pulveret, men da må vannet være kokt på forhånd siden jenta de bare er 2 mnd.... blir litt mer jobb. Jeg koker vannet i vannkoker og varmer flaska. Syns det går ganske fort!

Har du merket noen forskjell på mm og mme med tanke på hvor mett babyen blir? Sover hun f.eks lengre etter mme i forhold til mm?

Skrevet

Ok, jeg koker opp vannet først da kanskje, og deretter kan jeg varme det i mikroen, hvis jeg trenger en "kjapp" flaske:o)

Jeg gir ikke flaska som siste måltid liksom, ho får kun pupp før jeg legger ho, men én gang gav vi flaske som siste, og ja, da sov ho en del lengre enn med mm ja... Merker du noe til det? Men det rare er jo at Ella vil ikke ha mm på flaske, men mme "sluker" ho... Så de posene jeg pumpa når jeg hadde nok, de er liksom "bortkasta":o((

Merkelige greier.......

Jaja, nå er det ihvertfall natta her, de små bryr seg ikke om at det er helg;o)

Natta

Klem fra

Skrevet

Jeg ammer + at vi gir en blanding av mm og mme på flaske som siste måltid før vi byssanluller. Etter at vi begynte med dette så har han gradvis sovet lengre + at det er mer konsekvent/forutsigbart hvor lenge han sover (ca 5-6 timer) før han skal ha nattmat. Har aldri gitt kveldsmat kun bestående av mme, så har ikke personlig erfaring ang dette.

Hvis Ella ikke vil ha mm på flaske kan du prøve å blande med mme, og så øke mengden mm gradvis - eller kanskje det går bedre hvis pappa gir mm-flaska, hvis det er mulighet for det (kanskje prøvd det alt....?)

Håper det gikk greit med natt-flaska for dere i natt :o)

Skrevet

Hei hei:o)

Jeg har ikke laget flaske på natta enda, har gitt ho ei flaske ved siste måltid, og etter det så har jeg amma ho på natta... Ho sover ca 5 timer etter siste måltid, og etter det så våkner ho ca hver 2. time for pupp, så akkurat det er litt slitsomt, men satser på at det blir bedre når ho flyttes inn på eget rom i løpet av neste uke... Kanksje ho våkner litt av lyder vi lager...

Åssen går det hos dere da? Blir det noe mer mm?

Jeg merka faktisk etter et glass vin på fredagskvelden at jeg fikk litt ekstra melk, og plutselig begynte jeg å lekke igjen, men det gikk over i løpet av lørdagen igjen, vet ikke helt hva som skjedde, men har hørt at det hjelper på melka med et halvt glass vin om dagen, men ikke vet jeg...

Klem fra

Skrevet

Tja, hva skal jeg si....det går vel sånn passe greit her om dagen (mange som har det myyye værre, så jeg skal enkli ikke klage).

På formiddagen blir han fornøyd med bare mm, men på ettermiddagen må jeg fortsatt gi mme for at han skal bli ånkli mett (burde vel gi litt mme uansett pga vekta). Prøver å få ham til å suge leeeenge på puppen før jeg gir flaske tilslutt.... Jeg lekker aldri (bortsett fra pittelitt når jeg ammer) og har aldri hatt brystspreng. Tyder jo på litt lite melk det :o(

Men så lurte jeg på en annen ting. Igårkveld kom jeg plutselig på dette med økedøgn. Lillegull har aldri hatt det (som jeg har fått med meg hvertfall (?)). Er ikke det litt rart? Vet du om alle babyer har økedøgn? I så fall er det jo ikke rart jeg ikke har nok mm....

Ang vin, så har jeg hørt at øl også har den virkningen, eller man kan spise litt maltekstrakt var det også noen som sa..... Må bli vin på meg i så fall, for øl smaker stygt!!! Også har vi jo amme-te, havresuppe/grøt og svisker....ikke noe av dette har innvirkning på melkeproduksjonen min :o(

Skrevet

Ååååh, nå skrev jeg nettopp det laaaaaaaaaaaaange svaret, så trykka jeg på backspace i stedenfor enter når jeg skulle lagre:o(((( Så irriterende altså....

Jeg har heller ikke opplevd spreng med Ella, det skjedde støtt og stadig med Tuva, så det er jo litt rart:o( Men kroppen reagerer vel ikke likt på 2 forskjellige unger da.

Jeg vet ikke om jeg har opplevd økedager med Ella, eller om jeg generelt har hatt lite melk hele tiden, for jeg har hele tiden lagt ho hyppig til brystet føler jeg. Tror ikke alle opplever økedager.

I dag har Ella fått 2 flsker mme, det er første ganga, og merker jo at ho sover myyye bedre når ho er skikkelig mett, så jeg må nok snart innse at ho må ha litt tillegg. Men oooofff, føler det som et lite "nederlag" liksom, alt var så lekende lett med Tuva, og nå er det så vanskelig.

Jaja, du får hive deg over vinen og se om det hjelper, jeg skulle ønske jeg kune ta meg en øl, men er vel ikke bra med den kullsyra? Reagerer gutten din på det?

Klem fra

Skrevet

Å, jeg vet, det er det kjipeste...har opplevd å skrive innlegg som blir slettet mange ganger i det siste. Tror det er server-problemer, da. Innmari kjedelig :o(

Rart det med økedøgn, for man skulle jo tro at det er noe som MÅ til, ellers får de jo ikke mer mat ettersom de vokser....

Ikveld har vi gitt 70 ml mme til kveldsmaten. Det er det meste vi har gitt til kvelds noen gang, så nå skal vi se om han sover lengre i natt.... Han gulpet en del, da, så jeg er litt bekymret for at mesteparten kom opp igjen.

Gutten min reagere ikke på kullsyre. Drikker stort sett litt farris hver dag. Han skriker jo litt hver dag, men jeg oppfatter ikke det som magekramper, men er ikke helt sikker heller... Finnes det noen "sikre tegn" på at de skriker pga magekramper?

Skrevet

Heeeey;o)

Ja, det er knall kjipt når det er server problemer, men denne ganga var det min feil, men men, korta bare svaret ned litt etterpå.

Ja, jeg vet ikke helt åssen det er med økedøgn, men er jo mulig alle har det, men at det bare da er babyen som er mere glupsk, og suger bedre, ikke vet jeg.

I går kveld fikk ikke Ella noe mme, og sov i 6.5 timer før første måltid, da skjønte jeg ikke mye nei, men deilig var det. Men det rare er jo at etter det første natt-måltidet så våkner ho så ofte, ho våkna først 03.40, og deretter kl 06.00, og 07.10, og deretter 08.30 så da stod vi bare opp.

Nå legges ho tidligere og tidligere, i går var kl 21.15, deilig det, blir litt mer kveld på oss voksne:o)

Tror ikke Ella heller reagerer på kullsyre, har ihvertfall ett glass brus inni mellom, og merker ikke noe på ho.

Vi merker godt når Ella har vondt i magen, for ho "spenner" beina noe veldig da, så ho er stiv som en pinne... Vet ikke om det er noen "sikre" tegn, sånn generelt, men du merker det jo bedre og bedre, blir jo bedre kjent med det lille nurket:o)

Klem fra

Skrevet

Deilig at hun sov i 6,5 t da. Her er det stort sett max 5-6 timer, tror rekorden er litt over 7 timer (men det har bare skjedd en gang!). Her i gården er det også sånn at han sover litt kortere økter etter første nattmåltid, hvis kveldsmaten var litt "lett". Hvis han ikke har fått mme, eller spist lite/ evt gulpa veeeldig mye, så våkner han som regel totalt 3 ganger på natta i stedenfor 2..... Veldig merkelig at den første økta fortsatt er like lang....

De er nå ikke lett å forstå seg på de små, men de er veeeldig søte :o)

Idag har lillegull vært med mamma på restaurant, og det var litt slitsomt for ham. Var sååå mye å se på, så ikveld slokna vi etter 5 minutter i senga, UTEN smokk!!! Snakk om trøtt baby, enda han sov mesteparten av turen :o)

...og nå er det snart på tide for mamma å finne dyna å.......

Skrevet

Hei igjen...

Jaja, kjempe deilig den første økta på kvelden/natta, da sover ho som regel lenge, men kjipt at ho våkner så ofte etterpå.

Åssen går det med melka, får du opp produksjonen, eller er du inneforstått med å gi mme? Jeg "klarer" meg foreløpig med flaske om kvelden, men vet ikke hvor lenge det varer, ho virker til tide ikke fornøyd, så det er ikke så lenge jeg gidder styre med det...

ÅSSEN har du klart å få han til å ta smokken? Jeg jobber iherdig med å få Ella til å suge på den, men ho spytter den bare ut igjen, eller så blir ho sinna... Kan ikke huske hva vi gjorde med Tuva, men ho tok den med engang... *hmmmmm*

Nå er det snart LOST:o)))

Klem fra

Skrevet

Beklager litt sent svar....dagene går sååå fort av og til :o\

Er nok ikke noe produksjonsøkning her, nei..... Husker jeg fikk et fint lite "foredrag" om "etterspørsel og produksjon" av morsmelk, av en veldig søt JM på barsel. Bare synd "etterspørsel og produksjons-teorien" ikke fungerer hos meg :o(

Jeg er inneforstått med å bruke litt mme i tillegg. Synes enkli det er greit, siden han virker mye mer fornøyd med det. Og han får jo like mye mm som han alltid har gjort, så sånn sett er jo alt like "bra".

Når det gjelder smokken, så begynte vi med det når han var ca 3 uker. Det måtte "læres" vel og merke. Vi gjorde den "tabba" at vi begynte en kveld han skulle sove og var ganske trøtt. DET var ikke lurt....tenk å skulle lære å sutte smokk samtidig som man er stuptrøtt og grinete... men etter noen dagers tørrtrening på dagtid gikk det faktisk veldig bra. Skal sies at jeg tror gutten min har større sugebehov enn gjennomsnittet, så det har kanskje gjort det enklere. Har ikke måttet bruke noen triks som f.eks. mm på smokken e.l.

Dere får ha en fin fredagskveld og lykke til med smokke-treninga :o)

Skrevet

God søndagskveld:o)

Såååå deilig vær i helga... Har ikke hatt tid til å sitte på nett, her er vi ute hele dagen. Får håpe det varer.

Her er det heller ikke noe økning på melka, men føler vel heller ikke at det er blitt mindre, men er jo litt tungvint å måtte amme såpass ofte, hver 2.-3. time... Men prøver litt til... Gir ikke opp så lett:o)

På fredag flytta Ella inn på eget rom, det var litt deilig, så nå er ho i seng i 20-tida, deilig med litt voksen-tid på kvelden...

Det går faktisk litt bedre med smokken, men ho "mister" den lett, og da blir ho hissig:o( Men men, det hjelper nok etterhvert.

Har dere hatt en flott helg?

I morra er Ella 2 mnd, så vi skal på kontroll på HS, også skal vi på gruppe etterpå, det blir spennende:o)

Klem fra

Skrevet

Heihei :o)

Deilig vær, ja. Her i tigerstaden har det vært supervarmt de siste tre dagene og "timsi jr." har fått sin første smak av sommer. Har hatt en kjenpefin helg og vært masse ute. Det er sååå stas å ligge og sprelle i vogna uten ull-tøy og skinnpose.

Gleder meg til å få han inn på eget rom. Han lager så mange lyder på natta, så jeg får ikke alltid sovet så godt. Menmen....jeg tror vi får vente litt til. Mer slitsomt med natt-mat når man må inn på et annet rom. Sover Ella lengre/ natten gjennom nå når hun har kommet på eget rom? Sover hun på samme rom som storesøster, eller har hun helt eget rom?

Og når det gjelder den puppen, så er han littegranne sint på den om dagen. Dvs han blir sint etter 7-8 minutter...kanskje fordi det er tom (?) Syns det er litt merkelig at det skal bli "tomt" så fort, da....

Kos dere videre, også "skrives" vi...... :o)

Skrevet

God morgen:o)

Det er vaaaaaarmt ja... Ooooffff, Tuva har fått soleksem, ikke noe særlig det, men klarer ikke holde ho inne heller, så det blir myyyye smøring... Virker heldigvis ikke som det plager ho, så satser på at det vedvarer sånn

Det har vært deilig å få Ella inn på eget rom ja, må si jeg sover mye bedre mellom øktene nå, selv om jeg må ut av rommet for å gi ho mat så er det verdt det må jeg si. Den første sove økta har blitt litt lenger etter ho flytta ut, nå er vi oppe i mellom 6 og 7 timer, så det er jo deilig, og neste økt så sover ho ca 3 timer, så det hjelper må jeg jo si.

Ella sover på eget rom ja, vegg-i-vegg med Tuva, og det går kjempe bra det, Tuva våkner ikke av Ella, så det er bra.

Det er nok ikke umulig at han er sint fordi det er tomt nei, merker de samme tendensene her, og når jeg prøver å pumpe etterpå så kommer det ihvertfall ikke ut noe, selv om de suger annerledes, så burde det vel kommet noe hvis det var noe igjen???

Nå sitter jeg her og lager invitasjoner til dåpen 4. juni, er heldigvis snart ferdig:o) Skal dere ha dåp?

Ha en fortreffelig solfyllt dag;-))

Klem fra

Skrevet

Godkveld :o)

Siden du snakker om sommer og sol: skal man bruke solkrem på små babyer? Eller er det nok å kle på de tynne plagg og holde dem i skyggen?

Er ånkli misunnelig på at dere har fått jenta deres på eget rom. Gjenstår fortsatt littegranne oppussing før det skjer hos oss + at mamma er ikke helt klar.....

Dåpen var det bra du minnet meg på *littglemsk*+*ammetåke*

Blir nok dåp her i midten av juni (ca). Har planlagt for mange måneder siden hvordan invitasjonene skal se ut, så det er bare å få satt seg ned og laget dem. Får ikke bestemt oss for hva vi skal servere, da....antagelig koldtbord. Hva skal dere ha?

Holder også på med takkekort her i huset. Mannen min har printet ut DE fine bildene, så nå har vi "klippe-lime-klubb" her for å bli ferdige og få sendt de ut!

Ang pumping, så får ikke jeg pumpa ut noe som helst før tidligst 2 timer etter siste måltid....så sånn er det med den saken!!! Greier liksom ikke å få det skikkelig til. Er sååå irriterenes!

Dere får ha en fortsatt finfin kveld :o)

Skrevet

Tittei... Hei igjen:o)

Ikke mye tid på nett for tida, har nytt dagene og sola ute til det fulle disse dagene;-) Såååå deilig. Men i kveld nå ble det kjøligere her, litt kjipt for jeg hadde avtalt med niesene våre at vi skulle dra i Dyreparken en tur i morra, kjipt det hvis det ikke er godt og varmt da... Men vi får se.

Jeg bruker ikke solkrem på Ella, men har ho heller ikke i sola. Tuva derimot smøres flere ganger om dagen:o)

Nå er vi nede i at Ella er i seng før kl 20, så det er deilig, da får vi noen timer før vi voksne skal legge oss...

Vi skal ha dåp 4. juni, og har fått låne barnehagen til Tuva til selskapet, det var kjempe deilig, så slipper jeg alt det "rotet" hjemme. Vi skal også ha koldtbord, er jo snadder det.

Jeg fikk også sendt ut takkekortene i forrige uke, så de som inviteres til dåpen la jeg bare i samme konvolutt, så jeg sendte en del konvolutter ja... Men deilig for alt som er unna gjort ja.

Nå har jeg måtte "trappe opp" flaske bruken her, så nå får ho ei på dagtid også, frem til nå så har vi klart oss med den på kvelden, men nå "skranter" det skikkelig i puppene *ler*...

Dere må ha en fortreffelig helg:o))

Klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...