Gå til innhold

Brannen i Drammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så ufattelig hell i uhellet at den oppsto på dagtid. Med den farten den spredde seg hadde det vært en enorm tragedie om folk lå og sov da det begynte å brenne. 

Jeg har dyp medfølelse med dem som har mistet alt, et hus er så lagt mer enn bare en bygning. 

Anonymkode: 8bd63...654

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er et godt poeng - hvis en sånn brann bryter ut på nattestid ville det definitivt gått mange, mange liv i tillegg til materielle skader og de mentale ødeleggelsene. For et fryktelig scenario det er med brann uansett, enorme krefter i sving.

Anonymkode: cd056...b6e

Skrevet

Grusomt, og skremmende hvor fort det spredde seg, Så noen bilder fra før brannen, og er overrasket hvor tett i tett boligene står oppover skråningen, gatene er jo skikkelig smale.

Anonymkode: 9154b...5dc

Skrevet

Før i tiden, for 100 år siden, og hele Norges historie før den tid, var det bare til å lage en rydning og så lafte seg en bolig. Så sto boligene hver for seg. Dermed var det mindre fare for at branner spredte seg.

Anonymkode: 99662...02b

Skrevet

Helt ubeskrivelig grusomt. Men for en flaks at dette skjedde på dagtid i fellesferien og ikke på natta for tre, fire uker siden. 
Dette må være en wake-up call til alle som bor tett i trebebyggelse - brannsikkerhet for seg selv og alle rundt. 

Anonymkode: d3e6d...b85

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Helt ubeskrivelig grusomt. Men for en flaks at dette skjedde på dagtid i fellesferien og ikke på natta for tre, fire uker siden. 
Dette må være en wake-up call til alle som bor tett i trebebyggelse - brannsikkerhet for seg selv og alle rundt. 

Men hvordan kan man sikre seg best mulig, når husene ligger så tett i tett?

Skrevet

Det er grusomt, ser jo ut som et krigsområde. Vi har sagt det her også, at det er utrolig flaks at det ikke skjedde på natta.

Det er jo terrasseleiligheter i rekkehusform dette, så det blir jo som om en blokk eller to bygget i terrasseform skulle brent ned.

Vet ikke hvor gamle disse husene var, men de var jo bygget i tre, mens terrassehus i blokkform gjerne er bygget i betong.

Anonymkode: fd3ab...c04

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror det bare er vernet tett trebebyggelse som blir sikret med varmesøkende kamera o.l.

Men det bør vel nesten i sånne nabolag være et krav med nok brannalarmen med direktekobling til brannvesenet ihverfall, så det blir slått alarm før første bolig er overtent.

Anonymkode: fd3ab...c04

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke lad mobilen om natta, ikke lad elsykkel/sparkesykkel uten tilsyn, ikke lad elbil med stikkontakt, ikke gå fra eksempelvis skotørkere eller bruk den på natta, ikke bruk tørketrommel på natta, ha komfyrvakt, pass på levende lys, mm. 
Småting, men som kan være forskjell på liv og død. 

Skrevet

Gass og propan på mange verandaer og i garasjer har neppe hjulpet på. 

Anonymkode: 3d587...c8e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke lad mobilen om natta, ikke lad elsykkel/sparkesykkel uten tilsyn, ikke lad elbil med stikkontakt, ikke gå fra eksempelvis skotørkere eller bruk den på natta, ikke bruk tørketrommel på natta, ha komfyrvakt, pass på levende lys, mm. 
Småting, men som kan være forskjell på liv og død. 

Dette hjelper jo ikke det spor hvis du bor i en rekkebolig der det har oppstått brann hos noen andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Dette hjelper jo ikke det spor hvis du bor i en rekkebolig der det har oppstått brann hos noen andre.

Jo. Hvis alle passet på seg selv, kan man jo unngå at brann oppstår. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jo. Hvis alle passet på seg selv, kan man jo unngå at brann oppstår. 

Hvis alle passet på seg selv ville spørsmålet vært meningsløst. Spørsmålet forutsetter at ikke alle gjør det. I den virkelige verden er det mange som ikke passer på.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hvis alle passet på seg selv ville spørsmålet vært meningsløst. Spørsmålet forutsetter at ikke alle gjør det. I den virkelige verden er det mange som ikke passer på.

Ikke lad elbil med stikkontakt, ikke la skotørker gå på natta. Just don’t. Da er mye gjort.

Jeg vet folk gjør det, men bare stopp. Kanskje en aktiv holdningskampanje må til? 

Skrevet

Ikke lad elbil med stikkontakt, ikke la skotørker gå på natta. Just don’t. Da er mye gjort.

Jeg vet folk gjør det, men bare stopp. Kanskje en aktiv holdningskampanje må til? 

Er det sånn du tenker at du sikrer deg mot at sosialklienten som bor i 6A lader ting om natta? Holdningskampanje? Hva med gamle og lettere demente Olga i 9B? Samme hva du gjør så vil du aldri kunne sikre at det ikke tar fyr hos noen annen. Brann oppstår som regel av uhell. Da jeg var barn opplevde jeg en gang at det tok fyr i kasserollen hjemme da vi poppet popcorn (ikke jeg som gjorde, jeg var 6 år gammel da, men husker det godt). Uhell skjer. Det er ingenting du kan gjøre for å være 100% sikker på at uhell ikke skjer hjemme hos deg. Samme hvor sikker du er så er du ikke 100% sikker. Når flere bor tett i tett øker den sjansen, selv om den er liten fra før.

Kort sagt, det er ingenting du kan gjøre for å være 100% sikker på at det ikke begynner å brenne hos noen andre når du bor i rekkebolig. Ingenting.

Det sikreste er å bo i egen bolig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Før i tiden, for 100 år siden, og hele Norges historie før den tid, var det bare til å lage en rydning og så lafte seg en bolig. Så sto boligene hver for seg. Dermed var det mindre fare for at branner spredte seg.

Det brant mye og ofte før i tiden.

Anonymkode: 2c912...ab9

Skrevet

Det brant mye og ofte før i tiden.

Anonymkode: 2c912...ab9

Det hadde vært et fantastisk argument hvis mitt argument var den stråmann du innbiller deg det er, "det brant ikke hos folk før i tiden for da bodde de i eneboliger". Men det er jo ikke argumentet mitt. Argumentet mitt er at det var mindre fare for spredning fra en nabo i og med at de bodde hver for seg og ikke i rekkeboliger.

Skal vi ta det argumentet ditt fra det du har så misforstått og slengt på noen ord i ren misforståelse, seriøst så blir påstanden din at du skulle ønske du bodde i tomannsbolig med noen det brant ofte hos for da ville faren for brann vært så mye mindre. Mitt argument er at om det så var en nabo det brant ofte hos så ville det vært tryggere med enebolig med god avstand fra hverandre, for så hadde faren for spredning av brann vært så mye mindre.

Skrevet

Anonym …02b, hva vil du?
Noen spurte hva man kunne gjøre for å forhindre at slik kunne skje igjen. Jeg svarte, og du kommer med så mye svada at jeg vet ikke hva. Selvfølgelig vil det hjelpe mot fremtidige branner å lytte til fagfolk som sier at man f.eks ikke skal lade elbil med stikkontakt eller la skotørker stå hele natten. Det er helt udiskutabelt noe av det farligste man kan gjøre og sterkt frarådet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det hadde vært et fantastisk argument hvis mitt argument var den stråmann du innbiller deg det er, "det brant ikke hos folk før i tiden for da bodde de i eneboliger". Men det er jo ikke argumentet mitt. Argumentet mitt er at det var mindre fare for spredning fra en nabo i og med at de bodde hver for seg og ikke i rekkeboliger.

Skal vi ta det argumentet ditt fra det du har så misforstått og slengt på noen ord i ren misforståelse, seriøst så blir påstanden din at du skulle ønske du bodde i tomannsbolig med noen det brant ofte hos for da ville faren for brann vært så mye mindre. Mitt argument er at om det så var en nabo det brant ofte hos så ville det vært tryggere med enebolig med god avstand fra hverandre, for så hadde faren for spredning av brann vært så mye mindre.

Du er stadig like trå, ser vi.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Anonym …02b, hva vil du?
Noen spurte hva man kunne gjøre for å forhindre at slik kunne skje igjen. Jeg svarte, og du kommer med så mye svada at jeg vet ikke hva. Selvfølgelig vil det hjelpe mot fremtidige branner å lytte til fagfolk som sier at man f.eks ikke skal lade elbil med stikkontakt eller la skotørker stå hele natten. Det er helt udiskutabelt noe av det farligste man kan gjøre og sterkt frarådet.

Nei, spørsmålet var "Men hvordan kan man sikre seg best mulig, når husene ligger så tett i tett?"

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det kan man ikke. Så enkelt. Man kan ikke sikre seg når husene ligger så tett i tett. Vi diskuterer ikke hva som forårsaker brann. Vi diskuterer hva som forhindrer at det blir brann hos deg hvis det oppstår brann hos naboen når ditt hus er vegg i vegg med naboen.

Det er derfor jeg skrev at før laget folk seg en rydning på en egen mark der de satte opp en bolig for seg selv. Slik sikret folk seg mot at brann hos naboen førte til en nesten garantert brann hos deg også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du er stadig like trå, ser vi.

Ingen tvinger deg til å lese. Leser du det du synes er kjedelig er det din egen feil.

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Nei, spørsmålet var "Men hvordan kan man sikre seg best mulig, når husene ligger så tett i tett?"

Det kan man ikke. Så enkelt. Man kan ikke sikre seg når husene ligger så tett i tett. Vi diskuterer ikke hva som forårsaker brann. Vi diskuterer hva som forhindrer at det blir brann hos deg hvis det oppstår brann hos naboen når ditt hus er vegg i vegg med naboen.

Det er derfor jeg skrev at før laget folk seg en rydning på en egen mark der de satte opp en bolig for seg selv. Slik sikret folk seg mot at brann hos naboen førte til en nesten garantert brann hos deg også.

Jo, det er et direkte svar på hva man kan gjøre for å forhindre brann. Man kan slutte å lade elbil med stikkontakt, droppe skotørker på natta og alt det andre jeg skrev. Mange vet ikke at det er farlig, og det vil forhindre brann. 

Skrevet

Herre fred, kutt ut! 

Fei i alle fall for egen dør aller først! 

Skal vedde på at de fleste har en potensielt skummel stikkontakt eller skjøteledning. 

Anonymkode: 31749...e6b

Skrevet

Håper dette kan få fokus på brannsikkerhet i tettbebygd strøk generelt. På samme måte som raset i Gjerdrum åpnet øynene for kvikkleireproblematikken.

Det finnes en del lemping på regler som egentlig ikke er et gode. Det er blant annet gjort det enklere å bygge uten byggetillatelse under en viss størrelse. Så lager vi denne plattingen da. Langt nærmere naboen en 4 meters grensa. Og der skal det stå en gassgrill. Her i landet finnes det nok en forakt mot regler stat og kommune har innført for som enkelte sier "gjøre det vanskeligere for folk flest". Går vi i oss selv, tror jeg de fleste av oss kan finne potensielle brannfarer hjemme på egen tomt. Selv har jeg en hekk plantet mellom eiendommene, som garantert hadde brent godt hvis jeg stakk en fyrstikk i den og utsatt både min eiendom og naboens for fare. Det skal eksempelvis bare en sneip til for å utløse en stor og katastrofal brann. I bystrøk er grensen for avstand enda mindre. Og da er det en grunn til at man ikke får slå hull i brannmurer å lage vindu mot naboen som jeg vet er manges ønske.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Er det sånn du tenker at du sikrer deg mot at sosialklienten som bor i 6A lader ting om natta? Holdningskampanje? Hva med gamle og lettere demente Olga i 9B? Samme hva du gjør så vil du aldri kunne sikre at det ikke tar fyr hos noen annen. Brann oppstår som regel av uhell. Da jeg var barn opplevde jeg en gang at det tok fyr i kasserollen hjemme da vi poppet popcorn (ikke jeg som gjorde, jeg var 6 år gammel da, men husker det godt). Uhell skjer. Det er ingenting du kan gjøre for å være 100% sikker på at uhell ikke skjer hjemme hos deg. Samme hvor sikker du er så er du ikke 100% sikker. Når flere bor tett i tett øker den sjansen, selv om den er liten fra før.

Kort sagt, det er ingenting du kan gjøre for å være 100% sikker på at det ikke begynner å brenne hos noen andre når du bor i rekkebolig. Ingenting.

Det sikreste er å bo i egen bolig.

Spørsmålet var hvordan man kan sikre seg best mulig, ikke hvordan man kan være 100 % sikker på at det ikke begynner å brenne hos naboen. 

Du har noen gode betraktninger, men altså null svar på spørsmålet. 

Anonymkode: 8bd63...654

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...