Anonym bruker Skrevet 30. april #51 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (10 timer siden): Nei, jeg vet faktisk ikke hvem det er – jeg har faktisk et liv, noe du tydelig bør skaffe deg også, i stedet for å være så sykt opptatt av alle disse kjendisene. Er du 14 år eller hva er greia? Anonymkode: 5c9b9...137 Hva i alle dager er det med deg og ditt humør? Ja jeg har masse liv. Følger med i kjendis media også, slutt å prat ned om folk du ikke kjenner. Anonymkode: 1b328...a55
Anonym bruker Skrevet 30. april #52 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hva i alle dager er det med deg og ditt humør? Ja jeg har masse liv. Følger med i kjendis media også, slutt å prat ned om folk du ikke kjenner. Anonymkode: 1b328...a55 Det er jo ikke å ha et liv når man henger seg så mye opp i kjendiser at man tror man har deres diagnose, eller får det for seg at det er status å ha ADHD. Anonymkode: 5c9b9...137
Anonym bruker Skrevet 30. april #53 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (10 timer siden): (Hvorfor så ivrige på å få en diagnose, egentlig? Den biten har jeg aldri skjønt. ) Anonymkode: 5c9b9...137 Jeg har en datter på 17 år som mest sannsynlig har ADHD, men som ikke blir utredet fordi det ikke er alvorlig nok og ikke snakk om å medisinere. Men hun sier hun gjerne vil vite for å lettere kunne forstå og akseptere hvorfor hun er litt annerledes enn vennene sine. Greit at hun er som hun er og fungerer som hun gjør, lever livet sitt med de kortene hun har fått utdelt og tar de hensynene som må til, men hun vil gjerne vite hvorfor. Hvorfor sliter hun sånn med søvn og tankekjør. Hvorfor sliter hun med å holde konsentrasjon og fokus. Hvorfor analyserer, overanalyserer og tolker hun absolutt alt som skjer og blir sagt igjen og igjen. Hvorfor blir hun så sliten og ikke orker like mye som vennene sine. Hun vil gjerne ha en knagg å henge det på. Forstå det. Anonymkode: 862fc...90c
Anonym bruker Skrevet 30. april #54 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner at du har hatt en dårlig opplevelse med DPS, og det er bra at du til slutt fikk en avklaring som hjalp deg. Samtidig betyr ikke det nødvendigvis at det er sånn for alle. Det offentlige gjør vurderinger ut fra ganske strenge kriterier, og det er ikke alltid det samme som at de “tar feil” – noen ganger handler det om hvordan symptomene vurderes der og da. Så jeg mener ikke at det er umulig å få diagnose privat, men jeg synes det er viktig å ikke fremstille det som at man automatisk får en diagnose der heller. Det bør jo uansett være en grundig vurdering bak, uansett hvor man går. Anonymkode: 5c9b9...137 DPS og spesialisthelsetjenesten forøvrig er presset, og derfor får ikke nok mennesker hjelp. Helsevesenet er ikke bygget opp for at "alle" kan få komme inn. Jeg har 2 barn som har blitt henvist bupa. Den ene har vært inne 3 ganger uten å få noe diagnose, den andre fikk avslag - som jeg klagde på og derfor fikk vurderingssamtale - og han får nå hjelp. I nabokommunen har de satt igang ett prosjekt som heter "en vei inn", hvor kommunen tar seg av en del av vurderingene og sender de til rett plass. Istedenfor at man skal få avlsag på dps, gå til kommunen som sier det er mat for dps osv osv. Man blir en kasteball i systemet fordi man ikke er syk nok for spesialisthelsetjenesten, men for syk for kommunal oppfølging. Man får absolutt ikke en diagnose utelukkende fordi man går privat, men fordi man går privat har man kanskje såpass store utfordringer som man ikke får hjelp med verken kommunalt eller i spesilisthelsetjenesten, og derfor kan det oppleves at "alle" får det i det private Anonymkode: 0935f...a18
Anonym bruker Skrevet 30. april #55 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (10 timer siden): Man trenger ikke gå privat. Jeg synes TS heller bør gå offentlig, slik som det ble nevnt tidligere her. Men ut fra det som er skrevet, har jeg lite tro på at det er snakk om en faktisk diagnose. Anonymkode: 5c9b9...137 Det positive med diagnostisering både offentlig og privat er at de er nøye på å undersøke nettopp at det ikke kan være noe annet som er årsaken. Men ja, offentlig først for da er det mye lettere å bli koblet videre om det viser seg å være noe annet. Gjør man det privat og man f.eks får en PTSD diagnose må man jo betale privat for å få hjelp videre. Anonymkode: dc9b6...39f
Anonym bruker Skrevet 30. april #56 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (På 28.4.2026 den 17.18): For det første så merker man ikke bare virkningen av en pille sånn uten videre, så det blir litt feil å bruke det som “bevis”. Og man skal egentlig ikke ta andres medisiner for å teste sånt, det er ikke noe bra i det hele tatt. Og bare fordi Sofie Elise har fått den diagnosen, så betyr ikke det at alle kjendiser har ADHD. Det har egentlig lite å si for din situasjon om du har det eller ikke. Anonymkode: 5c9b9...137 Jo, med ADHD-medisin merker man virkningen umiddelbart og vikrningen *skal* være som natt og dag. Anonymkode: 99ee3...dad
Anonym bruker Skrevet 30. april #57 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Jo, med ADHD-medisin merker man virkningen umiddelbart og vikrningen *skal* være som natt og dag. Anonymkode: 99ee3...dad Det er ikke riktig å bruke medisiner som en “test” for ADHD. Noen kan merke effekt ganske raskt, men det er ikke et sikkert tegn på diagnose, og det varierer mye fra person til person. Derfor brukes heller ikke medisiner som en måte å avgjøre diagnose på – det må en grundig utredning til. Og det å prøve andres piller for å “teste” om man har en diagnose er veldig feil. Man skal aldri ta medisiner som ikke er foreskrevet til seg selv. Man vet ikke hva man får, hvordan det virker på kroppen, eller hvordan det kan påvirke hvis man går på andre medisiner samtidig – det kan i verste fall være farlig. Anonymkode: 5c9b9...137
Anonym bruker Skrevet 30. april #58 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er ikke riktig å bruke medisiner som en “test” for ADHD. Noen kan merke effekt ganske raskt, men det er ikke et sikkert tegn på diagnose, og det varierer mye fra person til person. Derfor brukes heller ikke medisiner som en måte å avgjøre diagnose på – det må en grundig utredning til. Og det å prøve andres piller for å “teste” om man har en diagnose er veldig feil. Man skal aldri ta medisiner som ikke er foreskrevet til seg selv. Man vet ikke hva man får, hvordan det virker på kroppen, eller hvordan det kan påvirke hvis man går på andre medisiner samtidig – det kan i verste fall være farlig. Anonymkode: 5c9b9...137 Jeg fikk en halv en, merket veldig hjertedunk og det likte jeg ikke. Det var venninnen min som ga meg dette. Jeg ble veldig rolig og ga effekt men innmari hjertebank. Gjør ikke dette igjen, TS Anonymkode: 1b328...a55
Anonym bruker Skrevet 30. april #59 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg fikk en halv en, merket veldig hjertedunk og det likte jeg ikke. Det var venninnen min som ga meg dette. Jeg ble veldig rolig og ga effekt men innmari hjertebank. Gjør ikke dette igjen, TS Anonymkode: 1b328...a55 Det er bra at du sier du ikke gjør det igjen, men det er fortsatt veldig viktig å understreke at man aldri skal ta tabletter fra andre – uansett om det bare er en halv eller fra noen man kjenner. Man vet aldri hvordan det vil virke på kroppen. Som du også nevnte med hjertebank, kan det være ganske ubehagelig – og i verste fall farlig. Spesielt hvis det kombineres med andre medisiner, siden man ikke vet hvordan de påvirker hverandre. Anonymkode: 5c9b9...137
Anonym bruker Skrevet 30. april #60 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er bra at du sier du ikke gjør det igjen, men det er fortsatt veldig viktig å understreke at man aldri skal ta tabletter fra andre – uansett om det bare er en halv eller fra noen man kjenner. Man vet aldri hvordan det vil virke på kroppen. Som du også nevnte med hjertebank, kan det være ganske ubehagelig – og i verste fall farlig. Spesielt hvis det kombineres med andre medisiner, siden man ikke vet hvordan de påvirker hverandre. Anonymkode: 5c9b9...137 Har ingen andre medisiner. Men vet ikke hvorfor jeg fikk så hjertebank. Anonymkode: 1b328...a55
Anonym bruker Skrevet 30. april #61 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Har ingen andre medisiner. Men vet ikke hvorfor jeg fikk så hjertebank. Anonymkode: 1b328...a55 Uansett bør alle unngå å prøve medisiner på den måten. Det gjelder enten man går på andre medisiner eller ikke. Man kan få uheldige reaksjoner selv om man ikke bruker reseptbelagte medisiner – det kan også skje med helt vanlige ting som Paracet, og noen kan til og med reagere på enkelte typer mat. Når det gjelder hjertebank som du nevner, kan det være en slik reaksjon kroppen får av noe den ikke tåler eller ikke er vant til, og det er nettopp derfor det er viktig å være forsiktig med å teste medisiner uten oppfølging. Anonymkode: 5c9b9...137
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå