Gå til innhold

Har alle ADHD om degår til privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at jeg har det. Store konsentrasjonsproblemer, hatt det siden 1 klasse. Men sitter langt inne å gå til lege for det. Jeg fikk en adhd medisin av mi venninne og den funket fjell. Hun har aldri sett meg så rolig. 

Alle disse influenserne har jo adhd, så er d slik at de lettere får påsatt diagnosen når d går gjennom privat? At Louise til David kan ha det er helt uforståelig. Samme med Sofie Elise. 

Anonymkode: 1b328...a55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste får nok diagnosen på DPS. Å er heller ikke sånn at du bare kan kjøpe deg en adhd diagnose med å utredes privat!

Anonymkode: 05f81...543

Skrevet

For det første så merker man ikke bare virkningen av en pille sånn uten videre, så det blir litt feil å bruke det som “bevis”. Og man skal egentlig ikke ta andres medisiner for å teste sånt, det er ikke noe bra i det hele tatt.

Og bare fordi Sofie Elise har fått den diagnosen, så betyr ikke det at alle kjendiser har ADHD. Det har egentlig lite å si for din situasjon om du har det eller ikke.

Anonymkode: 5c9b9...137

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

De fleste får nok diagnosen på DPS. Å er heller ikke sånn at du bare kan kjøpe deg en adhd diagnose med å utredes privat!

Anonymkode: 05f81...543

Men hvorfor har ca alle influensere her i norge fått påvist ADHD da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tja, det kan faktisk være fordi flere med ADHD er influensere. Jeg har ADHD og kan slite med rammene i en vanlig jobb, men tenker fort og er kreativ så om det interesserte meg kunne jeg vært en veldig effektiv influenser.

Anonymkode: 04cc4...495

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Vi tro at dette er en jobb/oppgave som passer for mange med ADHD og er en oppgave de mestrer. 

Anonymkode: b88bb...087

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvor har du det fra at det er så mange influensere som har ADHD? Det skjønner jeg ikke helt. Jeg tror det bare er et fåtall som faktisk har fått diagnose, og det er nok også en del selvdiagnosering som spiller inn.

Skrevet

Jeg tenker at det første du bør gjøre er å bestille time hos fastlegen hvor du forklarer problemene dine, og ber og hjelp. Ikke dra til lege for å få diagnosen, men dra til legen for å få hjelp.

Det kan være ADHD, men det kan også være andre ting.

Anonymkode: be350...c5d

Skrevet

Du kan utredes av det offentlige om du har store funksjonstap pga evt diagnose. Hvis ikke må det gjøres privat , det koster en del penger.

Anonymkode: 0c1a0...27a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg mistenker at jeg har det. Store konsentrasjonsproblemer, hatt det siden 1 klasse. Men sitter langt inne å gå til lege for det. Jeg fikk en adhd medisin av mi venninne og den funket fjell. Hun har aldri sett meg så rolig. 

Alle disse influenserne har jo adhd, så er d slik at de lettere får påsatt diagnosen når d går gjennom privat? At Louise til David kan ha det er helt uforståelig. Samme med Sofie Elise. 

Hvorfor er det uforståelig at en influenser har det? Du vet jo ikke hvordan de menneskene har det inni hodet sitt? 

Man kan ikke se utenpå at en voksen dame har ADHD altså...

Jeg vil tro at det å være influenser passer folk med ADHD veldig fint.

Anonymkode: 862fc...90c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at det første du bør gjøre er å bestille time hos fastlegen hvor du forklarer problemene dine, og ber og hjelp. Ikke dra til lege for å få diagnosen, men dra til legen for å få hjelp.

Det kan være ADHD, men det kan også være andre ting.

Anonymkode: be350...c5d

Må man være kreativ for å ha ADHD? Jeg har mange idéer, men aller helst glad i å prate. Kan også være helt utslått og sliten. Så varierer veldug fra topp til bunner. 

Skrevet

Joda, hi. Sjekk ut linken over her fra nrk. Der fikk 90% adhd-diagnosen stilt over nett. Så det er grei skuring, det. 😅

Anonymkode: 3ec75...6ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Men det er jo laget noen nyhetssaker om dette siste tiden, som denne fra NRK

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/adhd-diagnose-over-nett-1.17855777

Veldig mange får diagnosen hos private leger, men er det fordi mange med symptomer går til privat lege, eller fordi legene tjener noe på å sette diagnosen?

Anonymkode: 862fc...90c

Jeg gikk privat over nett for å utredes i forhold til en diagnose. Det har gått ett år siden nå og medisiner har hjulpet meg veldig. Men jeg kjenner også folk som har fått beskjed at nei det har du ikke. Men det kommer jo ann på hvilken klinikk man bruker, den der er jo dratt opp fordi den har vært voldsom. 

Men jeg har tro på at ganske mange av de som velger å gå privat for en diagnose har undersøkt godt og kjenner seg godt igjen i diagnosen og er sikre på at det er stor sjangs for at de har det. Jeg hadde vært hos DPS først og hadde derfor en del av testene gjennomført allerede og hadde en rask diagnostisering for min ADHD diagnose, men jeg brukte allikevel 11.000 på det jeg måtte igjennom + undersøkelser hos min fastlege. 

Anonymkode: dc9b6...39f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk privat over nett for å utredes i forhold til en diagnose. Det har gått ett år siden nå og medisiner har hjulpet meg veldig. Men jeg kjenner også folk som har fått beskjed at nei det har du ikke. Men det kommer jo ann på hvilken klinikk man bruker, den der er jo dratt opp fordi den har vært voldsom. 

Men jeg har tro på at ganske mange av de som velger å gå privat for en diagnose har undersøkt godt og kjenner seg godt igjen i diagnosen og er sikre på at det er stor sjangs for at de har det. Jeg hadde vært hos DPS først og hadde derfor en del av testene gjennomført allerede og hadde en rask diagnostisering for min ADHD diagnose, men jeg brukte allikevel 11.000 på det jeg måtte igjennom + undersøkelser hos min fastlege. 

Anonymkode: dc9b6...39f

Det er godt mulig at mange undersøker en del før de velger å gå privat for å finne ut om de har ADHD. Men jeg må si at jeg ikke får inntrykk av at HI har gjort det, når hun legger så stor vekt på influensere – noe som egentlig ikke har noe å si for hennes egen situasjon.

Hun nevner riktignok konsentrasjonsvansker, men det skal som regel mer til enn det alene for å få en slik diagnose.

Skrevet

Problemet med å bli utredet i spesialisthelsetjenesten er at man må ha så store utfordringer at man ikke fungerer optimalt, for å få hjelp. Mannen min har blitt henvist 3 ganger, og fått avslag alle gangene. Jeg var 100% sikker på at han var autist, men siden han klarte seg på jobb, sto opp på morningen, ivaretok seg selv og klarte å fungere, så fikk han avslag. Så gikk han privat og diagnosen var klar. Han er høytfungerende autist, tidligere asperger. 

Selv har jeg blitt henvist til dps i flere runder pga traumer som liten, utsatt for vold og seksuell mishandling, krevende barn, krevende liv... men fått samme avslag som mannen, fordi jeg står i jobb, tar vare på barna, og er kognitivt på plass. Nå mistenker jeg at jeg har adhd (etter at rammene i livet mitt forsvant i takt med at barna blir større) men aldri i verden om jeg får en utredning i spesialisthelsetjenesten. Så da må jeg gå privat, om jeg føler jeg har råd til det. Nytte og verdi og alt sånt

Anonymkode: 0935f...a18

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Problemet med å bli utredet i spesialisthelsetjenesten er at man må ha så store utfordringer at man ikke fungerer optimalt, for å få hjelp. Mannen min har blitt henvist 3 ganger, og fått avslag alle gangene. Jeg var 100% sikker på at han var autist, men siden han klarte seg på jobb, sto opp på morningen, ivaretok seg selv og klarte å fungere, så fikk han avslag. Så gikk han privat og diagnosen var klar. Han er høytfungerende autist, tidligere asperger. 

Selv har jeg blitt henvist til dps i flere runder pga traumer som liten, utsatt for vold og seksuell mishandling, krevende barn, krevende liv... men fått samme avslag som mannen, fordi jeg står i jobb, tar vare på barna, og er kognitivt på plass. Nå mistenker jeg at jeg har adhd (etter at rammene i livet mitt forsvant i takt med at barna blir større) men aldri i verden om jeg får en utredning i spesialisthelsetjenesten. Så da må jeg gå privat, om jeg føler jeg har råd til det. Nytte og verdi og alt sånt

Man får ikke ADHD av traumer, så jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra. Det er ikke en sammenheng der – det er noe helt annet. Traumer kan gi PTSD, men det er en helt annen diagnose og noe annet enn ADHD.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man får ikke ADHD av traumer, så jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra. Det er ikke en sammenheng der – det er noe helt annet. Traumer kan gi PTSD, men det er en helt annen diagnose og noe annet enn ADHD.

Og hvor i alle dager skriver jeg at man får adhd av traumer? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og hvor i alle dager skriver jeg at man får adhd av traumer? 

Det er jo det temaet handler om, ikke alt mulig annet, så da regnet jeg med at det var det det var snakk om. Så rar er jeg.😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo det temaet handler om, ikke alt mulig annet, så da regnet jeg med at det var det det var snakk om. Så rar er jeg.😅

Poenget var at man ska være ganske dårlig fungerende for å få hjelp i spesialisthelsetjenesten. Jeg sliter med traumer etter mishandling og omsorgssvikt, men får ikke hjelp fordi jeg klarer meg for bra. Jeg tror jeg har adhd og kommer ikke til å få utredning for det heller, av samme grunn. Går jeg privat kommer jeg til å få utredning, og aller mest sannsynlig en diagnose 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Poenget var at man ska være ganske dårlig fungerende for å få hjelp i spesialisthelsetjenesten. Jeg sliter med traumer etter mishandling og omsorgssvikt, men får ikke hjelp fordi jeg klarer meg for bra. Jeg tror jeg har adhd og kommer ikke til å få utredning for det heller, av samme grunn. Går jeg privat kommer jeg til å få utredning, og aller mest sannsynlig en diagnose 

Det stemmer ikke at man ikke får hjelp, men det kan hende det er en annen type hjelp enn den du ønsker.

Når det gjelder traumer, så er det ikke noe quick fix – det handler ofte om å gå til psykolog over tid, og noen blir dessverre aldri helt bra fra sånne opplevelser.

Og det er heller ikke sånn at man må ha “tunge” diagnoser for å få det på papiret. Jeg har selv flere diagnoser i mild grad, og har aldri opplevd å ikke bli trodd eller hørt. Samtidig er det noen diagnoser som er vanskeligere å oppdage når man er voksen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kompleks PTSD gir et symptombilde som ligner veldig på ADHD.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Kompleks PTSD gir et symptombilde som ligner veldig på ADHD.

Ja, kompleks PTSD kan gi symptomer som ligner på ADHD, det er jeg enig i. Men det er fortsatt ikke det samme, og man får ikke ADHD av traumer.

Når det er snakk om traumer etter en voldtekt, så kan det gi alvorlige reaksjoner og symptomer som kan ligne ADHD, men igjen – det er ikke det samme.

Derfor blir det ekstra viktig med en grundig utredning, så man ikke blander traumerelaterte plager med noe annet, og faktisk finner ut hva som ligger bak symptomene.

Det virker også litt som det blir tenkt at en diagnose skal løse alt, som det med “krevende barn”. Barn er krevende for alle, så det blir litt feil å dra inn ADHD som forklaring på det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.4.2026 den 9.18):

For det første så merker man ikke bare virkningen av en pille sånn uten videre, så det blir litt feil å bruke det som “bevis”. Og man skal egentlig ikke ta andres medisiner for å teste sånt, det er ikke noe bra i det hele tatt.

Og bare fordi Sofie Elise har fått den diagnosen, så betyr ikke det at alle kjendiser har ADHD. Det har egentlig lite å si for din situasjon om du har det eller ikke.

Det er jo nettopp det man gjør, ADHD-medisiner gir en ganske umiddelbar effekt på de med alvorlig ADHD. Har man ikke effekt av dem, eller blir mer hyper er det et tegn på at man ikke har diagnosen. 

Anonymkode: 4e5b5...2a9

Skrevet

Hvorfor så ivrige på å få en diagnose, egentlig? Den biten har jeg aldri skjønt.

Anonymkode: 3ec75...6ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...