Gå til innhold

Nordmenn i mindretall om 35 år

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Her setter du fingeren på noe viktig, den politiske uærligheten. Det er nettopp det som gjør meg kvalm, den falske ordren om at "mangfold er bra dere!". Det er bare så alt for syltynt. Tallene må komme på bordet, så vi vet nøyaktig hva vi sier ja til.

Men alle tenkende vesen skjønner at dette er et spill hvor det negative holdes tilbake. En kan skjønne det også, delvis, for å ikke stigmatisere, og gjøre situasjonen enda vanskeligere for mennesker som allerede har det vanskelig. Men likevel. Å bløffe oss som betaler for dette er helt i motsatt retning. Og det vil straffe seg. Det vil få langt alvorligere konsekvenser enn ærlighet. Da får vi oppblomstring av ekstreme holdninger og handlinger.

Tallene må på bordet, og da vil det være et flertall som sier klart og tydelig at nå er det nok. Da vil vi få en demokratisk avgjørelse, uten politisk manipulering og lurerier. Og uten beskyldninger om nazisme og fremmedfrykt. Fordi det er nok, landet tåler ikke mer. Men alle har ikke skjønt dette ennå, fordi vi får veldig få korrekte tall som informerer oss om virkeligheten.

Anonymkode: 2c250...95b

Jepp! Ærlighet er det minste man bør kunne forvente, så man har noe reelt å ta stilling til.

En annen ting som hadde vært fint å få vite er hvor mange «flere innvandrere» er. I debatten er høyresiden, i hvert fall deler av den, tydelige på at innvandring må begrenses mest mulig. Det er det enkelt å være enig eller uenig i. Og hvis man er uenig, så er det den enkleste sak i verden å argumente med «det er synd på disse menneskene, vi plikter å hjelpe, vi må la FLERE få komme til trygge Norge». Det er verdens enkleste argumentasjonsrekke, vi må være snille og gode mot andre mennesker. Men jeg har aldri noen sinne hørt en venstrepolitiker være konkret på HVOR MANGE innvandre de kunne ønske seg til Norge. DET er nemlig så vanskelig å svare på, for da kan det jo hende man må svare på litt vanskeligere spørsmål, som hvordan det skal finansieres.

Og når politikerne bare sier «flere!», men ikke hvor mange, blir det vanskelig å ta stilling, for det er stor forskjell på å ta inn 100 og 100 000.

Åpenhet, tydelighet og ærlighet. Det burde ikke være så innmari vanskelig.

Anonymkode: 7eec8...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Jepp! Ærlighet er det minste man bør kunne forvente, så man har noe reelt å ta stilling til.

En annen ting som hadde vært fint å få vite er hvor mange «flere innvandrere» er. I debatten er høyresiden, i hvert fall deler av den, tydelige på at innvandring må begrenses mest mulig. Det er det enkelt å være enig eller uenig i. Og hvis man er uenig, så er det den enkleste sak i verden å argumente med «det er synd på disse menneskene, vi plikter å hjelpe, vi må la FLERE få komme til trygge Norge». Det er verdens enkleste argumentasjonsrekke, vi må være snille og gode mot andre mennesker. Men jeg har aldri noen sinne hørt en venstrepolitiker være konkret på HVOR MANGE innvandre de kunne ønske seg til Norge. DET er nemlig så vanskelig å svare på, for da kan det jo hende man må svare på litt vanskeligere spørsmål, som hvordan det skal finansieres.

Og når politikerne bare sier «flere!», men ikke hvor mange, blir det vanskelig å ta stilling, for det er stor forskjell på å ta inn 100 og 100 000.

Åpenhet, tydelighet og ærlighet. Det burde ikke være så innmari vanskelig.

Hvilke politikere eller parti ytrer at de ønsker flere flyktninger, som vel er det dere mener med innvandrere? At man ser det som sin plikt å ta mot en viss mengde flyktninger er noe helt annet enn å aktivt ønske større innvandring. 

Anonymkode: 1f5f8...7cf

Skrevet

Jeg har ennå tilgode å se en diskusjon om dette uten at det blir en forestilling om motpoler, det er enten/eller og man må velge side lissom. 
Jeg er i midten, jeg. Er vi flere? Anti-rasister som er uskyldige nasjonalister på nivå med Gutta på Skauen? Ja, for det er ikke kun 1 type nasjonalist! Ikke 1 type det meste, egentlig! Eller skal vi fortsette å diskriminere så ikke folk tør si hva de mener? Fordi man blir stempla? Diskriminering er forresten et problem her i landet. Mye mer enn rasisme!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvilke politikere eller parti ytrer at de ønsker flere flyktninger, som vel er det dere mener med innvandrere? At man ser det som sin plikt å ta mot en viss mengde flyktninger er noe helt annet enn å aktivt ønske større innvandring. 

Ett eksempel var jo for noen år siden med alle disse båtflyktningene. Ja, alle så på det som en plikt å ta imot en «viss mengde» flyktninger. Hørte du noen fra venstresiden være konkrete på hvor mange? For jeg hørte bare «vi må ta imot flere!» fra den siden. Og DET er poenget mitt. Vi skal selvsagt hjelpe flyktninger, men når partiene krangler om hvor mange vi skal ta imot så forventer jeg at de er konkrete! Synes du det er for mye forlangt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ett eksempel var jo for noen år siden med alle disse båtflyktningene. Ja, alle så på det som en plikt å ta imot en «viss mengde» flyktninger. Hørte du noen fra venstresiden være konkrete på hvor mange? For jeg hørte bare «vi må ta imot flere!» fra den siden. Og DET er poenget mitt. Vi skal selvsagt hjelpe flyktninger, men når partiene krangler om hvor mange vi skal ta imot så forventer jeg at de er konkrete! Synes du det er for mye forlangt?

Amen!

Anonymkode: 5c6dc...402

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jo lenger til venstre du regner fra Ap og ut over, jo flere ønsker de å ta inn i Norge. Jo mer skryter de av hvor bra det er for oss (!!), som vårt velvære er poenget i å hjelpe andre. Det er ingen plikt å ta i mot flyktninger, det er EU som har delegert denne plikten rundt omkring fordi de drukner selv i sin naive godhet. Vi i steinrøysa Norge, en nasjon som aldri har hatt kolonier, ligger milevis unna der flyktningene kommer fra, vi har veldig liten plikt i dette. Det er ikke akutt krise der de kommer fra, det er konstant krise.

Det er over 50 nasjoner i Afrika, det er 1,4 milliarder mennesker der. Dobbelt så mange som i Europa. Det er INGEN nasjoner i Afrika som har et velfungerende demokrati. I Europa er samtlige land fungerende demokratier. Det er over 150 år siden slavehandelen. Jeg trenger ikke henge ut Afrika, selv om kontinentet skiller seg ut. Arabere og asiater har samme historie, dog ikke like ille. Dette betyr ikke at vi er bedre enn dem, eller at vi ikke skal hjelpe andre mennesker. Det betyr bare at vi må tenke oss bedre om før vi bare inviterer enorme antall hjem til oss. Det er veldig tvilsomt at det kommer noe godt ut av det. Det finnes mange måter å hjelpe på. 

Skrevet

Det er jeg ikke bekymret for. Kan vi ikke bare leve sammen her i verden uten å tenke på raser? Et menneske er et menneske. 

Anonymkode: 4345c...27b

Skrevet
MissSaigon skrev (På 14.3.2025 den 11.03):

Du anklager andre for å være representant for "voldsvenstre"? Hva legger du i det? 

Det er nå bare å se hvordan en del pro-Palestina+demonstranter oppfører seg og de som demonstrerer eller direkte angriper Sian. Hva med drapet på Salwan Momika? Hva med vegrelsen for å ta tak æresvold? 

Anonymkode: a2a31...daa

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Da får vel nordmenn få flere barn da, er da ikke innvandrere sin feil at fødselstallene er historisk lave.  At folk bor single i Oslo og ikke stifter familie er et annet politisk problem enn det du prøver å male her. 

Anonymkode: 99b2b...4b2

Jo delvis er det nettopp det er. Nordmenn tar ansvar for å ta en utdanning også få seg jobb for å kunne forsørge de barna de får. Innvandrer bryr seg ikke om det at de skulle måtte ha det økonomiske ansvaret for barna, så her må staten og skattebetalerne være med på å ta den regningen. I tillegg så får du de barna som vokser opp i fattigdom og ender opp som kriminell. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jo delvis er det nettopp det er. Nordmenn tar ansvar for å ta en utdanning også få seg jobb for å kunne forsørge de barna de får. Innvandrer bryr seg ikke om det at de skulle måtte ha det økonomiske ansvaret for barna, så her må staten og skattebetalerne være med på å ta den regningen. I tillegg så får du de barna som vokser opp i fattigdom og ender opp som kriminell. 

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det. 2.generasjons innvandrere tar oftere høyere utdanning enn de som har norske foreldre og de er nesten like ofte i jobb.

Anonymkode: 151e3...088

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det. 2.generasjons innvandrere tar oftere høyere utdanning enn de som har norske foreldre og de er nesten like ofte i jobb.

Men selv den gruppen ligger under nordmenn i sysselsetting og en plass må de også få penger ifra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Men selv den gruppen ligger under nordmenn i sysselsetting og en plass må de også få penger ifra. 

De ligger under 3% under resten av befolkningen og det er et mindre skille enn det er mellom fylkene. På grunn av den høyere utdanningen er det sannsynlig de på sikt vil tjene mer enn barn født av nordmenn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.3.2025 den 1.06):

Uten innvandrere, hvem skulle da utført jobbene de gjør? Vaske bestemor på sykehjemmet, vasket på skoler, barnehager, sykehjem? Kjørt buss og drosje? Osv? For nordmenn er jo for fin til å ta disse jobbene..

Anonymkode: bafad...0c3

Problemet er at det er MANGE av innvandrerne som IKKE jobber. 

Anonymkode: 7dade...b80

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er jeg ikke bekymret for. Kan vi ikke bare leve sammen her i verden uten å tenke på raser? Et menneske er et menneske. 

Anonymkode: 4345c...27b

De fleste er enige om det, uansett rase, men det tar tid å komme dit. Vi må gi andre KULTURER tid. For det handler ikke om raser, det handler om kulturer. Glem dette rasefokuset, det ender bare i rasismeanklager og påfølgende berøringsangst. Alle frykter å bli kalt rasist. 

Hva tenker du om Houtiene feks, denne paramilitære gruppen i Yemen som støttes av Iran, det er mennesker det også, men hadde de egnet seg i kommunestyret i Vadsø, Kristiansund, Botsfjord? 

https://snl.no/Houthi-bevegelsen

Endelig er det noen som tar ansvar. Trump orker ikke sitte å se på galskapen hvor Iran støtter gale mennesker som skyter vilt på handelsfartøy i Rødehavet. Venstrepressen vil nok igjen beskylde Trump for å være gal. 

https://www.vg.no/nyheter/i/W0Bd6d/trump-beordrer-angrep-paa-jemen

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

De fleste er enige om det, uansett rase, men det tar tid å komme dit. Vi må gi andre KULTURER tid. For det handler ikke om raser, det handler om kulturer. Glem dette rasefokuset, det ender bare i rasismeanklager og påfølgende berøringsangst. Alle frykter å bli kalt rasist. 

Hva tenker du om Houtiene feks, denne paramilitære gruppen i Yemen som støttes av Iran, det er mennesker det også, men hadde de egnet seg i kommunestyret i Vadsø, Kristiansund, Botsfjord? 

https://snl.no/Houthi-bevegelsen

Endelig er det noen som tar ansvar. Trump orker ikke sitte å se på galskapen hvor Iran støtter gale mennesker som skyter vilt på handelsfartøy i Rødehavet. Venstrepressen vil nok igjen beskylde Trump for å være gal. 

https://www.vg.no/nyheter/i/W0Bd6d/trump-beordrer-angrep-paa-jemen

Men hvis de ikke fungerer i kommunestyret i Botsfjord, da er det Botsfjordværingenes feil. Det må det være. For ting er vår feil. Alltid!

Anonymkode: 3e58a...a71

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men hvis de ikke fungerer i kommunestyret i Botsfjord, da er det Botsfjordværingenes feil. Det må det være. For ting er vår feil. Alltid!

Slik det er i dag må resten av kommunestyret i Båtsfjord tilpasse seg, alt annet er rasisme basert på fordommer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

De ligger under 3% under resten av befolkningen og det er et mindre skille enn det er mellom fylkene. På grunn av den høyere utdanningen er det sannsynlig de på sikt vil tjene mer enn barn født av nordmenn.

Men dette blir jo å vri på virkeligheten. Både fordi man må skille på grupper innvandrere når det gjelder sysselsetting, men også fordi ned i 1 time per uke med jobb regnes med sysselsettingstatistikken. I tillegg er mange på ulike former for tiltak, som også regnes med. Mere riktig å se på hva man skatter hvis man ønsker å vite noe om hvordan de ulike gruppene bidrer i AS Norge. Innvandrere fra Afrika skatter i gjennomsnitt på utlignet skatt drøyt 1/3 av befolkningen ellers. Sammenlignet med etniske nordmenn er forskjellen trolig enda større.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men dette blir jo å vri på virkeligheten. Både fordi man må skille på grupper innvandrere når det gjelder sysselsetting, men også fordi ned i 1 time per uke med jobb regnes med sysselsettingstatistikken. I tillegg er mange på ulike former for tiltak, som også regnes med. Mere riktig å se på hva man skatter hvis man ønsker å vite noe om hvordan de ulike gruppene bidrer i AS Norge. Innvandrere fra Afrika skatter i gjennomsnitt på utlignet skatt drøyt 1/3 av befolkningen ellers. Sammenlignet med etniske nordmenn er forskjellen trolig enda større.

I svaret jeg siterte var utgangspunktet "innvandrere". Det sto ingenting om at det eventuelt bare var innvandrere fra spesielle områder det var snakk om. Jeg snakket heller ikke om innvandrere, men om barna til innvandrerne siden det var snakk om utviklingen på lang sikt.

Skrevet

Vi hadde allerede alt for mange navere i Norge, før innvandringen startet. Skal vi noen sinne få riktige tall rundt denne statistikken må et uavhengig analysebyrå utarbeide tallene, aller helst et internasjonalt analysebyrå. SSB har mistet troverdighet.

Det hadde vært bra om disse tallene ble markedsført i vårt utstillingsvindu som forteller utlandet hvor "flinke" vi er i Norge. Det er litt småekkelt å se hvordan vi i Norge alltid skal skryte utenfor landegrensene over hvor flinke vi er. Det er lureri. Trygdesystemet vårt er ikke mye å skryte av. Det burde vært til skrekk og advarsel for andre nasjoner. Ballongen må nok sprekke før det blir allment kjent.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Vi hadde allerede alt for mange navere i Norge, før innvandringen startet. Skal vi noen sinne få riktige tall rundt denne statistikken må et uavhengig analysebyrå utarbeide tallene, aller helst et internasjonalt analysebyrå. SSB har mistet troverdighet.

Det hadde vært bra om disse tallene ble markedsført i vårt utstillingsvindu som forteller utlandet hvor "flinke" vi er i Norge. Det er litt småekkelt å se hvordan vi i Norge alltid skal skryte utenfor landegrensene over hvor flinke vi er. Det er lureri. Trygdesystemet vårt er ikke mye å skryte av. Det burde vært til skrekk og advarsel for andre nasjoner. Ballongen må nok sprekke før det blir allment kjent.

Ja, trygdesystemet vårt er dyrt,  men for innbyggerne er det jo fantastisk å ha et slikt sikkerhetsnett som gjør at du vet du kommer til å klare deg samme hva som skjer.

Det er ting jeg gjerne skulle endret.  For eksempel skulle jeg ønske vi kunne fjerne alders pensjonen og erstatte den med mulighet for uføretrygd også for gamle folk når de ikke kan jobbe lenger, men jeg er veldig glad for at vi har sikkerhetsnettet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

I svaret jeg siterte var utgangspunktet "innvandrere". Det sto ingenting om at det eventuelt bare var innvandrere fra spesielle områder det var snakk om. Jeg snakket heller ikke om innvandrere, men om barna til innvandrerne siden det var snakk om utviklingen på lang sikt.

Fortsatt veldig misvisnde å bruke statistikken slik du gjør. Hensikten er jo å "sminke brura" slik at forskjellen fremstår mindre enn den er. Det gjøres jo gjerne ved å omtale alle innvandrere som en ensartet gruppe, siden enkelte grupper har feks. høyere sysselsettingsgrad en Nordmenn. De drar jo snittet opp så det ser ut som om MENA- landene bidrar mer enn de gjør. Så hensikten er å få ikke-vestliges bidrag inn i AS Norge til å fremstå i et bedre lys.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fortsatt veldig misvisnde å bruke statistikken slik du gjør. Hensikten er jo å "sminke brura" slik at forskjellen fremstår mindre enn den er. Det gjøres jo gjerne ved å omtale alle innvandrere som en ensartet gruppe, siden enkelte grupper har feks. høyere sysselsettingsgrad en Nordmenn. De drar jo snittet opp så det ser ut som om MENA- landene bidrar mer enn de gjør. Så hensikten er å få ikke-vestliges bidrag inn i AS Norge til å fremstå i et bedre lys.

Da må du klage til anonym ...daa som jeg svarte

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ja, trygdesystemet vårt er dyrt,  men for innbyggerne er det jo fantastisk å ha et slikt sikkerhetsnett som gjør at du vet du kommer til å klare deg samme hva som skjer.

Det er jeg enig i. Men problemet er at det misbrukes, og dette problemet vil bli enda større nå når vi får mange trygdede som ikke har et forhold til hvor pengene kommer fra. 

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg.

Admin

Skrevet

Om jeg bestemte alt her i landet, ville jeg stoppet all innvandring fra ikke-vestlige land, kun med noen unntak fra høyt utdannede ressurspersoner. Jeg ville omgjort lovverket slik at vi kunne sende hjem alle invandrere uavhengig av om de har norsk statsborgerskap. Kun de som jobber og aldri har gjort noe kriminelt, skulle få bli. Jeg hadde også stoppet all bistand inntil våre egne, norske borgere hadde fått det bra mht økonomi og ellers sosiale goder. Jeg hadde brukt alle milliardene istedet på mye høyere lønn og betingelser til ansatte i barnehage, skole, helsevesen. Da skal du se vi hadde fått god rekruttering til disse viktige lavtlønte yrkene. Vi hadde spart sinnsykt mye på politi, rettsapparatet, helsevesenet, sosiale tjenester og NAV. 

Jeg burde egentlig starte et politisk parti.

Anonymkode: 8b117...206

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...