Gå til innhold

Sykemeldt og jeg blir sprø


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ingen trenger å dra rasistkortet her! Min familie bruker utestemme  innendørs, og det er kakling og temperatur hele tiden. For meg har det med årene blitt slitsomt selv om jeg ser egne tendenser. Vi ligger aldri bakpå og tror andre tar plass og sier fra!  Og vi er fra et europeisk land for å si det med en gang.

Jeg syns du skal ta med vafler opp, banke på og så si fra. De vet mest sannsynlig ikke hvor jævli du har det, og de vil muligens beklage og ta hensyn?  Hvis de skal innrette seg litt så må de få beskjed rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det kan godt hende jeg bommer en gang i blant, men ikke ofte. Men har det egentlig noe å si? Jeg vil tro de aller fleste klarer å gjette rimelig riktig på områder i verden andre folk er fra ved å høre på språket og se på klær, utseende osv. Selv har jeg null problemer med å skille ut hvem som er skandinaver, hvem som er latinamerikaner, hvem som et afrikaner osv ved å lytte og observere. 

Anonymkode: 3b833...7b1

Eller engelskmenn på all inclusive. Eller tyskere…

Anonymkode: 8cc3f...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Ingen trenger å dra rasistkortet her! Min familie bruker utestemme  innendørs, og det er kakling og temperatur hele tiden. For meg har det med årene blitt slitsomt selv om jeg ser egne tendenser. Vi ligger aldri bakpå og tror andre tar plass og sier fra!  Og vi er fra et europeisk land for å si det med en gang.

Jeg syns du skal ta med vafler opp, banke på og så si fra. De vet mest sannsynlig ikke hvor jævli du har det, og de vil muligens beklage og ta hensyn?  Hvis de skal innrette seg litt så må de få beskjed rett og slett.

Men dere er fortsatt ikke norske… 

Anonymkode: 8cc3f...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men dere er fortsatt ikke norske… 

Anonymkode: 8cc3f...b02

Nei? Og for at vi skal skjønne norsk kultur så må noen informere. Vi er ikke ondskapsfulle og vil andre vondt. Vi må ha info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Eller engelskmenn på all inclusive. Eller tyskere…

Anonymkode: 8cc3f...b02

Eller russere… 😱

Anonymkode: 3b833...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Eller russere… 😱

Anonymkode: 3b833...7b1

Enda verre!!

Anonymkode: 8cc3f...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mulig du verken ser eller hører, men de fleste av oss klarer det helt utmerket.

Anonymkode: f6ac9...568

Kanskje fordi jeg ikke tar på «forskjellsbriller»?

 

Anonymkode: e090b...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Kanskje fordi jeg ikke tar på «forskjellsbriller»?

 

Anonymkode: e090b...a29

Ser ikke forskjell på noen du? 

Anonymkode: 3b833...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje fordi jeg ikke tar på «forskjellsbriller»?

 

Anonymkode: e090b...a29

Det er forskjeller på folk ut fra kulturen de er vokst opp med og er vant til. Det er ikke noe poeng i å benekte det. At noe er verre eller bedre i visse kulturer kan man diskutere selvsagt, uten at man er et bedre eller dårligere menneske. Min famile er too much for den vanlige nordmann, men fordi landet vi kommer fra har status blant nordmenn, så blir en jo mer beundret enn kritisert. Så det handler alltid om hva man "vet" og ikke rasisme. Jeg kunne sagt mye jeg som fikk nordmenn til å miste drømmebrillene, men de ville hatt dem på likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ser ikke forskjell på noen du? 

Anonymkode: 3b833...7b1

Ikke egentlig. Jeg har i alle fall ikke behov for å presisere at noen er fra et annet land når jeg skal fortelle om noen om det ikke er relevant. Og det er det ikke i denne tråden

Anonymkode: e090b...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Det er forskjeller på folk ut fra kulturen de er vokst opp med og er vant til. Det er ikke noe poeng i å benekte det. At noe er verre eller bedre i visse kulturer kan man diskutere selvsagt, uten at man er et bedre eller dårligere menneske. Min famile er too much for den vanlige nordmann, men fordi landet vi kommer fra har status blant nordmenn, så blir en jo mer beundret enn kritisert. Så det handler alltid om hva man "vet" og ikke rasisme. Jeg kunne sagt mye jeg som fikk nordmenn til å miste drømmebrillene, men de ville hatt dem på likevel.

Men det handler om å se mennesker, ikke hvor de er fra eller hvilken kultur de har. Jeg tør å vedde på at ditt hjemland ikke har noen status hos meg. Jeg er helnorsk langt bakover.

Anonymkode: e090b...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det handler om å se mennesker, ikke hvor de er fra eller hvilken kultur de har. Jeg tør å vedde på at ditt hjemland ikke har noen status hos meg. Jeg er helnorsk langt bakover.

Anonymkode: e090b...a29

Ja, jeg skjønner hvor du vil, men kultur er så og si alt. Du må se mennesker ut fra kukturen 🙂

kukturen faktisk. Vel, kuLturen 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg skjønner hvor du vil, men kultur er så og si alt. Du må se mennesker ut fra kukturen 🙂

Nei, det må jeg ikke. Jeg ser mennesker ut fra personlighet. Det finnes mange mennesker som misliker «sin egen kultur» 

Anonymkode: e090b...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ikke egentlig. Jeg har i alle fall ikke behov for å presisere at noen er fra et annet land når jeg skal fortelle om noen om det ikke er relevant. Og det er det ikke i denne tråden

Anonymkode: e090b...a29

Jeg har heller ikke behov for å presisere at noen er fra et annet land når jeg skal fortelle om noen om det ikke er relevant. Men det var det altså her, fordi det ble snakk om kulturforskjeller, og du presterte å melde noe av det meste wokeste som noen sinne er blitt meldt, nemlig at du ikke «ser forskjell på noen». Du skal altså ha oss til å tro at du ikke evner å registrere at et annet menneske du ser på og lytter til ikke har samme kulturelle bakgrunn og etnisk opphav som deg selv. Og det aller, aller snåleste er at du virker til å være stolt over det! 

Anonymkode: 3b833...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men det handler om å se mennesker, ikke hvor de er fra eller hvilken kultur de har. Jeg tør å vedde på at ditt hjemland ikke har noen status hos meg. Jeg er helnorsk langt bakover.

Anonymkode: e090b...a29

Hvorfor skulle det at du er helnorsk langt bakover tilsi at hjemlandet til henne du svarer ikke har noen status hos deg? Kan ikke andre land ha status hos deg fordi du er norsk?

Anonymkode: 3b833...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det må jeg ikke. Jeg ser mennesker ut fra personlighet. Det finnes mange mennesker som misliker «sin egen kultur» 

Anonymkode: e090b...a29

Ikke i bunn og grunn. Det vises i blant annet i historien, og ikke minst i krigshistorien. 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det må jeg ikke. Jeg ser mennesker ut fra personlighet. Det finnes mange mennesker som misliker «sin egen kultur» 

Anonymkode: e090b...a29

Det er INGEN motsetning mellom å se mennesker ut i fra personlighet og å se mennesket i dets kulturelle kontekst. Kultur eksisterer, kulturforskjeller eksisterer og mennesket lever i og påvirkes av sin kulturelle kontekst. Og det går helt fint. Det er ikke farlig. Mange mennesker synes til og med at det er spennende, fascinerende og lærerikt. Du vet, mangfold og sånn.

Anonymkode: 3b833...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Kanskje fordi jeg ikke tar på «forskjellsbriller»?

 

Anonymkode: e090b...a29

Det er om mulig noe av det dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig så gjør du det, men bare innbill deg at du ikke gjør det du hvis det får de til å føle deg bedre-

Anonymkode: f6ac9...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor skulle det at du er helnorsk langt bakover tilsi at hjemlandet til henne du svarer ikke har noen status hos deg? Kan ikke andre land ha status hos deg fordi du er norsk?

Anonymkode: 3b833...7b1

Fordi hun mener at alle nordmenn ser på hennes land som status

 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har heller ikke behov for å presisere at noen er fra et annet land når jeg skal fortelle om noen om det ikke er relevant. Men det var det altså her, fordi det ble snakk om kulturforskjeller, og du presterte å melde noe av det meste wokeste som noen sinne er blitt meldt, nemlig at du ikke «ser forskjell på noen». Du skal altså ha oss til å tro at du ikke evner å registrere at et annet menneske du ser på og lytter til ikke har samme kulturelle bakgrunn og etnisk opphav som deg selv. Og det aller, aller snåleste er at du virker til å være stolt over det! 

Anonymkode: 3b833...7b1

Hvis du leser HI en gang til og tar bort utenlandsk bakgrunn, så utgjør det ikke noen forskjell.

Klart jeg ser forskjell på hudfarge og respekterer andre kulturer, men i møte med nye mennesker er det irrelevant for meg.

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er INGEN motsetning mellom å se mennesker ut i fra personlighet og å se mennesket i dets kulturelle kontekst. Kultur eksisterer, kulturforskjeller eksisterer og mennesket lever i og påvirkes av sin kulturelle kontekst. Og det går helt fint. Det er ikke farlig. Mange mennesker synes til og med at det er spennende, fascinerende og lærerikt. Du vet, mangfold og sånn.

Anonymkode: 3b833...7b1

Så klart. Men det betyr ikke at det er viktig for meg hvilken kultur de kommer fra. Det viktigste er jo personligheten uansett for at jeg skal komme over ens med noen. Så er kulturforskjellene en bonus.

 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er om mulig noe av det dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig så gjør du det, men bare innbill deg at du ikke gjør det du hvis det får de til å føle deg bedre-

Anonymkode: f6ac9...568

Akkurat dette kommer an på hva man er oppvokst med. Er man oppvokst med mange forskjellige land rundt seg, så ser man ikke forskjellene like godt. 

Anonymkode: e090b...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fordi hun mener at alle nordmenn ser på hennes land som status

 

Hvis du leser HI en gang til og tar bort utenlandsk bakgrunn, så utgjør det ikke noen forskjell.

Klart jeg ser forskjell på hudfarge og respekterer andre kulturer, men i møte med nye mennesker er det irrelevant for meg.

Så klart. Men det betyr ikke at det er viktig for meg hvilken kultur de kommer fra. Det viktigste er jo personligheten uansett for at jeg skal komme over ens med noen. Så er kulturforskjellene en bonus.

 

Akkurat dette kommer an på hva man er oppvokst med. Er man oppvokst med mange forskjellige land rundt seg, så ser man ikke forskjellene like godt. 

Anonymkode: e090b...a29

Det har vært snakket om her mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Fordi hun mener at alle nordmenn ser på hennes land som status

 

Hvis du leser HI en gang til og tar bort utenlandsk bakgrunn, så utgjør det ikke noen forskjell.

Klart jeg ser forskjell på hudfarge og respekterer andre kulturer, men i møte med nye mennesker er det irrelevant for meg.

Så klart. Men det betyr ikke at det er viktig for meg hvilken kultur de kommer fra. Det viktigste er jo personligheten uansett for at jeg skal komme over ens med noen. Så er kulturforskjellene en bonus.

 

Akkurat dette kommer an på hva man er oppvokst med. Er man oppvokst med mange forskjellige land rundt seg, så ser man ikke forskjellene like godt. 

Anonymkode: e090b...a29

Men nå snakker vi om din påstand om at du ikke ser forskjell på folk, og at det ikke er mulig å vite hvilket område i verden folk kommer fra ved å se på deres utseende og høre dem snakke. Står du fremdeles for det? For det virker som om du driver og modererer deg her nå.

Det er heller ingen i denne tråden som har sagt at bakgrunn er relevant for dem i møte med andre mennesker, eller at personligheten ikke er viktig, så hvorfor trekker du frem det?

 

Anonymkode: 3b833...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (41 minutter siden):

Det har vært snakket om her mange ganger.

Hva er «dette»?

Anonymkode: e090b...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Men nå snakker vi om din påstand om at du ikke ser forskjell på folk, og at det ikke er mulig å vite hvilket område i verden folk kommer fra ved å se på deres utseende og høre dem snakke. Står du fremdeles for det? For det virker som om du driver og modererer deg her nå.

Det er heller ingen i denne tråden som har sagt at bakgrunn er relevant for dem i møte med andre mennesker, eller at personligheten ikke er viktig, så hvorfor trekker du frem det?

 

Anonymkode: 3b833...7b1

Tror du må lese hva jeg svarer på også, ikke hva jeg svarer.

Det er ikke alltid mulig å se hvor noen kommer fra. I mange land kan mange flere språk og hvis dere klarer å skille på feks en fra Iran og en fra Irak, eller en fra Kenya og en fra Zimbabwe så er dere sykt gode. 

Anonymkode: e090b...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tror du må lese hva jeg svarer på også, ikke hva jeg svarer.

Det er ikke alltid mulig å se hvor noen kommer fra. I mange land kan mange flere språk og hvis dere klarer å skille på feks en fra Iran og en fra Irak, eller en fra Kenya og en fra Zimbabwe så er dere sykt gode. 

Anonymkode: e090b...a29

Nå driver du bare med avsporinger.

Anonymkode: f6ac9...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke egentlig. Jeg har i alle fall ikke behov for å presisere at noen er fra et annet land når jeg skal fortelle om noen om det ikke er relevant. Og det er det ikke i denne tråden

Anonymkode: e090b...a29

Det er det faktisk ikke opp til deg å avgjøre. Hi syns det var relevant, lev med det. 

Anonymkode: 15617...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...