Gå til innhold

Åh. Dette evige maset om kake, vafler og boller


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Problemer er når overspising av usunn mat blir det «nye måtehold», slik det et blitt.

Anonymkode: 49eb8...02c

Nei. Ingen anser overspising av usunn mat som måtehold. Hvor henter dere vanviddet fra 😂

Anonymkode: 5344e...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei. Ingen anser overspising av usunn mat som måtehold. Hvor henter dere vanviddet fra 😂

Anonymkode: 5344e...52c

Samfunnstendenser. Det er vel ingen hemmelighet at konsumet av usunn mat har økt enormt, parallelt med fedme…

Anonymkode: 49eb8...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Samfunnstendenser. Det er vel ingen hemmelighet at konsumet av usunn mat har økt enormt, parallelt med fedme…

Anonymkode: 49eb8...02c

Og ingen hevder at det er måtehold. 
 

Slapp av og nyt livet. 

Anonymkode: 5344e...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Og ingen hevder at det er måtehold. 
 

Slapp av og nyt livet. 

Anonymkode: 5344e...52c

Tenker du at man må spise masse boller og kaker for å nyte livet? Hva ellers får deg til å skrive dette?

Anonymkode: 49eb8...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Tenker du at man må spise masse boller og kaker for å nyte livet? Hva ellers får deg til å skrive dette?

Anonymkode: 49eb8...02c

Nei, det skriver jeg ikke. Kjære folk, hvor vanskelig kan man gjøre en ting, egentlig. Jeg mener at man skal senke skuldrene, spise vafler og boller når det passer seg slik og ellers sørge for å ha et sunt og variert kosthold. Man kan nok nyte livet mens man teller kalorier og hele tiden har fokus på sunn mat, men for meg virker det tvangspreget. Med sunne og aktive barn er det null problem med litt vafler og boller noen ganger. 

Anonymkode: 5344e...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Nei, det skriver jeg ikke. Kjære folk, hvor vanskelig kan man gjøre en ting, egentlig. Jeg mener at man skal senke skuldrene, spise vafler og boller når det passer seg slik og ellers sørge for å ha et sunt og variert kosthold. Man kan nok nyte livet mens man teller kalorier og hele tiden har fokus på sunn mat, men for meg virker det tvangspreget. Med sunne og aktive barn er det null problem med litt vafler og boller noen ganger. 

Anonymkode: 5344e...52c

Ingen har snakket om å telle kalorier? Det som diskuteres er om samfunnet er lagt opp på en måte der det som før ble ansett som helgekos er blitt den nye hverdagsnormalen, der brus, godteri og kaker får for stor plass på for mange arenaer (idrett, barnehage, skole, arbeidsplass, i private hjem osv). Den økende fedmen blant barn og voksne kan jo tyde på at folk generelt spiser for usunt. Ingen har sagt at en kakebit en sjelden gang i et ellers sunt kosthold er farlig.

Anonymkode: 49eb8...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er flott at idrettsklubbene kam tjene penger på kaker/vafler/boller. Det gjør at kostnadene for de som ikke har så mye blir lavere. Hadde det ikke vært for kiosk, så hadde jeg måtte betale mer i treningsavgift, og det hadde jeg aldri klart. Så jeg baker med stor glede om jeg sparer 3000 i året på det.

Og når det kommer til idrett og salg av kaker/vafler/boller, så er det jo foreldrene som bestemmer om barna får kjøpe det. I tillegg er det veldig få barn på de banene som er overvektige.

Når det gjelder 17. mai, så er det jo en festdag. Det er bursdag, nasjonaldag og det er flott for alle. Skulle de kuttet noe, så kunne de kuttet isen. Og pølsene. For de er ikke mindre fetende enn kakene. 

Anonymkode: 6ad2f...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg synes det er flott at idrettsklubbene kam tjene penger på kaker/vafler/boller. Det gjør at kostnadene for de som ikke har så mye blir lavere. Hadde det ikke vært for kiosk, så hadde jeg måtte betale mer i treningsavgift, og det hadde jeg aldri klart. Så jeg baker med stor glede om jeg sparer 3000 i året på det.

Og når det kommer til idrett og salg av kaker/vafler/boller, så er det jo foreldrene som bestemmer om barna får kjøpe det. I tillegg er det veldig få barn på de banene som er overvektige.

Når det gjelder 17. mai, så er det jo en festdag. Det er bursdag, nasjonaldag og det er flott for alle. Skulle de kuttet noe, så kunne de kuttet isen. Og pølsene. For de er ikke mindre fetende enn kakene. 

Anonymkode: 6ad2f...dfa

Ingen blir tykk eller usunn av de de spiser i selskap og 17. mai. 

Anonymkode: 5344e...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 24.4.2024 den 15.53):

Ja, det tenker jeg. Det tilbys kaker, boller og vafler OVERALT. Det er unødvendig. Og baker jeg ikke, blir jeg uglesett og baksnakket.

 

Alle som krever at jeg må bake kan holde opp. Hvorfor må det være kaker overalt til enhver anledning?

Hi

Anonymkode: 6f036...d56

Enhver anledning? Det er gjevnt over spredd. Og gjerne kun i helger. Hvis det er boller to dager i uka, så er det 5 dager deg ikke er det. Går så bra så. 

Anonymkode: 908fd...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 24.4.2024 den 18.13):

Hun burde faktisk være det, man trenger ikke kaker og boller til alt mulig. Ikke rart at flere og flere unger er overvektige, det skal dyttes i de dritt overalt.

Anonymkode: 782b7...2f0

Det er ikke den ene muffinsen på juleavslutning som gjør det altså. 

Anonymkode: 908fd...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 24.4.2024 den 21.22):

Hvorfor ikke lage grove vafler med mindre sukker og boller med honning eller banan som søtning? 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 54ffe...ca5

Fysj!

Anonymkode: 908fd...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 24.4.2024 den 23.08):

Grove vafler er jo kjempe godt med syltetøy på! Her er det du som er sær.

Anonymkode: c9319...bab

Nei, flesteparten syns nok ikke det er godt. 

Anonymkode: 908fd...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 25.4.2024 den 6.58):

Vi trenger ikke det nei. Det er totalt unødvendig. Vi kjøper aldri noe, mine barn sjekker ikke engang kiosken. De vet at vi har med mat og drikke. 

Anonymkode: dd523...b15

Helt greit at dere ikke kjøper. 

Barna her går bare forbi kiosken de også. De vil gjerne ha toast hvis det er. Vi har med mat og drikke. 

Men jeg syns det er fint at folk kjøper kake for å legge igjen penger i kassa til klubben. 

På avslutninger blir barna så stolte når jeg er på gruppa som tar med kake. Noe å tenke på det også. Barna liker at vi bidrar og er interesserte. 

Anonymkode: 908fd...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (På 25.4.2024 den 10.11):

Enig i at idrettslag trenger pengene, og også enig i at det er hyggelig å bli med på dugnad for barna. Men jeg synes også det blir for mye usunn mat i altfor mange sammenhenger. Kake hører ikke hjemme i idrett. Jeg stemmer for å selge kaffe, påsmurte rundstykker og frukt og grønnsaksbeger, yoghurt etc.

Anonymkode: be907...098

Det blir for dyrt. 

Anonymkode: 908fd...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke den ene muffinsen på juleavslutning som gjør det altså. 

Anonymkode: 908fd...263

Problemet er jo at det ikke er EN juleavslutning om man har barn som i tillegg til bhg/skole er engasjert i idrett/korps ol. Det blir ganske mange tilstelninger i løpet av et år. Så er det 17. mai, påskeferie, sommerferie, storesøsters bursdag, lillebrors bursdag, klassebursdager, bestemors bursdag etc etc.. Jeg er ikke fanatisk, men jeg ser vedkommendes poeng når overvektstatistikken både blant voksne og barn skyter i været. Man trenger ikke å svarteliste sjokoladekaka, men den trenger ikke å være tilstede ved hver eneste kamp, dugnad og avslutning.

Anonymkode: 74e86...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Problemet er jo at det ikke er EN juleavslutning om man har barn som i tillegg til bhg/skole er engasjert i idrett/korps ol. Det blir ganske mange tilstelninger i løpet av et år. Så er det 17. mai, påskeferie, sommerferie, storesøsters bursdag, lillebrors bursdag, klassebursdager, bestemors bursdag etc etc.. Jeg er ikke fanatisk, men jeg ser vedkommendes poeng når overvektstatistikken både blant voksne og barn skyter i været. Man trenger ikke å svarteliste sjokoladekaka, men den trenger ikke å være tilstede ved hver eneste kamp, dugnad og avslutning.

Anonymkode: 74e86...6ae

Vi har ett barn som har en organisert aktivitet. Det er stor stas å få gå i kiosken og kjøpe saft og vaffel på kampdag, annenhver uke. Vi hadde syns det var trist om det ikke skulle bli servert vaffel eller kake. Så får kanskje dere som har flere barn og mange aktiviteter lære barna deres måtehold og at man ikke alltid trenger å kjøpe selv om man har mulighet?

Anonymkode: 5344e...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så får kanskje dere som har flere barn og mange aktiviteter lære barna deres måtehold og at man ikke alltid trenger å kjøpe selv om man har mulighet?

Anonymkode: 5344e...52c

Det er jo nettopp det mange i tråden her prøver å si, men da blir man møtt med at man ikke må være så hysterisk og kaloritellende.

Anonymkode: 49eb8...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Vi har ett barn som har en organisert aktivitet. Det er stor stas å få gå i kiosken og kjøpe saft og vaffel på kampdag, annenhver uke. Vi hadde syns det var trist om det ikke skulle bli servert vaffel eller kake. Så får kanskje dere som har flere barn og mange aktiviteter lære barna deres måtehold og at man ikke alltid trenger å kjøpe selv om man har mulighet?

Anonymkode: 5344e...52c

Hører du selv hva du sier?

Anonymkode: 782b7...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det er jo nettopp det mange i tråden her prøver å si, men da blir man møtt med at man ikke må være så hysterisk og kaloritellende.

Anonymkode: 49eb8...02c

 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hører du selv hva du sier?

Anonymkode: 782b7...2f0

Hvis det er flere anledninger hver uke som medfører vafler og kaker så sier det seg selv at man må begrense. Det som IKKE er naturlig er at man slutter å ha kiosk fordi noen har mange aktiviteter og problemer med å si nei til barna sine. De vil heller at idrettslaget skal slutte å tjene penger på kiosksalg enn å risikere å skuffe gullungene sine. 

Anonymkode: 5344e...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

 

Hvis det er flere anledninger hver uke som medfører vafler og kaker så sier det seg selv at man må begrense. Det som IKKE er naturlig er at man slutter å ha kiosk fordi noen har mange aktiviteter og problemer med å si nei til barna sine. De vil heller at idrettslaget skal slutte å tjene penger på kiosksalg enn å risikere å skuffe gullungene sine. 

Anonymkode: 5344e...52c

Problemer mange prøver å påpeke er jo nettopp at det er FOR mange anledninger arenaer der det på død og liv skal serveres boller og kaker, og at folk IKKE sier nei til barna sine. 
Barn vokser jo opp i et samfunn der boller og kake er normalen, og at det hører hjemme i de mest dagligdagse sysler, som idrettsarrangementer og barnehage/skole.

Jeg tror vel ikke det er de foreldrene som mener kaker har fått for stor plass i hverdagen som ikke klarer å begrense barna sine, tvert imot…  

Anonymkode: 49eb8...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Problemer mange prøver å påpeke er jo nettopp at det er FOR mange anledninger arenaer der det på død og liv skal serveres boller og kaker, og at folk IKKE sier nei til barna sine. 
Barn vokser jo opp i et samfunn der boller og kake er normalen, og at det hører hjemme i de mest dagligdagse sysler, som idrettsarrangementer og barnehage/skole.

Jeg tror vel ikke det er de foreldrene som mener kaker har fått for stor plass i hverdagen som ikke klarer å begrense barna sine, tvert imot…  

Anonymkode: 49eb8...02c

For NOEN er det for mange anledninger. Da må man ta tak for egne barn og ikke kreve at idrettslag osv skal slutte å tjene penger på kiosksalg. Pass på dine egne barn, så klarer de aller fleste å ta seg helt fint av sine. Eller har du behov for å detaljstyre andre familier også?

Anonymkode: 5344e...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

 

Hvis det er flere anledninger hver uke som medfører vafler og kaker så sier det seg selv at man må begrense. Det som IKKE er naturlig er at man slutter å ha kiosk fordi noen har mange aktiviteter og problemer med å si nei til barna sine. De vil heller at idrettslaget skal slutte å tjene penger på kiosksalg enn å risikere å skuffe gullungene sine. 

Anonymkode: 5344e...52c

Ok, du hører tydeligvis ikke hva du selv sier.

Anonymkode: 782b7...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For NOEN er det for mange anledninger. Da må man ta tak for egne barn og ikke kreve at idrettslag osv skal slutte å tjene penger på kiosksalg. Pass på dine egne barn, så klarer de aller fleste å ta seg helt fint av sine. Eller har du behov for å detaljstyre andre familier også?

Anonymkode: 5344e...52c

Det er for mange anledninger i samfunnet generelt, og gitt all overvekten i samfunnet er det ingen som lider av at man som samfunn kutter ned på serveringen av kaker og boller i enhver jævla anledning der folk møtes. Man MÅ ikke selge boller og kaker for å tjene penger i kiosken, det finnes mange, mange sunnere alternativer. Husk at vi er forbilder for barna våre.

Anonymkode: 49eb8...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok, du hører tydeligvis ikke hva du selv sier.

Anonymkode: 782b7...2f0

Joda, men jeg evner å se nyanser og forventer ikke at verden skal tilpasse seg mine barns ønsker til en hver tid. 

Anonymkode: 5344e...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 24.4.2024 den 18.13):

Hun burde faktisk være det, man trenger ikke kaker og boller til alt mulig. Ikke rart at flere og flere unger er overvektige, det skal dyttes i de dritt overalt.

Anonymkode: 782b7...2f0

Signerer denne. Hvorfor i all verden skal man stappe alle fulle av hvitt sukker og fett på idrettsarrangement? 70 % av Norges befolkning er overvektige, og stadig flere barn følger samme skjebne. Og vi lærer barna at sukker og fett, ja det må til, både når man feirer jul og når man spiller fotball.

Anonymkode: 33a24...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...