Gå til innhold

Å Google pasientene på sykeheimen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helsefagarbeider. Jobber på sykehjem med demente. 

Synes det er spennende å Google pasientene innimellom. Får lissom vite hvem de var. Bare for min egen del....

Er dette ok? 

Anonymkode: 52cd9...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Hva skal du med den informasjonen? Du vet hvem de er i kraft av at de er pasienter der du jobber, og dermed bryter du reglene. Du skal kun tilegne deg kunnskap om pasientene som du har behov for. Ikke fordi du er nysgjerrig.

Anonymkode: e00a1...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Hva skal du med den informasjonen? Du vet hvem de er i kraft av at de er pasienter der du jobber, og dermed bryter du reglene. Du skal kun tilegne deg kunnskap om pasientene som du har behov for. Ikke fordi du er nysgjerrig.

Anonymkode: e00a1...e07

De reglene du snakker om er å søke opp informasjon om pasienter i journaler og lignende. Der er ikke lov så lenge man ikke trenger den informasjonen som en del av jobben sin.
Det HI snakker om er offentlig informasjon som ligger ute på nett, og det er fult lov.
Og når det kommer til å jobbe med demente, kanskje det faktisk kan være en fordel å vite litt om hvem de var før de ble syke for å skjønne dem bedre som person, ikke bare som pasient

Anonymkode: efaad...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De reglene du snakker om er å søke opp informasjon om pasienter i journaler og lignende. Der er ikke lov så lenge man ikke trenger den informasjonen som en del av jobben sin.
Det HI snakker om er offentlig informasjon som ligger ute på nett, og det er fult lov.
Og når det kommer til å jobbe med demente, kanskje det faktisk kan være en fordel å vite litt om hvem de var før de ble syke for å skjønne dem bedre som person, ikke bare som pasient

Anonymkode: efaad...2cb

Jeg er fullstendig klar over at google ikke er det samme som pasientjournal. Det er fortsatt ikke lov

Anonymkode: e00a1...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er fullstendig klar over at google ikke er det samme som pasientjournal. Det er fortsatt ikke lov

Anonymkode: e00a1...e07

Hvor står det? Link?

Anonymkode: e8d67...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er fullstendig klar over at google ikke er det samme som pasientjournal. Det er fortsatt ikke lov

Anonymkode: e00a1...e07

Jeg er enig i at det ikke er etisk riktig å gjøre det, men etter offentlighetsloven har alle rett til å tilegne seg den offentlige informasjonen de selv ønsker.
Hvor er det du mener at det står at det ikke er lov?

Anonymkode: efaad...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres fint ut å vite litt om bakgrunnen til mennesker, før de ble dement og havnet på sykehjem. 
Ganske sikker på at det er mange helsefagarbeidere der ute som kun ser «pasienten», og ikke mennesket bak. 
 

Anonymkode: 6fa61...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nei. Hva skal du med den informasjonen? Du vet hvem de er i kraft av at de er pasienter der du jobber, og dermed bryter du reglene. Du skal kun tilegne deg kunnskap om pasientene som du har behov for. Ikke fordi du er nysgjerrig.

Anonymkode: e00a1...e07

Huff, du er iskald! 
Bryr du deg null og niks om mennesker? 

Anonymkode: 6fa61...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å være nysgjerrig. Du skader ingen med det, men det er et etisk spørsmål om man skal tilegne seg informasjon om mennesker de ikke gir deg selv. Så det er vel der spørsmålet kommer inn om det er riktig eller ikke.  Jeg har aldri googlet opp privatpersoner, og ble overrasket da en dame fortalte meg at daten hadde googlet henne, og hun sa at det var vanlig. Mulig det er det, men jeg har kun googlet offentlige personer som har skrevet eller sagt noe jeg har reagert positivt eller negativt på. 

Det jeg gjorde var nok muligens verre da noen røpet identiteten sin på et forum i en diskusjon, og jeg søkte opp vedkommende på fb. Men det skal sies at jeg fikk et mye bedre inntrykk av personen enn hva hen viste på forum, så jeg lærte noe av det. Jeg sa det aldri til den det gjaldt eller noe, men greit er det jo ikke syns jeg. Det var bare vanskelig å la være siden jeg reagerte på mye hun skrev. Det var ikke dette forumet bare for å si det.

Anonymkode: 9ba81...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er fullstendig klar over at google ikke er det samme som pasientjournal. Det er fortsatt ikke lov

Anonymkode: e00a1...e07

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt!Selvfølgelig er det lov til å Google!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at det ikke er etisk riktig å gjøre det, men etter offentlighetsloven har alle rett til å tilegne seg den offentlige informasjonen de selv ønsker.
Hvor er det du mener at det står at det ikke er lov?

Anonymkode: efaad...2cb

Om det er etisk riktig kommer jo an på grunnen til at man gjør det. Dersom det er forbi bedre kunne samhandle med beboer ut fra å kjenne livshistorie så er jo det en god hensikt. Men det å innhente livshistorie burde heller ha vært gjort gjennom samtale med beboer og pårørende slik at de fikk formidle det de ønsket at de ansatte skulle vite. 

Anonymkode: e7887...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er helsefagarbeider. Jobber på sykehjem med demente. 

Synes det er spennende å Google pasientene innimellom. Får lissom vite hvem de var. Bare for min egen del....

Er dette ok? 

Anonymkode: 52cd9...04a

Jeg ser ikke helt hva som er galt, joda du snoker litt, men det er likevel vask som henger til tørk ute, du er ikke i noens truseskuff her. 

Anonymkode: 7f327...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er helsefagarbeider. Jobber på sykehjem med demente. 

Synes det er spennende å Google pasientene innimellom. Får lissom vite hvem de var. Bare for min egen del....

Er dette ok? 

Anonymkode: 52cd9...04a

Bakgrunnshistorien til menneskene du skal hjelpe,kan være veldig viktig i jobben din. Du kan ha større forståelse for hvorfor de reagerer som de gjør, hvem de snakker om, hva som kan trigge og hva som kan roe ned. 

Samtidig gjør det at du har kunnskap om hvem pasienten var før han/hun ble syk, noe som også kan være veldig viktig. 

Så Google i vei,sier jeg.Du får ikke tak i mer informasjon enn det som er lovlig og offisiel, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er det lov.

Det eneste du finner er avisartikler, idrettsreultater, kanskje hva de har jobbet med o.l

Helt ufarlige ting 

Anonymkode: fef99...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at det ikke er etisk riktig å gjøre det, men etter offentlighetsloven har alle rett til å tilegne seg den offentlige informasjonen de selv ønsker.
Hvor er det du mener at det står at det ikke er lov?

Anonymkode: efaad...2cb

Men den informasjonen får man i kraft av sin stillings som helsepersonell. At jeg googler naboen er en ting. At jeg går inn i pasientlista, finner "Tommy Larsen" og googler han, er ikke lov å gjøre. Da vet jeg om Tommy Larsen pga mitt virke som helsepersonell, og det er noe helt annet enn å google ett tilfeldig menneske

Anonymkode: e00a1...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Men den informasjonen får man i kraft av sin stillings som helsepersonell. At jeg googler naboen er en ting. At jeg går inn i pasientlista, finner "Tommy Larsen" og googler han, er ikke lov å gjøre. Da vet jeg om Tommy Larsen pga mitt virke som helsepersonell, og det er noe helt annet enn å google ett tilfeldig menneske

Anonymkode: e00a1...e07

Du har ikke lov til å gå inn i pasientlisten uten å ha en grunn til å gå inn i den nei, men det er ingenting som sier det ikke er lov å Google navnet i ettertid. Om det er etisk riktig er en helt annen sak

Anonymkode: efaad...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er full lovlig, men om det er rett er en annen diskusjon. Satt på spissen, du sier det er for å forstå pasienten bedre. Om du da finner ut noe veldig ubehagelig om en pasient, at pasienten er er drapsmann, pedofil eller krigsforbryter. Vil det da kunne påvrike jobben din (ubevist eller bevist). 

Anonymkode: bfc4d...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva problemet skulle være med det. Er da bare fint å vite litt om pasientene, vel?

Google i vei, HI! 

Anonymkode: 92f85...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er dette ok? 

Anonymkode: 52cd9...04a

Selvfølgelig ikke. Det vet du. Ellers hadde du ikke spurt her.

Anonymkode: 6f53f...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri googlet opp privatpersoner, og ble overrasket da en dame fortalte meg at daten hadde googlet henne, og hun sa at det var vanlig.

Jeg har ditcha dater fordi de har googlet meg. Det er vanlig, men KUN blant mennesker som ikke har sosiale antenner nok til å bli kjent med mennesker på normal måte. GRØSS.

Hadde noen googlet min slektning på sykehjem, så hadde jeg anmeldt vedkommende til politiet - og politiet hadde tatt det på alvor. 

Anonymkode: 6f53f...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei. Hva skal du med den informasjonen? Du vet hvem de er i kraft av at de er pasienter der du jobber, og dermed bryter du reglene. Du skal kun tilegne deg kunnskap om pasientene som du har behov for. Ikke fordi du er nysgjerrig.

Anonymkode: e00a1...e07

Nettopp.

Anonymkode: 6f53f...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er fullstendig klar over at google ikke er det samme som pasientjournal. Det er fortsatt ikke lov

Anonymkode: e00a1...e07

Selvsagt kan hvem som helst google hva som helst om hvem som helst.

Anonymkode: 1367a...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har ditcha dater fordi de har googlet meg. Det er vanlig, men KUN blant mennesker som ikke har sosiale antenner nok til å bli kjent med mennesker på normal måte. GRØSS.

Hadde noen googlet min slektning på sykehjem, så hadde jeg anmeldt vedkommende til politiet - og politiet hadde tatt det på alvor. 

Anonymkode: 6f53f...5c0

Alle googler alle. Bor du under en stein?

Anonymkode: 1367a...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt kan hvem som helst google hva som helst om hvem som helst.

Anonymkode: 1367a...678

Nei, det er ikke fullt så enkelt. Hvis du får inn en pasient og får masse informasjon via Google så vil det påvirke hvordan du behandler vedkommende enten du vil det eller ei. Du vet også hvem vedkommende er fordi hn er pasient. Dermed har du tråkka inn på feil område 

Anonymkode: e00a1...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke fullt så enkelt. Hvis du får inn en pasient og får masse informasjon via Google så vil det påvirke hvordan du behandler vedkommende enten du vil det eller ei. Du vet også hvem vedkommende er fordi hn er pasient. Dermed har du tråkka inn på feil område 

Anonymkode: e00a1...e07

Nei, det påvirker deg ikke. Har du et snev av profesjonalitet vet du at alle har lik rett til stell og pleie helt uavhengig av personlige følelser. 

Anonymkode: f8e0e...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...