Gå til innhold

Ang skattemelding


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Ble separert i slutten av forrige år (desember). Må jeg skrive noe om det på  skattemelding, har jeg da krav på noe fratrekk? Har barna 50% hver.  Eller kommer det på neste års skattemelding?

Anonymkode: 33186...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ble skilt desember 2023, så kommer det på neste års skattemelding. 

Anonymkode: afc38...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok 👍 takk for svar. Ser ut som jeg får igjen 16000 (det har aldri skjedd før), har lite greie på slikt og var mannen som sjekka skattemeldinga. Hvordan gå gjennom denne skattemeldinga? Hva skjer dersom jeg gjør feil?🤷

Anonymkode: 33186...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ok 👍 takk for svar. Ser ut som jeg får igjen 16000 (det har aldri skjedd før), har lite greie på slikt og var mannen som sjekka skattemeldinga. Hvordan gå gjennom denne skattemeldinga? Hva skjer dersom jeg gjør feil?🤷

Anonymkode: 33186...9a3

Før fikk den personen som sto først på lånepapirene hele fradraget, selv om man hadde lånet 50/50. I år er det nytt at alle får riktig fradrag, så om dere hadde boliglån sammen får dere halvparten av fradragene hver i år.

Så om mannen tidligere har sjekket skattemeldingen, og tatt alle fradragene selv uten å overføre til deg, så får han baksmell denne gangen og du igjen ;) For i år har du automatisk fått halvparten siden lånet står på begge.

Du går gjennom skattemeldingen ved å se at tallene er riktig, er det riktig lønn for fjoråret, riktig gjeld, riktig formue. Er tallene riktige er skatten riktig. Veldig sjelden det er feil, banken og arbeidsgiver sender jo det samme til skatteetaten som til deg.

Så kan du føre inn fradrag som ikke går automatisk, f.eks om du kjører langt til jobb kan du trekke fra litt for det.

Neste år kan du evt melde inn om du er enslig forsørger, for det gir et fradrag på skatten.

 

Anonymkode: eba66...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ok 👍 takk for svar. Ser ut som jeg får igjen 16000 (det har aldri skjedd før), har lite greie på slikt og var mannen som sjekka skattemeldinga. Hvordan gå gjennom denne skattemeldinga? Hva skjer dersom jeg gjør feil?🤷

Anonymkode: 33186...9a3

Du må finne alle tallene dine og sjekke om de stemmer.  Du skal ha fått tilsendt alt du trenger.

Anonymkode: 8c39e...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så om mannen tidligere har sjekket skattemeldingen, og tatt alle fradragene selv uten å overføre til deg, så får han baksmell denne gangen og du igjen ;) For i år har du automatisk fått halvparten siden lånet står på begge.

Kan vel kalles karma 😆

Anonymkode: 8c39e...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Før fikk den personen som sto først på lånepapirene hele fradraget, selv om man hadde lånet 50/50. I år er det nytt at alle får riktig fradrag, så om dere hadde boliglån sammen får dere halvparten av fradragene hver i år.

Så om mannen tidligere har sjekket skattemeldingen, og tatt alle fradragene selv uten å overføre til deg, så får han baksmell denne gangen og du igjen ;) For i år har du automatisk fått halvparten siden lånet står på begge.

Du går gjennom skattemeldingen ved å se at tallene er riktig, er det riktig lønn for fjoråret, riktig gjeld, riktig formue. Er tallene riktige er skatten riktig. Veldig sjelden det er feil, banken og arbeidsgiver sender jo det samme til skatteetaten som til deg.

Så kan du føre inn fradrag som ikke går automatisk, f.eks om du kjører langt til jobb kan du trekke fra litt for det.

Neste år kan du evt melde inn om du er enslig forsørger, for det gir et fradrag på skatten.

 

Anonymkode: eba66...844

Bare for ordensskyld; Det er ikke særfradrag for enslig forsørger lenger, det forsvant i februar i fjor. Barnetrygden har derimot økt slik at de med liten inntekt i større grad tilgodeses. 

Anonymkode: 1c531...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Før fikk den personen som sto først på lånepapirene hele fradraget, selv om man hadde lånet 50/50. I år er det nytt at alle får riktig fradrag, så om dere hadde boliglån sammen får dere halvparten av fradragene hver i år.

Så om mannen tidligere har sjekket skattemeldingen, og tatt alle fradragene selv uten å overføre til deg, så får han baksmell denne gangen og du igjen ;) For i år har du automatisk fått halvparten siden lånet står på begge.

Du går gjennom skattemeldingen ved å se at tallene er riktig, er det riktig lønn for fjoråret, riktig gjeld, riktig formue. Er tallene riktige er skatten riktig. Veldig sjelden det er feil, banken og arbeidsgiver sender jo det samme til skatteetaten som til deg.

Så kan du føre inn fradrag som ikke går automatisk, f.eks om du kjører langt til jobb kan du trekke fra litt for det.

Neste år kan du evt melde inn om du er enslig forsørger, for det gir et fradrag på skatten.

 

Anonymkode: eba66...844

Takk👍 HI

Anonymkode: 33186...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk melding fra min eksmann nå at han hadde sendt inn sin skattemelding via duett og gjort endringer så det vil bli endring på min og. Han har endra på fordeling av lån og renter og endra på nettoformuen. Hva vil det si?

Anonymkode: 33186...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i plassen for å få igjen 16000 får eg igjen 3612 kroner. HI

Anonymkode: 33186...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så i plassen for å få igjen 16000 får eg igjen 3612 kroner. HI

Anonymkode: 33186...9a3

Høres ut som han har overført alle gjeldsrenter til seg selv.

Anonymkode: 241d0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Høres ut som han har overført alle gjeldsrenter til seg selv.

Anonymkode: 241d0...11d

Eg gjere jo ingen ting, men det e jo rett og rimelig at den som betale rentene på lånet og får skattefrådraget. (Sånn det alltid har vore automatisk frå skatteetaten alle år) Ska du ha halve rentefradraget syns eg du ska betala halve rentekostnaden og.

 

Fikk dette svaret av han. Er det noe motangrep jeg kan gjøre? Han jobber med tall, det gjør ikke jeg 

Anonymkode: 33186...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Eg gjere jo ingen ting, men det e jo rett og rimelig at den som betale rentene på lånet og får skattefrådraget. (Sånn det alltid har vore automatisk frå skatteetaten alle år) Ska du ha halve rentefradraget syns eg du ska betala halve rentekostnaden og.

 

Fikk dette svaret av han. Er det noe motangrep jeg kan gjøre? Han jobber med tall, det gjør ikke jeg 

Anonymkode: 33186...9a3

Så han alene har betalt boliglånet? Hva har du betalt da?

Det vanlige som gifte er å ha felles økonomi, og da spiller det ingen rolle hvem som betaler lånet og hvem som betaler maten, det går fra felles pott alt sammen.

Anonymkode: eba66...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Så han alene har betalt boliglånet? Hva har du betalt da?

Det vanlige som gifte er å ha felles økonomi, og da spiller det ingen rolle hvem som betaler lånet og hvem som betaler maten, det går fra felles pott alt sammen.

Anonymkode: eba66...844

Akkurat. Han har betalt lån og jeg mat og andre løpende utgifter. 

Anonymkode: 33186...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Akkurat. Han har betalt lån og jeg mat og andre løpende utgifter. 

Anonymkode: 33186...9a3

 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så han alene har betalt boliglånet? Hva har du betalt da?

Det vanlige som gifte er å ha felles økonomi, og da spiller det ingen rolle hvem som betaler lånet og hvem som betaler maten, det går fra felles pott alt sammen.

Anonymkode: eba66...844

Han har tatt 0 på gjeld på den nye, mens på første utkast stod det gjeld på meg og. Gjelda var like mye min vel? Går det ann å endre det igjen?

Anonymkode: 33186...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

 

Han har tatt 0 på gjeld på den nye, mens på første utkast stod det gjeld på meg og. Gjelda var like mye min vel? Går det ann å endre det igjen?

Anonymkode: 33186...9a3

Om dere eide huset og gjelden 50/50 var gjelden like mye din som hans. At han har betalt gjelden og du de andre tingene skal ikke ha noe å si. 

Veldig urettferdig at han setter all gjeld og renter på seg selv, det gjør at han betaler mindre skatt mens du ikke får den fordelen selv om dere eide huset sammen.

Bankene anbefaler å opprette en felles "regningskonto" hvor begge setter inn et fast beløp hver lønningsdag også trekkes alle faste utgifter fra denne kontoen. Da har begge like eierskap til alt fra gjeld til kommunale avgifter, begge betaler på alt. Men om dere har valgt å gjøre det annerledes, at han betaler de regningene og du de, så er resultatet det samme, dere eier sammen og har ansvaret for utgiftene sammen. At han skal ha hele gjelden og skattefordelen på sin lønn er helt urimelig.

Jeg er litt usikker på hvordan det fungerer med å endre skattemeldingen nå så de betaler ut fortløpende etter at du har godkjent, men du kan endre på den i flere år etterpå så det skal være uproblematisk å ordne det. Det er stor pågang til skatteetaen akkurat nå, så du må regne med litt telefonkø, men det ville jeg akseptert og ringt inn. Det å få gode råd og litt "kjøtt på beinet" i diskusjonen med mannen er verdt litt telefonkø.

At du ikke godkjenner endringene han har gjort på din ligning teller selvfølgelig mer enn det han har gjort, du kan melde inn akkurat hva du vil du, og gi beskjed om at du vil ha halvparten av gjelden og gjeldsrentene på din ligning. Du kan nekte han adgang til å endre din ligning.

Anonymkode: eba66...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Eg gjere jo ingen ting, men det e jo rett og rimelig at den som betale rentene på lånet og får skattefrådraget. (Sånn det alltid har vore automatisk frå skatteetaten alle år) Ska du ha halve rentefradraget syns eg du ska betala halve rentekostnaden og.

 

Fikk dette svaret av han. Er det noe motangrep jeg kan gjøre? Han jobber med tall, det gjør ikke jeg 

Anonymkode: 33186...9a3

"Vi var gift og eide sammen! At du betalte lånet og jeg betalte andre regninger er helt tilfeldig. Lånet sto på oss begge så jeg skal ha halvparten av rentefradraget. Spiller ingen rolle i et ekteskap hvem som betaler hva, vi eide huset sammen og opprettet gjelden sammen. At du skal ha hele rentefradraget er helt urimelig, så jeg skal ha halvparten tilbake på min skattemelding. Jeg tenker å ringe skatteetaten og få ordnet dette."

Anonymkode: eba66...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Akkurat. Han har betalt lån og jeg mat og andre løpende utgifter. 

Anonymkode: 33186...9a3

Da har du gått i klassisk konefelle og får nå konsekvensene av det. 

Anonymkode: afc38...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke betalt på lånet har du heller ikke krav på fradraget. Dette er klassisk kvinnefelle og noe folk MÅ slutte å gjøre!! 

Eksen og jeg har hus sammen og lån sammen, men han betaler. Jeg skal da ikke ha noe av de pengene selv om jeg i ekteskapet betalte for lånet. 

Anonymkode: 611d1...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

 

Han har tatt 0 på gjeld på den nye, mens på første utkast stod det gjeld på meg og. Gjelda var like mye min vel? Går det ann å endre det igjen?

Anonymkode: 33186...9a3

Er du medlånetager så er det ditt lån og dine renter også. At han betaler lånet og du resten har ikke noe si, det er bare en praktisk fordeling. Ta tilbake halvparten av rentene og kast mannen til ulvene. Sjekk også at han ikke har overført alt av verdi på deg. Del alt eiendom, biler, båter og annet, samt felles lån. 

Anonymkode: 5160a...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er du medlånetager så er det ditt lån og dine renter også. At han betaler lånet og du resten har ikke noe si, det er bare en praktisk fordeling. Ta tilbake halvparten av rentene og kast mannen til ulvene. Sjekk også at han ikke har overført alt av verdi på deg. Del alt eiendom, biler, båter og annet, samt felles lån. 

Anonymkode: 5160a...371

Han sier at han kun tok halvparten av rentene over. Men enorm forskjell når jeg går ned 13000 i skatt til gode. Hvordan finne ut om dette stemmer? Har advokat begge for å bli enig om oppgjøret ellers. Kan jeg sende han melding om dette?

Anonymkode: 33186...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han sier at han kun tok halvparten av rentene over. Men enorm forskjell når jeg går ned 13000 i skatt til gode. Hvordan finne ut om dette stemmer? Har advokat begge for å bli enig om oppgjøret ellers. Kan jeg sende han melding om dette?

Anonymkode: 33186...9a3

Du må sende inn dine tall.

Anonymkode: 8c39e...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han sier at han kun tok halvparten av rentene over. Men enorm forskjell når jeg går ned 13000 i skatt til gode. Hvordan finne ut om dette stemmer? Har advokat begge for å bli enig om oppgjøret ellers. Kan jeg sende han melding om dette?

Anonymkode: 33186...9a3

Han tok kun halvparten over? Halvparten var jo allerede automatisk ført på han og halvparten på deg, slik de nye reglene er nå. Så hvis han har ført over den andre halvparten også, har han jo nå alt da. Han skrev jo dessuten selv at han har betalt lånet så da skal også han (ifølge han) ha hele fradraget.

Du må sende inn din skattemelding med halvparten av lånet og rentene slik det skal være og slik det var fylt inn fra Skatteetaten.

Anonymkode: 241d0...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Han tok kun halvparten over? Halvparten var jo allerede automatisk ført på han og halvparten på deg, slik de nye reglene er nå. Så hvis han har ført over den andre halvparten også, har han jo nå alt da. Han skrev jo dessuten selv at han har betalt lånet så da skal også han (ifølge han) ha hele fradraget.

Du må sende inn din skattemelding med halvparten av lånet og rentene slik det skal være og slik det var fylt inn fra Skatteetaten.

Anonymkode: 241d0...11d

Ja, det var slik jeg trodde det var. 

Anonymkode: 33186...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...