Gå til innhold

Kan skolen forlange at jenter bruker tampong?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 12.3.2024 den 15.04):

Det var ikke en oppfordring til å finne en løsning, men oppfordring om å bruke tampong.

Anonymkode: 5669a...caf

De kan ikke kreve det. Punktum. 
Men det er jo i alles interesse at hun deltar i mest mulig undervisning og blir svømmedyktig. 

Anonymkode: 20ca4...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

De kan ikke kreve det. Punktum. 
Men det er jo i alles interesse at hun deltar i mest mulig undervisning og blir svømmedyktig. 

Anonymkode: 20ca4...48d

Pfff.

Har brukt tampong én eller to ganger i mitt liv, og hatt kraftige blødninger store deler av livet. Møt meg i svømmehallen så kan vi gjøre opp der - det skal bli meg en GLEDE!

Anonymkode: 0c66e...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 12.3.2024 den 9.18):

Vi har en datter på 12 år som går i 7. klasse.
I går hadde de svømming, men hun kunne ikke svømme den dagen og ga beskjed om det.

Fikk melding fra læreren hennes nå nettopp at de ønsket at vi skulle lære henne å bruke tampong til neste gang.
Jeg syns det er alt for tidlig for en jente på 12 år å begynne med tampong.

Har skolen i det hele tatt lov til å kreve det?

Anonymkode: e3526...11a

Jeg hadde aldri fortalt at datteren min hadde mensen. Bare skriv at hun ikke kan delta. Skolen har ingenting med det å gjøre og trenger ikke vite hvorfor. Du bestemmer over ditt barn.  

Anonymkode: 0d26b...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde aldri fortalt at datteren min hadde mensen. Bare skriv at hun ikke kan delta. Skolen har ingenting med det å gjøre og trenger ikke vite hvorfor. Du bestemmer over ditt barn.  

Anonymkode: 0d26b...d4e

Det var henne selv som fortalte hvorfor hun ikke kunne delta.
Selvfølgelig ville jeg aldri har fortalt hvorfor.

HI

Anonymkode: e3526...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde aldri fortalt at datteren min hadde mensen. Bare skriv at hun ikke kan delta. Skolen har ingenting med det å gjøre og trenger ikke vite hvorfor. Du bestemmer over ditt barn.  

Anonymkode: 0d26b...d4e

Du er jo helt på jordet.

Anonymkode: 8ab12...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde aldri fortalt at datteren min hadde mensen. Bare skriv at hun ikke kan delta. Skolen har ingenting med det å gjøre og trenger ikke vite hvorfor. Du bestemmer over ditt barn.  

Anonymkode: 0d26b...d4e

Skolen har faktisk noe med det ja. Hvis du ikke deltar i opplæring må du kunne forklare hvorfor ikke. Vi snakker ikke om en gang eller to, men svømming er ofte ganske begrenset og må prioriteres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (På 12.3.2024 den 15.57):

Jeg ville bare svart noe sånt som dette:

"Min datter bruker ikke tampong. Og det er jo så sånn sett også en privatsak, som jeg ikke anser at skolen bør ha noen formening om. Kunne det være en mulighet for henne å utføre en annen slags aktivitet mens de andre har svømming?" 

Dette. Ærlig talt, her har læreren gått over streken rett og slett. 
Jeg fikk ikke til å bruke tampong før jeg var rundt 18 år. Syntes det var veldig flaut og turde liksom ikke teste det ordentlig. Er sjeleglad for at det den gangen ikke var svømming hverken i 7. eller på ungdomsskolen..

Anonymkode: 47b8f...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen kan selvsagt ikke kreve det, og jeg syns også det er grenseoverskridende å ønske det. Samtidig stusser jeg på at DU ikke vil hun skal bruke tampong - kan hun ikke velge selv? Kan din datter og læreren ha snakket sammen, og blitt enige om at læreren skal sende denne meldingen? 

Anonymkode: c0a7e...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Pfff.

Har brukt tampong én eller to ganger i mitt liv, og hatt kraftige blødninger store deler av livet. Møt meg i svømmehallen så kan vi gjøre opp der - det skal bli meg en GLEDE!

Anonymkode: 0c66e...9bb

Hæ?

Anonymkode: ae04d...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 år er etter min mening for tidlig til å bruke tampong.

Min 11-åring hadde i tilfelle trengt hjelp til å føre den på plass, noe som er totalt uaktuelt..

Anonymkode: 9be48...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Pfff.

Har brukt tampong én eller to ganger i mitt liv, og hatt kraftige blødninger store deler av livet. Møt meg i svømmehallen så kan vi gjøre opp der - det skal bli meg en GLEDE!

Anonymkode: 0c66e...9bb

Jøss. 
 

Det var ikke en nedvurdering av folk som ikke bruker tampong; det var en påminning til HI at hun både er i sin fulle rett til å nekte, og at hun samtidig sikkert ønsker at barnet følger undervisningen. 

Anonymkode: 20ca4...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Dette. Ærlig talt, her har læreren gått over streken rett og slett. 
Jeg fikk ikke til å bruke tampong før jeg var rundt 18 år. Syntes det var veldig flaut og turde liksom ikke teste det ordentlig. Er sjeleglad for at det den gangen ikke var svømming hverken i 7. eller på ungdomsskolen..

Anonymkode: 47b8f...ad6

Det var svømming i ungdomsskolen da jeg gikk der, og jeg er 49.
Hvilken tidsperiode snakker du om? 

Anonymkode: 20ca4...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at dette er et overtramp fra lærerens side.

Det er stor forskjell fra barn til barn. Å fortelle unger at tampong er et alternativ, bør man jo gjøre som forelder, men å nærmest kreve at 12-åringer skal føre noe inn i seg selv, er over streken. Læreren har absolutt ingenting med legge seg opp i noe så personlig.

Jentene går ikke glipp av så mye svømmeundervisning at det gjør noe. Enkelte har store plager ved menstruasjon, kroppen vår er annerledes enn hos gutter/ menn, og å ta hensyn til det er riktig, og viktig for likestilling. Vi må slutte å gjemme oss bort og skamme oss for å blø.

Anonymkode: 26b8b...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enkelte har store plager ved menstruasjon, kroppen vår er annerledes enn hos gutter/ menn, og å ta hensyn til det er riktig, og viktig for likestilling. Vi må slutte å gjemme oss bort og skamme oss for å blø.

Anonymkode: 26b8b...4ff

🎊💐🎉

Anonymkode: 0c66e...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...