Gå til innhold

Kan skolen forlange at jenter bruker tampong?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Å oppfordre til å finne løsninger er ikke det samme som å kreve! Kjære vene. 

Anonymkode: 367f4...2db

Det var ikke en oppfordring til å finne en løsning, men oppfordring om å bruke tampong.

Anonymkode: 5669a...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er et stort problem at jenter ikke deltar i svømmeopplæringen på skolen. Dette er faktisk det eneste livsviktige faget, og jenter går glipp av for mye om de skal stå over hver gang de har mens/vondt/småsjuke (ikke glem st mange i den alderen ikke er så regelmessige og kan blø både lenger og hyppigere). Det er viktig å prøve å finne løsninger, og det er en del av lærerens jobb å foreslå løsninger slik st eleven kan delta i undervisningen. Ingen trenger å bli hysteriske av den grunn. 
Men er det slik at læreren faktisk har krevd tampong og deltakelse, så er det noe annet. Men det regner jeg med at du og alle andre her egentlig vet, men man raser av gårde i forsvarsmodus med en gang det kommer noe som oppfattes som et «krav». 

Anonymkode: 367f4...2db

De har menstruasjon en uke per måned, at de må stå over 1-2 av 8 svømmetimer på grunn av mens burde ikke være noe å lage et problem ut av. 

Sykdom er ikke relevant i denne diskusjonen. Det gjelder evt begge kjønn.

Anonymkode: 5669a...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ville nok drøyd involvering av rektor til det faktisk var en case hvor det ikke blir akseptert om det ikke fungerer. Det får være måte på kjapp i avtrekkeren. 

Anonymkode: 155e7...29e

Det må være både underholdende og frustrerende å være rektor i dag. Folk løper jo til rektor for den minste lille filleting. Man skal for Guds skyld ikke ta tak i ting selv.

Anonymkode: 8ab12...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det var ikke en oppfordring til å finne en løsning, men oppfordring om å bruke tampong.

Anonymkode: 5669a...caf

Og da er den enkle løsningen å svare på mailen at det ikke er aktuelt med tampong. En oppfordring er fortsatt ikke et krav.

Sak løst! Ser du hvor enkelt det kan være?

Anonymkode: 8ab12...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer. Hadde aldri kommet på tanken om «løsningen» for jenter når det gjelder menstruasjon, om det er tampong eller hva som helst. Helserelaterte spørsmål er mellom barnet/familien og helsesøster/lege. Hadde det vært høyt fravær på svømmeundervisning (1-2 av 8 er ikke høyt), så kunne jeg spurt om det er noe spesielt skolen kan tilrettelegge for å redusere fravær. 

Anonymkode: a9300...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er lærer. Hadde aldri kommet på tanken om «løsningen» for jenter når det gjelder menstruasjon, om det er tampong eller hva som helst. Helserelaterte spørsmål er mellom barnet/familien og helsesøster/lege. Hadde det vært høyt fravær på svømmeundervisning (1-2 av 8 er ikke høyt), så kunne jeg spurt om det er noe spesielt skolen kan tilrettelegge for å redusere fravær. 

Anonymkode: a9300...0bc

Så skolen skal finne løsningen?

Anonymkode: 8ab12...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Så skolen skal finne løsningen?

Anonymkode: 8ab12...7c4

Jeg vet ikke hva du legger i «løsningen», men skolen skal tilrettelegge utfra individuelle behov. 

Anonymkode: a9300...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare svart noe sånt som dette:

"Min datter bruker ikke tampong. Og det er jo så sånn sett også en privatsak, som jeg ikke anser at skolen bør ha noen formening om. Kunne det være en mulighet for henne å utføre en annen slags aktivitet mens de andre har svømming?" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du legger i «løsningen», men skolen skal tilrettelegge utfra individuelle behov. 

Anonymkode: a9300...0bc

Og hvordan skal skolen tilrettelegge for jenter med mensen som ikke kan bruke tampong? Kanskje tilby ekstradager med svømmeyndervisning for kun for de som  ikke var til stede pga mensen?

Anonymkode: 8ab12...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Og hvordan skal skolen tilrettelegge for jenter med mensen som ikke kan bruke tampong? Kanskje tilby ekstradager med svømmeyndervisning for kun for de som  ikke var til stede pga mensen?

Anonymkode: 8ab12...7c4

Igjen, 1-2 timer av 8 er ikke noe å lage styr over. Tilpasset opplæring i kroppsøving er samme som i andre fag - er det behov for det, finner skolen og foresatte sammen med eleven den tilpasningen skal trengs. Svømming er ikke et eget fag. 

Anonymkode: a9300...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og hvordan skal skolen tilrettelegge for jenter med mensen som ikke kan bruke tampong? Kanskje tilby ekstradager med svømmeyndervisning for kun for de som  ikke var til stede pga mensen?

Anonymkode: 8ab12...7c4

Ja, faktisk. Eller omtrent, da. Hvis det er mye fravær på viktig opplæring, kan man f.eks. tilby at eleven er med og har svømming med en annen klasse en annen dag. Nå er ikke dette helt likt, men på vår skole setter vi innimellom elever som har gått glipp av skriftlige vurderinger/prøver inn i en annen klasse som skal ha omtrent samme vurdering, eller har oppsamlingsdager der alle elever som mangler vurderinger blir satt i samme rom med vakter og tar de vurderingene de skal ta. Jeg ser ikke hvorfor det ikke skal være mulig med tilsvarende i svømming. 

Anonymkode: f715d...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan de ikke kreve. Men det er jo ikke det de gjør slik du framlegger det, de uttrykker et ønske om at dere finner en løsning som gjør at hun kan delta i undervisningen.

Du bestemmer selv hva du gjør med forespørselen. Jeg tenker at du bør prate med datteren din om alternativene og la det være opp til henne hva hun ønsker å prøve ut og ikke.

Anonymkode: 84bc4...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, faktisk. Eller omtrent, da. Hvis det er mye fravær på viktig opplæring, kan man f.eks. tilby at eleven er med og har svømming med en annen klasse en annen dag. Nå er ikke dette helt likt, men på vår skole setter vi innimellom elever som har gått glipp av skriftlige vurderinger/prøver inn i en annen klasse som skal ha omtrent samme vurdering, eller har oppsamlingsdager der alle elever som mangler vurderinger blir satt i samme rom med vakter og tar de vurderingene de skal ta. Jeg ser ikke hvorfor det ikke skal være mulig med tilsvarende i svømming. 

Anonymkode: f715d...3ce

👏🏻👏🏻👏🏻 Nå snakker vi!

Anonymkode: 0c66e...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det var ikke en oppfordring til å finne en løsning, men oppfordring om å bruke tampong.

Anonymkode: 5669a...caf

Så kjør på med mens kopp da om du mener det er bedre. Poenger er at hun ikke har svømmeundervisning, og mensen er i utgangspunktet ingen unskylding. Unntaket er om hun har så store blødninger at der lekker, smerter som gjør henne syk eller fysiske utfordringer med å bruke sanitetsprodukter egnet for svømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt tampong og kommer aldri til å bruke det. Flere grunner til at jeg er imot og jeg advarer også mine barn om det. Om jeg hadde fått en slik melding hadde jeg bare svart at min jente ikke bruker tampong. Ferdig med det, trenger ikke lage noe mer oppstyr men om læreren ikke hadde skjønt det da så hadde jeg tatt det videre. 

Anonymkode: c427b...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tenke at det er helt ok at barnet ditt går glipp av 25% av undervisningen i et fag (en uke pr mnd er 25%), og ikke søke å finne en løsning for å unngå fraværet synes jeg er ekstremt drøyt. Ennå verre er det at barnet ditt ikke en gang får tamponger og menskopp tilgjengelig hjemme, så hun gis heller ikke muligheten til å delta i svømmeundervisning selv om hun selv skulle være komfortabel med å bruke andre typer mensbeakyttelse. 
 

Anonymkode: a4d8d...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å tenke at det er helt ok at barnet ditt går glipp av 25% av undervisningen i et fag (en uke pr mnd er 25%), og ikke søke å finne en løsning for å unngå fraværet synes jeg er ekstremt drøyt. Ennå verre er det at barnet ditt ikke en gang får tamponger og menskopp tilgjengelig hjemme, så hun gis heller ikke muligheten til å delta i svømmeundervisning selv om hun selv skulle være komfortabel med å bruke andre typer mensbeakyttelse. 
 

Anonymkode: a4d8d...17f

😂 Nå er det ikke noe ukjent fenomen at jenter har mensen og i en klasse så er hun ikke den eneste med det problemet. Tampong eller ikke er en privatsak og det er menskopp også. Har prøvd menskopp her og det gikk ikke så greit, det er faktisk endel knot med å sette den inn. 

Nå er det slik at i klassen er det rundt halvparten jenter og om dette er et så stort problem så bør faktisk skolen komme opp med en løsning som feks. den nevnt overfor med å ta igjen undervisningen. 

I min datters klasse så bruker ikke jentene tampong og de fleste har hverken gym eller svømming når de har mensen. Svømming skjønner jeg jo, men grunnen til at de ikke har gym er fordi de må dusje med alle de andre og da renner det blod. Skjønner jo at dette er ubehagelig, så synes det er rart at skolen ikke stiller med en alternativ dusj til de som har mensen. 

Når det gjelder både svømming og gym så er det jo enda sånn at elevene er med, de har teori og er tilstede i timene selv om de ikke deltar. 

Anonymkode: c427b...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

😂 Nå er det ikke noe ukjent fenomen at jenter har mensen og i en klasse så er hun ikke den eneste med det problemet. Tampong eller ikke er en privatsak og det er menskopp også. Har prøvd menskopp her og det gikk ikke så greit, det er faktisk endel knot med å sette den inn. 

Nå er det slik at i klassen er det rundt halvparten jenter og om dette er et så stort problem så bør faktisk skolen komme opp med en løsning som feks. den nevnt overfor med å ta igjen undervisningen. 

I min datters klasse så bruker ikke jentene tampong og de fleste har hverken gym eller svømming når de har mensen. Svømming skjønner jeg jo, men grunnen til at de ikke har gym er fordi de må dusje med alle de andre og da renner det blod. Skjønner jo at dette er ubehagelig, så synes det er rart at skolen ikke stiller med en alternativ dusj til de som har mensen. 

Når det gjelder både svømming og gym så er det jo enda sånn at elevene er med, de har teori og er tilstede i timene selv om de ikke deltar. 

Anonymkode: c427b...755

Ja, for du ser ikke for deg alle krenka jentene som synes det er urettferdig å måtte ha gym med folk de ikke kjenner i en annen klasse…? Hadde sikkert gått kjempefint.

Hvordan mener du forresten at skolen skal stille med en «alternativ dusj»? Skal rektor, vaktmester og engelsklæreren ha et litenspleielag, og sette opp et par ekstra dusjer i sommerferien? 

Anonymkode: 8ab12...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, for du ser ikke for deg alle krenka jentene som synes det er urettferdig å måtte ha gym med folk de ikke kjenner i en annen klasse…? Hadde sikkert gått kjempefint.

Hvordan mener du forresten at skolen skal stille med en «alternativ dusj»? Skal rektor, vaktmester og engelsklæreren ha et litenspleielag, og sette opp et par ekstra dusjer i sommerferien? 

Anonymkode: 8ab12...7c4

Når jeg gikk på skolen så fikk vi låne lærerdusjen når vi hadde mensen og skulle dusje etter gym. Men det er ikke sikkert det er sånne muligheter overalt. Jeg har to i ungdomsskolen nå og de dusjer ikke etter gym, gjør det hjemme, litt dumt mener nå jeg. 

Når det gjelder tampong så bruker hun på 15 det, og når hun har svømming, hun bryr seg ikke. Men hun på 13 som har hatt sin 3.menstruasjon nå er ikke komfertabel med tampong, så kommer ikke til å tvinge henne til det. Og vi har alt liggene så hun har mulighet til å prøve det. 

Tror skolen kanskje ser hvem som har mensen veldig ofte og ikke. Er jo de som har det "hver uke".

Anonymkode: 6fa21...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Og hvordan skal skolen tilrettelegge for jenter med mensen som ikke kan bruke tampong? Kanskje tilby ekstradager med svømmeyndervisning for kun for de som  ikke var til stede pga mensen?

Anonymkode: 8ab12...7c4

Det er da ikke noe problem, det går an å tilby alternativ aktivitet eller avtale at eleven på egen hånd sørger for å ta igjen den svømmetimen i hall eller sjø så snart det er mulig.

Anonymkode: 5669a...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det må være både underholdende og frustrerende å være rektor i dag. Folk løper jo til rektor for den minste lille filleting. Man skal for Guds skyld ikke ta tak i ting selv.

Anonymkode: 8ab12...7c4

Det tar jo tid fra de sakene som kanskje er riktig å sende via rektor. Jeg ville i hvert fall ventet til kommunikasjon med lærer var låst før det punktet. En lærer innen den type fag har vel fort vekk noen hundre foreldre å forholde seg til, så at en melding ikke treffer hundre prosent på preferanse og formulering, tenker jeg vi må regne med når vi er en av mange. 
 

Det er jo noen rare foreldre der ute også som trenger de mest opplagte innspill, som f eks at det finnes tamponger 😅

Anonymkode: 155e7...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det tar jo tid fra de sakene som kanskje er riktig å sende via rektor. Jeg ville i hvert fall ventet til kommunikasjon med lærer var låst før det punktet. En lærer innen den type fag har vel fort vekk noen hundre foreldre å forholde seg til, så at en melding ikke treffer hundre prosent på preferanse og formulering, tenker jeg vi må regne med når vi er en av mange. 
 

Det er jo noen rare foreldre der ute også som trenger de mest opplagte innspill, som f eks at det finnes tamponger 😅

Anonymkode: 155e7...29e

Innspill på at det finnes tamponger, som faktisk ikke er for alle. Som ikke alle klarer å bruke.  Menskopp er i samme gate. At folk ikke skjønner det, er mildt sagt oppsiktsvekkende. 

Anonymkode: be258...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Innspill på at det finnes tamponger, som faktisk ikke er for alle. Som ikke alle klarer å bruke.  Menskopp er i samme gate. At folk ikke skjønner det, er mildt sagt oppsiktsvekkende. 

Anonymkode: be258...e4f

De fleste ute i verden forstår det altså.

Den ignoransen man finner her inne, er i særklasse. Tipper heller at læreren er litt den samme typen som man finner her inne; bestemmer seg for noe som er helt på bærtur, og så kjemper for dette med nebb og klør. 

Jeg har selv hatt problemer med å bruke tampong, og de gangene jeg snakker med noen om det, så har de alltid noen de kjenner som også er sånn, som har måttet operer, etc. Det er litt som noen gutter har trang forhud, bare at gutter blir tatt på alvor, mens jenter blir latterliggjort og ignorert.

Og først i køen for å latterliggjøre og ignorere jenter og kvinner, er de kaklehønene her inne som sier at man må ikke ta sine egne helseproblemer på alvor, ikke løpe ned kontoret til rektor, stille bakerst i køen, være stille, forsagt og helst litt dum. Ironisk nok følger de ikke sine egne råd her inne, de bråker og hyler og skriker.

Anonymkode: 0c66e...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

De fleste ute i verden forstår det altså.

Den ignoransen man finner her inne, er i særklasse. Tipper heller at læreren er litt den samme typen som man finner her inne; bestemmer seg for noe som er helt på bærtur, og så kjemper for dette med nebb og klør. 

Jeg har selv hatt problemer med å bruke tampong, og de gangene jeg snakker med noen om det, så har de alltid noen de kjenner som også er sånn, som har måttet operer, etc. Det er litt som noen gutter har trang forhud, bare at gutter blir tatt på alvor, mens jenter blir latterliggjort og ignorert.

Og først i køen for å latterliggjøre og ignorere jenter og kvinner, er de kaklehønene her inne som sier at man må ikke ta sine egne helseproblemer på alvor, ikke løpe ned kontoret til rektor, stille bakerst i køen, være stille, forsagt og helst litt dum. Ironisk nok følger de ikke sine egne råd her inne, de bråker og hyler og skriker.

Anonymkode: 0c66e...9bb

Det der er bare tull, nå driver du å legger inn en masse antakelser uten grunn. Saken her er en oppfordring, du kommer ikke til å få en personspesifikk og tilpasset anbefaling fra ditt ståsted når du er en av flere hundre. Du vet det finnes foreldre der ute som tror de kan kaste bleier i dusjkabinettet? Hvis du tar ett skritt tilbake, leser hva som faktisk er formidlet, ikke hva du tror ligger bak av holding og mening uten at det er uttrykt, så pleier det meste å løse seg. 
 

Ingen her skriver at du ikke kan svare at det ikke er aktuelt eller ta saken videre om det ikke blir akseptert. Men la det nå først gå dit, før en fyrer seg opp. 

Anonymkode: 155e7...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan skolen ikke kreve.  Jeg hadde (eller har) foreslått tampong til min datter, men det fikk helt og holdent være hennes valg om hun ville bruke det eller ikke.  Personlig har jeg aldri brukt tampong, og har ingen planer om det heller og det er noe som mine barn også skal få bestemme 100% selv.

Anonymkode: 08ee6...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...