Gå til innhold

Kan skolen forlange at jenter bruker tampong?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en datter på 12 år som går i 7. klasse.
I går hadde de svømming, men hun kunne ikke svømme den dagen og ga beskjed om det.

Fikk melding fra læreren hennes nå nettopp at de ønsket at vi skulle lære henne å bruke tampong til neste gang.
Jeg syns det er alt for tidlig for en jente på 12 år å begynne med tampong.

Har skolen i det hele tatt lov til å kreve det?

Anonymkode: e3526...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi har en datter på 12 år som går i 7. klasse.
I går hadde de svømming, men hun kunne ikke svømme den dagen og ga beskjed om det.

Fikk melding fra læreren hennes nå nettopp at de ønsket at vi skulle lære henne å bruke tampong til neste gang.
Jeg syns det er alt for tidlig for en jente på 12 år å begynne med tampong.

Har skolen i det hele tatt lov til å kreve det?

Anonymkode: e3526...11a

Selvfølgelig kan ikke læreren bestemme det! Jeg klarte ikke å få inn tampong før etter jeg hadde hatt sex, og selv etter det, så var det ikke mulig for meg å bade uten å blø gjennom tampongen på de første to dagene av mestruasjonen.

Anonymkode: 5669a...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er det sykeste, det hadde jeg klagd til rektor. Det der er virkelig ikke noe en lærer har noe med, eller skal presse på en.

Anonymkode: 34f27...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke kreve noe som helst. Men de kan selvsagt ønske at elevene finner løsninger som gjør at de kan delta i undervisning i alle timer. 

Både menskopp og tampong er alternativer som fungerer fint til svømming. Kjøp inn og si til datteren din at hun kan prøve det når hun er klar for det. Det er vel ikke så relevant hva du synes er for tidlig, men hva datteren din selv ønsker å prøve, og hva hun trives best med. 

Anonymkode: a4d8d...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan de på ingen måte forlange.

Jenter er veldig forskjellig på dette, og det er helt greit.

Har to jenter selv, på 15 og 17 år. Ene hadde hatt mensen i to år før hun ville prøve, og har aldri vent seg til det. Andre brukte tampong fra første gangen hun hadde mensen.

Jeg hadde svart pent at det kan han ikke hverken forlange eller forvente av såpass unge jenter. Hun vil bruke tampong når hun selv er klar for det.

Anonymkode: af74e...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge krenkekrakken eller å se på mulighet for løsninger. Valget sier mye om deg.

Anonymkode: b7910...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du virkelig så dum at du tror de kan kreve det??

Anonymkode: 4259e...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du kan velge krenkekrakken eller å se på mulighet for løsninger. Valget sier mye om deg.

Anonymkode: b7910...a6b

Skal si du er ute på kveruleringsrunde i dag.

Anonymkode: 34f27...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppfordre til å finne løsninger er ikke det samme som å kreve! Kjære vene. 

Anonymkode: 367f4...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de krevd det eller ytret ønske? Greit å skille på det. Støtter den over her, gjør ett forsøk om jenta di er klar. Hvis ikke, ja da svarer du at dette ikke er mulig akkurat nå. 

Anonymkode: 155e7...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Herregud, det er det sykeste, det hadde jeg klagd til rektor. Det der er virkelig ikke noe en lærer har noe med, eller skal presse på en.

Anonymkode: 34f27...08d

Ville nok drøyd involvering av rektor til det faktisk var en case hvor det ikke blir akseptert om det ikke fungerer. Det får være måte på kjapp i avtrekkeren. 

Anonymkode: 155e7...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Jeg klarte ikke å få inn tampong før etter jeg hadde hatt sex, og selv etter det, så var det ikke mulig for meg å bade uten å blø gjennom tampongen på de første to dagene av mestruasjonen.

Samme her. Kvinner er anatomisk ulike, derfor er det ikke alle som kan bruke tampong eller menskopp. Jeg kan ikke, og ja, jeg har snakket med gynekolog og fått dette forklart. 

Anonymkode: 0c66e...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker og krever er to veldig forskjellige ord. Hva det de faktisk spør om? 

Og da svarer du ganske enkelt at du ikke ønsker å introdusere datteren din for tamponger enda, men at hun skal delta på svømmingen de ukene hun ikke har mensen. Enkelt og greit. Det er virkelig ikke nødvendig å lage noen sak ut av dette. Når det er sagt, ønsker datteren din å prøve tamponger? Min ønsket selv å begynne med tamponger da hun fikk mensen som 11-åring. 

Anonymkode: f715d...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ville nok drøyd involvering av rektor til det faktisk var en case hvor det ikke blir akseptert om det ikke fungerer. Det får være måte på kjapp i avtrekkeren. 

Anonymkode: 155e7...29e

Ikke rart kvinner henger langt etter menn dersom vi ikke er villig til å ta oss selv på alvor. Ville absolutt meldt fra om dette.

Anonymkode: 0c66e...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ville nok drøyd involvering av rektor til det faktisk var en case hvor det ikke blir akseptert om det ikke fungerer. Det får være måte på kjapp i avtrekkeren. 

Anonymkode: 155e7...29e

Er helt uenig med deg. Alt rundt menstruasjon er et høyst personlig, og ikke noe man slkal stå til rette for lærer om, i hvert fall ikke et barn på 12 år. Er overrasket over at folk her faktisk synes at det er greit.

Anonymkode: 34f27...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er helt uenig med deg. Alt rundt menstruasjon er et høyst personlig, og ikke noe man slkal stå til rette for lærer om, i hvert fall ikke et barn på 12 år. Er overrasket over at folk her faktisk synes at det er greit.

Anonymkode: 34f27...08d

Hvem står til rette? Alt jeg ser er ett ytret ønske, før det blir en forventning, ville jeg behandlet det som akkurat det. Det er jo eget valg hva man gjør eller ikke gjør med det. 

Anonymkode: 155e7...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ikke rart kvinner henger langt etter menn dersom vi ikke er villig til å ta oss selv på alvor. Ville absolutt meldt fra om dette.

Anonymkode: 0c66e...9bb

Du drar det langt, det skal du ha. Tviler på dette har en direkte innvirkning på lønnsforskjell, med mindre man ikke får akseptert fravær og det påvirker karakter, men da er det en helt annen case enn det som står nå. 

Anonymkode: 155e7...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort problem at jenter ikke deltar i svømmeopplæringen på skolen. Dette er faktisk det eneste livsviktige faget, og jenter går glipp av for mye om de skal stå over hver gang de har mens/vondt/småsjuke (ikke glem st mange i den alderen ikke er så regelmessige og kan blø både lenger og hyppigere). Det er viktig å prøve å finne løsninger, og det er en del av lærerens jobb å foreslå løsninger slik st eleven kan delta i undervisningen. Ingen trenger å bli hysteriske av den grunn. 
Men er det slik at læreren faktisk har krevd tampong og deltakelse, så er det noe annet. Men det regner jeg med at du og alle andre her egentlig vet, men man raser av gårde i forsvarsmodus med en gang det kommer noe som oppfattes som et «krav». 

Anonymkode: 367f4...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Du drar det langt, det skal du ha. Tviler på dette har en direkte innvirkning på lønnsforskjell, med mindre man ikke får akseptert fravær og det påvirker karakter, men da er det en helt annen case enn det som står nå. 

Anonymkode: 155e7...29e

Det gjør du nok, ja!

Anonymkode: 0c66e...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart læreren nå at vi skjønner at de ønsker at datteren vår skal delta på svømmeundervisningen, og vi skjønner at den er viktig, men vi kommer ikke til å introdusere henne for tamponger og lignende riktig enda da vi mener hun er for ung til dette.

HI

Anonymkode: e3526...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er overrasket over at folk her faktisk synes at det er greit.

Anonymkode: 34f27...08d

Selv jeg, som er "antifeminist", reagerer på hvor langt bak de henger her inne. Blir nesten feminist av å være her.

Anonymkode: 0c66e...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har svart læreren nå at vi skjønner at de ønsker at datteren vår skal delta på svømmeundervisningen, og vi skjønner at den er viktig, men vi kommer ikke til å introdusere henne for tamponger og lignende riktig enda da vi mener hun er for ung til dette.

HI

Anonymkode: e3526...11a

Synes synd på jenta di som ikke får ta det valget selv! Hvorfor ikke kjøpe inn bind, tamponger, menskopp og menstruser og la henne selv teste ut det hun har lyst til, når hun selv er klar? Å ikke gi henne valget er ikke greit. 

Anonymkode: a4d8d...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Synes synd på jenta di som ikke får ta det valget selv! Hvorfor ikke kjøpe inn bind, tamponger, menskopp og menstruser og la henne selv teste ut det hun har lyst til, når hun selv er klar? Å ikke gi henne valget er ikke greit. 

Anonymkode: a4d8d...17f

Hun har ikke ytret noe ønske om det, og så lenge hun ikke har det kommer jeg ikke til å kjøpe det

HI

Anonymkode: e3526...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp deg! Skakk om å bli lett krenket! Det er forskjell på å ønske (som du sier ble formulert), oppfordre til, legge til rette for og å kreve!

Ingen som ber deg tvinge jenta til å bruke tampong. Men som forelder har du et ansvar for å oppfordre og å legge tilrette for at barnet ditt lærer seg å ta gode valg for seg selv. Deltagelse i svømmeundervisning er et godt valg. Og noen ganger må barn og ungdom prøve ting som er ubehagelig, skummelt osv. Det er svært få som fysisk ikke kan bruke tampong, og ingen ting som sier at en 12 åring er for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun har ikke ytret noe ønske om det, og så lenge hun ikke har det kommer jeg ikke til å kjøpe det

HI

Anonymkode: e3526...11a

Ytrer hun er spesifikt ønske om å bruke bind da? Det naturlige ville jo vært at du hadde det tilgjengelig for henne den dagen mensen kom…

på samme måte bør det være naturlig at du har andre alternativer tilgjengelig og at ungdommen faktisk kan ta det valget selv. 

Anonymkode: 0e2d3...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...