Gå til innhold

Ute og spiser med sønnen min


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg inviterer dem gjerne ut for å spise, og han tar med seg samboeren sin. Problemet er at hun gjør aldri opp for seg, tar det for gitt at jeg betaler for henne også. Noen som har det likt? De har vært sammen i 7 år, så dette har pågått lenge. Mulig for sent å snu dette? I dag spurte hun meg hva jeg skulle bestille, hvis jeg sier jeg skal ha dessert, bestiller hun også dessert. i dag ventet jeg med å si at jeg skulle ha dessert, og da kom altså dette spørsmålet. Det endte med at hun bestilte en fjøl med spekemat og ost til dessert. Hun likte ikke osten og spurte derfor om jeg ville ha den. Hun ville altså kvitte seg med osten og jeg kunne se at den var på vei til min tallerken, helt til jeg sa at nei, jeg har is, det passer ikke til is! Dette bare fordi jeg sa at jeg liker slik ost. Hun er så på trynet frekk, men hun vet det ikke selv, stakkars. 

Vi skulle også reise til Trondheim en tur, tidligere i høst, jeg har en datter der og hun trengte hjelp til å flytte inn i studieleilighet. Da skulle sønnen min ha med samboeren sin (også da), og hun foreslo kjapt at hun hadde hørt at Brittannia er et fint hotell😩. Det endte opp med et langt rimeligere hotell, men det hadde alt vi trengte. Spurte om hun likte rommet, men da var det kun at hun hadde hørt en vifte de måtte forsøke å få dempet. Prater ingenting med hans søsken og knapt til meg, kun når hun ønsker å vite hva jeg skal bestille på restaurantene, slik at hun vet hva hun selv kan bestille (pris).

Er så synd at jeg ikke lengre liker henne, tidligere trodde jeg kun hun var sjenert men nå er det jo helt andre ting som dukker opp. Aner ikke hva jeg skal gjøre, uten at det går utover sønnen min også. Han har aldri spurt om jeg liker henne, men det er vel heller ikke vanlig å spørre foreldrene sine om slik?

Anonymkode: dc053...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg inviterer dem gjerne ut for å spise, og han tar med seg samboeren sin. Problemet er at hun gjør aldri opp for seg, tar det for gitt at jeg betaler for henne også. Noen som har det likt? De har vært sammen i 7 år, så dette har pågått lenge. Mulig for sent å snu dette? I dag spurte hun meg hva jeg skulle bestille, hvis jeg sier jeg skal ha dessert, bestiller hun også dessert. i dag ventet jeg med å si at jeg skulle ha dessert, og da kom altså dette spørsmålet. Det endte med at hun bestilte en fjøl med spekemat og ost til dessert. Hun likte ikke osten og spurte derfor om jeg ville ha den. Hun ville altså kvitte seg med osten og jeg kunne se at den var på vei til min tallerken, helt til jeg sa at nei, jeg har is, det passer ikke til is! Dette bare fordi jeg sa at jeg liker slik ost. Hun er så på trynet frekk, men hun vet det ikke selv, stakkars. 

Vi skulle også reise til Trondheim en tur, tidligere i høst, jeg har en datter der og hun trengte hjelp til å flytte inn i studieleilighet. Da skulle sønnen min ha med samboeren sin (også da), og hun foreslo kjapt at hun hadde hørt at Brittannia er et fint hotell😩. Det endte opp med et langt rimeligere hotell, men det hadde alt vi trengte. Spurte om hun likte rommet, men da var det kun at hun hadde hørt en vifte de måtte forsøke å få dempet. Prater ingenting med hans søsken og knapt til meg, kun når hun ønsker å vite hva jeg skal bestille på restaurantene, slik at hun vet hva hun selv kan bestille (pris).

Er så synd at jeg ikke lengre liker henne, tidligere trodde jeg kun hun var sjenert men nå er det jo helt andre ting som dukker opp. Aner ikke hva jeg skal gjøre, uten at det går utover sønnen min også. Han har aldri spurt om jeg liker henne, men det er vel heller ikke vanlig å spørre foreldrene sine om slik?

Anonymkode: dc053...b00

Jeg hadde aldri forventet at kjæresten skulle betale hvis jeg inviterte sønn med kjæreste. Altså betaler jeg for han så betaler jeg også for henne. Enten må alle betale hver for seg eller så betaler du for begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke normalt å betale for barn med samboer når man er ute og spiser? Og reiser sammen? Det gjør alltid jeg. At hun spør deg hva du skal ha er vel nettopp for å ikke gjøre noe galt ved å bestille noe mye dyrere enn dere andre.

Hvis ikke får du presisere for sønnen din at du bare vil spise eller reise med han da? Dette kan vel uansett løses ved at du tar det opp med sønnen din. Ikke samboeren.. Folk er forskjellige, men så lenge sønnen din er lykkelig er vel det det viktigste, hun blir jo fort mor til dine barnebarn, så velg dine kamper. 

Anonymkode: 3f4af...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg inviterer min sønn og hans samboer er det da helt selvsagt at jeg betaler! 
Her synes jeg du har høye forventninger, HI. Motsatt av deg synes jeg din svigerdatter som «sonderer terrenget» før hun bestiller er hensynsfull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med dere. Bruker nok kr 12 000,- på ham og henne i året og det føles feil slik det har blitt nå. Jeg har flere barn som ikke har samboer og som er eldre enn ham. Det jeg tenker å gjøre fra nå av er å gi alle barna kr 1000,- per par hver gang vi spiser ute og så får de som er single hele beløpet, mens de som er 2 dele det med sin utkårede og legge inn resten selv dersom de vil spise for mer enn det. De barna som bor utenbys får jo ingenting mens denne ene sønnen og hans samboer får mer, og det er jo veldig skjeivt.  At hun foreslår å bo på det dyreste hotellet i Trondheim er ufint. Dere som mener at hun er fintfølende i motsetning til meg må selv være en bitter svigerdatter. Kun svigerdøtre som har lov til å klage, ikke sant?

Hi

Anonymkode: dc053...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke bare restaurantbesøk som er problemet. Stakkars svigerdatter sier jeg. Det beste hadde vært å ikke invitere dem ut, for her ligger fremtidig konflikter i kortene uansett. 

Anonymkode: d6d5d...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er uenig med dere. Bruker nok kr 12 000,- på ham og henne i året og det føles feil slik det har blitt nå. Jeg har flere barn som ikke har samboer og som er eldre enn ham. Det jeg tenker å gjøre fra nå av er å gi alle barna kr 1000,- per par hver gang vi spiser ute og så får de som er single hele beløpet, mens de som er 2 dele det med sin utkårede og legge inn resten selv dersom de vil spise for mer enn det. De barna som bor utenbys får jo ingenting mens denne ene sønnen og hans samboer får mer, og det er jo veldig skjeivt.  At hun foreslår å bo på det dyreste hotellet i Trondheim er ufint. Dere som mener at hun er fintfølende i motsetning til meg må selv være en bitter svigerdatter. Kun svigerdøtre som har lov til å klage, ikke sant?

Hi

Anonymkode: dc053...b00

Rett i angrep faktisk 😂 Hvorfor skrev du her om du bare vil se det på din måte uansett? Ingen bitter svigerdatter, har alltid hatt en god og inkluderende svigermor. Flaks når jeg nå ser hva slags svigermor man kan risikere å få 😅

Anonymkode: 3f4af...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir for dyrt å spandere på begge, så lar du være å spandere. Du kan ikke bare spandere på den ene i et par. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor seg meg på den måten som du ser henne på og følelsen er sårt.. for meg til å føle meg uvelkommen. 

tenk på om de får barn sammen, og du begynner å utestenge henne? Da vil man angre på at man gjorde det og ikke fått et fint forhold til sin svigerdatter.

joda det skal gå an å ha bare barn og foreldre ut på middag, men pass på at det ikke skjer ofte at hun føler at du ikke vil ha henne der. Kam du ikke invitere hjem på middag isteden vis det blir så dyrt?

Anonymkode: 88d56...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Miss Marple* skrev (Akkurat nå):

Hvis det blir for dyrt å spandere på begge, så lar du være å spandere. Du kan ikke bare spandere på den ene i et par. 

Selvsagt kan jeg spandere på sønnen min, uten å spandere på kjæresten! Sist jeg sjekket, var det ikke noe lovverk på slik.

Anonymkode: dc053...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt kan jeg spandere på sønnen min, uten å spandere på kjæresten! Sist jeg sjekket, var det ikke noe lovverk på slik.

Anonymkode: dc053...b00

Det her reguleres ikke av lovverket altså. Hvordan vil sønnen din ta det hvis hun plutselig må betale og ikke han? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Min svigermor seg meg på den måten som du ser henne på og følelsen er sårt.. for meg til å føle meg uvelkommen. 

tenk på om de får barn sammen, og du begynner å utestenge henne? Da vil man angre på at man gjorde det og ikke fått et fint forhold til sin svigerdatter.

joda det skal gå an å ha bare barn og foreldre ut på middag, men pass på at det ikke skjer ofte at hun føler at du ikke vil ha henne der. Kam du ikke invitere hjem på middag isteden vis det blir så dyrt?

Anonymkode: 88d56...0e9

Faktisk håper jeg at de ikke får barn sammen og om de får barn sammen, blir jeg ikke den barnevakten de antakelig håper på. Jeg har hatt henne inne i varmen i 7 år og har fått nok. Vet dessuten at forholdet ikke kommer til å vare om de får barn sammen.

Anonymkode: dc053...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Rett i angrep faktisk 😂 Hvorfor skrev du her om du bare vil se det på din måte uansett? Ingen bitter svigerdatter, har alltid hatt en god og inkluderende svigermor. Flaks når jeg nå ser hva slags svigermor man kan risikere å få 😅

Anonymkode: 3f4af...d2f

Foventet nok litt mer kloke råd enn det jeg mottok. Det kunne ha vært flere løsninger, men nå får det meg til å strupe helt igjen på dette kvinnemennesket.

Anonymkode: dc053...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sug lut skrev (Akkurat nå):

Hvorfor spør du hvis du har tenkt å være et hespetre uansett?

Har aldri vært hespetre men ble det nå.

Anonymkode: dc053...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Faktisk håper jeg at de ikke får barn sammen og om de får barn sammen, blir jeg ikke den barnevakten de antakelig håper på. Jeg har hatt henne inne i varmen i 7 år og har fått nok. Vet dessuten at forholdet ikke kommer til å vare om de får barn sammen.

Anonymkode: dc053...b00

Er hun ellers grei må jeg si? 
om hun gjør sønnen din lykkelig er det som gjelder.. vis du faker og være snill mot henne så synes jeg mer synd i henne vis hun tror dere kommer overens, men nå vet ikke jeg

Anonymkode: 88d56...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er hun ellers grei må jeg si? 
om hun gjør sønnen din lykkelig er det som gjelder.. vis du faker og være snill mot henne så synes jeg mer synd i henne vis hun tror dere kommer overens, men nå vet ikke jeg

Anonymkode: 88d56...0e9

Nei, hun er født bak en krakk, kommer vel frem av tidligere innlegg. Fra nå av skal jeg ikke lengre tilrettelegge for at begge kan komme, slik jeg har gjort tidligere. Jeg kommer bare til å godta at det ikke passer for henne. Turen til Trondheim var en katastrofe pga henne. Men ja, sønnen min er glad i henne. Jeg skal håndtere dette på egen måte, men det blir ingen overveldende inkludering lengre. Jeg kommer til å ta en prat med sønnen min. Han spurte om hun kunne få låne min Louis Vuitton veske neste helg, men jeg kommer til å si at den er ødelagt og at jeg solgte den på Finn.

Anonymkode: dc053...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, hun er født bak en krakk, kommer vel frem av tidligere innlegg. Fra nå av skal jeg ikke lengre tilrettelegge for at begge kan komme, slik jeg har gjort tidligere. Jeg kommer bare til å godta at det ikke passer for henne. Turen til Trondheim var en katastrofe pga henne. Men ja, sønnen min er glad i henne. Jeg skal håndtere dette på egen måte, men det blir ingen overveldende inkludering lengre. Jeg kommer til å ta en prat med sønnen min. Han spurte om hun kunne få låne min Louis Vuitton veske neste helg, men jeg kommer til å si at den er ødelagt og at jeg solgte den på Finn.

Anonymkode: dc053...b00

Hun blir jo bare verre og verre for hvert svar du gir her. Det er dessuten lov å si nei til lån av veske. Du MÅ ikke lyve for din sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Selvsagt kan jeg spandere på sønnen min, uten å spandere på kjæresten! Sist jeg sjekket, var det ikke noe lovverk på slik.

Anonymkode: dc053...b00

Det finnes en del sosiale koder som ikke er straffbare hvis de brytes, men det er likevel problematisk hvis de brytes. Du hi er helt på villspor, og bryter sosiale koder som vil skape avstand mellom deg og din sønn ettersom din sønn med stor sannsynlighet vil stille seg på sin kjærestes side.

Anonymkode: 77148...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes en del sosiale koder som ikke er straffbare hvis de brytes, men det er likevel problematisk hvis de brytes. Du hi er helt på villspor, og bryter sosiale koder som vil skape avstand mellom deg og din sønn ettersom din sønn med stor sannsynlighet vil stille seg på sin kjærestes side.

Anonymkode: 77148...689

Neida, jeg skal stille meg helt etter boka, de kommer ikke til å ha noe å utsette på meg, ettersom jeg kommer til å sette foten ned på en måte som de ikke merker. Jeg skal passe på at de barna jeg har får like muligheter, da kan de ikke si noe som helst. Ingen av mine andre barn spør etter vesker slik han gjør, så jeg sier bare at veska er solgt på Finn, eller at datteren min i Trondheim spurte om det samme, så jeg sendte den dit.

Anonymkode: dc053...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Selvsagt kan jeg spandere på sønnen min, uten å spandere på kjæresten! Sist jeg sjekket, var det ikke noe lovverk på slik.

Anonymkode: dc053...b00

Om mamma bare spanderte på meg, og min samboer måtte betale selv hade jeg reagert veldig.  

Heldigvis har jeg en meget inkluderende mamma, som også spanderer på mine barns kjærester. 🥰

Om du ikke har råd til å betale for begge, så kan du heller ikke invitere på middag.  Kan du ikke heller lage middag hjemme og be de hjem til deg? 

Ang borteboende barn kan du vel vipse de litt penger en gang i blant.  Om de studerer er nok det veldig kjærkomment. 

Anonymkode: 54503...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Hun blir jo bare verre og verre for hvert svar du gir her. Det er dessuten lov å si nei til lån av veske. Du MÅ ikke lyve for din sønn.

Nei, det står tydelig i hovedinnlegget at hun foreslo Trondheims dyreste hotell! Ingenting av det jeg har skrevet i etterkant er verre enn det, er det?

Anonymkode: dc053...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Om mamma bare spanderte på meg, og min samboer måtte betale selv hade jeg reagert veldig.  

Heldigvis har jeg en meget inkluderende mamma, som også spanderer på mine barns kjærester. 🥰

Om du ikke har råd til å betale for begge, så kan du heller ikke invitere på middag.  Kan du ikke heller lage middag hjemme og be de hjem til deg? 

Ang borteboende barn kan du vel vipse de litt penger en gang i blant.  Om de studerer er nok det veldig kjærkomment. 

Anonymkode: 54503...0f6

Vel, nå har jeg spandert på henne i 7 år. Hun takker ikke engang. I starten gjorde hun det, men nå er det bare klaging. Hvor lenge har du vært sammen med din kjæreste og foreslår han det dyreste hotellet om dere skal på reise?

Anonymkode: dc053...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, hun er født bak en krakk, kommer vel frem av tidligere innlegg. Fra nå av skal jeg ikke lengre tilrettelegge for at begge kan komme, slik jeg har gjort tidligere. Jeg kommer bare til å godta at det ikke passer for henne. Turen til Trondheim var en katastrofe pga henne. Men ja, sønnen min er glad i henne. Jeg skal håndtere dette på egen måte, men det blir ingen overveldende inkludering lengre. Jeg kommer til å ta en prat med sønnen min. Han spurte om hun kunne få låne min Louis Vuitton veske neste helg, men jeg kommer til å si at den er ødelagt og at jeg solgte den på Finn.

Anonymkode: dc053...b00

Du virker som å være ganske lik min svigermor.  For å si det sånn så har ikke hun noe spesielt godt forhold til sine barnebarn.

Hun har hele tiden behandlet meg dårlig, ble sur om jeg ble med mannen min på kafe sammen med henne, sa stygge ting om meg til andre. Ja, egentlig ganske lik deg. 

Jeg har ikke en gang på 20 tatt kontakt med henne ang pass eller tid med barna våre. De få gangene de har sett sin farmor er når mannen har lagt godviljen til og tatt de med på besøk.  Nå gidder ingen av ungene å besøke henne, de har jo sett hvordan hun har vært mot meg.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Selvsagt kan jeg spandere på sønnen min, uten å spandere på kjæresten! Sist jeg sjekket, var det ikke noe lovverk på slik.

Anonymkode: dc053...b00

Neida, joda, det finnes ingen lov mot det, det er riktig. Så har man det man kaller sosial kompetanse som også er en fin rettesnor i livet. Du gjør jo som du vil, men smart, hyggelig eller normalt er det ikke å kun spandere på den ene i et par. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...