Gå til innhold

Sånn i ettertid, synes dere nedstengingen var riktig valg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nei.
 

Jeg forstår hvorfor det ble stengt ned i starten og at vi ikke kan forvente fulltreff og optimalt når noe er så ukjent, Nå var jeg en av de som tok Tegnell i forsvar, tenkte de var litt tidlig ute med å klappe seg på skulderen over en bedre strategi og henge ut han. Vet ikke om dere husker den artikkelen hvor de tegnet han som døden selv i vg?

Den siste nedstengningen vinteren 21/22 var helt bak mål, på det tidspunktet burde vi visst bedre. De holdt videregående på rødt nivå lenge, den gruppen var nylig grunnvaksinert i tillegg. Det har jeg aldri forstått, hvorfor de valgte den strategien. 

Anonymkode: 6ce04...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vi ikke hadde stengt ned må vi regne med ar vi hadde fått en helt annen smittespredning. Vi kan ikke t utgangspu.kt i at vi ville hatt like mange smittede. Ta sykehjemmene. Der ville det etter all sansynelighet blitt masse smitte både blandt gamle og personalet. Mange flere syke og mye færre ansatte på jobb er ingen god kombinasjon.

Anonymkode: 0e923...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye var rett, en del var feil. For eksempel var å stenge skolene feil. Sosial distansering var derimot helt riktig.

Anonymkode: e34be...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vi gjort noe annerledes der og da? Lite. Vi visste lite om sykdommen og gjordet det man trodde var best der og da for å begrense det. Utfordringen er at om man først har fått for mye smitte i samfunnet, kan ikke dette reverseres og det er nok dette som har styrt en del beslutninger. 

Noen av de som sier "hva var det jeg sa" tar litt vel lettvint på det. De ser det negative ved tiltakene som ble satt inn og kan si at dette stemmer med det de fryktet. Det en del av dem glemmer å ta med i beregningen er at vi ikke vet hvordan det hadde gått om man hadde handlet annerledes og det kan vi heller aldri vite. Konsekvensene av å handle annerledes kunne vært verre selv om de var annerledes. Det er ikke slik at uten tiltakene hadde vi ikke hatt negative konsekvensene. Det man fryktet mest var overfylte sykehus slik at det ikke bare døde flere av covid, men også av andre ting fordi undersøkelser, diagnoser og behandling ville blitt utsatt. Eller fordi utslitt helsepersonell kunne oversett noe som ikke burde vært oversett. 

Som flere andre sier kan vi lære av dette. Blant annet gjelder dette besøk og nærvær hos de svakeste (syke, døende, psykisk utviklingshemmede, osv). Disse vil nok ikke oppleve samme nedstengning. Det skal også sies at mange av de strengeste tiltakene var en misforståelse/panikk. Noen institusjoner var så redd for corona at de strupet inn langt utover det som var meningen (og mange av dem endret det ikke engang når de ble gjort oppmerksom på det). En annen ting er at skoler ikke vil bli stengt ned på samme måte, men heller erstattes med et testregime. Karantene på ungdommer vil også erstattes av et testregime regner jeg med. Corona slet på ungdoms psykiske helse. De er i en løsrivningsfase fra foreldrene og en fase der de skal orienteres mot venner. Denne ble annerledes og nedstengningen har vist hvor utrolig viktig denne fasen er i en allerede kaotisk ommøbleringsfase i en tenåringshjerne. Noen ungdommer, selv velfungerende ungdom som var flinke både faglig og sosialt, sliter på grunn av dette. På skolene ser de at det har påvirket de årsklassene fra de som gikk på mellomtrinnet til de som gikk på vgs. og man forventer å se ettervirkningen av dette til disse er voksne. 

I Norge har vi allerede et overbelastet helsevesen. I år er budsjettene skrumpet så inn at mange sykehus sliter veldig med prioriteringene og hvor de skal kutte. Vi er nødt til å organisere helsevesenet annerledes. Det er ikke en bedrift med kunder med kjøp og salg av tjenester. Budsjettene må opp og bemanningen må opp. Gjør man ikke dette vil neste runde med pandemi ramme hardt. 

Anonymkode: 1b94c...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nei. Den forsvant da svarene på mitt innlegg ble vrengt til å gjelde noe helt annet enn hva det faktisk handlet om. 

Anonymkode: c7624...528

Skadevirkningene handler jo om mer enn én ting, da. Godta det bare!

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I vår kommune var den idiotisk, i hvert fall. På mange arbeidsplasser kunne alle være på kontoret, da de hadde cellekontor de ikke delte med andre. På vår og flere andre arbeidsplasser måtte vi ha hjemmekontor i mange måneder, med samme type cellekontorer som de åpne arbeidsplassene. Dette var innenfor den samme kommunen, flere av dem som jobbet på åpne arbeidsplasser, hadde partner eller nær slekt på de stengte arbeidsplassene osv. Altså, null vits.

Regelen om max to besøkene per husstand var også idiotisk. Et par besteforeldre kunne altså besøke fire barnebarn og deres foreldre hjemme hos sistnevnte, men sistnevnte kunne ikke besøke besteforeldre i besteforeldrenes hjem. De samme folkene, bare i forskjellige hus. 

Åpne-stenge-åpne-stenge i ungdomsskoler og videregående skoler, der folk vet hvordan man holder avstand, mens barneskoler der man sitter klistret til hverandre og sutter på lekene, var vidåpne. 

Anonymkode: 42d8b...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (På 1.2.2023 den 8.43):

Nei.
 

Jeg forstår hvorfor det ble stengt ned i starten og at vi ikke kan forvente fulltreff og optimalt når noe er så ukjent, Nå var jeg en av de som tok Tegnell i forsvar, tenkte de var litt tidlig ute med å klappe seg på skulderen over en bedre strategi og henge ut han. Vet ikke om dere husker den artikkelen hvor de tegnet han som døden selv i vg?

Den siste nedstengningen vinteren 21/22 var helt bak mål, på det tidspunktet burde vi visst bedre. De holdt videregående på rødt nivå lenge, den gruppen var nylig grunnvaksinert i tillegg. Det har jeg aldri forstått, hvorfor de valgte den strategien. 

Anonymkode: 6ce04...888

Vi satt også i flere måneder på hjemmekontor, fullvaksinerte hele gjengen, ingen over 60 år og uten alvorlige, underliggende sykdommer.

Anonymkode: 42d8b...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk mistet hodet fullstendig. Det ble snakk om oppsigelser og tvangsvaksinering. Var man uvaksinert, ble man beskyldt for å drepe folk rundt seg. Husker dere unggutten som jobbet på et sykehus i møre? Han var uvaksinert og ble hengt ut i norsk presse for å ha drept et par eldre (vaksinerte) pasienter. Tenk hva det gjør med et menneske.

Det var hysteriske tilstander, og veldig mye ble håndtert feil. Folk døde ikke i gatene i Kina, men bildet av den eldre mannen gikk verden rundt uansett. De uvaksinerte drepte ikke bestemor, og vaksinene hjalp ikke mot smittespredning. 

Anonymkode: c10e6...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på en måte riktig der og da, fordi vi visste så lite, men i etterpåklokskap så tenker jeg at det ikke var nødvendig.

Anonymkode: adfd4...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...