Gå til innhold

Sånn i ettertid, synes dere nedstengingen var riktig valg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nedstenging i et par uker? Ja, kanskje. Jeg tror derimot det var alt annet enn riktig valg å stenge ned så lenge som vi gjorde, særlig i Oslo. 

Som lærer merker jeg daglig konsekvensene av nedstengingen. Det er bare trist. 

Anonymkode: f04b7...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg var imot alle drastiske tiltak fra dag én, og har ikke skiftet mening. Det har rett og slett vært skremmende å oppleve hvordan en hel verden fullstendig mistet hodet og hadde bare ett eneste fokus. Jeg forstår hvorfor det oppsto så mange konspirasjonsteorier fordi hele situasjonen var så absurd at det var vanskelig å fatte. 

Anonymkode: 5d232...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Nå var det jo som regel foreldrene disse barna trengte hjelp mot. I steden ble de isolert sammen med dem. 

Anonymkode: a3700...e06

Hvor er forskningen på det? Det var mange som fikk psykiske lidelser av å være isolert og kun av det. Det var jo det alle klaget på. At barna ble psykisk syke av å være isolert fra venner. Ikke ved å isoleres sammen med foreldre. Det fantes dem også, men overvekten av psykiske plager var ikke av den grunn 

Anonymkode: c7624...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så latterlig,screenshoot fra en avisartikkel ble slettet.

Men artikkelen gikk ut på at volden mot barn økte kraftig når alt var stengt ned. Flere av barna ble så grovt mishandlet at de døde :( De fleste barna var under 2 år.

Anonymkode: 82e95...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Og min sønn som også ble mobbet, opplevde at mobberne "slapp unna" den prosessen de skulle ha hatt med atferdsendring, konfliktdempingsmøter og å be om unnskyldning. Det hele feis ut i et vakuum der de fikk slippe å møte opp, og dermed fikk slippe alt det ubehagelige som gjensto for dem. 

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Det var dumt for dem. Det gode var at din sønn slapp unna. Jeg har desverre liten tro på at din gutt hadde fått det bedre selv om mobberene hadde fått straff.

Anonymkode: 0e923...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så latterlig,screenshoot fra en avisartikkel ble slettet.

Men artikkelen gikk ut på at volden mot barn økte kraftig når alt var stengt ned. Flere av barna ble så grovt mishandlet at de døde :( De fleste barna var under 2 år.

Anonymkode: 82e95...e8b

Du kan legge ut link. Bildet er lovbrudd.

Anonymkode: 0e923...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener at det riktig ut i fra den situasjonen vi var i akkurat da. Jeg tror det var nødvendig for å få oversikt og sjans til å puste ut og finne det man mente var de beste løsningene. Og for at folk ikke skulle bli syke bare av å bekymre seg å være redde. 

Men jeg håper også at alle som var involvert, inkl. skoler og barnehager har gjort en nøye vurdering av jobben som ble gjort, og drømmen ville jo vært at det hadde blitt laget en mal for hvordan barn- og ungdom i barnehage og skole på alle trinn skal følges opp. For nå har vi jo erfaring som kan brukes igjen, selv om jeg håper at vi ikke trenger å gjøre det. For etter det jeg har skjønt var det store sprik mellom hvordan skolene håndterte det. Det er jo ikke så rart for alle måtte i full fart finne sin egen måte. 

 

Anonymkode: 2fdd2...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvor er forskningen på det? Det var mange som fikk psykiske lidelser av å være isolert og kun av det. Det var jo det alle klaget på. At barna ble psykisk syke av å være isolert fra venner. Ikke ved å isoleres sammen med foreldre. Det fantes dem også, men overvekten av psykiske plager var ikke av den grunn 

Anonymkode: c7624...528

De som opplever vold i hjemmet, har også opplevd at den eskalerte når de ble fanget i "hjemmetiden" som i en trykkoker.

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det var dumt for dem. Det gode var at din sønn slapp unna. Jeg har desverre liten tro på at din gutt hadde fått det bedre selv om mobberene hadde fått straff.

Anonymkode: 0e923...5cf

Vel, hva du "har tro på" er irrelevant, for hans psykolog og hans sosiallærer sier begge det samme: at det ville ha hatt avgjørende betydning. Som situasjonen er nå, har han blitt skolevegrer. Han har mistet troen på voksne og deres "tiltak", fordi han har erfaring med at det bare renner ut i sanden.

Man skal ikke kimse av verdien av oppreisning.

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De som opplever vold i hjemmet, har også opplevd at den eskalerte når de ble fanget i "hjemmetiden" som i en trykkoker.

Anonymkode: 8e5e3...4f2

 

Men størstedelen av de psykiske problemene blant barn og unge var ikke vold i hjemmet. Det var isolasjonen fra sosiale situasjoner. 

Anonymkode: c7624...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men størstedelen av de psykiske problemene blant barn og unge var ikke vold i hjemmet. Det var isolasjonen fra sosiale situasjoner. 

Anonymkode: c7624...528

Åh, vi tar det langsomt da: det innlegget som ble ryddet, handlet om vold mot barn, og også om dødelig vold. 

Du kan gjerne snakke om psykiske problemer, men det som Annie pekte på, var vold.

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Åh, vi tar det langsomt da: det innlegget som ble ryddet, handlet om vold mot barn, og også om dødelig vold. 

Du kan gjerne snakke om psykiske problemer, men det som Annie pekte på, var vold.

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Nå svarte den første annie på mitt innlegg hvor jeg skrev at mange foreldre var mer opptatt av å rope om psykiske vansker av isolasjonen heller enn å hjelpe egne ungdommer og oppsøke hjelp. Så kan vel være dumt å svare på et innlegg om dette med noe helt annet?  Det var mitt innlegg som var utgangspunktet, og da må man holde tungen rett i munnen når man svarer, eller lage et eget innlegg i tråden som ikke er svar på noe helt annet. For sannheten er at de fleste barn og unge som slet, slet med isolasjon, ikke vold i hjemmet.

Anonymkode: c7624...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

For sannheten er at de fleste barn og unge som slet, slet med isolasjon, ikke vold i hjemmet.

Anonymkode: c7624...528

Og sannheten er at det folk sliter med etter nedstengningen er så mye forskjellig, og for noen var det vold, for andre var det isolasjonen, eller økonomien. Skal vi ikke snakke om økonomi fordi vold er verre? Skal vi ikke snakke om vold fordi isolasjon var mer utbredt? 

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og sannheten er at det folk sliter med etter nedstengningen er så mye forskjellig, og for noen var det vold, for andre var det isolasjonen, eller økonomien. Skal vi ikke snakke om økonomi fordi vold er verre? Skal vi ikke snakke om vold fordi isolasjon var mer utbredt? 

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Det er vel greit å holde seg til tema den man svarer har? Hvis ikke blir det null sammenheng i debatten

Anonymkode: c7624...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I etterpåklokskap så tenker jeg at det egentlig ikke var nødvendig, men i begynnelsen da vi ikke visste noenting var det kanskje riktig.

Anonymkode: adfd4...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det har vært deilig med de restriksjoner som har vært. Mulighet til å leve livet i et roligere tempo. 2020 var et veldig fint år. 2021 også forsåvidt. Jeg var VELDIG klar for nedstengning de gangene de kom. Veldig fornøyd med Erna Solberg.

 

Anonymkode: c8db6...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twintipp skrev (3 timer siden):

Synes du vi skulle latt det stå til? Nektet folk helsehjelp? Du husker at vi gikk i beredskap også for sykehusene var overfylte? 

Nå vrøvler du veldig.

Nektet folk helsehjelp - vet du hvem som ble nektet helsehjelp? Folk som ikke fikk planlagte behandlinger ved lokalsykehusene, fordi man rutinemessig avlyste. Ikke fordi det var fullt, men bare i tilfelle rottefelle. 

Vi gikk heller ikke i beredskap fordi sykehusene var overfylte av covid-pasienter. De som jobber på sykehusene, forteller jo tvert om at det har blitt skåret ned og ned på all beredskap de siste 20 år, og det er mangel på intensivsykepleiere også uten en eneste covid-pasient. Selve de par tusen som ble innlagt med covid utgjorde ikke noen forskjell  - de erstattet bare dem som ellers ville ha ligget der med influensa. Eller som ville ha ligget der etter planlagte operasjoner.

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er vel greit å holde seg til tema den man svarer har? Hvis ikke blir det null sammenheng i debatten

Anonymkode: c7624...528

Sammenhengen forsvant da Admin fjernet innlegget om barn som døde etter foreldrenes vold....

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sammenhengen forsvant da Admin fjernet innlegget om barn som døde etter foreldrenes vold....

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Nei. Den forsvant da svarene på mitt innlegg ble vrengt til å gjelde noe helt annet enn hva det faktisk handlet om. 

Anonymkode: c7624...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var hysteri da og det synes jeg fortsatt. Samme med hastvaksina. Galskap at noen turte å putte i seg det der...

Anonymkode: 2eab6...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kostet det mer enn det vi sparte? Barn og ungdommers helse for å la noen på gamlehjem leve noen måneder ekstra? 

Anonymkode: a3700...e06

De som betalte dyrest var nettopp de gamle på sykehjemmene som i den siste tiden sin ble isolert fra familie.

Jeg mener likevel at det å stenge ned var nødvendig basert på det man visste på det tidspunktet. Men de kunne sett på løsninger for å sikre de gamle kontakt med sine nærmeste

Anonymkode: c0f42...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det var riktig å stenge ned. Det vi visste den gangen i mars-20 var at folk ble syke og sykehusinnlagt i mengder i andre land. Mange land valgte å stenge ned og midt i all usikkerheten var det en lettelse å bli sendt på hjemmekontor for meg som var i risikogruppe. Det er lett å sitte etterpå å si at det kanskje ikke var nødvendig, men den vurderingen ble jo tatt ut fra den kunnskapen man den gang hadde. Det snakkes om den psykiske belastningen av nedstenging, men det ville jo vært en annen psykisk belastning om man ikke stengte. Det er jo ikke som at alt da hadde vært normalt og uten stress og bekymring for smitte, syke slektninger, engstelse for å ta med smitte hjem, økt belastning for helsevesenet, økt sykefravær i bedrifter osv. 

Anonymkode: a50af...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var helt riktig. Og så er det sjelden avgjørelser kommer uten konsekvenser, dessverre. 

Anonymkode: 098f1...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...