Gå til innhold

Sånn i ettertid, synes dere nedstengingen var riktig valg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kostet det mer enn det vi sparte? Barn og ungdommers helse for å la noen på gamlehjem leve noen måneder ekstra? 

Anonymkode: a3700...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kostet det mer enn det vi sparte? Barn og ungdommers helse for å la noen på gamlehjem leve noen måneder ekstra? 

Anonymkode: a3700...e06

Sånne usakelige idiotiske utsagn er det ikke noen vits å diskutere en gang.

Anonymkode: 5ea6a...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sånne usakelige idiotiske utsagn er det ikke noen vits å diskutere en gang.

Anonymkode: 5ea6a...609

Hva tenker du vi tjente på det da? 

Anonymkode: a3700...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var nødvendig . Vi kom i en helt ukjent situasjon og var greit at det hele ble roet litt ned

Anonymkode: 0e8f3...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten tvil. For det første hadde folk blitt veldig opprørte, tatt barn ut av skolen, nektet å gå på jobb osv. Det var bedre med ordnede former.

I tillegg var usikkerheten så stor at det var helt riktig å bruke drastiske virkemidler. 

Anonymkode: 0e923...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva tenker du vi tjente på det da? 

Anonymkode: a3700...e06

Tjente på det!!? Det var et nytt ukjent virus som du så tok livet av hundre tusener av mennesker. Synes du vi skulle latt det stå til? Nektet folk helsehjelp? Du husker at vi gikk i beredskap også for sykehusene var overfylte? 
Nei, takk Gud for at de gjorde som de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva tenker du vi tjente på det da? 

Anonymkode: a3700...e06

Vi unngikk for eksempel tilstander som i Bergamo.

Anonymkode: 0e923...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twintipp skrev (9 minutter siden):

Tjente på det!!? Det var et nytt ukjent virus som du så tok livet av hundre tusener av mennesker. Synes du vi skulle latt det stå til? Nektet folk helsehjelp? Du husker at vi gikk i beredskap også for sykehusene var overfylte? 
Nei, takk Gud for at de gjorde som de gjorde.

Ikke bare hundretusener, nesten 7 millioner mennesker døde, og det var med nedstigning.

Anonymkode: 0e923...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg tror at om vi ikke hadde stengt, så hadde vi mistet fler. Også yngre folk. Og så tror jeg at vi var for opptatt av å rope om helsen til barn og unge i stedet for å be om hjelp, og søke litt for å hjelpe dem selv. Man kan faktisk ikke lempe alt med psykisk helse over på helsevesen. Foreldre har et visst ansvar

Anonymkode: c7624...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var riktig. At noen led av det er helt sikkett, men jeg vet at de som kunne fikk den hjelpen de trang likevel. 

Anonymkode: 355fd...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nedstengingen helt i begynnelsen ok, etterhvert som en ble mer opplyst: absolutt ikke! En stor skandale! Å ramse opp antall døde av/med korona kan en selvsagt gjøre. Sammenlign de tallene med mennesker som dør av sult, så kan en sette alt litt i perspektiv......

Anonymkode: 722a9...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig?
Nei. Det var ikke verd det. 

Det saboterte så mye innen kulturlivet og reiselivet. Det ødela skolegangen til så mange. Det førte til vold i hjemmene, selvmord, konkurser og en hel masse tragedie. 

Både kostnadene og tapene i rede penger, og i tapte leveår hos mennesker, var større med nedstenging enn det hadde blitt uten. Og jeg var lojal mot nestengingen mens den pågikk, men nå kommer resultatene fram i all sin gru. Dette var en panisk reaksjon, den baserte seg på hva danskene gjorde og ikke på hva landet trengte.

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja det var riktig. At noen led av det er helt sikkett, men jeg vet at de som kunne fikk den hjelpen de trang likevel. 

Anonymkode: 355fd...9fe

Hvordan i alle dager kan DU vite hvem som trengte hjelp og fikk det eller ikke fikk det??

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja. Jeg tror at om vi ikke hadde stengt, så hadde vi mistet fler. Også yngre folk. Og så tror jeg at vi var for opptatt av å rope om helsen til barn og unge i stedet for å be om hjelp, og søke litt for å hjelpe dem selv. Man kan faktisk ikke lempe alt med psykisk helse over på helsevesen. Foreldre har et visst ansvar

Anonymkode: c7624...528

Nå var det jo som regel foreldrene disse barna trengte hjelp mot. I steden ble de isolert sammen med dem. 

Anonymkode: a3700...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med, ja. Da visste ingen helt hva dette var. Etter som tida gikk, og det ble mer kunnskap, så er jeg sterkt uenig i de strenge tiltakene. Som hang i lenge. 

Anonymkode: 907d6...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå var det jo som regel foreldrene disse barna trengte hjelp mot. I steden ble de isolert sammen med dem. 

Anonymkode: a3700...e06

Spot on.

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå var det jo som regel foreldrene disse barna trengte hjelp mot. I steden ble de isolert sammen med dem. 

Anonymkode: a3700...e06

Hvor mange var snakker du om her? En del fikk det jo også bedre. Min datter som  ble mobbet på skolen og slet med konsentrasjonen når det var bråk i klasserommet fikk det mye bedre da skolen stengte ned. Karakterene gikk opp og lærerene fikk se hva som faktisk bodde i henne. 

Anonymkode: 0e923...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det var riktig, spesielt ut fra hva man på det tidspunktet visste om viruset og sykdommen (som var svært lite).

De første variantene syntes å være farligere også, så hadde de fått spre seg ukontrollert tror jeg vi hadde hatt en helt annen, verre, situasjon nå enn det ble. Siden man nå også ser mer senfølger for mange av de som har blitt hyppig smittet, så tenker jeg det var riktig beslutning totalt sett.

I ettertid er det lett å si at man burde gjort ting annerledes. Det er helt hensiktsløst. Det man må fokusere på er hva man kan lære av det man gikk gjennom.

Og det jeg tror er veldig viktig lærdom, det er at vi må fortsette å fokusere på menneskeverd hele livet. Ikke alle har slike verdier med seg...

Så tar vi forhåpentligvis med oss lærdom videre til neste pandemi. For den kommer, det er ikke snakk om hvis, det er snakk om når. I verste fall kan koronapandemien bare vært en sommerbris sammenlignet med hva enkelte pandemier kan ha potensiale for å bli.

Det som bør fokuseres på er beredskap, beredskap og beredskap.

Det virker det dessverre ikke som vi får nok av når de blå og blåblå, eller nå de røde regjerer. Så kommer en verre pandemi innen 10 år, som er realistisk mulighet, så tror jeg vi ligger dårligere an - hvis ikke politikerne på Stortinget begynner å samarbeide på de største og viktigste sakene i samfunnet fremover.

Sleng på klimaendringer som kan gjøre at tilgang på rent vann mange steder i landet kan kollapse, og en ev. pandemi...

Det er på tide at politikerne på Stortinget legger bort partiinteressene og begynner å samarbeide!

 

Anonymkode: 39206...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mange var snakker du om her? En del fikk det jo også bedre. Min datter som  ble mobbet på skolen og slet med konsentrasjonen når det var bråk i klasserommet fikk det mye bedre da skolen stengte ned. Karakterene gikk opp og lærerene fikk se hva som faktisk bodde i henne. 

Anonymkode: 0e923...5cf

Og min sønn som også ble mobbet, opplevde at mobberne "slapp unna" den prosessen de skulle ha hatt med atferdsendring, konfliktdempingsmøter og å be om unnskyldning. Det hele feis ut i et vakuum der de fikk slippe å møte opp, og dermed fikk slippe alt det ubehagelige som gjensto for dem. 

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

 

Og det jeg tror er veldig viktig lærdom, det er at vi må fortsette å fokusere på menneskeverd hele livet. Ikke alle har slike verdier med seg...

Jeg har dem med meg. Men jeg ser likevel ikke hvordan det å dø alene, som min svigermor måtte, har med menneskeverd å gjøre. Hun hadde ikke covid, hun døde av alderdom, og barna hennes fikk ikke sitte sammen med henne...

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan i alle dager kan DU vite hvem som trengte hjelp og fikk det eller ikke fikk det??

Anonymkode: 8e5e3...4f2

Det var klønete formulert. De som allerede hadde oppfølging fikk det videre. Det var de man ikke visste om fra før som led mer 

Anonymkode: 355fd...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Til å begynne med, ja. Da visste ingen helt hva dette var. Etter som tida gikk, og det ble mer kunnskap, så er jeg sterkt uenig i de strenge tiltakene. Som hang i lenge. 

Anonymkode: 907d6...dd0

Helt enig👍🏻

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg tror det var riktig, spesielt ut fra hva man på det tidspunktet visste om viruset og sykdommen (som var svært lite).

De første variantene syntes å være farligere også, så hadde de fått spre seg ukontrollert tror jeg vi hadde hatt en helt annen, verre, situasjon nå enn det ble. Siden man nå også ser mer senfølger for mange av de som har blitt hyppig smittet, så tenker jeg det var riktig beslutning totalt sett.

I ettertid er det lett å si at man burde gjort ting annerledes. Det er helt hensiktsløst. Det man må fokusere på er hva man kan lære av det man gikk gjennom.

Og det jeg tror er veldig viktig lærdom, det er at vi må fortsette å fokusere på menneskeverd hele livet. Ikke alle har slike verdier med seg...

Så tar vi forhåpentligvis med oss lærdom videre til neste pandemi. For den kommer, det er ikke snakk om hvis, det er snakk om når. I verste fall kan koronapandemien bare vært en sommerbris sammenlignet med hva enkelte pandemier kan ha potensiale for å bli.

Det som bør fokuseres på er beredskap, beredskap og beredskap.

Det virker det dessverre ikke som vi får nok av når de blå og blåblå, eller nå de røde regjerer. Så kommer en verre pandemi innen 10 år, som er realistisk mulighet, så tror jeg vi ligger dårligere an - hvis ikke politikerne på Stortinget begynner å samarbeide på de største og viktigste sakene i samfunnet fremover.

Sleng på klimaendringer som kan gjøre at tilgang på rent vann mange steder i landet kan kollapse, og en ev. pandemi...

Det er på tide at politikerne på Stortinget legger bort partiinteressene og begynner å samarbeide!

 

Anonymkode: 39206...89c

Det er hensiktsløst å si i etterkant at ring burde vært gjort annerledes, men vi må lære av denne pandemien? Det er jo nettopp ved å evaluere og bruke det vi så og erfarte at vi kan lære og forhåpentligvis stå bedre rustet neste gang. Jeg ønsker mer en skikkelig evaluering over alle aspekter og tiltak ved pandemien, slik at vi er både forberedt og informert når den neste kommer. Og da på et bredere grunnlag enn hva «jeg» synes og følte og mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...