Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Er litt nysgjerrig. Lærere har jo ferie/avspasering i skoleferiene til elever. Nå opparbeider vel ganske mange lærere ikke overtid som brukes som avspasering i feriene. Hvordan vil dette løses? Blir det ulønnet fri? Anonymkode: b05c4...2ce
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Hvordan den blir? Den blir vel koselig den. Anonymkode: 9ac66...8ff
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 De får ikke lønn når de streiker, men det påvirker ikke hvor mye ferie de opparbeider. Anonymkode: 868dc...3a5
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): De får ikke lønn når de streiker, men det påvirker ikke hvor mye ferie de opparbeider. Anonymkode: 868dc...3a5 Og hvor mye overtid de har til avspasering til sommeren. Anonymkode: 758ef...5f8
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 Hvis en f.eks ble tatt ut i streik i mai og fremdeles er tatt ut. Hvordan kan en opparbeide seg avspasering da? Anonymkode: b05c4...2ce
Sommerkroppen 2029 Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Skjønte ikke helt innlegget ditt. Tenker du tiden de nå streiker? At de skal ha krav på lønn for dette, og at de kan ta det ut i fri? Sikkert et helt dumt spørsmål men 😄
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden): Skjønte ikke helt innlegget ditt. Tenker du tiden de nå streiker? At de skal ha krav på lønn for dette, og at de kan ta det ut i fri? Sikkert et helt dumt spørsmål men 😄 Tror HI lurer på hvordan det blir med sommerferien for lærerne neste sommer. Lærere har lang sommerferie hvor ferien er en kombinasjon av vanlig ferie og avspasering av overtid fra resten av året. Nå som de streiker har de ikke mulighet til å jobbe denne overtiden, og da heller ikke mulighet til å avspasere hele den tiden skolen er stengt når feriedagen ikke strekker til neste år. Anonymkode: 758ef...5f8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 Hun tenker vel at siden lærerne vanligvis jobber så mye at de kan avspasere i ukeavis, så vil/bør det bli en annen sommer nå. Dersom lærerne klarer å opparbeide seg like mye avspasering på samme tid nå som de streiker, så er jo det litt spesielt? Og det ville vel vært streikebryteri å jobbe inn det tapte etter streiken?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Tror HI lurer på hvordan det blir med sommerferien for lærerne neste sommer. Lærere har lang sommerferie hvor ferien er en kombinasjon av vanlig ferie og avspasering av overtid fra resten av året. Nå som de streiker har de ikke mulighet til å jobbe denne overtiden, og da heller ikke mulighet til å avspasere hele den tiden skolen er stengt når feriedagen ikke strekker til neste år. Anonymkode: 758ef...5f8 Beklager dårlig formulering. Du forsto hva jeg mente. hi Anonymkode: b05c4...2ce
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 Ja det lurer jeg også på. Anonymkode: 6941a...116
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 Dette tror jeg ikke påvirker sommerferien, faktisk. Hvis jeg opparbeider meg avspasering fra august til mai, og så går ut i fødselspermisjon, så faller avspaseringen bort. Anonymkode: dca11...aed
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette tror jeg ikke påvirker sommerferien, faktisk. Hvis jeg opparbeider meg avspasering fra august til mai, og så går ut i fødselspermisjon, så faller avspaseringen bort. Anonymkode: dca11...aed Det kan da ikke være lov? Det er jo timer du har jobbet, og skal da enten utbetales eller tas ut?
Sommerkroppen 2029 Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Tror HI lurer på hvordan det blir med sommerferien for lærerne neste sommer. Lærere har lang sommerferie hvor ferien er en kombinasjon av vanlig ferie og avspasering av overtid fra resten av året. Nå som de streiker har de ikke mulighet til å jobbe denne overtiden, og da heller ikke mulighet til å avspasere hele den tiden skolen er stengt når feriedagen ikke strekker til neste år. Anonymkode: 758ef...5f8 Skjønner 🙂
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Tror HI lurer på hvordan det blir med sommerferien for lærerne neste sommer. Lærere har lang sommerferie hvor ferien er en kombinasjon av vanlig ferie og avspasering av overtid fra resten av året. Nå som de streiker har de ikke mulighet til å jobbe denne overtiden, og da heller ikke mulighet til å avspasere hele den tiden skolen er stengt når feriedagen ikke strekker til neste år. Anonymkode: 758ef...5f8 Nettopp. Man skal jo ikke ha i pose og sekk, og overtid må faktis opparbeides for å kunne avspaseres. Anonymkode: bd148...a00
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden): Det kan da ikke være lov? Det er jo timer du har jobbet, og skal da enten utbetales eller tas ut? Nei, det fungerer ikke sånn i skoleverket. Men man kan jo også være heldig, hvis jeg er i permisjon fra august til februar, f.eks., så får jeg fortsatt avspasere med kollegaene mine uten trekk i lønn om sommeren. Jeg syns egentlig arbeidstidsavtalen vår er veldig god, og vi har også kjempet for å beholde den. Det er likevel trist at den skal brukes som et argument mot fornuftig lønnsvekst for lærere. Anonymkode: dca11...aed
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #16 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, det fungerer ikke sånn i skoleverket. Men man kan jo også være heldig, hvis jeg er i permisjon fra august til februar, f.eks., så får jeg fortsatt avspasere med kollegaene mine uten trekk i lønn om sommeren. Jeg syns egentlig arbeidstidsavtalen vår er veldig god, og vi har også kjempet for å beholde den. Det er likevel trist at den skal brukes som et argument mot fornuftig lønnsvekst for lærere. Anonymkode: dca11...aed Men en arbeidsavtale kan da ikke romme en bestemmelse om at man skal beregne fiktiv overtid under streiken, som så kan avspaseres. Anonymkode: bd148...a00
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #17 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men en arbeidsavtale kan da ikke romme en bestemmelse om at man skal beregne fiktiv overtid under streiken, som så kan avspaseres. Anonymkode: bd148...a00 Nei, det er jeg enig i. Jeg snakket egentlig om avtalen vår som gjelder når vi er i jobb, ikke i konflikt. Men jeg tror likevel sommerferien vil avvikles som normalt. Anonymkode: dca11...aed
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, det fungerer ikke sånn i skoleverket. Men man kan jo også være heldig, hvis jeg er i permisjon fra august til februar, f.eks., så får jeg fortsatt avspasere med kollegaene mine uten trekk i lønn om sommeren. Jeg syns egentlig arbeidstidsavtalen vår er veldig god, og vi har også kjempet for å beholde den. Det er likevel trist at den skal brukes som et argument mot fornuftig lønnsvekst for lærere. Anonymkode: dca11...aed Men dersom det ikke er faktiske overtidstimer som avspaseres, da bør det jo heller ikke kalles det. Jeg tviler ikke på at mange lærere jobber hardt og mange timer, men mange lærere gjør ikke det. Forståelsen blant folk flest blir da fort at man blåser i den såkalte avspaseringen, fordi den ikke er reel. Arbeidstidsordningen til lærere blr oppdateres til en standard som er lik alle andres. De må gjerne ha en raus flexitidsordning, men de bør ha kompensert for faktiske timer, ikke fiktive. Både lærere og alle andre snakker ned yrket, og lærerne fremstår som sytete. Det er få søkere til faget, og andelen ufaglærte blir økt. Jeg opplever også at skolen opphøyer lærerne, mens alle andre er ufaglærte. En fagarbeider og en assistent går under samme betegnelse, selv om de også gjør en fantastisk viktig og god jobb. Lærere bør få være lærere, men andre profesjoner bør også få ha sin anerkjennelse. Selv om læreren blr være den eneste som underviser er det mange som kan gjøre en like god jobb i andre deler av skolehverdagen.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #19 Skrevet 16. september 2022 Fastsatt avspasering er her til både en viss ulempe og en fordel for lærerne. Ulempen er at de aldri kan avspasere når de selv ønsker, selv ikke om de jobber ekstra overtid, fordelen er at avspaseringen er innbakt i arbeidstiden slik at man alltid vil få avspaseringen uavhengig av om man for eksempel er sykemeldt eller streiker. Det er et fast system som ikke påvirkes av ytre faktorer. Anonymkode: 0451f...4af
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #20 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fastsatt avspasering er her til både en viss ulempe og en fordel for lærerne. Ulempen er at de aldri kan avspasere når de selv ønsker, selv ikke om de jobber ekstra overtid, fordelen er at avspaseringen er innbakt i arbeidstiden slik at man alltid vil få avspaseringen uavhengig av om man for eksempel er sykemeldt eller streiker. Det er et fast system som ikke påvirkes av ytre faktorer. Anonymkode: 0451f...4af Tror du virkelig at vi som jobber overtid i andre yrker kan avspasere når vi selv vil? Naiviteten lenge leve... Nå sier jeg ikke at lærere fortjener dårlig betalt, men man må slutte å snakke om at de har det så mye verre enn alle andre. Der jeg jobbet tidligere (staten), var det slik at avspaseringstimene ut over et visst timeantall som man ikke har fått avspasert før 1. september, ble slettet, slik at man altså har jobbet gratis disse timene. Er det mye press og kjør, så får man ikke avspasering. Og jeg forstår fortsatt ikke hvordan man kan opparbeide seg fiktive overtidstimer når man sitter på ræva. Anonymkode: bd148...a00
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. september 2022 #21 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Fastsatt avspasering er her til både en viss ulempe og en fordel for lærerne. Ulempen er at de aldri kan avspasere når de selv ønsker, selv ikke om de jobber ekstra overtid, fordelen er at avspaseringen er innbakt i arbeidstiden slik at man alltid vil få avspaseringen uavhengig av om man for eksempel er sykemeldt eller streiker. Det er et fast system som ikke påvirkes av ytre faktorer. Anonymkode: 0451f...4af Men hvorfor i all verden kalle det avspasering da? Hvorfor er det viktig at lærerne ikke er på skolen i feriene? Hvorfor kan de ikke gjøre forefallende administrativt arbeid i skolens ferier, slik som alle andre må når man har perioder med mindre trøkk? Hvorfor må man ha fem planleggingsdager i året i tillegg til skoleferier dersom man egentlig kan tilrettelegge for jevnere arbeidstid? Jeg vet også at noen praktiserer avspasering på skolens planleggingsdager fordi de har jobbet på kveldstid. Det er få andre bedrifter som bare stenger fem dager i året. Det er jevnlig stengte perioder på skolen, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie, samt inneklemte dager. Mye av dette er vanlige arbeidsdager som andre må jobbe. Hvorfor kan det ikke planlegges og administreres disse dagene istedenfor? Skolens «arbeidstider/åpningstider» har utspilt sin rolle for lengst, og bør tilpasses resten av samfunnet. Jeg unner de fleste lærerne lønnen sin, men ikke avspasering både titt og stadig når de ikke jobber det inn.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #22 Skrevet 16. september 2022 Tenker dere at administreringen av overtidstimene ikke kommer til å ya noen ressurser i det hele tatt, eller mener dere at det er verdt det for å kontrollere lærerne mer? (Jeg er ikke lærer, men jobber prosjektbasert og er sørgelig klar over hvor mye tid jeg bruker på timeføring i min jobb.) Anonymkode: bd75b...cd9
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #23 Skrevet 16. september 2022 Det er helt utrolig hvordan lærernes arbeidsavtaler gnager folk så voldsomt. Enkelte synes jo å få gnagsår bare av tanken på at lærere har goder de selv ikke har. Hvorfor får så mange manglende sjelefred av at lærere har gode avtaler? Det finnes da MANGE andre yrkesgrupper som har det bedre enn lærere? Mannen min jobber når han vil, fra hvor han vil og han tjener tre ganger så mye som en lærer. Han kan, hvis han vil, sitte på hytta eller stranda og kose seg, og logge seg på jobben når det passer ham. Det er MANGE som har det friere og som tjener mer enn lærere. Hvorfor gir ikke det folk kløe? Læreres arbeidsvilkår er en sak mellom lærernes organisasjoner og arbeidsgiver. Det er faktisk ikke noe hvermannsen trenger å legge seg opp i i det hele tatt. Like lite som vi trenger å legge oss opp i avtalene til sykepleiere, bibliotekarer eller hvilken som helst annen yrkesgruppe enn vi selv tilhører. Anonymkode: 1840f...b41
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #24 Skrevet 16. september 2022 Det ville jo ikke vært en reell streikemulighet for lærere hvis det innebar at de måtte jobbet inn streiketiden neste sommer... Anonymkode: bd826...03c
Anonym bruker Skrevet 16. september 2022 #25 Skrevet 16. september 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Tror du virkelig at vi som jobber overtid i andre yrker kan avspasere når vi selv vil? Naiviteten lenge leve... Nå sier jeg ikke at lærere fortjener dårlig betalt, men man må slutte å snakke om at de har det så mye verre enn alle andre. Der jeg jobbet tidligere (staten), var det slik at avspaseringstimene ut over et visst timeantall som man ikke har fått avspasert før 1. september, ble slettet, slik at man altså har jobbet gratis disse timene. Er det mye press og kjør, så får man ikke avspasering. Og jeg forstår fortsatt ikke hvordan man kan opparbeide seg fiktive overtidstimer når man sitter på ræva. Anonymkode: bd148...a00 Hevdet jeg noen steder at alle andre kan avspasere når de vil? Nei, det gjorde jeg ikke, men likevel går du rett i strupen på meg for å korrigere noe jeg ikke en gang har antydet. Du understreker jo faktisk bare hvor vanskelig det er for lærerne å si noe som helst om yrket sitt uten umiddelbart å bli angrepet og beskyldt for å tro at de har det verre enn andre. Anonymkode: 0451f...4af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå