Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #51 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så da skal røykerne dekke differansen. Altså, hvis man skal følge den anonymes logikk om at man skal skattes ekstra for å ikke være med i HV. Mange kjøper også røyk i Sverige, og betaler derfor ingen avgifter til Norge som dekker den ekstra belastningen. I Sovjetunionen hadde de en tid skatt for barnløse, fordi de ønsket å få opp folketallet. Vil vi ha de samme tilstandene? Anonymkode: c1bda...904 Jeg ønsker meg ikke kommunisme, men jeg ønsker meg et utnevnelse skattesystem og et system som beskatter risikoatferd høyt. At det desverre er mulig å omgå skattesystemet ved å handle i utlandet skulle jeg gjerne funnet en løsning på, for eksempel ved å deastisk redusere mengden tobakk, alkohol, mat, nye klær ol man gar lov til å ta med uten fortolling. Anonymkode: 3af63...0e8
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #52 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg ønsker meg ikke kommunisme, men jeg ønsker meg et utnevnelse skattesystem og et system som beskatter risikoatferd høyt. At det desverre er mulig å omgå skattesystemet ved å handle i utlandet skulle jeg gjerne funnet en løsning på, for eksempel ved å deastisk redusere mengden tobakk, alkohol, mat, nye klær ol man gar lov til å ta med uten fortolling. Anonymkode: 3af63...0e8 Utnevnelse skulle foresten være utjevnende. Anonymkode: 3af63...0e8
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #53 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (På 6.9.2022 den 21.03): Er ikke det frivillig og være i heimevernet? Anonymkode: 9fb3c...ad9 Det er ikke frivillig å være i HV. Det er en plikt. Verneplikt… kan anbefale å lese deg opp på emnet, da det vil gi deg økt forståelse for beredskapen i samfunnet. Og til HI: Må ferien i Monaco med innkjøp av designvesker endres til hyttetur med heiskort i Hemsedal? HV betaler nemlig ikke så dårlig. De fleste vil kunne ha en flott juleferie. Anonymkode: 1b8ee...aa7
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #54 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (På 6.9.2022 den 21.36): Kan man ikke melde seg ut av heimevernet? Anonymkode: 805d7...de0 😂😂 du er en av de som tror man kan melde seg inn i marinejegerkommandoen og eller? Dette er ikke snakk om barneidrett hvor alle skal med. Det er en plikt. Men ingen rett. De som ikke har de nødvendige kvalifikasjoner får ikke muligheten. Anonymkode: 1b8ee...aa7
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #55 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Krigsdugnad faktisk. Nå har du nettopp ødelagt ordet "dugnar" for godt. Først hadde vi virusdugnad, nå har vi krigsdugnad, altså vi skal frivillig delta i krigen da? Da foreslår jeg at du melder deg som frivillig soldat og reiser til Ukraina først som sist. Å springe i skauen med kaffe her i Norge har ingen mening. Anonymkode: c1bda...904 Oi…. Sånne uttalelser bør man vel holde seg for god til. Forstår dere ikke at trusselbildet i verden er ustabilt og at viktigheten av en god beredskap i landet har økt betydelig? Anonymkode: 1b8ee...aa7
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #56 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke frivillig å være i HV. Det er en plikt. Verneplikt… kan anbefale å lese deg opp på emnet, da det vil gi deg økt forståelse for beredskapen i samfunnet. Og til HI: Må ferien i Monaco med innkjøp av designvesker endres til hyttetur med heiskort i Hemsedal? HV betaler nemlig ikke så dårlig. De fleste vil kunne ha en flott juleferie. Anonymkode: 1b8ee...aa7 Nei, ferien hjem til hjemstedet mitt og familien min sammen med mann og barn blir avlyst fordi mannen ikke kan ta ferie. Så spar deg den nedlatende holdningen. Gi fra deg tre uker av egen tid til å jobbe ufullstendig kompensert for staten. Så kan du få lov å uttale deg om at dette er heeeelt rettferdig. Anonymkode: ccce0...705
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #57 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Oi…. Sånne uttalelser bør man vel holde seg for god til. Forstår dere ikke at trusselbildet i verden er ustabilt og at viktigheten av en god beredskap i landet har økt betydelig? Anonymkode: 1b8ee...aa7 Men da må de investere i det norske militæret. Senest i går var det ropt varsko i media over hvor dårlig det norske militæret er utstyrt og forberedt. Når soldatene må arve truser og BH av hverandre, bo i soppbefengte bygg som skader lungene og få dårlig kompensasjon for øvelser i HV, så satser man ikke nok. Samtidig sender man masse nye, avanserte våpen og millioner i støtte til Ukraina. Hadde man tatt trusselen på alvor, ville man ha rigget seg selv før alle andre. Anonymkode: c1bda...904
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #58 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Nei, ferien hjem til hjemstedet mitt og familien min sammen med mann og barn blir avlyst fordi mannen ikke kan ta ferie. Så spar deg den nedlatende holdningen. Gi fra deg tre uker av egen tid til å jobbe ufullstendig kompensert for staten. Så kan du få lov å uttale deg om at dette er heeeelt rettferdig. Anonymkode: ccce0...705 Skjønner det er kjipt. Men de fleste som ikke er i Heimevernet, har jo tjenestegjort i førstegangstjeneste ett helt år allerede. Anonymkode: cd76f...417
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #59 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, ferien hjem til hjemstedet mitt og familien min sammen med mann og barn blir avlyst fordi mannen ikke kan ta ferie. Så spar deg den nedlatende holdningen. Gi fra deg tre uker av egen tid til å jobbe ufullstendig kompensert for staten. Så kan du få lov å uttale deg om at dette er heeeelt rettferdig. Anonymkode: ccce0...705 Jeg gjør det 🤷🏻♀️ Har vært med i HV i 11 år. Anonymkode: ff981...6dc
Admin Skrevet 8. september 2022 #60 Skrevet 8. september 2022 Tråden er ryddet for avsporinger. Admin
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #61 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er HV som gjør at denne julen går i vasken. Jeg sutrer ikke i flere måneder. Jeg skriver et innlegg på et forum. Det har ikke vært sutring ellers. Kanskje du skal bruke 2-3 uker av din tid hvert år på nærmest gratis arbeid for staten? Sånn at du må ofte ferie og familietid? Tre uker gratis i hjemmehjelpen f.eks? Anonymkode: ccce0...705 Nå går arguementasjonen din i ring. Du startet med denne julen. Så fortsetter du med at du og mannen ikke har hatt en eneste jul sammen på mange år pga. jobb. Nå er du tilbake til denne ene julen. Du er jo tydelig ikke fornøyd med at dere har ordnet dere slik til vanlig at dere ikke får feiret jul sammen - da er det DET dere må gjøre noe med. Ikke sutre offentlig fordi mannen din får en ekstra innkalling til HV i en tid som er så usikker som nå, med krig i Europa og vi er nærmeste nabo med Russland... Men skulle noe skje er det tydeligvis ikke så nøye for deg at mannen er best mulig forberedt og dermed har bedre sjanser til f.eks. å overleve selv. Krig utenkelig, mener du? Ja, det trodde folk gjennom hele 1930-tallet også, og til og med i 1939 og egentlig rett før invasjonen av Norge var det mange som fremdeles trodde krigen aldri ville komme til vårt land, for vi var jo ikke part i den krigen... Jeg er av den mening at er man i HV, da må man også tilpasse seg det. Man jobber ikke gratis, man får en kompensasjon, og så får man selv ta ansvar for resten og innordne seg etter situasjonen. Om du og mannen tar litt ekstraarbeid utover høsten så kan dere nok dekke opp en del av det du mener dere ikke har råd til å tape på hans ekstra HV-uke i år. Og hadde dere gjort det så hadde dere kunnet ta den julefeiringen dere hadde planlagt. Dere har ansvar for eget liv og dere har plikter som voksne borgere, aksepter det! Dere har flere måneder på å tilpasse dere, finne andre løsninger. Anonymkode: f4056...01f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #62 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skjønner det er kjipt. Men de fleste som ikke er i Heimevernet, har jo tjenestegjort i førstegangstjeneste ett helt år allerede. Anonymkode: cd76f...417 Min mann har også tjenestegjort tidligere. Faktisk to år. Anonymkode: ccce0...705
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #63 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Skjønner det er kjipt. Men de fleste som ikke er i Heimevernet, har jo tjenestegjort i førstegangstjeneste ett helt år allerede. Anonymkode: cd76f...417 Jøss, det var da litt av en argumentasjon. Tror du ikke at alle som er i hv og har tjenestegjort i førstegangstjenesten allerede? Anonymkode: 27b05...980
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #64 Skrevet 8. september 2022 NotNaomi skrev (På 6.9.2022 den 22.47): Noen ganger er det greit å si fra at sutring faktisk ikke er på sin plass i det hele tatt. Man må tenke litt lenger enn et barn som blir skuffet fordi det ikke har forutsetning for å forstå det en voksen person bør skjønne, og akseptere. Hvem skal avgjøre når sutring er innafor eller ikke? Anonymkode: 8cf59...d68
Gjest NotNaomi Skrevet 8. september 2022 #65 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvem skal avgjøre når sutring er innafor eller ikke? Anonymkode: 8cf59...d68 Der har vi subjektive meninger og det har vi da fint lov til å ha.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #66 Skrevet 8. september 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nei, ferien hjem til hjemstedet mitt og familien min sammen med mann og barn blir avlyst fordi mannen ikke kan ta ferie. Så spar deg den nedlatende holdningen. Gi fra deg tre uker av egen tid til å jobbe ufullstendig kompensert for staten. Så kan du få lov å uttale deg om at dette er heeeelt rettferdig. Anonymkode: ccce0...705 Det gjør jeg jevnlig. Det er blant annet deg jeg gjør det for, dessverre. Anonymkode: 83a54...a48
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #67 Skrevet 8. september 2022 NotNaomi skrev (40 minutter siden): Der har vi subjektive meninger og det har vi da fint lov til å ha. Noen ganger er det helt innafor å la være å ytre meningene sine. Eller si ting på en annen måte. Du har ingen forutsetning for å vite hva som ligger bak. Du vet ikke hvem som sitter i andre enden. Du vet ikke hvem som leser de harde og unyanserte svarene dine. Anonymkode: 27b05...980
Gjest NotNaomi Skrevet 8. september 2022 #68 Skrevet 8. september 2022 (endret) Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Noen ganger er det helt innafor å la være å ytre meningene sine. Eller si ting på en annen måte. Du har ingen forutsetning for å vite hva som ligger bak. Du vet ikke hvem som sitter i andre enden. Du vet ikke hvem som leser de harde og unyanserte svarene dine. Anonymkode: 27b05...980 Det er jeg enig i. Din første setning altså. Det lar jeg også være i flere tilfeller. Men her står jeg 100 % for hva jeg har svart. Endret 8. september 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 8. september 2022 #69 Skrevet 8. september 2022 NotNaomi skrev (37 minutter siden): Det er jeg enig i. Din første setning altså. Det lar jeg også være i flere tilfeller. Men her står jeg 100 % for hva jeg har svart. Tviler ikke. Men da må du tåle å bli motsagt. Du sparker hardt og brutalt, du har ingen forutsetning for å vite noe som helst om hi. Du vet ingenting om hi er syk, om familien hennes er syk( som de skulle feire jul med), som kan være god grunn til å ønske å feire jul sammen med. At du synes det ikke er på sin plass å "sutre" over dette, er jo mer enn betenkelig. Anonymkode: 27b05...980
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #70 Skrevet 11. september 2022 On 9/6/2022 at 8:52 PM, Anonym bruker said: Min mann er i Heimevernet. Han får ikke lønn fra jobben når ham er inne og må ha permisjon uten lønn. Det han får fra HV er lommerusk. Nå er han innkalt til den andre øvelsen for året og vi har ikke råd til at han tar ulønnet permisjon. Så da må han bruke ferie. Det oppleves sinnsykt urettferdig. Anonymkode: ccce0...705 du er utrolig Dramatisk Anonymkode: 78a90...14e
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #71 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (På 8.9.2022 den 16.22): Det gjør jeg jevnlig. Det er blant annet deg jeg gjør det for, dessverre. Anonymkode: 83a54...a48 Du får trøste deg med at min mann gjør det for deg. Og jeg gjør det mulig for han med å ta alt ansvar her hjemme i tillegg til en heftig jobb. Så du kam tørke deg bak med «dessverre». Anonymkode: ccce0...705
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #72 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (På 8.9.2022 den 11.22): Nei, ferien hjem til hjemstedet mitt og familien min sammen med mann og barn blir avlyst fordi mannen ikke kan ta ferie. Så spar deg den nedlatende holdningen. Gi fra deg tre uker av egen tid til å jobbe ufullstendig kompensert for staten. Så kan du få lov å uttale deg om at dette er heeeelt rettferdig. Anonymkode: ccce0...705 Stakkar. Du har det fælt! Anonymkode: 188c0...a14
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #73 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Stakkar. Du har det fælt! Anonymkode: 188c0...a14 Ja det er rart folk synes det er leit når ferien går i vasken. Klart det er lettere å ha sympati med folk som får ferien ødelagt av streikende piloter. De er det synd på. Ikke oss som får den ødelagt av HV. Men du ler og koser deg når ferien din blir ødelagt antar jeg. Anonymkode: ccce0...705
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #74 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ja det er rart folk synes det er leit når ferien går i vasken. Klart det er lettere å ha sympati med folk som får ferien ødelagt av streikende piloter. De er det synd på. Ikke oss som får den ødelagt av HV. Men du ler og koser deg når ferien din blir ødelagt antar jeg. Anonymkode: ccce0...705 Mine krav til ferie handler om å ha fri fra jobb, og aller helst få være mest mulig hjemme i ro og fred. Ergo er det ikke så lett å ødelegge min ferie. 😉 Beklager, jeg klarer ikke å opparbeide særlig sympati. Jul er det hvert eneste år. Det er kortere og kortere tid mellom hver jul også, synes jeg. Anonymkode: 188c0...a14
Anonym bruker Skrevet 11. september 2022 #75 Skrevet 11. september 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Ja det er rart folk synes det er leit når ferien går i vasken. Klart det er lettere å ha sympati med folk som får ferien ødelagt av streikende piloter. De er det synd på. Ikke oss som får den ødelagt av HV. Men du ler og koser deg når ferien din blir ødelagt antar jeg. Anonymkode: ccce0...705 Hvorfor tar du ikke til deg at du og mannen har flere måneder på å f.eks. jobbe inn litt ekstra slik at han ikke trenger å jobbe i julen? Hvorfor ikke finne løsninger? Hvorfor gå i offerrollen? Har du fått med deg hva fagfolk sier om Ukraina og Norge? I Ukraina var folket som helhet forberedt og øvet på krig, og det er en av hovedgrunnene til at de så langt har greid seg så bra som de har gjort til nå i krigen Russland startet mot dem. Samme fagfolk sier at i Norge er befolkningen mer eller mindre uforberedt på at lignende eller en annen alvorlig og langvarig katastrofe skal skje, for vi har ingen slik mentalitet, vi har ikke øvd nok på forhånd. Og du sutrer for at din mann og flere tusen andre HV'ere får ekstra HV-tid til å forberede seg på en potensiell krise, når det er krig i Europa og vi er nærmeste nabo til landet som uprovosert gikk til angrep på Ukraina... Du får det mye enklere om dere leter etter løsninger - eller bare aksepterer at dette er slik julen 2022 blir om dere ikke gidder finne andre løsninger. Om du kommer deg ut av din private skyttergrav hvor du mener deg angrepet av HV og forumbrukerne og fuglene vet hvem, så kan du og mannen heller jobbe konstruktivt i tiden fremover. Det er f.eks. mange som har bruk for hagehjelp før vinteren, snømåking, andre småjobber som mannen din kan tjene inn mellomlegget mellom det han får hos HV og normal lønn. Anonymkode: f4056...01f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå