Gå til innhold

Der røyk juleferien☹️

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Enig med deg, HI. Det er viktig med HV, men de burde faktisk få full lønnskompansasjon. Man vil jo helst at folk skal være motivert for dette også.

Anonymkode: 445ff...e04

Det tror jeg ikke kommer til å skje. Når soldatene i forsvaret må arve truser og BH etter andre soldater, har man så skakkjørt økonomi i landet at man i hvert fall ikke har råd til full lønnskompensasjon i HV. Soldater i forsvaret må bruke gamle truser og bh-er – VG

Jeg priser meg lykkelig over at guttungen strøk på sesjon. 

Anonymkode: c1bda...904

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Skjønner at det oppleves kjipt, men dere får juleferie neste år. Jeg har ikke hatt juleferie på årevis, så tenker ikke over det lenger. De første årene var det kjipt. 

Anonymkode: a9d7d...7ef

Nei vi får sannsynligvis ikke det. Vi har jobber som gjør det nærmest umulig. Dette var første gang på mange år.

Anonymkode: ccce0...705

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vet du at det er én jul som går i dass? Har jeg sagt noe som helst om at vi pleier å få ferie i julen? Vår jul blir akkurat som vanlig nettopp fordi mannen min må jobbe i stedet for å få fri. Denne julen skulle vi endelig få slappe av i julen sammen. For første gang på mange mange år.

Og til deg som ikke tror på to øvelser - jo det er det faktisk. I tillegg kan han pålegges kurs så det kan bli opp til tre uker borte ila et år. 

Det var du som ikke skrev annet enn at denne julefeiringen med mannen røyk. Du skrev ikke noe som helst om hvordan dere ellers feirer jul.

Hvis det er slik at mannen din alltid må jobbe i julen og aldri har fri da, da er jo ikke det Heimevernets skyld! Da må du og mannen din snakke om dette er måten dere ønsker å ha det videre i livet, om hans jobb er forenelig med et familieliv som er slik du/dere ønsker å ha det.

Anonymkode: f4056...01f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Som jeg skrev er gjerne levestandard tilpasset lønn. Klart man merker forskjell hvis man får utbetalt 5000 kr for en arbeidsuke der man vanligvis ville hatt utbetalt 20 000 kr for samme uke, det er jo en stor differanse. Og man har gjerne lån osv. tilpasset sin normale inntekt. Greit nok at øvelsene kanskje er viktige, men da bør man kompenseres skikkelig også slik at man ikke taper økonomisk på det.

Anonymkode: e26f5...080

Man må og tenke på at det spares både strøm, mat og drivstoff/offentlig transport når den personen er borte da.

Anonymkode: 59a50...c67

Skrevet

Det skjønner jeg godt er kjipt. Føles nok ikke helt riktig at man skal tape inntekt for å delta til noe samfunnsnyttig. 

Litt sånn brainstorming her, hjelper jo lite om jeg er enig eller uenig, av og til kommer det mye ut av å endre tanken fra «nå går det ikke» til «hvordan kan jeg få det til».

Han får vel noe dekket, men lavere enn lønn? Sjekke skattekortet om det kan justeres ned? Hvor mye sitter dere igjen med netto tap? Hvordan kan man forsøke å dekke det inn? Kan man være kreativ med julegaver og feiring, ønske penger til jul, selge noe på Finn, justere forbruket ett sted som svir mindre enn å miste ferien dere har gledet dere til. Noen dager er vel røde, slik at ikke alt må dekkes. Få ned tallene på papir og se etter kreative muligheter, ta gjerne med hele familien på en liten iderunde. Formål familiemøte, hvordan redde juleferien 😃

Nøden lærer naken kvinne å spinne. 

Anonymkode: dab53...29a

Skrevet (endret)

Vi kan skattlegge alle som ikke er HV eller forsvaret en ekstra prosent sånn at de også er med på denne krigsdugnaden.

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat.
Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Vi kan skattlegge alle som ikke er HV eller forsvaret en ekstra prosent sånn at de også er med på denne krigsdugnaden.

Krigsdugnad faktisk. Nå har du nettopp ødelagt ordet "dugnar" for godt. Først hadde vi virusdugnad, nå har vi krigsdugnad, altså vi skal frivillig delta i krigen da? Da foreslår jeg at du melder deg som frivillig soldat og reiser til Ukraina først som sist. Å springe i skauen med kaffe her i Norge har ingen mening.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Krigsdugnad faktisk. Nå har du nettopp ødelagt ordet "dugnar" for godt. Først hadde vi virusdugnad, nå har vi krigsdugnad, altså vi skal frivillig delta i krigen da? Da foreslår jeg at du melder deg som frivillig soldat og reiser til Ukraina først som sist. Å springe i skauen med kaffe her i Norge har ingen mening.

Det er jo det HV er. Dugnad som et knippe utvalgte er nødt til å delta i og ikke kompenseres for. Alle her som mener dette er noe man må gjøre med et smil om munnen av ren plikt kan jo være med på dette med å betale. Men det vil man ikke. Bedre at andre berøres så man slipper selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo det HV er. Dugnad som et knippe utvalgte er nødt til å delta i og ikke kompenseres for. Alle her som mener dette er noe man må gjøre med et smil om munnen av ren plikt kan jo være med på dette med å betale. Men det vil man ikke. Bedre at andre berøres så man slipper selv.

De blir jo kompensert, bare ikke fullt ut hvis man har høy lønn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg kjenner hvor heldig mannen og jeg er som ikke trenger å ha problemstillingene som HI har, da vi ikke kommer inn i HV eller militæret i det hele tatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Da foreslår jeg at alle med barn skal skattelegges mer for hvert barn de har, og enda mer om de bor sammen med en person og dermed har noen å dele utgiftene sine med - slik at de barnløse og single slipper å sponse disse. Og alle som kjører elbil må betale ekstraavgifter fordi elbilene er tyngre og dermed ødelegger raskere veiene og frigir langt mer gummi samt for å bidra til å rette opp klimaødeleggelsene i land hvor giftige metaller fører til rovdrift på miljø lokalt. Og alle som flyr unødvendig bør betale mange tusen kroner i miljøgebyr og...

Ja... skal vi fortsette?

Hi, skjerp deg! Seriøst! Dere har mange måter å løse ting på, det er flere måneder igjen til jul. Om du og mannen er så misfornøyd med de jobbene dere har, så bytt jobb - men slutt å klage over noe som dere i stor grad har valgt selv, nemlig typen jobb og hvor mye utgifter dere har ift. lønnen dere har.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Da foreslår jeg at alle med barn skal skattelegges mer for hvert barn de har, og enda mer om de bor sammen med en person og dermed har noen å dele utgiftene sine med - slik at de barnløse og single slipper å sponse disse. Og alle som kjører elbil må betale ekstraavgifter fordi elbilene er tyngre og dermed ødelegger raskere veiene og frigir langt mer gummi samt for å bidra til å rette opp klimaødeleggelsene i land hvor giftige metaller fører til rovdrift på miljø lokalt. Og alle som flyr unødvendig bør betale mange tusen kroner i miljøgebyr og...

Ja... skal vi fortsette?

Hi, skjerp deg! Seriøst! Dere har mange måter å løse ting på, det er flere måneder igjen til jul. Om du og mannen er så misfornøyd med de jobbene dere har, så bytt jobb - men slutt å klage over noe som dere i stor grad har valgt selv, nemlig typen jobb og hvor mye utgifter dere har ift. lønnen dere har.

Jeg er ikke misfornøyd med jobben min. Eller mannen sin. Jeg er misfornøyd med at han må være borte fra oss tre ekstra uker i året, at det ødelegger ferien vår og at det er latterlig kompensasjon.

Og nei, jeg får ikke gjort noe med den juleferien vi hadde planlagt. Det lar seg ikke gjøre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja... skal vi fortsette?

For øvrig mener jeg elbiler bør ha ekstra avgifter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja... skal vi fortsette?

Og at det burde være miljøavgift på flyreiser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke misfornøyd med jobben min. Eller mannen sin. Jeg er misfornøyd med at han må være borte fra oss tre ekstra uker i året, at det ødelegger ferien vår og at det er latterlig kompensasjon.

Og nei, jeg får ikke gjort noe med den juleferien vi hadde planlagt. Det lar seg ikke gjøre.

Du er jo tydeligvis misfornøyd med jobbene siden du sier dere ikke har kunnet ha en eneste jul sammen på mange år. Ergo er det ikke HV sin feil at dere nå ikke kan feire jul slik som planlagt.

Dere har flere måneder på dere til å feire en god jul innenfor de rammene dere nå vet dere har.

Eller du kan sutre i flere måneder til jul og lage en miserabel høst og jul for dere alle. Ditt valg.

En del av det å være voksen er å tilpasse seg og å gjøre de pliktene man har...

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og at det burde være miljøavgift på flyreiser.

Og de som røyker må selv bekoste behandling for lungekreft, de som ikke bruker kondom må betale for behandling mot kjønnssykdommer, overvektige må betale for behandling mot livsstilssykdommer og så videre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Og de som røyker må selv bekoste behandling for lungekreft, de som ikke bruker kondom må betale for behandling mot kjønnssykdommer, overvektige må betale for behandling mot livsstilssykdommer og så videre.

Du sammenligner flyreiser med medisinsk behandling? Tur til Spania er som vi vet like viktig og helt det samme som behandling av lungekreft.

Skrevet

Du er jo tydeligvis misfornøyd med jobbene siden du sier dere ikke har kunnet ha en eneste jul sammen på mange år. Ergo er det ikke HV sin feil at dere nå ikke kan feire jul slik som planlagt.

Dere har flere måneder på dere til å feire en god jul innenfor de rammene dere nå vet dere har.

Eller du kan sutre i flere måneder til jul og lage en miserabel høst og jul for dere alle. Ditt valg.

En del av det å være voksen er å tilpasse seg og å gjøre de pliktene man har...

Det er HV som gjør at denne julen går i vasken. Jeg sutrer ikke i flere måneder. Jeg skriver et innlegg på et forum. Det har ikke vært sutring ellers. Kanskje du skal bruke 2-3 uker av din tid hvert år på nærmest gratis arbeid for staten? Sånn at du må ofte ferie og familietid? Tre uker gratis i hjemmehjelpen f.eks? 

Skrevet

Det er en vesentlig forskjell på å skattlegge bruken av noe som er skadelig, som røyk og alkohol, og å kreve full pris avv dem som skades. Jeg mener tobaksavgiften og alkoholavgiften bør være så høy at den dekker alle de økte utgiftene staten har av tobakks og alkoholbruk. Da har for eksempel røykerne allerede betalt for helsehjelpen.

Anonymkode: 3af63...0e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er en vesentlig forskjell på å skattlegge bruken av noe som er skadelig, som røyk og alkohol, og å kreve full pris avv dem som skades. Jeg mener tobaksavgiften og alkoholavgiften bør være så høy at den dekker alle de økte utgiftene staten har av tobakks og alkoholbruk. Da har for eksempel røykerne allerede betalt for helsehjelpen.

Og feite folk bør betale 50% mva på matvarer.

Anonymkode: d14c5...c87

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og feite folk bør betale 50% mva på matvarer.

Anonymkode: d14c5...c87

Nei. En tilsvarende ordni.g ville vært å legge høyere avgift på for eksempel fett og sukker, uavhengig av hvem som kjøper det. Det eer imidlertid problematisk ettersom både sukker og fett er nødvendig for oss, i motsetning til alkohol og tobakk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du sammenligner flyreiser med medisinsk behandling? Tur til Spania er som vi vet like viktig og helt det samme som behandling av lungekreft.

Jeg snakker om dem som belaster ting - miljøet, helsevesenet osv. Er det ikke bare rett og rimelig at de som belaster helsevesenet på grunn av sine frivillige livsstilvalg betaler selv? Med din logikk? Det er like "viktig" å røyke og trøkke i seg drittmat som det er å dra til Spania, hvis vi først skal sammenligne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Men de tar opp plasser i helsevesenet, forlenger køer og gjør slik at andre med ikke-selvpåførte sykdommer må vente på behandling. Så med denne logikken bør de betale selv når de velger å røyke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men de tar opp plasser i helsevesenet, forlenger køer og gjør slik at andre med ikke-selvpåførte sykdommer må vente på behandling. Så med denne logikken bør de betale selv når de velger å røyke.

Nei, hvis røykerene som gruppe allerede har betalt en avgift på tobakken som er like stor som det statens ekstrautgifter på grunn av røyking er, er det liten grunn til at de som er uheldige å rammes også skal måtte betale.

Alle kan bli syke, men om du røyker er det mye større sannsynlighet for at du blir syk enn om du ikke røyker. Selv om sannsynligheten for lungekreft er liten gor en som aldri har røyker skjer det med noen hvert år. De har sannsynlig bis vare bært uheldige. Det er derfor bedre å skattlegge den oppførselen som fører til økt risiko enn å ta betalt av dem som blir syke med mer eller mindre uflaks.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, hvis røykerene som gruppe allerede har betalt en avgift på tobakken som er like stor som det statens ekstrautgifter på grunn av røyking er, er det liten grunn til at de som er uheldige å rammes også skal måtte betale.

Alle kan bli syke, men om du røyker er det mye større sannsynlighet for at du blir syk enn om du ikke røyker. Selv om sannsynligheten for lungekreft er liten gor en som aldri har røyker skjer det med noen hvert år. De har sannsynlig bis vare bært uheldige. Det er derfor bedre å skattlegge den oppførselen som fører til økt risiko enn å ta betalt av dem som blir syke med mer eller mindre uflaks.

Så da skal røykerne dekke differansen. Altså, hvis man skal følge den anonymes logikk om at man skal skattes ekstra for å ikke være med i HV. Mange kjøper også røyk i Sverige, og betaler derfor ingen avgifter til Norge som dekker den ekstra belastningen. I Sovjetunionen hadde de en tid skatt for barnløse, fordi de ønsket å få opp folketallet. Vil vi ha de samme tilstandene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...