Gå til innhold

Der røyk juleferien☹️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann er i Heimevernet. Han får ikke lønn fra jobben når ham er inne og må ha permisjon uten lønn. Det han får fra HV er lommerusk. Nå er han innkalt til den andre øvelsen for året og vi har ikke råd til at han tar ulønnet permisjon. Så da må han bruke ferie. Det oppleves sinnsykt urettferdig.

Anonymkode: ccce0...705

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at det er urettferdig.

Heimevernet har stønadsordning, har han prøvd å søke om det tidligere?

Kan han prøve å søke om fritak for øvelsen denne gang?

Anonymkode: 0d494...3e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Min mann er i Heimevernet. Han får ikke lønn fra jobben når ham er inne og må ha permisjon uten lønn. Det han får fra HV er lommerusk. Nå er han innkalt til den andre øvelsen for året og vi har ikke råd til at han tar ulønnet permisjon. Så da må han bruke ferie. Det oppleves sinnsykt urettferdig.

Er ikke det frivillig og være i heimevernet? 

Anonymkode: 9fb3c...ad9

Skrevet

Er mer betenkt over hvorfor han er innkalt for andre gang på ett år. Hensikten og formålet med å være med i Heimevernet er viktigere enn juleferie. 

Anonymkode: 6cb88...102

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er mer betenkt over hvorfor han er innkalt for andre gang på ett år. Hensikten og formålet med å være med i Heimevernet er viktigere enn juleferie. 

Da kan jo du ofre juleferien neste år. Uten noen fornuftig kompensasjon. HV er blodig urettferdig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Vel. Han får rundt en tusenlapp daglig. Vil ikke kalle det rusk.

Anonymkode: 83a54...a48

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tjener også rundt 1000 kr dagen, 

Anonymkode: 096ef...0cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Da kan jo du ofre juleferien neste år. Uten noen fornuftig kompensasjon. HV er blodig urettferdig. 

Akkurat som om du vet hvem som ofrer hva på hvilke måte her. Det umodent på en veldig negativ måte og klage på at man går glipp av juleferien når det er et så viktig formål med å være i Heimevernet. 

Skrevet

Betyr det at han må jobbe julaften og 1. juledag for å dekke regninger? han jobber vel ikke hele de dagene, sjelden det er langvakter på julaften? og hos oss så har vi uansett ikke lov til å ta ferie i julen...

Anonymkode: 2ff06...083

Skrevet

Kan man ikke melde seg ut av heimevernet?

Anonymkode: 805d7...de0

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kan man ikke melde seg ut av heimevernet?

Anonymkode: 805d7...de0

Nei

Skrevet

Ingen som har 2 øvelser i året i hv med mindre du er i innsatsstyrken 

Anonymkode: fd3a0...2a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ingen som har 2 øvelser i året i hv med mindre du er i innsatsstyrken 

Anonymkode: fd3a0...2a7

På grunn av krigen i Ukraina har HV fått bevilget mer penger, som gjør at enkelte områder kan kjøre to øvelser på ett år. Vårt område fikk det ikke til (heldigvis) 

Anonymkode: ff981...6dc

Skrevet

Eg skjønar at det er kjipt når ein har innstilt seg på juleferie. Men så katastrofalt er det jo ikkje. Sist eg hadde juleferie var eg 17 år, og neste gong er eg 72 slik pensjonsordninga ser ut no.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Selvfølgelig er det rusk hvis man er vant til høyre lønn og har en levestandard deretter. Jeg skjønner godt at HI er irritert og frustrert  og er evig takknemlig for at mannen kom seg ut av heimevernet. 

Anonymkode: e26f5...080

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Selvfølgelig er det rusk hvis man er vant til høyre lønn og har en levestandard deretter. Jeg skjønner godt at HI er irritert og frustrert  og er evig takknemlig for at mannen kom seg ut av heimevernet. 

Men hvis man har en høyere lønn, burde det vel ikke være så krise vel

Anonymkode: 59a50...c67

Skrevet

Jeg tenker at dette er en av de situasjonene i voksenlivet som man kan velge å gjøre til et problem - eller velge å tenke at dette er noe som bare må gjøres, og så bare tilpasse seg situasjonen.

Javel, så blir ikke julen slik du skulle ønske den skulle være, HI. Men om mannen har fri hver eller annenhver jul ellers, da er det vel ikke noen stor tragedie at denne ene julen blir brukt av ham til å gjøre sin plikt i HV?

Det er krig i Europa, det har vel aldri siden andre verdenskrig vært viktigere at HV får oppfriskning, repetisjoner og øvelser og drilling. Skulle det gå så langt at flere land blir involvert i krigen i Ukraina, da tenker jeg at jeg ønsker at mannen skal være mest mulig forberedt, og helst hatt nylige øvelser, fordi han da kan gjøre en bedre jobb om han må, og han da vil være litt tryggere fordi han er så godt oppdatert som mulig.

Da min far var i HV så var det ikke bare han selv som tapte store summer (selvstendig næringsdrivende), men det gikk også utover alle de som var ansatt hos ham. Jobben kunne ikke gjøres uten at han var med, det var ingen andre med samme kompetanse og umulig å finne en erstatter kun for øvelsestiden. Min far kunne permitert alle sine ansatte, men han valgte istedenfor å sette dem til å gjøre vedlikehold m.m. slik at de skulle få lønn - selv om det ble rent tap for ham, og noe han måtte ta av egen lomme og som gjorde at det ble krevende resten av året. Likevel var han veldig tydelig på at dette er en plikt man må gjøre, og at man må gjøre den selv om det ikke passer, og selv om det koster - for hvis det skulle bli nødvendig så er det avgjørende at HV har noenlunde friskt i minne det som er deres avgjørende oppgaver for å sikre befolkningen. Jeg har fremdeles minner om at jeg gråt fordi jeg var så lei meg fordi min far, som pga. jobbens natur var altfor mye borte, da han skulle på HV-øvelser. Men han tok seg tid til å forklare hvorfor det var viktig helt fra jeg var veldig lita, og sa også at han selv ikke ønsket det mer enn meg, men at livet engang er slik at man må gjøre en del ting som bare må gjøres, som er viktig å gjøre, og at man ikke må ta for gitt at verden alltid er som vi kjenner den her og nå, men at den kan endre seg, og at det da er viktig at det finnes mange nok som er forberedt for å gjøre den jobben som da er helt avgjørende at noen og mange nok gjør. Det at han tok seg tid til å forklare dette, det gjorde at jeg så på det som en viktig jobb, og da var det mye lettere å akseptere at han måtte være borte når det ikke passet og selv om jeg allerede så ham lite.

Én jul, HI, det er ikke noe problem. Dere har til og med flere måneder på å forberede dere og gjøre det beste ut av julen, selv om den blir annerledes. Dette blir det du gjør det til...

Anonymkode: f4056...01f

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Noen ganger er det greit å si fra at sutring faktisk ikke er på sin plass i det hele tatt. Man må tenke litt lenger enn et barn som blir skuffet fordi det ikke har forutsetning for å forstå det en voksen person bør skjønne, og akseptere. 

Skrevet

Mye dømming av HI her, uten alle fakta, kanskje de har lave, økonomiske marginer og hadde planlagt juleferie for å besøke familie som bor langt unna og som de ikke har sett på lenge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Mye dømming av HI her, uten alle fakta, kanskje de har lave, økonomiske marginer og hadde planlagt juleferie for å besøke familie som bor langt unna og som de ikke har sett på lenge. 

Typisk DiB. Men sikkert deilig å spy ut litt edder og galle som har samlet seg over noen miserable uker og dager. 

Anonymkode: c1bda...904

Skrevet
NotNaomi skrev (8 timer siden):

Noen ganger er det greit å si fra at sutring faktisk ikke er på sin plass i det hele tatt. Man må tenke litt lenger enn et barn som blir skuffet fordi det ikke har forutsetning for å forstå det en voksen person bør skjønne, og akseptere. 

Selvsagt er det lov å sutre (som du kaller det) over en planlagt juleferie som likevel ikke blir noe av. Du bestemmer ikke hva andre føler, og har heller ingen forutsetning for å se hvilken situasjon hi faktisk er i. Hvis du ikke har noe bedre å bidra med, foreslår jeg at du enkelt og greit holder munn.

Anonymkode: 27b05...980

Skrevet

Enig med deg, HI. Det er viktig med HV, men de burde faktisk få full lønnskompansasjon. Man vil jo helst at folk skal være motivert for dette også.

Anonymkode: 445ff...e04

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at dette er en av de situasjonene i voksenlivet som man kan velge å gjøre til et problem - eller velge å tenke at dette er noe som bare må gjøres, og så bare tilpasse seg situasjonen.

Javel, så blir ikke julen slik du skulle ønske den skulle være, HI. Men om mannen har fri hver eller annenhver jul ellers, da er det vel ikke noen stor tragedie at denne ene julen blir brukt av ham til å gjøre sin plikt i HV?

Det er krig i Europa, det har vel aldri siden andre verdenskrig vært viktigere at HV får oppfriskning, repetisjoner og øvelser og drilling. Skulle det gå så langt at flere land blir involvert i krigen i Ukraina, da tenker jeg at jeg ønsker at mannen skal være mest mulig forberedt, og helst hatt nylige øvelser, fordi han da kan gjøre en bedre jobb om han må, og han da vil være litt tryggere fordi han er så godt oppdatert som mulig.

Da min far var i HV så var det ikke bare han selv som tapte store summer (selvstendig næringsdrivende), men det gikk også utover alle de som var ansatt hos ham. Jobben kunne ikke gjøres uten at han var med, det var ingen andre med samme kompetanse og umulig å finne en erstatter kun for øvelsestiden. Min far kunne permitert alle sine ansatte, men han valgte istedenfor å sette dem til å gjøre vedlikehold m.m. slik at de skulle få lønn - selv om det ble rent tap for ham, og noe han måtte ta av egen lomme og som gjorde at det ble krevende resten av året. Likevel var han veldig tydelig på at dette er en plikt man må gjøre, og at man må gjøre den selv om det ikke passer, og selv om det koster - for hvis det skulle bli nødvendig så er det avgjørende at HV har noenlunde friskt i minne det som er deres avgjørende oppgaver for å sikre befolkningen. Jeg har fremdeles minner om at jeg gråt fordi jeg var så lei meg fordi min far, som pga. jobbens natur var altfor mye borte, da han skulle på HV-øvelser. Men han tok seg tid til å forklare hvorfor det var viktig helt fra jeg var veldig lita, og sa også at han selv ikke ønsket det mer enn meg, men at livet engang er slik at man må gjøre en del ting som bare må gjøres, som er viktig å gjøre, og at man ikke må ta for gitt at verden alltid er som vi kjenner den her og nå, men at den kan endre seg, og at det da er viktig at det finnes mange nok som er forberedt for å gjøre den jobben som da er helt avgjørende at noen og mange nok gjør. Det at han tok seg tid til å forklare dette, det gjorde at jeg så på det som en viktig jobb, og da var det mye lettere å akseptere at han måtte være borte når det ikke passet og selv om jeg allerede så ham lite.

Én jul, HI, det er ikke noe problem. Dere har til og med flere måneder på å forberede dere og gjøre det beste ut av julen, selv om den blir annerledes. Dette blir det du gjør det til...

Anonymkode: f4056...01f

Vet du at det er én jul som går i dass? Har jeg sagt noe som helst om at vi pleier å få ferie i julen? Vår jul blir akkurat som vanlig nettopp fordi mannen min må jobbe i stedet for å få fri. Denne julen skulle vi endelig få slappe av i julen sammen. For første gang på mange mange år.

Og til deg som ikke tror på to øvelser - jo det er det faktisk. I tillegg kan han pålegges kurs så det kan bli opp til tre uker borte ila et år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men hvis man har en høyere lønn, burde det vel ikke være så krise vel

Anonymkode: 59a50...c67

Som jeg skrev er gjerne levestandard tilpasset lønn. Klart man merker forskjell hvis man får utbetalt 5000 kr for en arbeidsuke der man vanligvis ville hatt utbetalt 20 000 kr for samme uke, det er jo en stor differanse. Og man har gjerne lån osv. tilpasset sin normale inntekt. Greit nok at øvelsene kanskje er viktige, men da bør man kompenseres skikkelig også slik at man ikke taper økonomisk på det.

Skrevet

Skjønner at det oppleves kjipt, men dere får juleferie neste år. Jeg har ikke hatt juleferie på årevis, så tenker ikke over det lenger. De første årene var det kjipt. 

Anonymkode: a9d7d...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...